16v kannen naputus...ja nokka ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

16v kannen naputus...ja nokka ongelma

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Saatiin tuossa koneremontti valmiiksi ja höräytettiin saabi käyntii...
ja naputti niin perkeleesti....!!!

tarkistettiin että oljy kiertää ja kiersihän se...
nyt uudella kannella varustettuna (2.3) ja nokat (T16 84´) nauto taputtaa niin perkeleesti että tuli ajatus että nuo nokat ovat aivan väärät tuohon kanteen...

Millaiset nokat tuohon olisi syytä laittaa...? tarjolla olisi

imunokat (2.3 vm91) (T16 vm84) ja (i16 vm89)
ja pakonokat samoista autoista... ainut vaan että tuon 2.3 pakonokassa ei ole sitä holkkia virranjakajalle....

ja kaikki nuo kannet ovat toimivia ja halkeamattomia....
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kauanko odottelit naputuksen loppumista? On ihan normaalia että rempan jälkeen painimet naputtelee jopa 15-20min ennenkuin hiljenee.

Nokilla ei pitäisi olla mitään merkitystä tuohon, itse laittaisin pakonokaksi tuon '89 i16 pakonokan ja imunokaksi tuon 2.3 imunokan. Syitä ja nokkien eroja on käsitelty täällä ennenkin, mutta tuo kombinaatio vaikuttaisi olevan kaikkein "kirein".
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Mistäs tuo 15-20min kova ääninin naputus tuossa koneessa johtuu...?
eikö nuo hydrauli kupit pitäisi alkaa toimimaan jo vähän ennemmin...???

Ja kaikki nuo nokat käyvät tuohon kanteen...???
ilman että tuo kansi olisi "säädetty" joillekkin tietyille nokille...?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Naputus johtuu siitä että kupit eivät ehdi täyttyä kunnolla joka johtaa vähän samaan hommaan kun olisi venttiilit säätämättä kiinteäpainimisessa moottorissa..

Ja on aivan normaalia että tyhjettyään rempan yhteydessä kestää jopa 20min että ne ehtivät ilmaantua kokonaan. Joillakin muilla merkeillä ne eivät edes ilmaannu itsestään vaan ne pitää käsin ilmata ennen asennusta.

Kyllä nuo kaikki nokat fyysisesti ja öljynkierron kannalta ym. tuohon kanteen sopii. Virtaukset ja kierrosalueet ovat täysin asia erikseen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Hydraulikupithan eivä ole olleet irti tuosta kannesta mutta kansi on muuten pesty ja öljytkin ovat varmaan valuneet sieltä pellolle.... joten siitä tilanteessa varmaan tuo 15min naputuskin tulee tapahtumaan...?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä kyllä, varmasti tyhjenee myös pesun yhteydessä. Turha pelätä. Jos ei 20min yhtäjaksoisen käynnin jälkeen ala asettumaan niin sitten vasta voi alkaa epäilemään jotain vikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Myös pitkä seisominen aiheuttaa saman oireen. Itsellä seisoi T16 2,5v ja naputti n.20min käynnistyksen jälkeen. Asiasta on oikein kirjoitettu T16 ohjekirjaan. Kierroksia suositellaan pitämään naputuksen ajan alle 4000.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Käytettiin konetta tuos n25min eikä naputus lakannut...???
Turbo16 CD
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 20:49
Paikkakunta: IISALMI

Viesti Kirjoittaja Turbo16 CD »

Jos naputus ei rupea loppumaan, niin silloin lienee jokin hydraulisista nostimista viallinen. Mutta kyllä ne tosiaan joskus naputtavat pitkään ennen kuin ilmaatuvat.

:)
-SAAB 900 Convertible T16 vm.86, Saab 900 Aero T16 -90
-SAAB 900 CD T16 vm. 85
-SAAB 96 V4 vm. 71
-SAAB 9-3 Aero
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Paineltiin niitä kuppeja tuossa ja kyllä ne ehjiä olivat...
Pitää huomenna infektio ruiskulla täyttää kupit öljyllä ja kokeilla sitten...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tulihan nokkapukkien pultit oikeaan järjestykseen? Öljy painimille kulkee nimittäin niitten kautta, osassa pultteja on reikä öljylle.. :roll:
Aki Peltola #1132
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jep mustat uralliset pultit tulppiin päin... ja kaikki on niinkun pitää... öljykin oli kiertänyt kupeille asti... mutta kupit vaan naputti vaikka ovat ehjät...

no huomenna täytetään kupit valmiiksi öljyllä ja laitetaan takaisin kanteen...
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Heitän vielä että onhan nokkapyörät tarpeeksi kireällä? Yllättävän herkästi neki alkaa pitää jumalatonta mekkalaa jos on yhtään löysälle jääny pultit.
Aki Peltola #1132
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Eiväyt olleet nokka pyörät löysällä...

Pänttärin koneesta venttiilikopan auki ja öljysin kupit... tarkistin öljynpaineet... ja nönnönnöö ja nyt toimii...

saabiin on siis saatu tehtyä koneremontti onnistuneesti.... ja jokseenkin kompinaatio on tälläinen...

T16 Lohko vm.84
T8 männät veiveineen kaikkineen vm.83-84
2.3 kansi vm.91
Turbo mitsu vm.90

ja auto on neliovinen pystykeula airflow:lla
+ 108 navoilla ja kunnon levyillä.... :twisted:

Kaikki muu on uutta... :D

Ja kyllä muuten hönkii... Bruuuum....

Voi kun tulis kesä... :P
Bv2sella
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 00:19
Paikkakunta: Lemi/Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bv2sella »

Kuulostaa hyvältä, onkos siinä minkälainen polttoaine/sytytysjärjestelmä?
Saabismi iskee salakavalasti!
Vastaa Viestiin