Viallinen abs-anturi vai onko?
Viallinen abs-anturi vai onko?
Abs-valo aikansa vilkkui ja nyt palaa jo jatkuvasti.
Käytin Metro-Autossa vikakoodin luvussa : "viallinen etu-vasen anturi".
kotona kuitenkin mittasin anturilta sen vastuksen joka oli aivan sama kuin oikeanpuoleisen, 1100 ohm. Mittasin siitä akvaarion liitimestä. Voiko anturi olla silti viallinen, mitenköhän tuo testilaite sen arvioi?
Kun auton käynnistää jää abs-valo palamaan, miten auton järjestelmä tarkastaa anturin kunnon?
Käytin Metro-Autossa vikakoodin luvussa : "viallinen etu-vasen anturi".
kotona kuitenkin mittasin anturilta sen vastuksen joka oli aivan sama kuin oikeanpuoleisen, 1100 ohm. Mittasin siitä akvaarion liitimestä. Voiko anturi olla silti viallinen, mitenköhän tuo testilaite sen arvioi?
Kun auton käynnistää jää abs-valo palamaan, miten auton järjestelmä tarkastaa anturin kunnon?
Johtoa anturilta poispäin. Mulla on sellane ongelma ittellä et joustossa toi johto hieman ilmeisesti löystyy ja abs valo syttyy... Mutta korjaantui aikaisemmin hieman johdon asentoa korjaamalla... Nyt on alkanut oireilemaan taas, ja luultavasti puhdistuksen ja johdon tarkastuksen aika (itsellä siis anturin pää johdosta ilmeisesti se joka kränää).
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla 

Re: Viallinen abs-anturi vai onko?
Tyypillinen anturi vika on johdon katkos, eli heiluttelemalla johtoa pystyy mittarilla havaitsemaan katkoksen. Huoltopääte ainoastaan lukee ABS-tietokoneen lokikirjasta tiedon pätkivästä anturista, ei mittaa sitä mitenkään. Järjestelmä uskoakseni havaitsee puuttuvat pullsit, jonka perusteella päättelee vian. Eli ABS valo jää palamaan vasta kun auto on liikahtanut, ei heti startin jälkeen. Anturi sattaa olla myös likainen tai hapettunut jolloin on mahdollista että se on ohmisesti kunnossa, mutta ei lähetä pulsseja. Pulssit pystyy mittaamaan myös yleismittarin millivolttialueella.antti76 kirjoitti:Abs-valo aikansa vilkkui ja nyt palaa jo jatkuvasti.
Käytin Metro-Autossa vikakoodin luvussa : "viallinen etu-vasen anturi".
kotona kuitenkin mittasin anturilta sen vastuksen joka oli aivan sama kuin oikeanpuoleisen, 1100 ohm. Mittasin siitä akvaarion liitimestä. Voiko anturi olla silti viallinen, mitenköhän tuo testilaite sen arvioi?
Kun auton käynnistää jää abs-valo palamaan, miten auton järjestelmä tarkastaa anturin kunnon?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Valo jää palamaan kun käännän virrat päälle, eikä sammu lainkaan. Johtoa olen väännellyt(kunnossa on) ja pyörittänyt pyörää auton keula nostettuna. Digitaalimittarilla jännitelukemat vaihtelivat, arvoja en pystynyt lukemaan, vaikuttaisi olevan kunnossa.
En muista miten abs-valo käyttäytyy normaalisti, sammuuko kohta virtojen kytkemisen jälkeen vai käynnistämisen jälkeen.
Voisiko vika olla muualla virtapiirissä, mistä löytyisi liittimen jälkeen seuraava paikka mistä mitata? Mihin ylipäänsä antureiden johdot menevät?
Testilaite kertoi siis vian olevat vasemmassa etu-anturissa.
Vastauksista kiitollinen olen!
En muista miten abs-valo käyttäytyy normaalisti, sammuuko kohta virtojen kytkemisen jälkeen vai käynnistämisen jälkeen.
Voisiko vika olla muualla virtapiirissä, mistä löytyisi liittimen jälkeen seuraava paikka mistä mitata? Mihin ylipäänsä antureiden johdot menevät?
Testilaite kertoi siis vian olevat vasemmassa etu-anturissa.
Vastauksista kiitollinen olen!
ABS valon pitäisi sammua kun paine paineakussa on riittävän korkea. Vie lähtötilanteesta riippuen 2-20 sek. Valo jää palamaan jos järjestelmässä pysyvä vika, esim anturinjohto kokonaan poikki. Pätkivä anturin johto sytyttää valon vasta auton liikuttua. Viallisen anturin johtoa kannatta taivutella kädellä samalla kun yleismittarilla mittaa resistanssia. Katkoskohdan huomaa resistanssin muutoksesta.
Vika löytyi! Tuossa viikonloppuna sitten ryhdyttiin vikaa etsimään. Tuo huollon ilmoittama viallinen etu-vasen anturi olikin oikeasti kunnossa, vika löytyi vasemmasta takaa!
Johto poikki siitä, mista se menee anturin "sisään". Varovasti pituussuunnassa rautasahalla sahaamalla anturin kuoren saa auki niin, että uutta johtoa voi juottaa liittimelle. Sitten vielä epoksiliimaa paksu kerros päälle jotta tulee vesitiivis.
Johtoliitoksissa tietenkin kutistesukkaa...ja luulisin säästäneeni uuden anturin hinnan. (Itse anturi tuskin hajoaakaan, johdot sitten hapettuvat.)
ABS-valoa ihmettelevän kannattaisi ensiksi puhdistaa ABS-boksin liittimet, omassani ainakin oli todella hapettuneet nastat, samalla on helppo mitata anturit suoraan tuosta liittimeltä
Tuosta väärästä diagnoosista liikeessä ajattelin kysäistä, josko antaisivat alennusta vaikkapa ohjaustehostinöljyn hinnasta
.
Johto poikki siitä, mista se menee anturin "sisään". Varovasti pituussuunnassa rautasahalla sahaamalla anturin kuoren saa auki niin, että uutta johtoa voi juottaa liittimelle. Sitten vielä epoksiliimaa paksu kerros päälle jotta tulee vesitiivis.
Johtoliitoksissa tietenkin kutistesukkaa...ja luulisin säästäneeni uuden anturin hinnan. (Itse anturi tuskin hajoaakaan, johdot sitten hapettuvat.)
ABS-valoa ihmettelevän kannattaisi ensiksi puhdistaa ABS-boksin liittimet, omassani ainakin oli todella hapettuneet nastat, samalla on helppo mitata anturit suoraan tuosta liittimeltä
Tuosta väärästä diagnoosista liikeessä ajattelin kysäistä, josko antaisivat alennusta vaikkapa ohjaustehostinöljyn hinnasta

jpaavola kysyi:
Missä se akvaarioliitin on? Ja missä yleensä ne etupään anturien johdotukset kulkee?
Moottoritilan ja tuulilasin välissä oleva pitkä muovi, kiinni muutamalla ruuvilla . Kummassakin nurkassa liitimet joissa vihreä ja musta johto. Takapenkin alta muoviluukkujen alta taasen löytyvät taaemmat liitimet.
Ja haku-jutulla paljon muuta asiaa.
Missä se akvaarioliitin on? Ja missä yleensä ne etupään anturien johdotukset kulkee?
Moottoritilan ja tuulilasin välissä oleva pitkä muovi, kiinni muutamalla ruuvilla . Kummassakin nurkassa liitimet joissa vihreä ja musta johto. Takapenkin alta muoviluukkujen alta taasen löytyvät taaemmat liitimet.
Ja haku-jutulla paljon muuta asiaa.