Eka kertaa tuli hylsy

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Eka kertaa tuli hylsy

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käytin Turbon vuosikatsastuksessa aamulla ja hylsy tuli, ensimmäistä kertaa minun kohdalla. Vetarin tunnelista hanttarin puolelta meni rauta läpi, kuskin puolelta oli alapallo ja raidetangonpää väljät. Sukkelana äijänä varasin huomisaamuksi ajan huoltoon ja sen jälkeen jälkitarkastukseen.

Niin, ja hylsystä huolimatta on pakko kehua auton katsastanut inssi, asiallinen kaveri. Kehui autosta iskarit, jarrut ja päästöt. Näytti lopuksi lapulta korjattavat kohdat ja sanoi, että hyvä kuntoinen auto ja nuo ku laitat kuukauden sisällä kuntoon niin hyvä tulee :D

P.S. Ei tämä hylsy tunnu mitenkään pahalta, kun eilen sain Annin kuntoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Alapallot ja mainitsemasi tunneli ovat toki OG900 "arimpia" paikkoja. Itsellä kesällä myös tuon T16 kanssa vaihdatti apparin puolen alapallon, oli kumi paskana.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Viesti Kirjoittaja aon »

Munkin pitäisi 90:iä käydä näyttämässä 13.2. mennessä, syynä häkäpäästöt, raidetangon pää ja liian vähänastaiset eturenkaat. Korjaamatta on vielä noi päästöt. Yhdestä vakaajatangon puslasta mainitsi myös, ei kuitenkaan lappuun tullut mitään. Yllätyin kun ei edes ruostekohtia pahemmin kopisteltu :)
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Eka kertaa tuli hylsy

Viesti Kirjoittaja saab900c »

dimebak kirjoitti: Kehui autosta iskarit, jarrut ja päästöt.
Millaiset noissa olisi OG:n ns. ihannearvot?

Itsellä oli uusinnassa:
iskarit 68 / 66 ja 63 / 60
jarrut 2,6 / 2,7 ja 2,0 / 2,1 (sj. 1,9 / 2,0)
päästöt CO 1,97 / 3,50, HC 167 / 600, CO2 12,30
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ihannearvoista ei oo mitään hajua, onko sulla nuo jarruarvot kesärenkailla? Nimittäin kerran ihmettelin Annin pieniä lukuja ja inssi sanoi, että kesärenkailla saa rullilla korkeamman arvon suuremman kitkan vuoksi.

Tämmöiset oli Turbossa:

Iskareista ei näy lukuja mutta edessä oli alle ja päälle 70 ja takana yli 60, ja taisi nuo olla jotain prosentteja.

Jarrut (vasen, oikea, ero%)
1. Akseli 2,0/2,0/0%
2. Akseli 1,2/1,3/8%
Sj. 1,2/0,8/33%

Päästöt (mitattu/sallittu, % tai ppm)
Joutokäynnillä: CO 0,01/0,50, HC 37/100, CO2 13,9, O2 0,96/5,00
2000rpm: CO 0,02/0,30, HC 8/100, Lambda 1,01, CO2 14,3, O2 0,26/5,00
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Filippiiniläiset halpis-talvirenkaat oli alla.

Viime vuonna sain ikivanhoilla pitkänastaisilla ekotyreillä 2,7 / 2,7 ja 1,4 / 1,2 (sj. 1,2 / 1,6).

Tuon jälkeen nyt sitten on vaihdatettu/korjautettu talvirenkaiden lisäksi:
- jarrunesteet
- taakse uudet jarruletkut
- taakse uudet bilteman jarrupalat

Muilta osin kokoonpano on sama, kuin vuonna 2004 ostaessani auton.

Leiman sain eilen, ensimmäinen yritys oli 25.1.


EDIT: pitäisikö tästä päätellä, että huonot ja halvat talvirenkaat muistuttavat ominaisuuksiltaan kesärenkaita?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ovat varmasti yhtä kovat kuin kesäkumet :lol:

Mulla oli Annissa Fighterin uusiotalvikumet ja niillä tuli just samat jarruarvot kuin Ekoturbon uusiokesärenkailla. Sinänsä villiä sillä Ekoturbon SportHT:t oli helkkarin hyvät uusiorenkaiksi ja Fighterit oli aivan paskat talvirenkaiksi. Niistä oli yhden vajaan talven (vaihdoin kesärenkaat heti ku lain mukaan saa, ts. Roissa oli silloin vielä talvi kesken) aikana mennyt vöitä poikki, tosi turvalliset.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Omassani oli tuossa puolitoista viikkoa sitten ainoa kompastuskivi oikea alapallo. Hylsy tuli, kun on alustan osa. Samalla kehoitti vetarin suojakumin vaihtamaan, kun alkoi olemaan jo vähän heikoissa kantimissa. Muuten oikein hyväkiva. Savut oli aivan minimissä ja muutenkin OK. Oli vieläpä nainen katsastajana. Varsin asiallisesti hommansa hoiti. Alustaakin koputteli hyvin hellävaraisesti, eikä sellaista reiänteon meininkiä ollut.

Olipa tuolla vielä varsin mielenkiintoiset työkengät...skottiruudulliset huopatohvelit punaisilla karvapalloilla...ei taida olla kovin kummosta kärkisuojausta :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Olisi mielenkiintoista tietää millaisia jarruarvoja OG:ssa on saatu kesällä/kesärenkailla?

Mulla ne katsastuksen hylkäämisen syyt oli lähinnä ruoste/jarruletkuteknisiä.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jotain muistelisin veljen ex-Kuularuiskusta, että olis ollu 2,5 etujarruissa kesärenkailla. En mene kuitenkaan vannomaan. Siinä vehkeessä olikin jarrut aivan toista maata mitä Saabeissa on tottunut. Onhan toki Saabeissa tehokkaat jarrut mutta siinä tuntui olevan über-tehokkaat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Viat korjattu ja jälkitarkastus suoritettu hyväksyttynä :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Viesti Kirjoittaja aon »

dimebak kirjoitti:Viat korjattu ja jälkitarkastus suoritettu hyväksyttynä :D
Mulla on varmaan huomenna edessä kun päästölapun sain tänään :).

Hieman kyllä mietityttää tuo vakaajatangon hela, kun ei oikein ehdi ennen määräaikaa vaihtamaan. Luulisi, että olisi edes korjauskehotuksella muistanut jos vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen. Kaiuttimen reiät ovat sitten ilmeisesti suurempi uhka :)
aon
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 23:20

Viesti Kirjoittaja aon »

aon kirjoitti: Mulla on varmaan huomenna edessä kun päästölapun sain tänään :).

Hieman kyllä mietityttää tuo vakaajatangon hela, kun ei oikein ehdi ennen määräaikaa vaihtamaan. Luulisi, että olisi edes korjauskehotuksella muistanut jos vaikuttaisi liikenneturvallisuuteen. Kaiuttimen reiät ovat sitten ilmeisesti suurempi uhka :)
Läpihän tuo meni :lol:. Juhlistin tankkaamalla kerrankin koko tankillisen bensaa, nyt kun toimii taas bensamittarikin kun vaihdoin alkuperäisen takaisin epähuomiossa menneen 99-mittarin tilalle :)
Vastaa Viestiin