Ahtoja "liikaa"
Ahtoja "liikaa"
No niin ja hieman historiaa tässä jutun aluksi auto on siis "tuonti" kalustoa länsinaapusista. Saab AERO Aut. -97 (täysin orkkis).
Ja sitten suoraan asiaan.
ongelmana autossa on seuraavaa, liikennevaloista lähtiessä kuulemma on nakannut ahtopaineet "kaakkoon" eli pitkälle punaisen puolelle.
Eilen kävin sitten katsomassa kyseistä Saab:ia ja mittasin magneettiventtiilin vastukset ohjeiden mukaan navoista 1-2 ja 2-3 toisessa oli oikea vastus eli 2-4 ohm mutta toisista navoista mitattuna vastusta ei ollut ollenkaan.
Testasimme lisäksi myös jarrupolinta painamalla "naksahtaako" magneettiventtiili, mutta mitään "naksahdusta" ei kuulunut.
Kävimme sitten koeajolla ja paineet nousivat ihan hyvin (oranssin ja punaisen rajalle).
No niin ja sitten tarina meneekin mielenkiintoiseksi otin APC:n sulakkeen pois ja ihmeekseni sain todeta että kyseisellä sulakkeen poistamisella ei ollut mitään vaikutusta ahtopaineeseen, ahtopaine nousi juuri samalla tavalla kun sulake paikoillaankin (oranssin ja punaisen rajalle)
Kaverini kertoi myös että kun auto oli ajamalla tuotu Ruotsinmaalta ahtopaineet nousivat vakionopeuden säätimellä samalla tavalla kun normaaliajossakin. Oman käsitykseni mukaan vakionopeudensäätimellä ajaessa käytössä on vain "peruspaineet" eikä "normaalit" paineet.
Joten kysymys kuuluukin
1. Onkohan magneettiventtiili rikki. Joten kaverini ajelisi kokoajan "täysillä" paineilla joten ainoa mikä rajoittaa paineiden yltiömäistä nousua on hukkaportti joka vain ei jaksa pitää painetta "takana" vaan jousi "myötää" ja päästää paineen ohivirtauksena putkeen.
2. APC poksi on mennyt ahtopaineen "rajoituksen" suhteen rikki eikä anna magneettiventtiilille ohjausilpulssia jotta se älyäisi päästää hukkaportin kautta paineen putkeen.
3. Jarrupolkimen tunnistin on rikki eikä anna mitään impulssia minnekkään (paitsi tietenkin valoille ja ABS tsydeemiin jotka molemmat toimivat moitteettomasti)
Ja sitten suoraan asiaan.
ongelmana autossa on seuraavaa, liikennevaloista lähtiessä kuulemma on nakannut ahtopaineet "kaakkoon" eli pitkälle punaisen puolelle.
Eilen kävin sitten katsomassa kyseistä Saab:ia ja mittasin magneettiventtiilin vastukset ohjeiden mukaan navoista 1-2 ja 2-3 toisessa oli oikea vastus eli 2-4 ohm mutta toisista navoista mitattuna vastusta ei ollut ollenkaan.
Testasimme lisäksi myös jarrupolinta painamalla "naksahtaako" magneettiventtiili, mutta mitään "naksahdusta" ei kuulunut.
Kävimme sitten koeajolla ja paineet nousivat ihan hyvin (oranssin ja punaisen rajalle).
No niin ja sitten tarina meneekin mielenkiintoiseksi otin APC:n sulakkeen pois ja ihmeekseni sain todeta että kyseisellä sulakkeen poistamisella ei ollut mitään vaikutusta ahtopaineeseen, ahtopaine nousi juuri samalla tavalla kun sulake paikoillaankin (oranssin ja punaisen rajalle)
Kaverini kertoi myös että kun auto oli ajamalla tuotu Ruotsinmaalta ahtopaineet nousivat vakionopeuden säätimellä samalla tavalla kun normaaliajossakin. Oman käsitykseni mukaan vakionopeudensäätimellä ajaessa käytössä on vain "peruspaineet" eikä "normaalit" paineet.
Joten kysymys kuuluukin
1. Onkohan magneettiventtiili rikki. Joten kaverini ajelisi kokoajan "täysillä" paineilla joten ainoa mikä rajoittaa paineiden yltiömäistä nousua on hukkaportti joka vain ei jaksa pitää painetta "takana" vaan jousi "myötää" ja päästää paineen ohivirtauksena putkeen.
2. APC poksi on mennyt ahtopaineen "rajoituksen" suhteen rikki eikä anna magneettiventtiilille ohjausilpulssia jotta se älyäisi päästää hukkaportin kautta paineen putkeen.
3. Jarrupolkimen tunnistin on rikki eikä anna mitään impulssia minnekkään (paitsi tietenkin valoille ja ABS tsydeemiin jotka molemmat toimivat moitteettomasti)
Kukaan ei ole täydellinen jopa minussa on virheitä ..... ainoa virheeni on liika vaatimattomuus
APC:tähän ei tuossa autossa ole ollenkaan vaan trionic hoitaa kaiken. Lähinnä tulisi mieleen että autoa on viritetty, siis peruspaineet nostettu vakion max paineen tasalle ja silloin kun magneettiventtiili sattuu toimimaan, saadaan vielä reippaasti enemmän potkua.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Magneettivanttiili vuotaa, omassa oli ihan samat oireet. Jos hajoaa toisella lailla, ei ahda kuin peruspaineet.
Vakionopeudensäätimellä ajaessa paineet voivat nousta suuremmiksi kuin 0,4 bar eli sillä ei ole vaikutusta ahtopaineen rajoitukseen. Jos cruise-valo palaa ja polkaisen kaasua, nousee ahtopaineet ihan normaalisti. Harvoin tosin cruisella ajettaessa ahdot nousee, ellei ole tosi iso ylämäki.
Vakionopeudensäätimellä ajaessa paineet voivat nousta suuremmiksi kuin 0,4 bar eli sillä ei ole vaikutusta ahtopaineen rajoitukseen. Jos cruise-valo palaa ja polkaisen kaasua, nousee ahtopaineet ihan normaalisti. Harvoin tosin cruisella ajettaessa ahdot nousee, ellei ole tosi iso ylämäki.
mitähän lienee maksaa halvimmillaan uusi mankkuvena?
Täällä Kemissä ainakin tuossa paikallisessa SAABin merkkiliikkeessä kaikki on niin prkl kallista ..... tai ainakin köyhästä se tuntuu siltä ... heh heh
Täällä Kemissä ainakin tuossa paikallisessa SAABin merkkiliikkeessä kaikki on niin prkl kallista ..... tai ainakin köyhästä se tuntuu siltä ... heh heh
Kukaan ei ole täydellinen jopa minussa on virheitä ..... ainoa virheeni on liika vaatimattomuus
HA! Käyppä kysymässä Oulusta... Ite ostan kaikki sieltä Kemistä (vaikka on sama omistaja). Tais olla ~180e tuo vena kun itelle ostin kesällä sieltä.pete74 kirjoitti:mitähän lienee maksaa halvimmillaan uusi mankkuvena?
Täällä Kemissä ainakin tuossa paikallisessa SAABin merkkiliikkeessä kaikki on niin prkl kallista ..... tai ainakin köyhästä se tuntuu siltä ... heh heh
Mäkin nyppäsin mankkuvenan johdon irti, ei vaikutusta. Samalla tavalla huitelee sinne puna rajalle (muttei enään cuttaile kun johto on irti).
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Ruisku"
- Viestit: 140
- Liittynyt: La Helmi 12, 2005 15:08
- Paikkakunta: KEMI
Petestä vaan kunnon osat tuntuu kalliilta
. Kyllä Kemin merkkikorjaamo on todella asiallinen ja asiantunteva verrattuna esim. edellisen autoni ( vag ) huoltoon!
Ps. Joko Pete sai testausvenan lainaan? Päästään taas jäiselle motarille testaan ahtopaineita
Pps. Pieni virhe Peten kirjoituksessa, eli vastus oli ääretön toisista navoista mitattuna.

Ps. Joko Pete sai testausvenan lainaan? Päästään taas jäiselle motarille testaan ahtopaineita

Pps. Pieni virhe Peten kirjoituksessa, eli vastus oli ääretön toisista navoista mitattuna.
Viimeksi muokannut Painkiller, Pe Joulu 16, 2005 21:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabit myyty pois, uutta hakemassa.
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
ex 99x2kpl, 900x2kpl,900 Cab, 9000Aero....
Itselläni kans liikaa ahtoja ja mankkuvena vaihdettu kk sitten ehjään. Taas on menossa rikki. Samanlaiset oireet oli aikaisemminkin: eka ahtaa piikkinä 1.2 ja 0,9 vakaasti, nyt piikkinä 1.5 ja vakaasti 1.2, piakkoin paukkuu yli rajojen rajapainekatkaisimelle. Ite veikkaan että jokin muu tuolla nyt rikkoo tuon mankkuvenan. En tiedä voiko ylivinkuva (finaalissa oleva) turbo vaikuttaa asiaa, jos siivet flaskaa tms. Tai sitten hukkaportin kello jumittaa eikä päästä paineita ulos. Noh, eipä tuo nyt nini suuri ongelma ole. Pitää kesällä korjata ja kaasulla ohjata ahtopaineita =)
Bensapumppu on monilla vaikuttanu ahtopaineisiin. Itsellänikin on uusi pumppu ja ämpäri jo pöydällä, pitäisi vaan löytää inspiraatio ennenku leipoo kiinni motarin varteen =)
Bensapumppu on monilla vaikuttanu ahtopaineisiin. Itsellänikin on uusi pumppu ja ämpäri jo pöydällä, pitäisi vaan löytää inspiraatio ennenku leipoo kiinni motarin varteen =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
900 Finlandia -82