Katti hajosi - mistä uusi tilalle?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
isalmela
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2005 11:28

Katti hajosi - mistä uusi tilalle?

Viesti Kirjoittaja isalmela »

Isäukolla hajosi saabbi, 9-5 2,3t -01. Kilometrejä autolla takana n. 100 tkm. Sytytyskasetti hajosi, hinausautolla merkkikorjaamolle Ouluun. Kasetin vaihdon jälkeen auto toimi moitteettomasti pari päivää, jonka jälkeen kojelaudassa alkoi palaa ylimääräisiä merkkivaloja. Merkkikorjaamon diagnoosi oli hajonnut katalysaattori! Huonoa tuuuria vai asennusvirhe - sanokaapa se. Uusi katti maksaa n. 1300 euroa. Kertokaapa vinkkejä, saisiko mistään uutta kattia halvemmalla. Onko näin lyhyt kestoikä normaalia katille ja sytytyskasetille? Kiitokset jo etukäteen vastauksista.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Ihan normaalia, että ensin hajoaa sytkäkasetti ja heti perään katti. Tarkemmin en 9-5 katin mittoja tunne, mutta tarvikkeena tai viripajasta uusi katti tilalle. Tarvikkeet ja virikatit ei yleensä sisällä sopivia putkia/laippoja, mutta ne voi ottaa vanhasta katista.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aika yleistä, että kattikin hajoaa DI-kasetin hajotessa, jos kasetti hajoaa vauhdista tai jos autoa startataan useita kertoa ja palamatonta bensaa menee kattiin. Sinänsä surkuhupaisaa, että Saabilla on tulossa takaisinkutsu DI-kaseteista (vuosimallit 2000-2002), joten nämä DI-kasettien takia hajonneet katitkin kuuluisi kyllä korvata samaan takuuseen... Kaiketi saitte uuden kasetin takuuseen? Katteja saa halvemmalla ainakin ProCarServicestä 014282200.

Tuo 1300 euroa taitaa olla nykyään täsmähinta joka korjaukselle, kuten bensapumppu, turbo jne :evil:

Eski
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

pois sulkisin ainakin sen asennusvirheen. sytkäkasetti on aika vaikea väärin asentaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Speedpartsilta löytyy sopiva yleismallin katti hintaan 1110kr eli noin 120 euroa. http://www.speedparts.se/prod/res_motor_avg_kat.shtml
Mainitsemani PCS on tuon Speedpartsin jälleenmyyjä Suomessa.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti:Syyttäisin kyllä kuskia katin hajoamisesta, jos käyntihäiriöitä tai sammuu kokonaan on syytä etsiä vika eikä yrittää uudestaan. Voi olla että katit korvataan mutta jos ne korvataan voi 5 vuotiaan auton omistajalle tulla kasetin hajottua mieleen uusia myös katti.
Ai jos di-kasetti hajoaa vauhdista ja sen seurauksena katti, niin se on kuskin vika..? Minusta siinä alkuperäisessä jenkki-dokumentissa, jonka seurauksena tämä di-takaisinkutsu tuli, mainittiin myös kattien hajoamisesta ja muutamassa tapauksessa auto syttyi tuleen. DI-kasetissa on myönnetty olevan valmistusvika, joten kyllä siitä aiheutuvat vauriot sietää valmistajan korvata.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

9-5T kirjoitti: Tätä mieltä olen, varmasti hajoaa katti jos auton sammuttua yrittää mäkistartilla käynnistää.
No maksa sinä kattisi itse, mutta minä ainakin mielummin vaatisin sen takuuseen. Vauhdista sammuessaan se katti nimittäin hajoaa usein ilman mäkistarttiakin...

Sitä minäkään en ymmärrä, että jos auto ei starttaa, sitä pitää sahata käyntiin niin kauan kun akku jaksaa pyörittää, mutta eipä sitäkään taideta auton ohjekirjassa tarpeeksi selvästi kieltää, joten takuuseen pitäisi mennä siinäkin tapauksessa, jos alkuperäinen syy käynnistymättömyyteen on valmistusviallisessa DI-kasetissa.

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tästä löytyy juttua takaisinkutsusta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28367

Saabin tiedotteessa on mainittu, että myös vaurioitunut katti korvataan...

Eski
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Meikäläisellä yhden DI-kasetin hajoaminen tapahtui ylämäessä ja perässä oli trailerilla moottorivene; en siis ihan pintakaasulla ylämäkeen ajellut. Autona -01 9-3t.
Kattihan siinä rytäkässä meni, reilu reikä ensimmäisessä katissa. Toinen säilyi ehjänä, tukkeentui tosin katin murusista. CE-valo tuli päivän viiveellä.

DI-kasetin maksoin itse ja etuputken satuin saamaan edullisesti toiselta klubilaiselta. Kiitos vielä siitä.

EDIT: Ja ei tullut mieleenkään edes yrittää käynnistää uudelleen, koska arvasin mikä hajosi. Ei ne kaikki katit mäkistartilla tai liialla käynnistelyllä hajoa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kannattaa laittaa 3" rosterinen kisakatti, on alkuperäistä edullisempi ja ympäristöystävällisempi :)
Ja samalla kanssa 3" downpipe, tottakait ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

No ei kyllä välttämättä ole kuskin syy! Mulla pamahti ohituksen jälkeen entisessä 9-3 Aerossa kasetti ja samalla meni myös katti sököksi. Eikös nyt ole DI-kaseteilla takaisinkutsu päällä, joten vaan sinnikäästi soittamaan Saabille ja vaatimaan myös kattia maahantuojan piikkiin. Omassa tapauksessa maksoin kasetin itse (nyt onneksi on takaisinkutsu) ja Saab maksoi katin mukisematta. Tarvittaessa kuluttajaviranomainen voi auttaa, jos käy peli kuumaksi :wink: .
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Osto- ja myynti palstalla näyttää olevan ehjä katti tarjolla.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
isalmela
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2005 11:28

Viesti Kirjoittaja isalmela »

Kiitoksia vinkeistä, huomenna keskustellaan merkkikorjaamon kanssa takuuasioista.
isalmela
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2005 11:28

Viesti Kirjoittaja isalmela »

Pienen juonittelun jälkeen maahantuoja päätti korvata myös katin. Kiitoksia vinkeistä, säästöä koitui n. 1500 eur!
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Loisto juttu ja onnittelut onnistuneista väännöistä maahantuojan kanssa :D . Se on melkein kymppitonni vanhaa mummoa tuo 1500 eskoa 8O, minkä ns. "säästit"
Vastaa Viestiin