Sytkä + kaasari+ korityöt

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Frostgrey kirjoitti:itse olen ainakin omasta kuupasta säätänyt sytkän ilman mitään stroboja, kun käy tyhjäkäyntiä nätisti ja kulkee kovaa, niin sitten on hyvä :D Omassa ei ainakaan tuolla 6 asteen ennakolla toimi kauhean hyvin :roll:
Semmoinen metka wanhan kansan automiesten sytyn säätöniksi on seuraavanlainen:

Kun auto käy tyhjäkäyntiä, pistä vesilasi ilmanputsarin päälle. Kun veden pintaväreily on mahdollisimman vähäinen, sytty on silloin kohdallaan. Huomaa myös oikea tyhjäkäyntinopeus.

Olen kokeillut ja homma toimii. En tiedä onko kone kaikkein ärhäkin, mutta ainakin se käy nätisti. 8O
# 419 Vesa Pohjalainen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Täytyy koettaa metsästää lasikuituinen lokasuoja taakse vasemmalle. Mutta kuinkas olette tehneet noiden ovenpohjien korjaukset, omastani on se alataitos mätä, noihin ei taida saada mitään korjauspaloja?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Taitaa helpoimmalla päästä kun tekee alataitokset tarpeeksi vahvasta lattaraudasta tai vahvasta pellistä ja siihen hitsaa uuden oven ala"pohjan" ,näin melkein itse tekisin :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Taitaa helpoimmalla päästä kun tekee alataitokset tarpeeksi vahvasta lattaraudasta tai vahvasta pellistä ja siihen hitsaa uuden oven ala"pohjan" ,näin melkein itse tekisin :wink:
Näin se täytynee tehdä. Onneksi ei ole järin hankalan muotoinen tuo oven alaosa, ja ei siitä täysin alkuperäisen näköinen tarvitsekaan tulla ;)
Vielä kun saisi jostain koko ovenkin lasikuituisena :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vielä siitä Dinitrol ML:stä, näytti 5l kanisteri maksavan 23 euroa eli sitä sitten alustaan ja koteloihin. Tuntui olevan ihan vetistä tavara ajoten voisi olettaa että tulee suoraan ruiskusta läpi, siis ohentamattakin.
Tuotako sitten vaan vanhan massan päälle (ensin toki vanhan massapinnan puhdistus esim. teräsharjalla)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

ng900aero kirjoitti:Vielä siitä Dinitrol ML:stä, näytti 5l kanisteri maksavan 23 euroa eli sitä sitten alustaan ja koteloihin. Tuntui olevan ihan vetistä tavara ajoten voisi olettaa että tulee suoraan ruiskusta läpi, siis ohentamattakin.
Tuotako sitten vaan vanhan massan päälle (ensin toki vanhan massapinnan puhdistus esim. teräsharjalla)?

Juuri niin.
Itse pesin ja kuivasin käsiteltävät alueet ennen litkun levittämistä.

Tuolla vielä hyödyllistä tietoa ennen aloitusta:

http://www.sealco.fi/re-esite.pdf
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuota Dinitrol ML:ää saa näemmä myös painepulloissa, ostin yhden kokeeksi ja yllättävän riittoisaa on tuollaisenakin :) Ruiskulla sotkeminen ei onnistu tallissa ja näin talvisaikaan ei uloskaan viitsi mennä joten vetäsen tuon pohjan auttavasti noilla paineputeleilla läpi, ja keväällä sitten kyllästän huolella ruiskukamalla.
Se tosissaan tuntuisi imeytyvän vanhaan massaan ja pehmenetävän sitä, eli aivan turhaan tuota ainetta ei ole kehuttu :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Onkos toi Dinitrol ML muovi vai terva/asvaltti pohjainen???
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Saab.96 kirjoitti:Onkos toi Dinitrol ML muovi vai terva/asvaltti pohjainen???
Siitä ei ole tietoa, voin luntata pullon kyljestä kun menen tallille. Ainakin pahalta se haisee joten epäilisin että jotain bensaa siinä voisi ollakin.

kajakissani on Finikor-ruosteenestokäsittely joka varmaankin osaltaan selittää alustan kohtalaista kuntoa sisälokarien lisäksi, kun ruoste ei ole päässyt pohjaan niin sitten se on keksinyt pesiytyä pintapelteihin :lol:

Kuinka olette tehneet noita ovien alaosia, korjauspaloja ei ole vissiinkään teollisessa valmistuksessa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Erittäin hyvin tunkeutuva, vettä syrjäyttävä
korroosionestoaine. Muodostaa ohuen, ruskean ja
rasvamaisen suojaavan kalvon. Sopii erityisen hyvin
suljettujen kotelotilojen, saumojen ja ruosteisten pintojen
käsittelyyn. Ruosteisille, epäpuhtaille pinnoille primeriksi
ennen alustansuojaa. Matala-aromaattinen ohennin.

Voin sanoa että bensaa siinä ei ainakaan ole. Tuli parivuotta oltua noiden aineiden kanssa tekemisissä.
ML purkeissa tuli törmättyä siihenkin että ilmeisesti tuote on vaihtumassa kun eräs erä oli enemmän kiinteää eikä rusehtavaa vaan kellertävämpää.
Edit: Metallic alusta aine ohuelti päälle niin on muuten täydellinen yhdistelmä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ja tuntuisi jäävän öljymäiseksi, tai ainakaan vuorokaudessa sen koostumus ei ole muuttunut miksikään. Mietityttää vaan että jos jää tuollaiseksi öljyksi niin kuinkahan kaikki hiekka ja pöly tms, tarttuu siihen, ja lähteeköhän tuo alustapesussa poies?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Lähte varmasti jo kevyillä aineilla pois pohjasta ja ei kestä tietenkään kivisuihkua. Sehän on tarkoitettu pohjusteeksi esim metallicille(alustakäytössä)
Ensisijaisesti koteloihin ja jo vähäisen ruosteen omaaville pinnoille ,litkua sen takia että imeytyy ruosteeseen esim.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, voisikos tuon päälle sitten vetäistä esim. pensselillä vaikkapa Dinitrolin alustamassaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Sitä en tiedä. Taitaa "laamia" vaan eli ei tartu mikään enää.. Kokeilua vaan
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, valmista konseptia ei liene olemassa tuollaisen vanhan auton alustan suojaamiseksi. Tähän asti on tullut kokeiltua (99:n osalta):
- teräsharjalla irtotavaran poiston jälkeen mineraaliöljyä massan päälle, ja sen kuivuttua muutaman päivän, päälle alustamassaa; lopputulos ei tyydyttänyt, moottoriöljy ei imeytynyt tarpeeksi eikä massa tarttunut sen päälle kunnolla, vaan kuivuttuaan lähti osittain irti.

- moottoriöljyn + massan + tinnerin sekoitusta, lopputulos ei tyydyttävä; mönjä kuivui liian nopeasti eikä imeytynyt tarpeeksi hyvin vanhaan massaan.

Pelkkää alustamassaa ei kyllä voi vetäistä vanhan massan päälle.

Eli kokeilen vetäistä tuota Dinitrol ML:ää koko alustaan, ja antaa sen imeytyä pari viikkoa, jolloin myös liika aines haihtunee tai tippunee pois. Sen päälle sitten joko alustamassaa tai alustamassan + tuon Dinitrolin ML:n sekoitusta pensselillä levitettynä.
Kylläpä tuollaisen alustansuoja-aineen tulisi olla aika paksua ja jämäkkää tavaraa ettei se keräisi kaikkea pölyä ja hiekkaa itseensä.
Ex-tonnariprojektissani oli tehty varmaankin jokakesäinen alustanöljyäminen, ja sitä mönjäkerrosta oli about 1cm:n verran, ja sen alta ilmeni ruostetta, eli kerros tuli niin painavaksi että oli irronnut pohjasta sieltä täältä mutta pysyi silti kasassa :?

Tottakait paras keino olisi irrottaa kaikki massat pois alustasta, muttei ainakaan meikäläisellä ole kärsivällisyyttä tai resursseja moiseen urakkaan, eikä tuollaista vanhaa rupikonnaa tosiaankaan kannata viedä asialliseen ruosteenestokäsittelyyn.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin