Akun oikkuilu
Akun oikkuilu
Tässäpä tilannekuvaus:
Auto 9000CDE, 2,3t A -96. Autossa on ollut Exide Classic 74AH akku iältään noin 3-vuotta. Sen yksi kenno alkoi oikkuilemaan -ilmeisesti siinä on alkava oikosulku. Tämä näkyi siinä, että täyteen ladattuna kuormittamaton napajännite oli 12,5-12,6 paikkeilla kun kunnossa olevassa akussa sen tulisi olla 12,7-12,8V luokkaa, ominaispaino tuossa ko. kennossa oli muita kennoja matalampi. Napajännite ei tuosta noussut, vaikka akku oli kerran pari vuorokautta sisällä latauksessa. Mittaus mittarilla suoraan navoista.
Akku kuitenkin käynnisti auton esim. 25 asteen pakkasessa hyvin pyörittäen muutamassa sekunnissa.
Latausjännite on 14,4-14,7V. Käynnistysominaisuudet vanhalla akulla kertovat siitä, että käynnistimessä, sen paremmin kuin muissakaan moottorin alueen tekijöissä ei pitäisi olla ongelmia
Päätin kuitenkin uusia akun. Kyselin akkumyyjiltä nykyakkujen malleja. Olin itse ajatellut ostaa EXIDE Ultran, mutta myyjät sanoivat, että Exiden uusi malli -Ultraa parempi- on Exide X-Treme. Niinpä sitten ostin ko. akun tyyppiä 77AH. Sen antama kokemus nyt viikon ajalta on hyvin erikoinen.
Ajoin heti asennuksen jälkeen lähes kolmen tunnin matkan, jona latausjännite oli em. lukemissa.
Sitten auto oli ensimmäisen yön ulkona, pakkasta noin 25 astetta, ei lämmitysmahdollisuutta.
Mittasin ennen käynnistysyritystä napajännitteen -ja hämmstyksekseni se oli 12,46v.
Suoritin normaalin käynnistysrutiinin -akku jaksoi pyörittää hyvin hitaasti, mutta moottori kuitenkin käynnistyi 7-8sek jälkeen.
Sitten ajoin tuona päivänä kaikiaan noin 4 tunnin verran. Käynnistyksiä ei ollut kuin muutamia. Noina käynnistyskertoina moottori pyösi kohtuullisen hyvin ja käynnistyi muutamassa sekunnissa. Käynnistyksenaikainen kierrosluku ei kuitenkaan noussut korvakuuloisesti niin korkealle, kuin vanhalla akulla. Seuraavana aamuna tilanne oli sama kuin edellisenä aamuna!
Tänään kun tulin ajosta ja vähän ajan kuluttua mittasin napajännitteen, se oli 12,5V.
Mittasin myös laturin antaman virran. Se on em. latausjännitteella 40-60 A riipuen mittausajankohdasta (juuri käynnistyksen jälkeen vai pitemmän ajomatkan jälkeen), ja mitä laitteita on päällä.
Mittasin pari kertaa myös aamukäynnistyksen aikaisen napajännitteen (mittarilla navoista) ja jännite oli alhaisimmillan 9,1v. Eli aivan liian alhaalla.
Vanha Classic toimi paremmin!!!
Olisikohan kenelläkään omakohtaista kokemusta ko. X-Treme mallista? Olisi mielenkiintoista saada mielipiteitä, miksi uusi iso, akku (77AH) käyttäytyy moisella tavalla.
Auto 9000CDE, 2,3t A -96. Autossa on ollut Exide Classic 74AH akku iältään noin 3-vuotta. Sen yksi kenno alkoi oikkuilemaan -ilmeisesti siinä on alkava oikosulku. Tämä näkyi siinä, että täyteen ladattuna kuormittamaton napajännite oli 12,5-12,6 paikkeilla kun kunnossa olevassa akussa sen tulisi olla 12,7-12,8V luokkaa, ominaispaino tuossa ko. kennossa oli muita kennoja matalampi. Napajännite ei tuosta noussut, vaikka akku oli kerran pari vuorokautta sisällä latauksessa. Mittaus mittarilla suoraan navoista.
Akku kuitenkin käynnisti auton esim. 25 asteen pakkasessa hyvin pyörittäen muutamassa sekunnissa.
Latausjännite on 14,4-14,7V. Käynnistysominaisuudet vanhalla akulla kertovat siitä, että käynnistimessä, sen paremmin kuin muissakaan moottorin alueen tekijöissä ei pitäisi olla ongelmia
Päätin kuitenkin uusia akun. Kyselin akkumyyjiltä nykyakkujen malleja. Olin itse ajatellut ostaa EXIDE Ultran, mutta myyjät sanoivat, että Exiden uusi malli -Ultraa parempi- on Exide X-Treme. Niinpä sitten ostin ko. akun tyyppiä 77AH. Sen antama kokemus nyt viikon ajalta on hyvin erikoinen.
Ajoin heti asennuksen jälkeen lähes kolmen tunnin matkan, jona latausjännite oli em. lukemissa.
Sitten auto oli ensimmäisen yön ulkona, pakkasta noin 25 astetta, ei lämmitysmahdollisuutta.
Mittasin ennen käynnistysyritystä napajännitteen -ja hämmstyksekseni se oli 12,46v.
Suoritin normaalin käynnistysrutiinin -akku jaksoi pyörittää hyvin hitaasti, mutta moottori kuitenkin käynnistyi 7-8sek jälkeen.
Sitten ajoin tuona päivänä kaikiaan noin 4 tunnin verran. Käynnistyksiä ei ollut kuin muutamia. Noina käynnistyskertoina moottori pyösi kohtuullisen hyvin ja käynnistyi muutamassa sekunnissa. Käynnistyksenaikainen kierrosluku ei kuitenkaan noussut korvakuuloisesti niin korkealle, kuin vanhalla akulla. Seuraavana aamuna tilanne oli sama kuin edellisenä aamuna!
Tänään kun tulin ajosta ja vähän ajan kuluttua mittasin napajännitteen, se oli 12,5V.
Mittasin myös laturin antaman virran. Se on em. latausjännitteella 40-60 A riipuen mittausajankohdasta (juuri käynnistyksen jälkeen vai pitemmän ajomatkan jälkeen), ja mitä laitteita on päällä.
Mittasin pari kertaa myös aamukäynnistyksen aikaisen napajännitteen (mittarilla navoista) ja jännite oli alhaisimmillan 9,1v. Eli aivan liian alhaalla.
Vanha Classic toimi paremmin!!!
Olisikohan kenelläkään omakohtaista kokemusta ko. X-Treme mallista? Olisi mielenkiintoista saada mielipiteitä, miksi uusi iso, akku (77AH) käyttäytyy moisella tavalla.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
akuista
eli voisit tarkistaa akustasi käynnistys tehon eli toi 77 ei sano sitä akuissa voi olla suuretkin erot eli mitä se antaa käynnistys tehoa. jos katsoo diesel ja bensa akkuja niin sama toi 77oletus mutta diesel akussa käynnistys teho jotain aivan muuta
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
latausteho
no kait toi 14.7 rupee oleen liikaa mutta itse kaipaan latauksen sinne 14.2-14.4 oman ollessa tällä hetkellä jotain 13.4-13.9 eli liian vähän (makuasia kenties)
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Exiden akuissa on vain yksi vika, ne on Exide-merkkisiä
Tiedossani useita (3kpl) uusia Exide-merkkisiä akkuja jotka antaa todella vähän kylmäkäynnistysvirtaa. Kaksi on traktorikäytössä ja yksi autossa.
Kaikissa sama ongelma, mutta eivät ole tulleet vieneeksi takuuseen, koska luulleet vian olevan muualla.
En muista mallia, kotelo musta kaikissa. Jos haluat hyvän akun, osta lyijyhyytelö-akku esim.Optima. Itselläni oli käytössä punainen Optima yli 10-vuotta ja kertaakaan ei tarvinnut apuvirtaa, paitsi tietysti muille aina piti antaa
Loistava peli, todellinen kylmäkäynistysvirta on todella paljon isompien lyijyakkujen luokkaa, lähtee hyvin esim.isompikin traktori sillä käyntiin, kokemusta on. Hyvälaatuisia lyijyakkuja löytyy esim. Yuasalta, muita hyviä Varta blue dynamic ja Bosch silver.
Kylmäkäynnistysvirta kertoo parhaiten bensa-auton akun kylmäkäynnistystehon, esim. Optima redtopissa luokkaa 850A !!!
Samat akut bensoissa ja dieseleissä, öljypolttimet/nokivasarat vaan tarvii ennen starttia ison tehomäärän hehkuille ja näin ollen akun Ah-määrä oltava suurempi

Tiedossani useita (3kpl) uusia Exide-merkkisiä akkuja jotka antaa todella vähän kylmäkäynnistysvirtaa. Kaksi on traktorikäytössä ja yksi autossa.
Kaikissa sama ongelma, mutta eivät ole tulleet vieneeksi takuuseen, koska luulleet vian olevan muualla.
En muista mallia, kotelo musta kaikissa. Jos haluat hyvän akun, osta lyijyhyytelö-akku esim.Optima. Itselläni oli käytössä punainen Optima yli 10-vuotta ja kertaakaan ei tarvinnut apuvirtaa, paitsi tietysti muille aina piti antaa

Kylmäkäynnistysvirta kertoo parhaiten bensa-auton akun kylmäkäynnistystehon, esim. Optima redtopissa luokkaa 850A !!!

Samat akut bensoissa ja dieseleissä, öljypolttimet/nokivasarat vaan tarvii ennen starttia ison tehomäärän hehkuille ja näin ollen akun Ah-määrä oltava suurempi

9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
akut
on totta tosiaan eroja---) koittakaas kysyä akun myyjältä ja jos ei tiedä siitä mitään suosittelen vaihtamaan puljua
eli en niin tuijota tota AH:ta vaan käynnistys tehoa,
pienempi AH:ssa voi olla parempi käynnistys teho se vaan pitää osata katsoa

eli en niin tuijota tota AH:ta vaan käynnistys tehoa,
pienempi AH:ssa voi olla parempi käynnistys teho se vaan pitää osata katsoa

9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
exide
no varmaan exidekin on huono jos semmoisilla ominaisuuksilla jotka ei palvele tarkoitusta. itsellä exide hyytelö ja käynistys teho huippuluokkaa jo vain nyt lataus antaisi sille tarpeeksi voimaa(lyhyet kaupunki ajot akun surma) eli olisi silloin tällöin ajettava se pitempi matka 

9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
akut
eli tässä kerran yksi edesmennyt akun myyjä valaisi näistä akuista ei muuten.
ja ei niitä varmaan myydä diesel ja bensa akkuina mutta myyjät tietää paremmin tarpeen ja tuntuu että nykyään laitetaan liian sopiva akku eli itse laitan ennemin hiuka ylimitoitetun vaikka maksaisi enemmän
ja ei niitä varmaan myydä diesel ja bensa akkuina mutta myyjät tietää paremmin tarpeen ja tuntuu että nykyään laitetaan liian sopiva akku eli itse laitan ennemin hiuka ylimitoitetun vaikka maksaisi enemmän

9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
käyttöaika
niin ja itse suosittelen 2v-3v max akulle ja sitte vaihto niin säilyy käynnistys ominaisuudet( tosin kiinni pitäminen hankalaa ja vaihto lipsuu siihen kyn akku loppuu
)

9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
No niin -hieman tarkennusta esittämääni.
Latausjännite on kylmällä akulla ja käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa kaikkien kuluttajien ollessa päällä 14,7V. Kun akku lämpenee ja latauksen vastaanotto paranee laskee latausjännite 14,2-14,4V alueelle. Nämä jännitteet ovat kyllä aivan ihanteellisia esim. "ruotsalaisen Tudor-valmistajan" mukaan (Exide=Tudor=???).
Ostamani X-Treme on Euroopassa käytettyjen mittausnormien mukaisesti 77AH/600A. 9000-sopiva Classic on vastaavasti 74AH/680A ja Ultra 75AH/760A.
Tottahan toki tuo vissillä standardilla mitattu "käynnistysvirta" kertoo paljonkin -ja tässä sen, että X-Tremellä se on pienin, mutta esittämissäni käynnistysolosuhteissa tuolla erolla ei vielä saa olla merkitystä (yksi käynnistys ja sitten taas pitkä latausaika!). SAABin käynnistysvirta ei nouse lähellekään tuota 600A. En ole sitä pystynyt mittaamaan, mutta mutta luulisin että juuri sillä hetkellä, kun moottorin pyörittäminen alkaa voi virtahuippu nousta jonnekin 400A kieppeille ja laskee sitten jyrkästi pienemmäksi (käynnistysmoottorihan on sarjakytkentäinen moottori ja sillä on siten tyypillinen jyrkästi laskeva virtakäyrä).
Eihän noista akuista sen paremmin kuin muistakaan oikein varmasti tiedä valmistustehdasta -samassa paikassa valmistetaan eri merkeille hieman eri näköisinä. On minulla kuitenkin muutamista Exideistäkin kokemusta, eivätkä ne nyt aivan surkeita ole olleet.
Latausjännite on kylmällä akulla ja käynnistyksen jälkeen jonkin aikaa kaikkien kuluttajien ollessa päällä 14,7V. Kun akku lämpenee ja latauksen vastaanotto paranee laskee latausjännite 14,2-14,4V alueelle. Nämä jännitteet ovat kyllä aivan ihanteellisia esim. "ruotsalaisen Tudor-valmistajan" mukaan (Exide=Tudor=???).
Ostamani X-Treme on Euroopassa käytettyjen mittausnormien mukaisesti 77AH/600A. 9000-sopiva Classic on vastaavasti 74AH/680A ja Ultra 75AH/760A.
Tottahan toki tuo vissillä standardilla mitattu "käynnistysvirta" kertoo paljonkin -ja tässä sen, että X-Tremellä se on pienin, mutta esittämissäni käynnistysolosuhteissa tuolla erolla ei vielä saa olla merkitystä (yksi käynnistys ja sitten taas pitkä latausaika!). SAABin käynnistysvirta ei nouse lähellekään tuota 600A. En ole sitä pystynyt mittaamaan, mutta mutta luulisin että juuri sillä hetkellä, kun moottorin pyörittäminen alkaa voi virtahuippu nousta jonnekin 400A kieppeille ja laskee sitten jyrkästi pienemmäksi (käynnistysmoottorihan on sarjakytkentäinen moottori ja sillä on siten tyypillinen jyrkästi laskeva virtakäyrä).
Eihän noista akuista sen paremmin kuin muistakaan oikein varmasti tiedä valmistustehdasta -samassa paikassa valmistetaan eri merkeille hieman eri näköisinä. On minulla kuitenkin muutamista Exideistäkin kokemusta, eivätkä ne nyt aivan surkeita ole olleet.
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
syy
no noi erothan huomaa näissä melkein ääri olosuhteissa eli itse olisin valinnut sen ultran nythän sinulla on vertailukelpoista testaus tietoa mistä saat vertailtua mikä on sopiva omaasi. no kait nämäkin on makuasioita mutta itse ainakin haluaisin päästä matkaan ääriolosuhteistakin akkuun katsomatta ja miettimättä että lähteeköhän käyntiin vaiko hyytyy 

9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
mietiskeltyä tulosta
jaa tossa aikani mietittyä noilla jokaisella akulla pitäisi olla maan mainiot käynnistys ominaisuudet eli taannoin ostin vakio akun jossa oli jotain 380-400 toi käynistys teho ja riitti hyvin ja silloin oli kyseisen kaverin kanssa puhetta noista käynnistys tehoista eli noi kyseiset akut pitäisivät varmaan riittää pienille diesel autoillekkin. eli apropoo joskos siinä ois maanantai malli sattunut kohdallesi tai pahoin haiskahtaa toi exiden laatu joka tuntuu ratsastavan nimellä eikä laadulla(mietittyäni monessa exidessä ongelmia)
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
- Paikkakunta: pietarsaari
varta
niin ja muuten tais olla vartan akku se heikkotehonen ja kuiteski noyrästi toimi kovillakin pakkasilla 

9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
Niinpä niin! Luin tuossa melkoisen määrän juttuja Internetistä akkuvalmistajien sivuilta. Paras teksti oikeastaan löytyi YUASAn amerikkalaiselta sivuilta, jotka oli tarkoitettu ko. akkujen jälleenmyyjien käyttöön.
Kaikki nuo mittaustulokseni ja havainnot X-Tremen toiminnasta viittaavat kyllä yhdenmukaisesti yksilöön, joka ei täytä varmaankaan Exiden(kään) laatuvaatimuksia.
Nyt alkaakin sitten mielenkiintoinen vaihe, kun jonain päivänä ehdin mennä myyjän juttusille. Oletus on, että myyjän mielestä akussa ei voi olla vikaa vaan se on jossain muualla -ja sitten keskustellaan! Juuri tällainen minua inhottaa, ja kun se asian sopuisa eteneminen on niin siitä myyjän asenteesta kiinni. Toivottavasti tässä tapauksessa myyjä osottautuu asiansa osaavaksi.
Kiitos kaikille mielipiteistä!
Kaikki nuo mittaustulokseni ja havainnot X-Tremen toiminnasta viittaavat kyllä yhdenmukaisesti yksilöön, joka ei täytä varmaankaan Exiden(kään) laatuvaatimuksia.
Nyt alkaakin sitten mielenkiintoinen vaihe, kun jonain päivänä ehdin mennä myyjän juttusille. Oletus on, että myyjän mielestä akussa ei voi olla vikaa vaan se on jossain muualla -ja sitten keskustellaan! Juuri tällainen minua inhottaa, ja kun se asian sopuisa eteneminen on niin siitä myyjän asenteesta kiinni. Toivottavasti tässä tapauksessa myyjä osottautuu asiansa osaavaksi.
Kiitos kaikille mielipiteistä!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Re: varta
ahdinmoppe kirjoitti:niin ja muuten tais olla vartan akku se heikkotehonen ja kuiteski noyrästi toimi kovillakin pakkasilla
Vartasta useamman vuoden kokemus ja Blue dynamic osoittautunut todella hyväksi kylmäkäynnistys ominaisuuksiltaan.. tehoista tietämättä! pyöräytti vanhaa camrya -30 pakkasella ilman roikkaa 10-30 mineraaleilla kevyesti käyntiin.. Eikä hinta päätä huimaa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06