No joo, heebeleillä aattelinkin vähiä sähkövarusteita, niiden kanssa on mukava leikkiä vanhemmissa malleissa, eteenkään, jos ne ei toimi. Ja en kyllä ensimmäiseksi suosittelisi Saabia harkitsevalle mitään vanhaa turboa. Toki jos on autoja tunteva ja ei peukalo keskellä kämmentä, niin saattaa vaikka käydä hyvinkin. Hyvät on harvassa ja jos 1000€ haarukassa yrität saada suht fiksusti toimivan solmulla varustetun katsastetun käyttöpelin (ja turbolla tarkoitan 8v tai 16v turboja, en S-malleja, ok on S:kin turbo ja 16v, mutta ihmettelen ko. version ideaa), niin taitavat olla harvassa.No ompas elektroniikkaa?. Sytkä ja apc poksi.
900(i) ensimmäisenä kunnon autona
Itellä on -86 jonka ostin syksyllä 650 erkillä, on leimaa tammikuun loppuun 07. Apc poxi puola ja tavanomainen huolto on riittänyt. Viis tonnii on huoletta päästelty. Kyllä sitä turpoa aluks ihmetteli, muttei se kovin kummoinen kapistus ollutkaan. Ei ruiskussa ja turbossa paljon eroa ole. Kun älysin kellon pystyvän parempaankin kuin peruspaineeseen, oli homma hanskassa. Tonnilla tää vaihtaa omistajaa koska vaan
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
joku tietenki ottaa herneen nenään, mutta...
itselleni olen ihan liiankin useasti antanut tolkuttaa, että 2.1 moottori ei ole niitä saabin onnistuneimpia konstruktioita..
tämä on tietenkin mutupuhetta, koska näitä tuntuu kuitenkin olevan liikenteessä vaikka kuinka ja paljon. 2.1 on aina 16v ja 2.0 koneita onkin sitten molempia. käsittääkseni 2.1 on aina myös katalysaattorilla.
8v (luetaan H-moottori) on aina mekaanisella k-jetronic ruiskulla, ja 16v moottorit sähköisellä.. joku varmaan kertoo sen nimen.. käsittääkseni ainakin LH-jetronic on ollut käytössä...
(...olipa hienosti sanottu etäö aina k-jetillä... höh... no on niitä tietenki kaasarilla ja tuplakaasarilla myös..)
joku varmaan tarkentelee, mutta 8v koneethan on ikiliikkujia.. 16v koneet sitten jonnin verran pirteämpiä... ja taitaa tuossa 2.1 mallissa olla jopa vielä enemmän potkua...
itselleni olen ihan liiankin useasti antanut tolkuttaa, että 2.1 moottori ei ole niitä saabin onnistuneimpia konstruktioita..
tämä on tietenkin mutupuhetta, koska näitä tuntuu kuitenkin olevan liikenteessä vaikka kuinka ja paljon. 2.1 on aina 16v ja 2.0 koneita onkin sitten molempia. käsittääkseni 2.1 on aina myös katalysaattorilla.
8v (luetaan H-moottori) on aina mekaanisella k-jetronic ruiskulla, ja 16v moottorit sähköisellä.. joku varmaan kertoo sen nimen.. käsittääkseni ainakin LH-jetronic on ollut käytössä...
(...olipa hienosti sanottu etäö aina k-jetillä... höh... no on niitä tietenki kaasarilla ja tuplakaasarilla myös..)


joku varmaan tarkentelee, mutta 8v koneethan on ikiliikkujia.. 16v koneet sitten jonnin verran pirteämpiä... ja taitaa tuossa 2.1 mallissa olla jopa vielä enemmän potkua...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Huoltovapain = i16 2.0 ilman kattia. 133hp
Tehokkain = t16 2.0 ilman kattia. 175hp
Luotettavin = 8v kaasari. 100hp
Moniongelmaisin = t8. 145hp/155hp coolerilla
Eli suosittelen 16-venttiilistä autoa katselemaan. On käytökseltään ihan eri maata kuin 8-venttiiliset kaasareineen tai k-jetteineen.
Jos taas löytyy hyvä 8v ruiskuauto niin koeaja tarkasti, jos käynnistyvydessä tai ajossa on pienintäkään ongelmaa niin todennäköisesti edessä pitkä ja viheliäinen tappelu ruiskun parissa.. Toimiessaan kyllä päteviä pelejä nämätkin.
16-venttiilisistä katalysaattorittomat on huolettomampia.
Tehokkain = t16 2.0 ilman kattia. 175hp
Luotettavin = 8v kaasari. 100hp
Moniongelmaisin = t8. 145hp/155hp coolerilla
Eli suosittelen 16-venttiilistä autoa katselemaan. On käytökseltään ihan eri maata kuin 8-venttiiliset kaasareineen tai k-jetteineen.
Jos taas löytyy hyvä 8v ruiskuauto niin koeaja tarkasti, jos käynnistyvydessä tai ajossa on pienintäkään ongelmaa niin todennäköisesti edessä pitkä ja viheliäinen tappelu ruiskun parissa.. Toimiessaan kyllä päteviä pelejä nämätkin.
16-venttiilisistä katalysaattorittomat on huolettomampia.
Aki Peltola #1132
Löytyykö keltään näppituntumaa minkä verran kalliimpi on osien puolesta tuo 2.1 suhteessa 2.0:aan?
Remppaahan nyt aina joutuu tekemään, joten se nyt ei sinällään ihmetytä jos joutuu osaa vaihtamaan. Mutta mietin että onko osat oleellisesti kalliimpia vai vain hieman.
Remppaahan nyt aina joutuu tekemään, joten se nyt ei sinällään ihmetytä jos joutuu osaa vaihtamaan. Mutta mietin että onko osat oleellisesti kalliimpia vai vain hieman.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
saabia ostaessa kannattaa kans kurkata sinne paisuntasäiliöön... saattaa olla yllätyksiä... esim... öljyä... kansivika oirii saabissa usein öljynä vesipuolella... nim. pahveja vaihdellut... heh
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Ei tuo kosmeettinen ruoste kovin vaarallista ole (ikävännäköistä kylläkin), mutta hyvin suurella todennäköisyydellä ruostetta löytyy sitten muualtakin, jos sitä alkaa olla jo pintapelleissä siellä täällä. Ko. autossa näyttäisi ainakin takaroiskeläpät puuttuvan, joten voi olla takakulmat vaatineet ainakin hitsipilliä ja peltiä. Käytännössä ruiskuvehkeissä taitaa olla aina 5-v laatikko tai automaatti, kerran olen törmännyt vanhaan poliisi-saabiin, jossa oli ruisku+4v laatikko, mutta aski saattoi olla jälkikäteen vaihdettu.
Ässän ideako on hukassa?Jusau kirjoitti:turbolla tarkoitan 8v tai 16v turboja, en S-malleja, ok on S:kin turbo ja 16v, mutta ihmettelen ko. version ideaa), niin taitavat olla harvassa.
Siinähän on vääntöö tasaisesti käytettävissä melkein koko kierrosalueen ja jo alle kahdessa tonnissa enempi vääntöö mitä i16 maksimissaan.
Kun on jätetty elektroniikkaa ja varusteita pois niin hinta on saatu kohtuulliseksi.
Ja tietty samalla käyttövarmuus on parempi kun toi aina ahtaa sen peruspaineen, turbon käyttöikäkin noissa pitkä kun ei joudu niin koville.
Käytettyä kattellessa kannattaa vähän kattella näkyykö coolerin kiinnitysjälkiä tai hukkaportin letkuissa jatkoja, meinaan "turboruuvi" virityksillä on helposti saatettu tehä hallaa jossei oo ollu tarkkaan tiedossa toi turbotekniikka.
Jos puhutaan 90-luvun satkuista niin taitaa täyspaineiset olla huomattavasti harvemmassa mitä ässät, näin ainakin itse totesin kun omaa turbosatkua metsästin.
i16 olisi minunkin suositus ekaksi saabiksi, vanhemmat turbot melkein aina vaatii enempi huomioo.
T8:t vaatii nykyään jo lähes järjestään jo enempi huomiota ja asiantuntemusta.
Jos turboo tekee edullisesti mieli niin tonnaripuolella on melkein paremmin valikoimaa niistä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Joskus tuntuu et ei pitäs kenenkään 2,1 :stä kenenkään ostaa.Isolohko kirjoitti:Siinäpä se.
Täydellinen tietämättömyys on täällä monesti vahvojenkin
mielipiteiden takana.
Itsellä ollut pari ja isäukolla pari ja tuttavapiirissä muutama eikä missään näistä ole ollut koneessa häikkää.....
Turkakki : En vetänyt hernettä nenuun



Edit:Ne hepat on 2.1=140
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Miun suositus on i8 ilman kattia. Ei sen huolettomampaa vekotinta ole varmasti enää olemassakaan. Ei "monimutkaista" venttiilikoneistoa, venttiilivälyksiä ei tartte säädellä juuri koskaan, tosi simppeli ruiskutusjärjestelmä, joka ei vaadi suodattimen vaihtoa suurempaa huoltoa. Seossäätöä laitteisto vaatii todella harvoin ja jos päästöissä on jotain hämärää, niin imuvuodot tai pakoputkisto on pahimpia syyllisiä.
Tähän asti kaikki käyntihäiriöt n.120tkm ajokokemuksella ovat aina johtuneet sytytyksestä. Sytkäkin on niin simppeli ja helppo sinänsä, kun osia on vähän. Katkojan kärjelliseen verrattuna tuossa perus sytkässä on kärjet ja konkka korvattu hall-anturilla ja pääteasteella. Sytytysosia on siis: sytkäpääte,hall-anturi,puola ja lisäksi tavanomaiset johdot virranjakajan kera. Ei mitään nakutuksen tunnistuksia, antureita tms. ja bokseja (esim. i16:ssa on "hieno" EZK-sytytys).
I8:ia suosittelen muutenkin mieluummin kuin kaasaria. Nyt on itellä jo jonkinverran kokemusta 99:n tuplakaasarimotilla ajosta. Ton kaasarihomman saa kyl aina kuntoon, mutta minulla oli puolenvuoden aikana murhetta ja mietittävää+korjauskustannuksia reilusti enemmän tuon tuplakaasaripaketin kanssa, kuin mitä on tullut kustannuksia 900i:n kanssa yli viidessä vuodessa! Onneksi pääsenkin 99:ssä pian (turbo)ruiskumoottoriin ja kaasuttimetkin ovat jo löytäneet uuden omistajan.
Tähän asti kaikki käyntihäiriöt n.120tkm ajokokemuksella ovat aina johtuneet sytytyksestä. Sytkäkin on niin simppeli ja helppo sinänsä, kun osia on vähän. Katkojan kärjelliseen verrattuna tuossa perus sytkässä on kärjet ja konkka korvattu hall-anturilla ja pääteasteella. Sytytysosia on siis: sytkäpääte,hall-anturi,puola ja lisäksi tavanomaiset johdot virranjakajan kera. Ei mitään nakutuksen tunnistuksia, antureita tms. ja bokseja (esim. i16:ssa on "hieno" EZK-sytytys).
I8:ia suosittelen muutenkin mieluummin kuin kaasaria. Nyt on itellä jo jonkinverran kokemusta 99:n tuplakaasarimotilla ajosta. Ton kaasarihomman saa kyl aina kuntoon, mutta minulla oli puolenvuoden aikana murhetta ja mietittävää+korjauskustannuksia reilusti enemmän tuon tuplakaasaripaketin kanssa, kuin mitä on tullut kustannuksia 900i:n kanssa yli viidessä vuodessa! Onneksi pääsenkin 99:ssä pian (turbo)ruiskumoottoriin ja kaasuttimetkin ovat jo löytäneet uuden omistajan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01