Ok, valmista konseptia ei liene olemassa tuollaisen vanhan auton alustan suojaamiseksi. Tähän asti on tullut kokeiltua (99:n osalta):
- teräsharjalla irtotavaran poiston jälkeen mineraaliöljyä massan päälle, ja sen kuivuttua muutaman päivän, päälle alustamassaa; lopputulos ei tyydyttänyt, moottoriöljy ei imeytynyt tarpeeksi eikä massa tarttunut sen päälle kunnolla, vaan kuivuttuaan lähti osittain irti.
- moottoriöljyn + massan + tinnerin sekoitusta, lopputulos ei tyydyttävä; mönjä kuivui liian nopeasti eikä imeytynyt tarpeeksi hyvin vanhaan massaan.
Pelkkää alustamassaa ei kyllä voi vetäistä vanhan massan päälle.
Eli kokeilen vetäistä tuota Dinitrol ML:ää koko alustaan, ja antaa sen imeytyä pari viikkoa, jolloin myös liika aines haihtunee tai tippunee pois. Sen päälle sitten joko alustamassaa tai alustamassan + tuon Dinitrolin ML:n sekoitusta pensselillä levitettynä.
Kylläpä tuollaisen alustansuoja-aineen tulisi olla aika paksua ja jämäkkää tavaraa ettei se keräisi kaikkea pölyä ja hiekkaa itseensä.
Ex-tonnariprojektissani oli tehty varmaankin jokakesäinen alustanöljyäminen, ja sitä mönjäkerrosta oli about 1cm:n verran, ja sen alta ilmeni ruostetta, eli kerros tuli niin painavaksi että oli irronnut pohjasta sieltä täältä mutta pysyi silti kasassa
Tottakait paras keino olisi irrottaa kaikki massat pois alustasta, muttei ainakaan meikäläisellä ole kärsivällisyyttä tai resursseja moiseen urakkaan, eikä tuollaista vanhaa rupikonnaa tosiaankaan kannata viedä asialliseen ruosteenestokäsittelyyn.