9-3 alustan lasku, kokemuksia?
9-3 alustan lasku, kokemuksia?
Moro!
Kyselempä kokemuksia/vinkkejä turbon normialustan laskusta.
Katselin, että H&R jouset jouset speedpartsilla on kohtuullisen edulliset:
9-3 98- 2 115 kr
Menevätkö nuo paikalleen heittämällä ja mitä sanovat sen jälkeen rengaskulmat? Toimivatko vakioiskarit hyvin tuon sarjan kanssa yhteen vai onko uusien _kalliiden_ iskareiden hankinta "pakollista" ?
Kertokaa ajotuntumakokemuksia eri vannevalinnoilla 16/17"
Kyselempä kokemuksia/vinkkejä turbon normialustan laskusta.
Katselin, että H&R jouset jouset speedpartsilla on kohtuullisen edulliset:
9-3 98- 2 115 kr
Menevätkö nuo paikalleen heittämällä ja mitä sanovat sen jälkeen rengaskulmat? Toimivatko vakioiskarit hyvin tuon sarjan kanssa yhteen vai onko uusien _kalliiden_ iskareiden hankinta "pakollista" ?
Kertokaa ajotuntumakokemuksia eri vannevalinnoilla 16/17"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No mulla on alla NG900, mutta 9-3:een pätee melkein samat jutut.
H&R:t madaltaa autoa 35 mm. NG900/OG9-3:ssa ei pysty säätämään camber ja castor -kulmia, vaan ne on fikasattuja. Ainoa asia, jota pystyy säätämään, on etupyörien auraus.
Takapää on kiinteä, joten sen aurauskulmia ei pysty säätämään. Joku kuitenkin väitti keksineensä kikan, jolla noita takapyörän kulmia voitaisiin säätää, mutta en tiedä, puhuiko kyseinen henkilö totta.
Mulla on ollut H&R:t alla nyt yli vuoden vakioiskareiden kanssa ja on toiminut hyvin, kunnes iskarit alkoivat olemaan niin lopussa, että pitäisi tässä lähiaikoina vaihtaa autoon Bilsteinin Sportit ja Powerflexin polyuretaanipuslat.
Eli H&R:t käy hyvin vakioiskareidenkin kanssa, mutta kuinka paljon autollasi on ajettu? Jos sillä on ajettu noin 100000 km (keskimääräinen iskarien "kestoikä"), niin kannattaisi vaihtaa iskarit samalla kuin jousetkin, niin menisi vaihtokin siinä samalla, eikä tarvitsisi ruveta vaihtamaan iskareita erikseen sitten hieman myöhemmin. Jos ton homman nimittäin tekee itse, niin ei se ainakaan mun mielestä ole niin kivaa puuhaa, että sen välttämättä tekisi kahdesti ja jos taas vie korjaamolle asennukseen, niin samalla ne vaihtaa iskarit kuin jousetkin ja tulee näin halvemmaksi kuin viedä autoa pajalle kahdesti.
H&R:t soveltuu aivan mainiosti käytettäväksi 17" -vanteiden kanssa ja päinvastoin
H&R:t madaltaa autoa 35 mm. NG900/OG9-3:ssa ei pysty säätämään camber ja castor -kulmia, vaan ne on fikasattuja. Ainoa asia, jota pystyy säätämään, on etupyörien auraus.
Takapää on kiinteä, joten sen aurauskulmia ei pysty säätämään. Joku kuitenkin väitti keksineensä kikan, jolla noita takapyörän kulmia voitaisiin säätää, mutta en tiedä, puhuiko kyseinen henkilö totta.
Mulla on ollut H&R:t alla nyt yli vuoden vakioiskareiden kanssa ja on toiminut hyvin, kunnes iskarit alkoivat olemaan niin lopussa, että pitäisi tässä lähiaikoina vaihtaa autoon Bilsteinin Sportit ja Powerflexin polyuretaanipuslat.
Eli H&R:t käy hyvin vakioiskareidenkin kanssa, mutta kuinka paljon autollasi on ajettu? Jos sillä on ajettu noin 100000 km (keskimääräinen iskarien "kestoikä"), niin kannattaisi vaihtaa iskarit samalla kuin jousetkin, niin menisi vaihtokin siinä samalla, eikä tarvitsisi ruveta vaihtamaan iskareita erikseen sitten hieman myöhemmin. Jos ton homman nimittäin tekee itse, niin ei se ainakaan mun mielestä ole niin kivaa puuhaa, että sen välttämättä tekisi kahdesti ja jos taas vie korjaamolle asennukseen, niin samalla ne vaihtaa iskarit kuin jousetkin ja tulee näin halvemmaksi kuin viedä autoa pajalle kahdesti.
H&R:t soveltuu aivan mainiosti käytettäväksi 17" -vanteiden kanssa ja päinvastoin

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Sensonic antoikin jo tyhjentävän vastauksen. Minulla myös ko. madallussatsi. Auto on erittäin miellyttävä ajaa ( sopivan jämäkkä ) vaikka päästeli hieman kovempaakin mutkateitä...suosittelen!
Renkaina minulla 17" 225/45 ja ovat kyllä liian leveät huonokuntoisille teille...vetelee aivan sairaasti tienpinnan vaihteluiden ja urien mukaan sekä meluakin tulee melkoisesti. Tosin hyvällä pinnalla auto etenee kuin juna.
Renkaina minulla 17" 225/45 ja ovat kyllä liian leveät huonokuntoisille teille...vetelee aivan sairaasti tienpinnan vaihteluiden ja urien mukaan sekä meluakin tulee melkoisesti. Tosin hyvällä pinnalla auto etenee kuin juna.
Juu aika hyvin on näköjään infoa jo tullut mutta kerrottakoon vielä että mulla on kanssa ollut samaiset jouset kiinni autossa nyt pari vuotta eikä oo mitään valittamista
Kun vaihdoin noi jouset niin vaihdoin samalla Konin säädettävät keltaset iskarit alle koska vakiot olivat ihan finaalissa..Alustasta tuli huomattavasti jämäkämpi mutta en voi sanoa että se olisi epämukava..Noilla iskareilla on tietenkin vielä pieni lisäsäätö mahdollisuus..Ja kuulema esim Bilsteinin iskarit ovat pikkasen "pehmeemmät"..Rengastus mulla on 225/40-18 joka tietenkin tekee ajamisen huonopohjasella tiellä pikkasen täriseväks
mutta sekin on tottumis kysymys...
Ja noi H&R tosiaan madaltaa noin 35mm ja se on just sopivasti; auto näyttää huomattavasti paremmalta ja mutkaominaisuudet paranevat myös huomattavasti ! Ite ajan autolla kesät talvet eikä vielä oo tullu ongelmia siitä että auto olisi liian matala koska toi 35mm ei todellakaan ole niin paljoa !
Eli lämpimästi suosittelen kyseisiä jousia ja melkeen myös iskareita samalla..Mutta niinku sensonic sanoi niin vakioiskareita voi myös käyttää !


Ja noi H&R tosiaan madaltaa noin 35mm ja se on just sopivasti; auto näyttää huomattavasti paremmalta ja mutkaominaisuudet paranevat myös huomattavasti ! Ite ajan autolla kesät talvet eikä vielä oo tullu ongelmia siitä että auto olisi liian matala koska toi 35mm ei todellakaan ole niin paljoa !
Eli lämpimästi suosittelen kyseisiä jousia ja melkeen myös iskareita samalla..Mutta niinku sensonic sanoi niin vakioiskareita voi myös käyttää !
Tuli mieleen iskunvaimentimien kestosta. Enolla on noin 720000km ajettu Mercedeksen Sprinter 312TD pakettiauto (rekisteröity kuorma-autoksi kokonaispainon takia). Siinä on edelleen alkuperäiset kaasuiskunvaimentimet, Sachsit oletan. Ominaisuuksiltaan Sprintteri on edelleen hyvä ajaa, alusta toimii moitteettomasti ja moottorin ansiosta sillä voi ajaa (ja kokeilla alustan toimintaa) mutkissa todella vauhdikkaasti. Voimaa ja vääntöä löytyy...Turbo Sensonic kirjoitti:Jos sillä on ajettu noin 100000 km (keskimääräinen iskarien "kestoikä"), niin kannattaisi vaihtaa iskarit samalla kuin jousetkin, niin menisi vaihtokin siinä samalla, eikä tarvitsisi ruveta vaihtamaan iskareita erikseen sitten hieman myöhemmin.
Olisi kiva, jos henkilöautohin saisi yhtälailla kestäviä alustan osia. Varsinkin täällä karussa Lapissa alustan osat saattavat hajota mitä ihmeellisimmissä pakkasluvuissa. 2-3 vuotta sitten täällä kävi lukemat 50 astetta pakkasen puolella. Monelle luokkakaverilleni (kävin silloin ammattikorkeakoulua) kävi niin ikävästi, että iskunvaimentimet jne. alustan osat hajoili. Myös minulla "prakasi" etupäästä vaimentimet.
P.S. Saattaa johtua, ainakin minun osalla, että alusta on kovalla, koska ajan autollani tyyliin "Kovaa ajoa vaan

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Powerflexeistä
Vähän asian vierestä mutta:
Oli aikanaan puhetta, että nuo Speedpartsin Powerflex-puslat veisivät ehkä pois alustan narinan kylmällä. Tänä aamuna 0 astetta ja taas narahtelee
. Taitaa olla taas talvi tulossa, viimeksi narahti kesäkuun alussa. Eli nuo polyuretaanipuslat ei auta tuohon v-mäiseen vaivaan pätkän vertaa, ajo-ominaisuuksiin ehkä jonkun verran, mene ja tiedä...
Oli aikanaan puhetta, että nuo Speedpartsin Powerflex-puslat veisivät ehkä pois alustan narinan kylmällä. Tänä aamuna 0 astetta ja taas narahtelee

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
no voi
voi p...rse se alkaa taas kohtapuolin. Nitinä ja natina. Jo sen kerkes unohtaa tässä kesän aikana.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Kuuluuko toi natina teillä jatkuvasti? Vanhassa ng900:ssa (-95)en ikinä huomannut mitään. Nykyisessä 9-3Tbo -98:ssa eka kilsa ehkä kylmällä. Sitten häviää.
Noilla mun (ehkä orkkis) iskareilla on ajettu reilu 90tkm, mutta ei kertaakaan Suomen talvessa, mikäli sen nyt voi plussaksi laskea, onhan se talvi Saksassakin.
Joo haluaisin todellakin välttää "täyden rata-auton" tuntua omassa autossani. Aikaisemmat nakit oli 205/50/16 michelin Pilotit (W) nykyiset Barum Bravurat (V). Äänet hiljeni, mutta rengas tuntuu kovasti löysemmältä kuin edellinen, mukavammalta tosin, mutta nyt on alkanut kaarteissa kallistella vähän eri tavalla. Jospa nuo jouset vahän tasoittasivat. Ulkonäkö tietenkin on myös tärkeää...tuo alkuperäinen traktorilookki vähän ällöttää
Vetely taas ei kiinnosta pätkääkään, kuluneilla misukoilla sain siitä ihan tarpeeksi - kämmenet kipeäksi pitkää matkaa ajellessa. Mahtavatko nuo jouset vaikuttaa vetelyyn ollenkaan...suuntaan jos toiseenkaan?
Onko kokemuksi 16/17" eroista?
Noilla mun (ehkä orkkis) iskareilla on ajettu reilu 90tkm, mutta ei kertaakaan Suomen talvessa, mikäli sen nyt voi plussaksi laskea, onhan se talvi Saksassakin.
Joo haluaisin todellakin välttää "täyden rata-auton" tuntua omassa autossani. Aikaisemmat nakit oli 205/50/16 michelin Pilotit (W) nykyiset Barum Bravurat (V). Äänet hiljeni, mutta rengas tuntuu kovasti löysemmältä kuin edellinen, mukavammalta tosin, mutta nyt on alkanut kaarteissa kallistella vähän eri tavalla. Jospa nuo jouset vahän tasoittasivat. Ulkonäkö tietenkin on myös tärkeää...tuo alkuperäinen traktorilookki vähän ällöttää

Onko kokemuksi 16/17" eroista?
Hassua lukea, että uusissa autossa kuuluu natinaa alustasta. Tosin on niissä muutama osa enemmän kuin 99:ssä. Peinu kyseli tuossa 16 ja 17" eroja. Sen voin sanoa (tosin tämäkin on makuasia ja niistä ei voi kiistellä), että 16 tuumainen on mieleisempi. Juurikin sen takia, että vaikka rengas olisikin suuremman nopeusluokan, niin renkaassa on kuitenkin hiukan enemmän "reunaa" joka antaa anteeksi kovan alustan tuomaa jäykkyyttä. Ja sitä "tekniikka" käytetään myös formuloissa, joissa osa jousitusta toteutaan korkealaitaisella renkaalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Nitinää kuuluu
Itselläni on vm 2000 9-3 aero. Kun tuli pakkasta alkoi narista. Harmittaa kyllä, koska Saabin hintaluokan autoissa ei alle 4 vuoden iällä saisi moista ominaisuutta olla.
Tosin kirjoitin tästä aiheen yleinen-keskusteluryhmään. Siellä neuvottiin, että narinan voi poistaa rasvauksella tai sitten yhdessä tapauksessa pallonivel vaihdettiin. Pitäisi varmaan mennä vaan tiukkana Stockmann autoon ja vaatia käytetyn takuuseen.
Muutoin vetelyyn en usko jousien hirveästi vaikuttavan. Puslat ja ohjauksen tukivarsi (steering rack brace) vaikuttavat varmaan enemmän. Ulkomaisissa keskusteluryhmissä pidetään Abbotin Viggen Rescue Kittiä (VRK) parhaimpana lääkkeenä vaivaan.
Tosin kirjoitin tästä aiheen yleinen-keskusteluryhmään. Siellä neuvottiin, että narinan voi poistaa rasvauksella tai sitten yhdessä tapauksessa pallonivel vaihdettiin. Pitäisi varmaan mennä vaan tiukkana Stockmann autoon ja vaatia käytetyn takuuseen.
Muutoin vetelyyn en usko jousien hirveästi vaikuttavan. Puslat ja ohjauksen tukivarsi (steering rack brace) vaikuttavat varmaan enemmän. Ulkomaisissa keskusteluryhmissä pidetään Abbotin Viggen Rescue Kittiä (VRK) parhaimpana lääkkeenä vaivaan.
Vähän offtopic mutta laitetaan silti:
Älkää pojat narisko natinoista ja kolinoista mitään ennen kuin ajatte uuskoppasella Passatilla...sitten tiedätte mitä narinat on.
-Nimimerkki kokemusta on-
Itsellä Saapissa ei ole ollut mitään narinoita vaikka tuossa yksi aamu oli 4 astetta pakkasta. Ainoa "sivuääni" tulee madallusjousista kun löytää kunnon montun ja renkaat hieman linkussa...sellainen DONG ja kirkkofiilis päälle. Ehkä jouset jo hieman kuoleentuneet?
Ja mitä tulee vetelyyn niin minusta tuntuu, että diiselissä on sitä vielä enemmän ( enemmän keulapainoa ). Tosin ajettavuus paranee kun laittaa kuomullisen peräkärrin perään...mutta eihän sitäkään jaksa joka päivä perässään vetää!!
Älkää pojat narisko natinoista ja kolinoista mitään ennen kuin ajatte uuskoppasella Passatilla...sitten tiedätte mitä narinat on.
-Nimimerkki kokemusta on-
Itsellä Saapissa ei ole ollut mitään narinoita vaikka tuossa yksi aamu oli 4 astetta pakkasta. Ainoa "sivuääni" tulee madallusjousista kun löytää kunnon montun ja renkaat hieman linkussa...sellainen DONG ja kirkkofiilis päälle. Ehkä jouset jo hieman kuoleentuneet?
Ja mitä tulee vetelyyn niin minusta tuntuu, että diiselissä on sitä vielä enemmän ( enemmän keulapainoa ). Tosin ajettavuus paranee kun laittaa kuomullisen peräkärrin perään...mutta eihän sitäkään jaksa joka päivä perässään vetää!!

Mahtaisko olla näistä FK-jousista kokemusta? Halvoilta ainakin vaikuttavat, en tiedä sitten edullisuudesta 
FK MADALLUSJOUSET
Madaltaa auton etupäätä 35mm -takapäätä 40mm.
CFSB001 MADALLUSJOUSISARJA SAAB 9-3 Typ YS3DX 98>
187 EUR
http://www.completos.fi

FK MADALLUSJOUSET
Madaltaa auton etupäätä 35mm -takapäätä 40mm.
CFSB001 MADALLUSJOUSISARJA SAAB 9-3 Typ YS3DX 98>
187 EUR
http://www.completos.fi
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ovat todella mielenkiintoiset...hinta 187 eur satsi tuolla Completosilla..koitin pikaisesti löytää ton "FK-firman" sivuja, mutta löytyi vain dealereita..jokatapauksessa ovat made in germany ja ainakin http://www.but.at/fk_automotive.htm linkin takaa löytyvä firma joka myy myös Eibachia kehuu että ovat täysin vastaavat kuin Eibachit...Mutta tosiaan jos joku olis hankkinut vaikka johkin toiseen merkkiin (kakkosautoonpeinu kirjoitti:Mahtaisko olla näistä FK-jousista kokemusta? Halvoilta ainakin vaikuttavat, en tiedä sitten edullisuudesta
FK MADALLUSJOUSET
Madaltaa auton etupäätä 35mm -takapäätä 40mm.
CFSB001 MADALLUSJOUSISARJA SAAB 9-3 Typ YS3DX 98>
187 EUR
http://www.completos.fi

9-3 SC 2.0t vector -07
# 1781
# 1781
Vaikka itselläni ei ole mitään tietoa näistä FK-jousista, niin kannattaa varautua siihen, että jouset eivät välttämättä ole niin hyvät, kuin myyjät väittävät... Eli kannattaa kyllä varmistua asiasta ja mielellään löytää joku jolla on tuollaisista jousista kokemusta. Tulee nimittäin aika kallis kokeilu, jos joutuu vaihtamaan jouset uudelleen... Tietääkseni H&R:n jousisarjan lähtöhinta on PCS:llä 250EUR ja varmasti toimivat 9-3:ssa.