og900 huohotinputki?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

og900 huohotinputki?

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Mistä löytyy og900 turbossa huohotinputki? Kävi mielessä että olisko tukkeessa kun 1kk seisonnan jälkeen savusteli hetken aikaa. Ei tosin enää, mut voishan sitä vilkaista
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Kyllä se huohotinputken tukkoisuus ja öljyisyys näkyisi varmasti muutenkin kuin savutuksena... Öljyä valunut vaan männän päälle seisokissa, ei kai se niin vakavaa ole.. :lol: :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Niin no,

toinen oire oli että kone tiputteli öljyä venttiilinkopan tiivisteestä downpipen päälle. oisko sitten tukkeumat lähteneet kun antoi kenkää ja koneeseen tuli painetta.

niin, missä se huohotin putki mahtaa sijaita?
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Siinähän se venttiilikopankannessa.Eli se isoin ja ainoa putki.Vakiossa pitäis mennä ilmanpuhdistajalle.Toinen pienempi letku sitten menee imusarjalle.
Toivottavasti tästä oli apua,kun kukaan muu ei "viitsinyt" vastata vaikka jokainen sen tietää.
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Venankopan tiiviste taitaa olla kulutuskamaa jokaisessa saabissa. On helppo vaihtaa ja kannattaakin vaihtaa mikäli tihkuu ikävällä saabimaisella tavalla juuri pakoputken päälle. Samalla menee myös jakajan O-rengas... Saabilla yhteensä n.30€ ellen kauheesti väärin muista.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Jaa no täytyy sit katsoo vähän tarkemmin. Myönnetään että en edes etsinyt sitä ennen kun kysyin. Ihmettelisin jos olis mennyt tuo venttiilikopan tiiviste huonoon kuntoon, kun edellinen omistaja kuitenkin tehnyt kansiremontin.
Ciswami kirjoitti:Venankopan tiiviste taitaa olla kulutuskamaa jokaisessa saabissa. On helppo vaihtaa ja kannattaakin vaihtaa mikäli tihkuu ikävällä saabimaisella tavalla juuri pakoputken päälle. Samalla menee myös jakajan O-rengas... Saabilla yhteensä n.30€ ellen kauheesti väärin muista.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Ei kansiremontti edellytä VÄLTTÄMÄTTÄ sen venttiilikopan tiivisteen vaihtoa. Onhan joku "pihi" voinut uusia vain kannentiivisteen tai vaikkapa jopa liimata sen kannen, jos ei ole nuukuuksissaan viittiny hakea uusia tivareita/yläpään sarjaa... :lol: :lol:
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tomaatti kirjoitti:Siinähän se venttiilikopankannessa.Eli se isoin ja ainoa putki.Vakiossa pitäis mennä ilmanpuhdistajalle.Toinen pienempi letku sitten menee imusarjalle.
olen nyt pari päivää ajellut sukulaisen k-jet satkulla (-84). k-jetit on mulle kovin vieraita joten saatan kysellä tyhmiä.
eli onko tuota autoa "ranetettu" vai mitä, nimittäin venakopalta tuleva huohotinputki kiinnittyy kaasuläpän rungosta tulevaan holkkiin. nyt on termit hukassa, kaasuläpällä tarkoitan sitä isoa putkea minkä viereen kaasuvaijeri kiinnittyy, ja jonka päällä on joutokäynnin säätöruuvi.

mutta tuo holkki oli jotenkin rikkinäisen oloinen, se lähti vetämällä pois sieltä rungosta, eikä huohotinputkikaan tahdo pysyä siinä kunnolla kun holkkia on korjailtu teipillä :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ciswami kirjoitti:Kyllä se huohotinputken tukkoisuus ja öljyisyys näkyisi varmasti muutenkin kuin savutuksena... Öljyä valunut vaan männän päälle seisokissa, ei kai se niin vakavaa ole.. :lol: :lol:
Joo,itte asensin myös oljyruiskut mäntien päälle,ja sieltä sitten toisinaan valuttaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Taidat luca nyt tarkoittaa lisäilmaventiililtä lähtevää putkea
jos tulee koneen etupäästä?keskeltä lähtee huohotin letku ja menee
ilmanputsaripönttöön.
Ari 1622
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lucaf kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Siinähän se venttiilikopankannessa.Eli se isoin ja ainoa putki.Vakiossa pitäis mennä ilmanpuhdistajalle.Toinen pienempi letku sitten menee imusarjalle.
olen nyt pari päivää ajellut sukulaisen k-jet satkulla (-84). k-jetit on mulle kovin vieraita joten saatan kysellä tyhmiä.
eli onko tuota autoa "ranetettu" vai mitä, nimittäin venakopalta tuleva huohotinputki kiinnittyy kaasuläpän rungosta tulevaan holkkiin. nyt on termit hukassa, kaasuläpällä tarkoitan sitä isoa putkea minkä viereen kaasuvaijeri kiinnittyy, ja jonka päällä on joutokäynnin säätöruuvi.

mutta tuo holkki oli jotenkin rikkinäisen oloinen, se lähti vetämällä pois sieltä rungosta, eikä huohotinputkikaan tahdo pysyä siinä kunnolla kun holkkia on korjailtu teipillä :oops:
Tehtaalta ei vissiin ole se paksumpi letku tullut imusarjaan ,pienempi kyllä.
Eli on varmaan ranetettu-lyöty blankko auki ja siihen asennettu holkki ja holkkiin paksumpi letku.
Mitkä on sitten olleet syyt onko liannut ilmanputsaria tai jotain.Tai sitten laitettu laiskuuttaan vuotava letku lyhyemmäksi.

Saabbihan itse ilmoittaa että kaikki huohotus lukuunottamatta täyskaasua kiertää sen pienen letkun kautta.Polkiessa sitten kaikki siirtyy isompaa putkea kautta.

Onkos siinä muuten se pikkuletku paikallaan?

No niitä on tullut monenmallisia vastaan.Osassa on mennyt venakopalta läppäkotelolle ja osassa ilmanputsarin kotelolle.16v turboissa taas menee turbon imuputkelle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuollainen on 84-ruiskusatkun huohotus (tosin kuvassa 99:iin asennettuna):
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... age32.html

Paksumpi huohotusputki tulee siis läppäkotelon kyljessä ennen läppää olevaan ylempään nippaan. Onko se nippa nyt jotenkin halki vai vaan irronnut läppäkotelosta? Nipan (=holkin) voi liimata takaisin paikalleen jos se holkki on ehjä. Muuten kannattanee harkita läppäkotelon vaihtoa.

Huohotuksen pikkuletku tulee imusarjan päällä olevaan nippaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jus kirjoitti:Tuollainen on 84-ruiskusatkun huohotus (tosin kuvassa 99:iin asennettuna):
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJe ... age32.html

Paksumpi huohotusputki tulee siis läppäkotelon kyljessä ennen läppää olevaan ylempään nippaan. Onko se nippa nyt jotenkin halki vai vaan irronnut läppäkotelosta? Nipan (=holkin) voi liimata takaisin paikalleen jos se holkki on ehjä. Muuten kannattanee harkita läppäkotelon vaihtoa.

Huohotuksen pikkuletku tulee imusarjan päällä olevaan nippaan.
juuri tuon kuvan mukaan menee minun mainitsemassa autossa.

minä tarkoitan siis sitä vasemmanpuolimmaista, pitemmältä näyttävää, venttiilikopalta lähtevää putkea, joka kiinnittyy sen sinisen värisen osan vasemmalle puolelle. siinä on "minun" autossani holkki joka menee puoliksi huohotin putken sisälle ja puoliksi tuon läppäkotelon(?) sisälle.

ihmetystä herättää että se holkki on vähän väljä (lähtee irti helposti) ja sitä on yritetty tehdä tiukemmaksi rullaamalla teippiä holkin ympärille.

edit: ja eihän tuossa kuvassa mene yksikään huohotusletku ilmanputsarille?

edit: tavasin vielä edellisen viestin uudestaan, joo siis holkki= nippa. musta myös tuntuu että se holkki saattaa olla poikki siellä teippauksen sisällä, käsillä kun tunnustelin ikäänkuin ei olisi ihan ehjä. onko kellään ehjää holkkia jonka voisin liimata tuonne?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo tossa kuvassa se on muutettu samanlaiseksi kun sullakin.Laitat sinne tiivisteliimaa väliin niin ei tule käyntiongelmia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lucaf kirjoitti:ihmetystä herättää että se holkki on vähän väljä (lähtee irti helposti) ja sitä on yritetty tehdä tiukemmaksi rullaamalla teippiä holkin ympärille.
Ei ole ilmeisesti ensimmäinen holkki, joka irtoaa liimauksistaan läppäkotelosta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 971#112971

Sopivalla liimalla holkki takaisin paikalleen niin, että pysyy ilman teippejä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin