no niin tekniikan luovuttajana toimii saab 9000 turbo T16 vm 86.. tehotavoitteena olisi 300hv.. ja auto olisi kuitenkin ihan käyttö auto.. ettei saisi olla kauheata turbo viivettä, kun olisi edes garretin T3 sen luokkaa.. mutta hybridi ei tule kuuloonkaan ison hintansa takia kun budjetti on aika nahkee.. onko kellään kokemuksia esim garretin T4 sesta.. kun kuitenkin ahdin kestää sen 500hv, mutta kuinkas on viiveen kanssa?.. vai olisiko joitakin muita ahtimia jotka olisivat sopivia kyseiseen projekti autoon..
tosin onhan isossa ahtimessa aina viiveensä, mutta jos se olisi edes kohtuullinen.. kiitos avusta
olihan tuolla, mutta untuu juttu katoilevan välillä muuallekin.. vaikka asijaa on.. tarkennan olen hakemassa käytettyä ahdinta.. en uutta!.. mutta kiitoksia tuosta linkintä.. jos joku on kokeillut garretin t4, olisin kiinnostunut tuon ahtimen käyttäytymisestä.. ja se on enemänkin tuo 300hv että se pitää saada rikki, et voihan sinne aina vahingossa sujahtaa enemmänkin
Hyvät ihmiset. Esim T03 garretteja on monta erilaista variaatiota. Hybridi on sekoitus eli muuttuu vieläkin monimutkaisemmiksi. Vähintään trimmit pitäis olla tiedossa ennen kunnon vertailua. Ei yleistetä
Hakusanaks: mitsu, #7
Eli suosittelen lämpimästi Volvosta peräisin olevaa TD04:sta 7-pakopesällä. Hintaluokka ~300-400€
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
niin olen tietoinen että, saman merkinen ahdin ei ole sama ahdin.. koska eroja voi olla ar :ssä ja siivekkeissäkin.. kun olin jostain lukevinani että isoja eroja on mitsunkin ahtimissa.. ja garretin T4 on samoin montaa erilaista variaatiota.. ja tuo AR, vaihtelee t4 esim 58-100.. tosin että ei ole kukaan vielä kertonut että millä tuon ar saa selville.. mutta jos nyt otetaan jonkin lainen esimerkki T4.. kun jotain 10 litrasta scanian turboa on turha 2 litraseen saabiin sovittaa.. mutta tarkoitan että jos mitotus on edes sinne päin.. kun aina ei ole niin paljoa vaihtoehtoja.. ja turbo on aina jonkinlainen kompromissi..
Erään tutun 240 turbo volvossa on t4 kiinni, a/r-luvuista mulla ole hajuakaan...
Sen vain tiedän, että herää joskus 4000rpm:n jälkeen
Suuttimetkin ovat kokoluokkaa >700cc/min ,
edellisistä n. 500cc/min virtaavista suuttimista loppui tuotto kesken heti kun rupesi ahtamaan
Eli jos luet aikaisempia kappaleitasi niin suljit hybridin pois. T3/4 "sopivasti" rakenneltuna olisi ihan hyvä vaihtis. "carlson" ja "aksu900" osaavat antaa empiirisempää tieoa ainakin yhdestä onnistuneesta sovelluksesta. Käytettynä voi löytyä siedettävään hintaankin.
T04 saat unohtaa jos vaan 3hunttii on tavoite ja lagi ei nappaa. T3-laippaan sopiva TD04 #7 olis hyvä. Helposti 300, halpa ja sopiva spooli.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
A/R on melko helposti suurinpiirtein laskettavissa kotikonsteinkin jos sen haluaa selvittää ja jos se ei turbossa missään lue. Itellä ko. hybridi on koottu T3 volkkarin pako- ja T04 scanian 8L kompura koteloista mutta trim:n ja A/R:n tähän saan vasta maanantaina. Eikä tässä mitään yleistystä ole. T03, oli se mikä tahansa, herää varmasti aikaisemmin kuin T3/T04 hybridi, oli sitten vm. mikä tahansa myös. Tässä tapauksessa luulisin haussa olevan bolt-on turbon, johonka ei TD04 kuulu. Oli se volvosta tahi saabista. Hae jostain nuorempi pakosarja niin sitten voit alkaa sovittamaan T25 laippaan TD04 puhallinta, joka on ihan kunnon ahdin tosiaan miel. vielä #7 niinkuin Tema laittoi. Käypäsiä on nro:t #5 j #6:kin, jäävät ylätehoissa vaan seiskan jalkoihin. Niin siihen A/R:än vielä. Luku on suhde ahto/pakokanavan(mistä kohtaa tahansa) poikkipinta-alan ja matkan imu/pako turbiinin keskipisteestä em. pinta-alan keskipisteeseen. Yksinketaisemmin: Kuvittele piste painekotelon sisällä( ennen kotelon suuaukkoa) ja laske tätä pistettä ympäröivän alueen pinta- ala. Sitten mittaa matka tästä pisteestä akselin keskipisteeseen. A= pinta-ala ja R= säde. Jaa pinta-ala säteellä R. Juuri laskin piruuttani .48 painekotelon ja tulokseksi sain .50. Mauserilla mittaamalla. Ei ihan tarkka mutta suuntaa antava kuitenkin. Niin ja mitat miel, tuumina niin saa suoraan tuo .xx luvun.
Nelossarjan Garretit on yleensä lähtöisin isoista kuorma-autoista, jolloin pakopesät on kokoa xxxl. Semmoisenaan jos laittaa pieneen bensakoneeseen, voi saada spoolin aikaiseksi jo hiukan ennen rajoitinta. Lisäksi laippa taitaa poiketa T03:sta, jolloin joutuisit tekemään myös uuden pakosarjan.
Tuossa on vielä hiukan selostusta turboista yleisesti:
mites mitsun te05-12b, taitaa olla liian tehoton? sopiiko heittämällä satkun t16 pakosarjaan? taitaa olla sama puhallin kuin 900 ässässä?
onkos satkun 4v lootat kestävänpiä kuin esim. -88 5v. ja mites sitten "tipojen" lootat kestää? pitääkö tässä alkaa tonnaria ostelemaan että saa virittely- ja ajovietin tyydytettyä
sellaisen t3/t4 "hybridin" saa kasattua kotonakin? tasapainotus tietysti koneistamossa. nurkissa olisi to3 puhaltimia ja korjaussarja.
saabastelija kirjoitti:mites mitsun te05-12b, taitaa olla liian tehoton? sopiiko heittämällä satkun t16 pakosarjaan? taitaa olla sama puhallin kuin 900 ässässä?
Sopii suoraan. Riittää n. 250hv saakka. Piisaako se, se on itsestä kiinni. TE05 on ihan asiallinen pikku fööni, joka spoolaa paljon nopeammin kuin T03. Haulla löytyy varmasti paljon turbokeskustelua eri puhaltimista ja niiden ominaisuuksista.
saabastelija kirjoitti:onkos satkun 4v lootat kestävänpiä kuin esim. -88 5v. ja mites sitten "tipojen" lootat kestää? pitääkö tässä alkaa tonnaria ostelemaan että saa virittely- ja ajovietin tyydytettyä
Nelivaihteinen on tiettävästi vahvempi. Onko se sitä todellisuudessa? Joku muu osaa sanoa paremmin. Viisipykäläinen kestää kyllä oikein käytettynä ihan mainiosti.
saabastelija kirjoitti:sellaisen t3/t4 "hybridin" saa kasattua kotonakin? tasapainotus tietysti koneistamossa. nurkissa olisi to3 puhaltimia ja korjaussarja.
Onnistuu kotona tottakai. Tasapainotus kannattaa ehdottomasti teettää kunnolla. Maksaa about 40 ecua ja on hintansa väärtti.
JugiBoy kirjoitti:
Onnistuu kotona tottakai. Tasapainotus kannattaa ehdottomasti teettää kunnolla. Maksaa about 40 ecua ja on hintansa väärtti.
Vahvistan, että kannattaa tasapainottaa. Itse olen kasannut parikin Trim60 kompuraa satkun perus-TO3 ahtimeen ja kyllähän ne ahtimen uudetkin laakerit on valmiit alle 50tkm.
Sensijaan totaalisilta yllättäviltä tuhoilta olen välttynyt vaikka parikin turbohuoltajaa minua niistä varoitteli, myöskin kaveripiirissä on itse kasattuja tasapainottamattomia ahtimia käytössä useita ja yhtään ei ole "räjähtänyt".
JugiBoy kirjoitti:Hae jostain nuorempi pakosarja niin sitten voit alkaa sovittamaan T25 laippaan TD04 puhallinta, joka on ihan kunnon ahdin tosiaan miel. vielä #7 niinkuin Tema laittoi. Käypäsiä on nro:t #5 j #6:kin, jäävät ylätehoissa vaan seiskan jalkoihin.
onkos og satkuun moisia pakosarjoja vai pitääkö rakennella itse?
mitenkäs tuon TD04:n herääminen verrattuna to3?
Siis originaalina ei ole. Itse tekee tai sitten tilaa jostain ko. sarjoja valmistavasta pajasta. Kysyppäs Turbojannelta tekeekö ne toiveiden mukaana sarjan jollain muulla laipalla kuin T3. TD04 on hyvä turbo ja spoolaa paljon nopeammin kuin T03. Tuotakin vaan on tuhannen eri varianttia niinkuin tietysti lähes kaikkia turboja.