Katti hajosi - mistä uusi tilalle?
Katti hajosi - mistä uusi tilalle?
Isäukolla hajosi saabbi, 9-5 2,3t -01. Kilometrejä autolla takana n. 100 tkm. Sytytyskasetti hajosi, hinausautolla merkkikorjaamolle Ouluun. Kasetin vaihdon jälkeen auto toimi moitteettomasti pari päivää, jonka jälkeen kojelaudassa alkoi palaa ylimääräisiä merkkivaloja. Merkkikorjaamon diagnoosi oli hajonnut katalysaattori! Huonoa tuuuria vai asennusvirhe - sanokaapa se. Uusi katti maksaa n. 1300 euroa. Kertokaapa vinkkejä, saisiko mistään uutta kattia halvemmalla. Onko näin lyhyt kestoikä normaalia katille ja sytytyskasetille? Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
Ihan normaalia, että ensin hajoaa sytkäkasetti ja heti perään katti. Tarkemmin en 9-5 katin mittoja tunne, mutta tarvikkeena tai viripajasta uusi katti tilalle. Tarvikkeet ja virikatit ei yleensä sisällä sopivia putkia/laippoja, mutta ne voi ottaa vanhasta katista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Aika yleistä, että kattikin hajoaa DI-kasetin hajotessa, jos kasetti hajoaa vauhdista tai jos autoa startataan useita kertoa ja palamatonta bensaa menee kattiin. Sinänsä surkuhupaisaa, että Saabilla on tulossa takaisinkutsu DI-kaseteista (vuosimallit 2000-2002), joten nämä DI-kasettien takia hajonneet katitkin kuuluisi kyllä korvata samaan takuuseen... Kaiketi saitte uuden kasetin takuuseen? Katteja saa halvemmalla ainakin ProCarServicestä 014282200.
Tuo 1300 euroa taitaa olla nykyään täsmähinta joka korjaukselle, kuten bensapumppu, turbo jne
Eski
Tuo 1300 euroa taitaa olla nykyään täsmähinta joka korjaukselle, kuten bensapumppu, turbo jne

Eski
-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Speedpartsilta löytyy sopiva yleismallin katti hintaan 1110kr eli noin 120 euroa. http://www.speedparts.se/prod/res_motor_avg_kat.shtml
Mainitsemani PCS on tuon Speedpartsin jälleenmyyjä Suomessa.
Eski
Mainitsemani PCS on tuon Speedpartsin jälleenmyyjä Suomessa.
Eski
Ai jos di-kasetti hajoaa vauhdista ja sen seurauksena katti, niin se on kuskin vika..? Minusta siinä alkuperäisessä jenkki-dokumentissa, jonka seurauksena tämä di-takaisinkutsu tuli, mainittiin myös kattien hajoamisesta ja muutamassa tapauksessa auto syttyi tuleen. DI-kasetissa on myönnetty olevan valmistusvika, joten kyllä siitä aiheutuvat vauriot sietää valmistajan korvata.9-5T kirjoitti:Syyttäisin kyllä kuskia katin hajoamisesta, jos käyntihäiriöitä tai sammuu kokonaan on syytä etsiä vika eikä yrittää uudestaan. Voi olla että katit korvataan mutta jos ne korvataan voi 5 vuotiaan auton omistajalle tulla kasetin hajottua mieleen uusia myös katti.
Eski
No maksa sinä kattisi itse, mutta minä ainakin mielummin vaatisin sen takuuseen. Vauhdista sammuessaan se katti nimittäin hajoaa usein ilman mäkistarttiakin...9-5T kirjoitti: Tätä mieltä olen, varmasti hajoaa katti jos auton sammuttua yrittää mäkistartilla käynnistää.
Sitä minäkään en ymmärrä, että jos auto ei starttaa, sitä pitää sahata käyntiin niin kauan kun akku jaksaa pyörittää, mutta eipä sitäkään taideta auton ohjekirjassa tarpeeksi selvästi kieltää, joten takuuseen pitäisi mennä siinäkin tapauksessa, jos alkuperäinen syy käynnistymättömyyteen on valmistusviallisessa DI-kasetissa.
Eski
Tästä löytyy juttua takaisinkutsusta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28367
Saabin tiedotteessa on mainittu, että myös vaurioitunut katti korvataan...
Eski
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28367
Saabin tiedotteessa on mainittu, että myös vaurioitunut katti korvataan...
Eski
Meikäläisellä yhden DI-kasetin hajoaminen tapahtui ylämäessä ja perässä oli trailerilla moottorivene; en siis ihan pintakaasulla ylämäkeen ajellut. Autona -01 9-3t.
Kattihan siinä rytäkässä meni, reilu reikä ensimmäisessä katissa. Toinen säilyi ehjänä, tukkeentui tosin katin murusista. CE-valo tuli päivän viiveellä.
DI-kasetin maksoin itse ja etuputken satuin saamaan edullisesti toiselta klubilaiselta. Kiitos vielä siitä.
EDIT: Ja ei tullut mieleenkään edes yrittää käynnistää uudelleen, koska arvasin mikä hajosi. Ei ne kaikki katit mäkistartilla tai liialla käynnistelyllä hajoa.
Kattihan siinä rytäkässä meni, reilu reikä ensimmäisessä katissa. Toinen säilyi ehjänä, tukkeentui tosin katin murusista. CE-valo tuli päivän viiveellä.
DI-kasetin maksoin itse ja etuputken satuin saamaan edullisesti toiselta klubilaiselta. Kiitos vielä siitä.
EDIT: Ja ei tullut mieleenkään edes yrittää käynnistää uudelleen, koska arvasin mikä hajosi. Ei ne kaikki katit mäkistartilla tai liialla käynnistelyllä hajoa.
No ei kyllä välttämättä ole kuskin syy! Mulla pamahti ohituksen jälkeen entisessä 9-3 Aerossa kasetti ja samalla meni myös katti sököksi. Eikös nyt ole DI-kaseteilla takaisinkutsu päällä, joten vaan sinnikäästi soittamaan Saabille ja vaatimaan myös kattia maahantuojan piikkiin. Omassa tapauksessa maksoin kasetin itse (nyt onneksi on takaisinkutsu) ja Saab maksoi katin mukisematta. Tarvittaessa kuluttajaviranomainen voi auttaa, jos käy peli kuumaksi
.
