8v ----> 16v

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuosta 16v-kaasarista... noh saahan sitä rakentaa jos haluaa :D

Jos 16v koneen laittaa LH-ruiskulla niin kyllä siinä tarvitaan hyvän matkaa johtosarjaakin ja LH:n boxi ja muuta tarpeellista. Vakiona johtosarja menee ainakin boxin osalta kabiiniin saakka, 'check engine'-valolle lähtee johto boxilta jne... Eli sähköjä on hitusen muuaalkin kuin konehuoneessa. (Megasquirt olisi taas yksi vaihtoehto :). Johdot saisi vetää juuri sieltä mistä huvittaa ja tietäisi kokoajan mikä on mikäkin.)

Kannen vaihto vaatii muutoskatsastuksen, en tiedä meneekö "pienen" vai "ison" muutoskatsastuksen piikkiin. (Itsellä kansi+turbo oli iso) Prosentteja pelkästä kannesta ja kaasunvaihtolaitteistosta tulee ~3kpl.

Tuo tehon nousu ei ole ongelma, pysytään kuitenkin helposti mallisarjan tehokkaiman alapuolella, saati siihen sitten 20%.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Mulla olis muuten ylimääräisenä i16-kone. Alakerta taitaa olla entinen, männänhelmat vissiin vähän kalkattelee, mutta kansi ja jakopää pitäisi olla ihan ok. Imusarja puuttuu, vaparin pakosarja löytyy, samaten kiinni taisi olla vielä ainakin startti, laturista ja vauhtipyörästä en muista.

Satasen jos tosta sais, noudettavissa talliltamme Espoosta.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

mun kautta saa kans sataseen tommosen i16 tonnarin koneen, jos jotakuta kiinnostaa
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

mainitaan nyt vielä että mun kone satkusta, ainakin se pakosarja sopii vähän paremmin ja oikeanlaiset hihnapyörät :)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Varmasti kaikista helpoimmalla pääsee sen moottorin niputtamisen osalta, jos hommaa kokonaisen satkun i16 moottorin. Ruiskutuslaitteistokin olisi tietysti parasta saada samasta autosta, tai yleensäkin otettuna yhdestä ja samasta ajopelistä kokonaisuutena. Hankalaa on lähteä metsästämään yksittäisiä osia, jos jotakin puuttuu.

Noissa käytetyissä moottoriessa kannattaa ehdottomasti tsekata se jakopään ketjun tila, ihan vain siitä kiristimestä. Turhahan sinne keulalle on laittaa valmiiksi venähtäneellä kettingillä oleva moottori.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mahtuuko tuonne nopan pellin alle muuten 16-tappinen kansi?
Kuplii vähän paisuntasäiliöön ja jos on pahvi/kansivika, niin samantienhän sitä sovittelisi tekemisen puutteessa tuommosen.
Miten tuon tehon kanssa muuten on, jos vaihtaa 8-venttiiliseen 16-venttiilisen kannen? Konehan ei kuitenkaan männiltään ole sama kuin 16-tappinen, eli jotain eroa varmasti on. Lasketaanko sen teho kuitenkin sen mukaan, mitä tuo i16 on vakiona vai joutuuko mittauttamaan tehot?
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Satkuun laittaessa ei tarvitse mitata tehoja, mikäli inssi on yhtään järjissään. Puristussuhde muuttuu jonkin verran, mutta ei merkittävästi (~5% ?).

Nopan kanssa sama homma tekniikan puolesta, mutta tehoraja siinä on sitten 120hp :(. Mutta sopivasti penkitettynä saa nopan kyllä 16 venttiilisenä leimaan. Tosin myös polttoaineensyöttö vaikuttaa tehoihin että siitäkin voi inssille jutella. Mutta penkittämällä viimeistään, vaan penkitys ei tainnut kuulua suunnitelmiin.

Konttorille juttelemaan.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Taitaapi tuo muutoskatsastus olla niin kallista hupia, että tyydytään tuohon vakioon 8-tappiseen kanteen. Voisihan sitä silti ruiskun siihen vaihtaa, eikös se niin ollut että katin kanssa ei tarvitse edes mitään päästöpapereita. Mitataanko auto katsastuksessa tällöin vähäpäästöisenä vai normaaliautona? Että jos sinne alle ripustaa vaan katin kuoret, josta rautakankella työntelee ulos sisukset, niin kaasarin tilalle saa ruiskun. Sitten aletaan touhuamaan tuon 8-venttiilisen kannen ja ruiskun kanssa, niin saa vähän lisätehoja käyttöön ilman mitään turhia muutoskatsastuksia.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei tartte mitään katteja jos vaihdat kaasareiden tilalle ruiskun, muutoskatsastuksen kanssakin on vähän niin ja näin.

Ja eikä toi muutoskatsastus kauhean kallis ole, halvempi taitaa olla mitä vuosikatsastus.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jep, kattia/vähäpäästöisyyttä ei autoon tarvitse jos sitä ei rek.otteessa lue, ja kaasarissahan kumpaakan ei lue. Päästöjäkään ei tarvitse edes todistella jos rekisteröintipäivä on vanhempi kuin 1.7.1987. Tämän päivämäärän jälkeen tekniikkamuutokset voi vaatia todistuksen päästöjen tasoista verrattuna samaan aikaan markkinoilla olleisiin malleihin ko. polttoainelaitteistolla (tjsp). Eli esim. -88 kaasari vs. 88 i8 kjet.

Ruiskun vaihdon taitaa joutua muutoskatsastamaan mikäli inssi sen huomaa. Ei se muutoskatsastus tosiaankaan niin kallista lystiä ole. Mutta kannattaa miettiä sitä hintaa mikä "viritykseen" menee ja verrata saatuun teholisäykseen...
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Olisihan siinä 3kpl noita viriteltäviä, oma käyttöauto on tuo 900c -90, isän 10/87 käyttöönotettu noppa, jolle tosiaankin ajattelin jotain tehdä, kun kansi luultavasti joka tapauksessa pitää aukasta, sekä tuo mun edellinen käyttöpeli 900GL -84, joka jäi kytkinvian takia seisomaan, mutta viimeistään kesällä tarvitaan varmaan lisää autoja, eli ajoon tulee sekin.

-88 jälkeenhän sen tehdaslapun mukaanhan saa nostaa tehoja 185hv asti, kunhan iskarit vaihtaa kaasuiskareihin, joten lienee järkevintä ja halvinta hakea isompia tehoja siitä. Muutenkin se tuntuu olevan noista kaikista se tahmein menijä, tiedä sitten johtuuko 5-lovisesta laatikosta.

Jos muutoskatsastamaan joutuu joka tapauksessa, lienee viisainta käyttää sekin summa sitten kunnolla ja nostaa samantien turbokone nokalle. Toisaalta vaparit tuntuu läheisimmiltä ja turbolla haettu teho "oikotieltä".

Palataan siis otsikon aiheeseen eli saako tuosta c8-männät ja i16-kansi-yhdistelmästä helposti haettua sen puolitoistasataa heppaa? Alavääntöä tuo myös kaipaa vähän lisää.

Edit: Sama muutos taitaa katsastuksen näkökulmasta olla, jos nostaa kokonaan vanhan myllyn pois ja tilalle i16, mutta paljonko koko koneen vaihdosta menee prosentteja muutoksessa?
Taitaisi sinänsä olla tuo kannen vaihto parempi homma, mahtaako olla loppujen lopuksi isompi vaivakaan, kun tankki, sähköt ja bensalinjat joutuu jokatapauksessa vaihtamaan.
Jakopään varmaan mahtuu askartelemaan kone paikallaan, tuskin tuntuu edes ahtaalta, kun olen Ducaton kanssa joutunut säätämään..
Miksi muuten nuo bensaputket joutuu vaihtamaan? Onko erikokoiset kaasarilla ja ruiskulla vai mistä johtuu?
Tankin vaihtohan on vielä helppo homma ja sinänsä ei tuota edes vaivaa, koska takalaatikon kulman hitsauksen ajaksi tankki on jokatapauksessa pudotettava pois. Sähköjen rakentelukaan ei ole lainkaan vierasta, mutta tuo bensalinjojen uusiminen on pelottavin homma.
Vastaa Viestiin