Projektina 99 combi coupe GL super turbo

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hommasin takajarrusylintereihin molemmille puolille uudet tiivisteet. Jarrut kannattaakin herkistää ihan vimpan päälle, kun taka-akseli on melkein irti ja jarruputketkin on auki, eli ne joutuu jokatapauksessa ilmaamaan. Katsastuskin on läpäistävänä, eikä nyt turboksi muutoskatsastuksessa ole mitään maarittelevaa kuulla kommentteja: "Joo, on kaikki oli muuten kunnossa ja muutos tehty hienosti, mutta tässä autossa ei ollut oikein jarruja." 8O Tiivistesarjaan muuten kuuluu uusi ilmausruuvi, ilmausruuvin hattu ja jarrurasvakin. Olipa kiva ylläri. :wink:

Maanantai-tiistai saan sen turbon pakoputken lopultakin tänne Joensuuhun kuriiripostilla. Alkaa siis lopultakin olemaan osat nipussa. Intercoolerin laitto vieläkin mietityttää. Se olisi fiksua laittaa muutoskatsastukseen suorilta, niin sitä ei sitten myöhemmin enää tarvitsisi erikseen muutoskatsastaa, mikäli sellaisen laittaa. Ongelma on lähinnä vain kennon puute. Pitäisi koittaa käydä etsiskelemässä aihiota...

Pakosarjojen hitsauksen valmistelu on vieläkin vaiheessa. Olen porannut saumoja auki ja niitä pitisi hioa vielä. Haljenneet vanhemmat hitsit ovat epäonnistuneet selkeästi saumojen karkaistumisen takia. Turbon laipassa on vielä katkenneet pultit kierteissä. Ne täytyy ottaa pois, tai porata, jos ne eivät aukea muuten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Päivitystä vähän tännekin.

Pakosarjat odottavat nyt hitsausta. Olen hionut railot molempiin sarjoihin ja tullaan hitsaamaan sarjat tig-hitsauksena ruostumatonta lisäainelankaa käyttäen. Saas nähdä miten käy. ;)

Auton takapäätä olen hitsannut nyt pari iltaa ihan urakkatahtia. Kuvia olen toki näpsinyt, mutta nyt ei ole mahdollista laittaa niitä nähtäville netin puolelle. Varapyörän kopero alkaa olla likimain valmis. Vielä pitää paikata se iskarinkiinnityspalkki takaosastaan ja helma, sekä reaktiotangon korvakon luona on tekemistä. Ehkäpä pääsen seuraavalla hitsauskerralla jo lopettamaan tuon vasemman takapyörän seudun ja siirtymään oikealle puolelle. :roll:

Kaiken kaikkiaan melkoisen rankka jobi tää on, vaikka en olekaan ekaa kertaa hitsaushommissa. Arviolta noin 50% hitsaushommista on nyt tehty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Sitä se on

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Tutun näköstä hommaa. Ite hitsasin 78 mallin combia + muut peltityöt päälle noin 350-400 tuntia. Samat kohdat jouiduin hitsaamaan kuin sinäkin.

Kyllä se siitä valmistuu
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tsemppiä Mertmi! Alkaa omat projektit vaikuttaa pikku askartelulta tuollaisiin kunnon hitsaushommiin verrattuna :)
Gyl se siittä 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hmm. johonkin on hukkunut yksi viesti. Noo, laitetaan sitten asiat tässä.

Takajarrut tuli kunnosteltua. Omansa satulat kyllä toimivat tyydyttävästi, mutta en saanut niitä purkautumaan. Onneksi oli toiset satulat, jotka sain lahjoituksena. Ne sain kuin sainkin purettua ja ruosteet hinkattua pois. Läjäsin ne uusilla tiivisteillä ja jarrurasvoilla.

Hitsaushommista on nyt kaksi alialbumia, kun jostain syystä aiempi viestini ei näykään täällä.

Hitsailuhommissa 2

Hitsailuhommissa 3

Kuten näkyy, vielä on hieman tekemistä tuossa vasemmassa takanurkassa, mutta kyllä se siitä vähin erin on tervehtynyt. Joku voi tuumia, että tuoko nyt on ruosteeton, kun ihan ruskeanahan tuo lokarin sispuoli vieläkin paistaa? Se siis on tarkoitus hiekkapuhaltaa sen jälkeen, kun olen saanut hitsattua paikat koviin kohtiin kiinni. Jos olisin hiekkapuhaltanut auton ennen hitsausta, niin ei muutamista paikoista olisi jäänyt mitään jäljelle ja auto olisi hiekassa sisältäkin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hyviä kuvia. Mietityttää kuinka tuo autosi on voinut läpäistä vuosikatsastukset aiempina vuosina kun oli noinkin mätä, ja olet joutunut korjaamaan lähes kaikki mahdolliset tyypillisesti ruostuvat kohdat?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:Hyviä kuvia. Mietityttää kuinka tuo autosi on voinut läpäistä vuosikatsastukset aiempina vuosina kun oli noinkin mätä, ja olet joutunut korjaamaan lähes kaikki mahdolliset tyypillisesti ruostuvat kohdat?
Olihan niissä oikein paksu paskakerros. Ei kait sitä nykyisin kovalla vauhdilla markkinataloudessa pyörivällä katsastusasemalla ole aikaa tutkia jokaista saumaa ja pokkausta korista? :roll:

Tosiasiassa eihän tossa ole vielä löytynyt yhtäkään sellaista kohtaa, että joku tukivarren kiinnitys tai muu kriittinen juttu olisi irtoamassa korista. Uskalsinhan miekin ajaa tolla puolisen vuotta, vaikka tiesin ruosteista. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:
Olihan niissä oikein paksu paskakerros. Ei kait sitä nykyisin kovalla vauhdilla markkinataloudessa pyörivällä katsastusasemalla ole aikaa tutkia jokaista saumaa ja pokkausta korista? :roll:

Tosiasiassa eihän tossa ole vielä löytynyt yhtäkään sellaista kohtaa, että joku tukivarren kiinnitys tai muu kriittinen juttu olisi irtoamassa korista. Uskalsinhan miekin ajaa tolla puolisen vuotta, vaikka tiesin ruosteista. :)
Tottapa puhut, tosin meikäläisen tapauksessa katsastusinsinöörillä tuntuu olevan aikaa oikeinkin reilusti naputella pohjaa ja kaaria sekä ovenpohjia läpi, siis jos on vanhempi auto kysymyksessä :)

Ettei tässä sinunkin autossasi olisi ollut uutena sitä epäonnistunutta kumimaista massaa joka irtosi pohjasta, juuri noihin aikoihinhan sitä käytettiin ainakin kajakeissa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei tuo massa nyt mitenkään helposti irtoa. Sitä pitää ihan tosissaan veistää irti. Tosin olen huomannut, että "terveestä" kohtaa kun irroittaa sitä kumimassaa, niin siellä alla saattaa kulkea ihan kuin ruostematoja olisi möyrinyt massan alla. Eli sellaisia kapoisia alle 1mm leveitä ruosteraitoja voi mennä terveen pellin puolella pitkät matkat esim. puhki ruostuneesta kohdasta sivummalle. Olisiko massa vetänyt ihan hienoisesti kurtuille jo uutena? Sitten kun jostain on massan pinta rikkoutunut, tai ruoste tullut pellin läpi, niin kosteus pääsee pellin ja massan väliin jääneisiin pieniin ilmaonkaloihin etenemään? Tämä on tällaista arvailua. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Taas tuli päivä vietettyä korihommissa. Tuo vasen puoli on aika hyvällä mallilla. Hiekkapuhallus+maalia enää sinne.

Siirryin sitten oikealle puolelle. Onhan tuo aika karua katseltavaa. Näin ne vanhat ruostuu. Voisinpa sanoa, että jos en olisi ottanut tätä vanhusta hoiviini, tämä olisi ollut vuodessa tai parissa täysin paalauskelpoinen. Tuo peräpää olisi voinut lysähtää pois mitoistaan valtaisan ruostumisen takia. Onni siis onnettomuudessa, että olen nyt koria korjaamassa. Huh.

Asiaan: oikealle vaihdan koko kaaren bensaluukun reikää myöten. Tuolla aiempana on kuva siitä Myrkyn 900:sta leikatusta kuvasta. Tulee kyllä varaosapellit tarpeeseen. Pakkelin määrä on kyllä törkee tuossa bensaluukun alapuolella. Tässä kuvia: kuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Onpas tutunnäköisiä paikkoja korjattavana. Mulla ei onneksi ollut ihan noin mätä, ainakaan kuvista päätellen.

Pitänee katsoa, jos kesällä ehtisi pyörähtää siellä suunnalla potkimassa renkaita ja vertailemassa combeja.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Samoista paikoista ne taitaa 900:tkin ruostua. Tossa toisessa ajokissa 900i:ssä ihan samoista paikoista oli lähdössä pintaruosteet liikenteeseen, kun viime syksynä rapsin massat alas ja hiekkapuhalsin/hioin ruosteita pois. Tuossa yksi kuva 900:sta. Eipä juuri ole eroa ruosteen alkupaikoissa ja tuon 99:n hitsausjäljistä päätellen arviolta 2-3kertaa korjatuista reaktiotangon kiinnityksistä. 900:ssa vasen puoli on käsitelty, mutta oikealta ovien pohjat+takaloksu on tekemättä. Ensikesän heiniä varmasti. Hiekkapuhaltaminen kun pitää tehdä ulkona. 99:iä joutuu kyl puhaltamaan pakkasessa. BRRR!

Kuva
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näin se homma etenee :arrow: uusia projektikuvia
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Mertmi kirjoitti:Näin se homma etenee :arrow: uusia projektikuvia
näyttää etenevän! näyttäis tuossa tosiaan hitsaamista olevan..mutta mukavaa hommaahan se on kun omaksi ilokseen tekee :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

gls kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Näin se homma etenee :arrow: uusia projektikuvia
näyttää etenevän! näyttäis tuossa tosiaan hitsaamista olevan..mutta mukavaa hommaahan se on kun omaksi ilokseen tekee :)
Joo, sit se ilo irtoaa, kunhan pääsee ajamaan. Kovasti jo polttelee!
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin