Voi *tun *ttu / vinkkejä virtalukon purkamiseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Voi *tun *ttu / vinkkejä virtalukon purkamiseen

Viesti Kirjoittaja 900tic »

Moron kaikille,

Yritin tossa tänään lähteä saappaan kanssa liikenteeseen ja ihmettelin,
että olimpas ollut huolimaton ja jättänyt kuskin oven auki...noh, ei siinä
kaikki, kun yritin käynnistää, niin avain ei mennytkään
virtalukkoon....PRKL 8O

Tarkemmassa tutkiskelussa lampun kanssa huomasin, että siellä lukossa
olikin jo katkennut avain... Tästä voisinkin päätellä, että joku on yrittänyt
sosialisoida omaisuuttani, ajatuksena että vanhassa autossa on väljät lukot
ja ne aukee vaikka korkinavaimella. Eipä ollut tällä kertaa, kun joku jo 5v
sitten vei ko. auton lyömällä virtalukon päreiksi (ja sillä kertaa auto löytyi
300km päästä kotoonta) ja siihen tuli löytymisen jälkeen uus virtalukko.
Nyt tällä kertaa sitten näin...

Ja nyt sitten otetaankin vihjeitä vastaan, että onnistuiskohan tuo virtalukon
purkaminen kotikonstein kuinka helposti, että sais sen avaimen palan
sieltä huitsin kuuseen vai pitääkö vaihtaa koko virtalukko?

Onneks ei pahempaa tällä kertaa, mutta vaikeuttaa tuota liikkumista
jonkin verran...

Taidampa ottaa vähän asennuskaljaa näin ensi *tutukseen...
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Aineski mopedin lukkopesässä oli joku tappi minkä poras pois niin purkautu koko pesä...

ei kylläkään enää tullu toimivana kasaan :lol:
900tic
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Marras 04, 2004 20:56
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja 900tic »

Melkein jo soitin lukkosepälle, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla itte...

Repsikan penkki poijes ja eikun kaiken maailman lainatuilla pikkutyökaluilla
virtalukon kimppuun. Puolisen tuntia sitä tuolla pimeessä kadun varressa
rassailtua vihdoin avaimen pätkä antoi periksi "kellosepän"
ruuvimeisselisatsille ja pompsahti pois :D

Ei muuten tullu kukaan edes kysymään, että mitä touhuan vaikka varmasti
näytti epäilyttävälle, kun taskulampun valo heiluu pimeessä autossa...

Tällänen tarina tällä kertaa. Nyt on vakuutusyhtiöiden hyväksymä rattilukko
kiinni ja toivottavasti tuo auto näyttäis nyt vähemmän houkuttelevalle
varkauden kohteelle.
900T8 3D -82
900T8 5D -83 (varaosa-auto)
A4 1,8T -95
YZF600R -97
CZ 250 -63 (mr projekti)
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Just aamulla tapahtui sama homma

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

OG900 ollu pari päivää ilman Cobraa, koska se kiukuttelee. Kunnon rattilukko vielä kiiinni ratissa.
Ihmettelin tovin, että eikö avainta saa millään osumaan reikään, kunnes huomasin siellä katkenneen avaimen!
Tuhkakupista oli kadonnu parkkirahat, olivat löytäneet pariviikkoa sitten kadottamani Feenix-pullon(!).
Pitänee korjata se Cobra.

Kumma, että sitä yritetään starttailla, vaikka rattilukko oli kiinni. Eipä se näillä pakkasilla olisi käyntiin lähtenyt.

Pitäisköhän laittaa joku kunnon live-kamera autoon, saatais murtomiehistä hauskaa tosi-tv materiaalia.
OG900i -88
VW 1300 -70
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Mimmi kirjoitti:Tikkuhan poistaa myös varkaat autosta, eikä ne yritä viedä sieltä mitään :lol:

Hälyissä on tyypillisesti vikakohteita HUONOT LIITOKSET ja toimimattomat/huonosti toimivat ovikytkimet.
Joo, veikkaisin wanhoja ovikytkimiä. Se päästää päällekytkettäessä piiitkän piipin, tarkoittanee avointa ovea tai jotain vastaavaa. Välillä huutelee parkissa kadunvarressa itsekseen, jos joku auto ajaa ohi.

Pitänee soittaa lukkosepälle, saa luvan kaivella sen avaimenpätkän sieltä. Kokeilen ensin itse jollain pinseteillä.
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ite olen joskus kaivellut avaimen lukosta muutamalla parsinneulalla, ja taisi olla apuna joku ohut pianolangan pätkä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Mertmi kirjoitti:Ite olen joskus kaivellut avaimen lukosta muutamalla parsinneulalla, ja taisi olla apuna joku ohut pianolangan pätkä.
Ei perhana lähteny, enkä saanu enää paikallista lukkoseppää kiinni. Siispä, ryhdyin purkamaan pakkasessa sitä virtalukkoa. Merkkasin piuhojen järjestyksen ylos ja ne perhanan kolmiomutterit lähti yllättävän hyvin pois, mutta homma tyssähti ja ajattelin kysyä neuvoa:

Sen metallirungon, jossa virtalukko on kiinni, etuosa jumittaa niiden kahden mutterin yläpuolella olevaan muoviin, enkä saa sitä pahusta irti. Sahaan ne muovit hevon kuuseen jos ei muu auta

Kannattaako/uskaltaako vaihdekeppiä ruuvata pois ja saako sen helposti takaisin? Auto on parkkipaikalla, joten alle ei pääse
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kepin voi huoletta irrottaa, haitarikumin alla kolme ruuvia auki ja keppi pois.

Keppikonsolia ei saa pois, ellet irrota sitä keppikonsolin muovipohjaa. Konsoli kyljelleen ja pohjamuovi pois.

Mikä on suunnitelmasi kun keppikonsoli on kädessä?

Sen virtalukon voi irrottaa keppikonsolin ollessa lattiass kiinni. Poraat lukkopesän lukitustapin pois, jos lukkoa ei saa kääntymään millään. Jos kääntyy, ei tarvitse edes porata mitään, keppikonsolin pohjassa on reikä, josta lukitustappia pääsee painamaan kun lukko on kääntyneenä.

Kannattaisi varmaan edelleen jatkaa nysän uloshankkimista lukosta tavalla tai toisella ennenkuin alkaa särkeä lukkoa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

jus kirjoitti:Kepin voi huoletta irrottaa, haitarikumin alla kolme ruuvia auki ja keppi pois.
Keppikonsolia ei saa pois, ellet irrota sitä keppikonsolin muovipohjaa. Konsoli kyljelleen ja pohjamuovi pois.

Mikä on suunnitelmasi kun keppikonsoli on kädessä?

Sen virtalukon voi irrottaa keppikonsolin ollessa lattiass kiinni. Poraat lukkopesän lukitustapin pois, jos lukkoa ei saa kääntymään millään. Jos kääntyy, ei tarvitse edes porata mitään, keppikonsolin pohjassa on reikä, josta lukitustappia pääsee painamaan kun lukko on kääntyneenä.

Kannattaisi varmaan edelleen jatkaa nysän uloshankkimista lukosta tavalla tai toisella ennenkuin alkaa särkeä lukkoa.
Ok. Yritän repiä sitä muovia siitä edestä. Haen kohta sahan, jos ei muu auta:)

Ajattelin tehdä niin, että jos/kun saan sen keppikonsolin mukaani sisälle lämpimään, niin ajattelin yrittää hieroa sitä avainmenjämää sieltä pois. Tai roudaan sen tohon lukkosepälle. Tuolla kadunvarressa pimeässä on aika vilu.

Kiitos vinkeistä.
OG900i -88
VW 1300 -70
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jus kirjoitti:
Mikä on suunnitelmasi kun keppikonsoli on kädessä?

Sen virtalukon voi irrottaa keppikonsolin ollessa lattiass kiinni. Poraat lukkopesän lukitustapin pois, jos lukkoa ei saa kääntymään millään. Jos kääntyy, ei tarvitse edes porata mitään, keppikonsolin pohjassa on reikä, josta lukitustappia pääsee painamaan kun lukko on kääntyneenä.

Kannattaisi varmaan edelleen jatkaa nysän uloshankkimista lukosta tavalla tai toisella ennenkuin alkaa särkeä lukkoa.
JUS puhuu asiaa, ei sieltä alakautta voi asiaa edetä, tai ainakin suurempitöistä.
koeta teroittaa 2 kpl jotain pieniä ruuvareita, esim niitä miniruuvareita ja pakota ne vaikka vähän naputellen avaimen nysän molemmille puolille yhtaikaa, kampea MOLEMMIN PUOLIN YHTAIKAA.
Jos ei onnistu , niin poraa tosiaan n. 4 mm poralla siihen alumiinikylkeen reikä ( jos ei oo jo auki) ( kohdassa on tulppa kun tarkkaan katsot).
Avainpesä siinä mennee paskaksi ennen kuin sen saa sieltä kaivettua.
Kun saa avaipesän pois pääsee ajeleen yleisavaimella eli ruuvimeisselillä :)
Yks jutska olis kans hinata vaan auto kytkin pohjassa lämpöseen ensin ( parkit toimii) ja jatkaa sit projektia oikein hartaudella.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

stara kirjoitti: JUS puhuu asiaa, ei sieltä alakautta voi asiaa edetä, tai ainakin suurempitöistä.
koeta teroittaa 2 kpl jotain pieniä ruuvareita, esim niitä miniruuvareita ja pakota ne vaikka vähän naputellen avaimen nysän molemmille puolille yhtaikaa, kampea MOLEMMIN PUOLIN YHTAIKAA.
Jos ei onnistu , niin poraa tosiaan n. 4 mm poralla siihen alumiinikylkeen reikä ( jos ei oo jo auki) ( kohdassa on tulppa kun tarkkaan katsot).
Avainpesä siinä mennee paskaksi ennen kuin sen saa sieltä kaivettua.
Kun saa avaipesän pois pääsee ajeleen yleisavaimella eli ruuvimeisselillä :)
Yks jutska olis kans hinata vaan auto kytkin pohjassa lämpöseen ensin ( parkit toimii) ja jatkaa sit projektia oikein hartaudella.
Joo pitää kelailla tuota lukitustappijuttua. Akkuporakone löytyy, pitääpä pistää yöksi latinkiin ja tutkia tuota huomenna. Olisin tietysti tutkinut mieluummin tuota koko keppikonsolia sisällä lämpimässä.

Ei se auto tuosta näillä pakkasilla lähde, siinä on lisäksi kaksi rattilukkoa.
OG900i -88
VW 1300 -70
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Voihan sen keppikonsolin saada irti jos kepin ja keppikonsolin muovipohjan irrottaa. Muovipohja on toisesta päästä ruuvattu ruuveilla, joiden kanta on lattiaan päin. Kyllä sillä tavalla pitäisi saada koko keppikonsoli kannettua sisälle lämpimään ja valoisaan. Sitten voi vaikka lyödä koko konsolia ruokapöydän reunaan avaimenreikä alaspäin ja toivoa että avain hyppää lattialle :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

jus kirjoitti:Voihan sen keppikonsolin saada irti jos kepin ja keppikonsolin muovipohjan irrottaa. Muovipohja on toisesta päästä ruuvattu ruuveilla, joiden kanta on lattiaan päin. Kyllä sillä tavalla pitäisi saada koko keppikonsoli kannettua sisälle lämpimään ja valoisaan. Sitten voi vaikka lyödä koko konsolia ruokapöydän reunaan avaimenreikä alaspäin ja toivoa että avain hyppää lattialle :-)
En perhana malttanu pysyä sisällä, sieltähän löytyi se 4mm reikä, mutta sitä lukitustappia ei saa painettua ja patruunaa ei saa irti, kun lukkoa ei pääse kääntämään.
Ei siellä kyllä kauaa tuota kylmää rautaa hipelöi paljain käsin näillä pakkasilla!
Vintiltä löysin kellosepän meisselisarjan. Jatkan äherrystä huomenissa valoisan aikaan.
OG900i -88
VW 1300 -70
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tpsaab kirjoitti: En perhana malttanu pysyä sisällä, sieltähän löytyi se 4mm reikä, mutta sitä lukitustappia ei saa painettua ja patruunaa ei saa irti, kun lukkoa ei pääse kääntämään.
AJATUSKII...
joo noin on, joutuu vissiin poraan vähän viistoon ja toivoo jotta osuu siihen napinjuuriin jne. sit voi kans yläkautta porata porata keskeltä sitä avaimen nysää ja vetää siihen vaikka kierteen ja vedättää pultilla ja iskuvasaralla sen ulos ( siis kun se nappi on ensin tuhottu).
tai sit vaan poraa sen ihan silpuks ja nostelee jämät ylös, mutta voi siinä saada se pesäkin siipeensä, koska liian syvään ei saa porata, menee taas se kääntöhahlo paskas.
Yks idis olis kans keskittyy vaan siihen avainjämään siten että ottaa sen väkisin veks ja sitten mätkii sinne meisselin ja kääntää sen avainpesän väkisin ylösnosto- asentoon.
en oo sitäkään kokeillu koskaan, että yrittää vaan pikkuruuvarilla meislata niitä renkaita sun muita avainpesän osia yläkautta irti, saattais sillä tekniikalla saada sen nysänkin veks.
MUT. ÄLÄ KATKAISE PORAA, SILLON PIRU NOKKII, ELI ÄLÄ KÄYTÄ LIIAN PIENTÄ.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

TUOTEKEHITYSTÄ

Viesti Kirjoittaja stara »

TUOTEKEHITYSTÄ:
moron murjaanit, ny son ratkastu, testasin tossa tallissa vähän tuotekehitystä.
hoituu tälleen, poraa auki 4 mm poralla se tulpan kohta ( jotain 5--8 mm on ainetta vaan siinä , äläkä sit survo poraa poikki), joka on samalla kohtaa kuin se reikä siellä pohjassa. Sit lyöt sellasella dia n. 3,5--4 mm tapilla sen nastan sieltä sisään, ei tarvii mitään hirveetä iskemistä mut kohtalaista, painuu vissiin sinne messinkeihin sen verran. Nasta on muuten jotain karkaistua, koitin viilalla, pora vaan katkee kun se syrjäyttää poraa.
se nasta jäi sinne pohjaan kiilautuneena, nostin sit pihdeillä vaan pesän ylös.
Jos säkä käy niin sen nastan palautusjousisysteemi ei saa turpiinsa ja alkaa taas toimiin, ainakin mulla avain toimi taas normaalisti , mut sehän on niinku onnessa.
ja jossain edellä sanottiin jotta se nasta ei olis kohdillaan , mutta kyllä se aina on samassa paikassa, avaimen asennosta riippumatta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin