
Ajatuksena on myös lämmittää niiden saabistien mieltä, joisen "Saabisti-ego" parhaillaan horjuu Saabin kanssa tapellessa. En tarkoita tarinoimista vaan todellisia Saabin kehuttavia puolia.
Voin itse aloittaa.
Osti CD-ysitonnarin 4/2004. Silloin ajettu n. 298500km. Nyt 367589km. Eli kohta on 70tkm takana ja mitään ei ole mennyt rikki. Muutama pusla on vaihdettu ja laturi rempattu, eli kulutusosiahan aina menee. Auto on alustaltaan erittäin hiljainen verrattuna moniin 10 vuotta uudempiin autoihin. Esim. Toyota corolla oli todella äänekäs kunnes jotain 2003 tuli uusi korimalli, jossa sisämelu oli saatu kuriin. Vielä tänäkin päivänä moni uusi auto häviää kaikessa nautinnollisessa seikassa ysitonnarille.
Turbo-saab on vieläpä helppo virittää. Bleedi vaan väliin, niin kyllä lähtee... niin kauan kuin kestää.

Onhan auto joskus maksanut paljon uutena, mutta hinta-laatusuhde on aina ollut paikallaan ja onhan saab siitä tunnustustakin saanut.
Esim.
Top Car Saab 9-5 Wagonille tunnustus siitä, että auton suorituskyky, laatu ja hinta/laatusuhde ovat tasapainossa - American Automobile Association, USA.
Ja ajatelkaas...Ensimmäisen sarjavalmisteisen saabin ilmanvastuskerroin oli alhaisempi kuin monien nykyautojen.
Turvallisuuspuoli on myös Saabin erikoisalaa, jossa myös se on aina ollut suunnannäyttäjänä uusine ennennäkemättömine innovaatioineen.
Saabin kotisivuilta löytyykin historian siipien havinaa vuodesta 37. Pakko listata tähän kun ei oo parempaakaan tekemistä...saabiakaan ei tarvi korjata.
Ensimmäisenä maailmassa sivutörmäyssuojat, turvavyöt, ajovalojen pesu-ja pyyhinlaite, joustopuskurit, luotettava turbotekniikka perheautoihin, matkustamoilmasuodatin, APC, ensimmäisenä 16 venttiilinen turbo sarjavalmisteisiin autoihin, ensimmäinen freoniton ilmastointi, aktiiviset pääntuet, tuuletetut etuistuimet...ja lisääkin on mutta ei jaksa enää kirjottaa.
YLISTÄKÄÄ SAABIA KOSKA SE ON KEHITYKSET HUIPULLA JA NIIN OVAT MYÖS OSIEN HINNAT.

