Kyllä termarin vaihto kannattaa!
Kyllä termarin vaihto kannattaa!
Lämmöt nousi ja polttoaineen keskikulutus maantiellä 320 km testimatkalla putosi auton oman laskurin mukaan 7,4 -> 6,1.
Tuo "testipätkä" sisälsi yhden kylmäkäynnistyksen –8 astetta ja muutama kilometri kaupunkiajoa alussa ja lopussa, sekä pistäytymisen kahvilla välillä. Nopeus maantiellä pääsääntöisesti 80 km/h välillä vähemmänkin, aina vakionopussäätimellä.
Kuinkahan luotettavana voi muuten tuota auton omaa laskuria pitää, kun ei ole koskaan tullut sitä tarkastettua?
Auton nokka muuten elmukelmulla kokonaan tukittu. Tunnustelin öljynlauhdutinta reissun jälkeen ja oli kylmä, tuloletku ainoastaan hiukan haalea! Saattaa viedä pakkasilla kylmää koneen sisuksiin aika reippaasti, jos nokka auki?
Vetimenä oli 2,0t MAN
Tuo "testipätkä" sisälsi yhden kylmäkäynnistyksen –8 astetta ja muutama kilometri kaupunkiajoa alussa ja lopussa, sekä pistäytymisen kahvilla välillä. Nopeus maantiellä pääsääntöisesti 80 km/h välillä vähemmänkin, aina vakionopussäätimellä.
Kuinkahan luotettavana voi muuten tuota auton omaa laskuria pitää, kun ei ole koskaan tullut sitä tarkastettua?
Auton nokka muuten elmukelmulla kokonaan tukittu. Tunnustelin öljynlauhdutinta reissun jälkeen ja oli kylmä, tuloletku ainoastaan hiukan haalea! Saattaa viedä pakkasilla kylmää koneen sisuksiin aika reippaasti, jos nokka auki?
Vetimenä oli 2,0t MAN
riippuu mihin vaihtaa

Juuri tuossa totesin että omastani on termostaatti jäänyt aukiasentoon. Mokoma alkuperäinen Saab-termari on ollut autossa jo puolisen vuotta ja sillä on ajettu hitusen yli 10 tkm. On se kumma kun ne ei nykyään tahdo kestää nuo termarit?!? Ja se ei ollut sitten Wahler merkiltään.
Ainakin omassa -89 tonnarissa tuo ajotieturin kulutuslukema on käytännössä 1:1 kilometrimittarin seurannan kanssa tehdyn laskennan kanssa. Ainoastaan runsas joutokäynti ja kaupunkiajo aiheuttaa sen että keskikulutus nousee kulutusmittarin mukaan todellista suuremmaksi.
Öljynjäähdyttimen pitäisikin kait olla viileä kovilla pakkasilla jos järjestelmän oma termostaatti toimii. Eli öljyn jäähdytystä ei silloin kovin paljoa tarvita jos et vedätä turbo punaisena vaunu perässä.
Vähän yli 100 tkm:n ajan olen seuraillut kulutusta ajotietokoneen näytön ja tankkausten (ajopäiväkirja) kera ja lopputuloksena voisi sanoa että omassani ajotietokone ei ole kertaakaan näyttänyt "todellista" pienempää kulutusta. Matkamittarin virhettä en toki ole laskuissani huomioinut, koska en sitä tiedä.
Viimeksi muokannut mike, To Helmi 02, 2006 12:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kyllä termarin vaihto kannattaa!
Omien laskujen mukaan ajotietokone näyttää n. 0,3 litraa liian vähän. Siitä on ollut juttua täälläkin.MHag kirjoitti:Kuinkahan luotettavana voi muuten tuota auton omaa laskuria pitää, kun ei ole koskaan tullut sitä tarkastettua?
9-5 2,3t -03
#2514
#2514
Re: Kyllä termarin vaihto kannattaa!
Omien kokemusten perusteella pitää tismalleen paikkansa, kahdesti olen laskenut, toisella kerralla 0,1l liian vähän, toisella saman verran liikaa.Montoya kirjoitti:Omien laskujen mukaan ajotietokone näyttää n. 0,3 litraa liian vähän. Siitä on ollut juttua täälläkin.MHag kirjoitti:Kuinkahan luotettavana voi muuten tuota auton omaa laskuria pitää, kun ei ole koskaan tullut sitä tarkastettua?
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: riippuu mihin vaihtaa
Siis moottoriöljy, ei automaatti. Ymmärsin aikaisemmin että siinä järjestelmässä termaria ei olisi, mutta..?mike kirjoitti:![]()
Öljynjäähdyttimen pitäisikin kait olla viileä kovilla pakkasilla jos järjestelmän oma termostaatti toimii. Eli öljyn jäähdytystä ei silloin kovin paljoa tarvita jos et vedätä turbo punaisena vaunu perässä.
Tosin siinä tunnustellessa syntyi myöskin ajatus, josko sittenkin termari?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Kyllä termarin vaihto kannattaa!
Mittari näyttää mulla tontussa 0,2 litraa liian pientä keskikulutusta.Tobbana kirjoitti:Omien kokemusten perusteella pitää tismalleen paikkansa, kahdesti olen laskenut, toisella kerralla 0,1l liian vähän, toisella saman verran liikaa.Montoya kirjoitti:Omien laskujen mukaan ajotietokone näyttää n. 0,3 litraa liian vähän. Siitä on ollut juttua täälläkin.MHag kirjoitti:Kuinkahan luotettavana voi muuten tuota auton omaa laskuria pitää, kun ei ole koskaan tullut sitä tarkastettua?
-Sami
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Keskikulutusmittarin näyttämä
Nopeusmittarin virhe = keskikulutusmittarin virhe?
Tuo yhtälöhän voisi olla jopa järkeenkäypä.
Teoriaa:
Mittarin näyttämän virhe vaihtelee renkaan dynaamisen vierintäsäteen mukaan ja vaikuttaa samalla tavoin kuljetun matkan mittaamiseen. (Toki voi virhettä olla myös mittarin itse neulan näyttämässäkin, mutta...)
Mutta jos lähdetään olettamuksesta, että mittarissa itsessään vallitsee sula sopusointu ja yhtäläisyys matkan ja nopeuden suhteen, voidaan laskea nopeusmittarin näyttämävirheen perusteella korjauskerroin polttoaineen keskikulutukselle:
Mittari näyttämä / tosinopeus x keskikulutus = oikea keskikulutus
Omassa tapauksessa seuraavasti,
80 km/h / 77 km/h x 6,1 litraa sataselle = 6,34 litraa sataselle
Kysymys:
Voidaanko tonnarin mittaria kalibroida diagnoositöpselin kautta kuten uudemmissa autoissa?
Tuo yhtälöhän voisi olla jopa järkeenkäypä.
Teoriaa:
Mittarin näyttämän virhe vaihtelee renkaan dynaamisen vierintäsäteen mukaan ja vaikuttaa samalla tavoin kuljetun matkan mittaamiseen. (Toki voi virhettä olla myös mittarin itse neulan näyttämässäkin, mutta...)
Mutta jos lähdetään olettamuksesta, että mittarissa itsessään vallitsee sula sopusointu ja yhtäläisyys matkan ja nopeuden suhteen, voidaan laskea nopeusmittarin näyttämävirheen perusteella korjauskerroin polttoaineen keskikulutukselle:
Mittari näyttämä / tosinopeus x keskikulutus = oikea keskikulutus
Omassa tapauksessa seuraavasti,
80 km/h / 77 km/h x 6,1 litraa sataselle = 6,34 litraa sataselle
Kysymys:
Voidaanko tonnarin mittaria kalibroida diagnoositöpselin kautta kuten uudemmissa autoissa?
Tässä mun nykyisessä versiossa on noista älykoneen näytöistä (Saabin omista); tarkin tuo bensan keskikulutus. On pitänyt +/-1dl/100km/ tankki paikkansa (matkamittarin mukaan). (Edellisessä tonnarissa asiat ei ollut kulutuksen suhteen yhtätarkkoja). (Vaikka nykyisessä tuo mittari näyttää tasan 4km/h liikaa verrattuna nopeutta satelliitteihin). (Matkamittaria ei oo kylläkään vielä verrattu)
. Vaan esim: jännitemittaukset olivat järkeenkäypiä,
vaan ei tässä versiossa. 
Meni kyllä ihan ohi aiheen.



Meni kyllä ihan ohi aiheen.

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Kyllä kannattee vaihtaa.. ittelläkin tippui aiemmin talvella kulutus kun termostaatin vaihdoin. 80:n vauhdissa kulutus 6.3litraa mittarin mukaan kun aiemmin 7.4litraa.. Jos tuosta tippuu kulutus vielä niin vien kyllä huoltoon alakaa epäillä et käy liian laihalla.. 

#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06