satku puoltaa oikealle
Kokeilin tuossa vielä ja pienemmällä vauhdilla ratti on lähempänä oikeaa asentoa suoraan ajaessa, samoin peruuttaessa. Lukkojarrutuksessa ratti kuitenkin kääntyy suurinpiirtein siihen asentoon, jossa se on maantiellä ajaessa. Mitään ääntä ei ajaessa kuulu rattia kääntäessä, mutta tosiaankin paikallaan kun rattia vemputtaa edestakaisin, kuuluu pieni kolahdus aina ratin vaihtaessa suuntaa. Eikö noiden raidetangon nivelien kuuluisi kuitenkin kulua pikkuhiljaa eikä näin yhtäkkisesti? vaikka kai se sitten kuluu nopeasti loppuun, kun on pienen välyksen ensin syönyt siihen.
Miltäs sen pitäisi tuntua kädessä, jos nivel on väljä?
Pidin tuossa kiinni kumin juuresta ja toinen heilutteli auton rattia. Molemmin puolin tuntui kyllä selvä kolahdus, mutta mistäs sen tietää, missä väljää on? Silmin katsottuna näyttää siltä, että pienikin ratin liikutus välittyy pyörille asti, eli tyhjää ei ikäänkuin olisi missään. Rattia vemputtamalla kuitenkin kolahdus kuuluu.
Ostanko nyt sitten molemmat sisä- ja ulkonivelet uudet ja vaihdan kaikki kerralla? Onko nuo sisemmät raidetangon nivelet Saabissa kulutustavaraa? Itse en edes tiennyt aikaisemmin, että tuossa on sekä sisä- että ulkopäät vaihdettavat.
Toisesta ulkopäästä on tosiaankin kumi rikki, joten se menee joka tapauksessa ennen katsastusta vaihtoon.
Parin vuoden sisällä on autoon vaihdettu myös kaikki pallonivelet, joten ei kai ne vielä voi väljiä olla? Muut taisivat olla Scantech-merkkisiä, mutta yksi on joku italianihme. Laatikossa taisi lukea MOOG.
Yksi vaihtoehto on tietysti mennä leimalle tuommosena, niin siellähän se sitten ehkä selviäisi, mikä on väljää. Taitaa vaan uusintakatsastus maksaa saman kuin raidetangon sisä- ja ulkopään nivelet kaikki yhteensä..
Edit: Motonetissä on seuraavat osat:
900 78--93 Raidetangonpää V/O ulompi. . . . . . . . . . . . 17-2029 6.90 ???
900 78--93 Raidetangonpää V/O/U Saksalainen. . . . . . . . 17-1909 13.79 ???
900 78--93 Raidetanko+sisäpää V/O Tehostimella!. . . . . . 17-2064 16.48 ???
Onko kokemusta, kumpi raidetangon päistä on parempi? Entä mitä tuo "Raidetanko+sisäpää" paketti pitää sisällään? Onko kumit?
Pidin tuossa kiinni kumin juuresta ja toinen heilutteli auton rattia. Molemmin puolin tuntui kyllä selvä kolahdus, mutta mistäs sen tietää, missä väljää on? Silmin katsottuna näyttää siltä, että pienikin ratin liikutus välittyy pyörille asti, eli tyhjää ei ikäänkuin olisi missään. Rattia vemputtamalla kuitenkin kolahdus kuuluu.
Ostanko nyt sitten molemmat sisä- ja ulkonivelet uudet ja vaihdan kaikki kerralla? Onko nuo sisemmät raidetangon nivelet Saabissa kulutustavaraa? Itse en edes tiennyt aikaisemmin, että tuossa on sekä sisä- että ulkopäät vaihdettavat.
Toisesta ulkopäästä on tosiaankin kumi rikki, joten se menee joka tapauksessa ennen katsastusta vaihtoon.
Parin vuoden sisällä on autoon vaihdettu myös kaikki pallonivelet, joten ei kai ne vielä voi väljiä olla? Muut taisivat olla Scantech-merkkisiä, mutta yksi on joku italianihme. Laatikossa taisi lukea MOOG.
Yksi vaihtoehto on tietysti mennä leimalle tuommosena, niin siellähän se sitten ehkä selviäisi, mikä on väljää. Taitaa vaan uusintakatsastus maksaa saman kuin raidetangon sisä- ja ulkopään nivelet kaikki yhteensä..
Edit: Motonetissä on seuraavat osat:
900 78--93 Raidetangonpää V/O ulompi. . . . . . . . . . . . 17-2029 6.90 ???
900 78--93 Raidetangonpää V/O/U Saksalainen. . . . . . . . 17-1909 13.79 ???
900 78--93 Raidetanko+sisäpää V/O Tehostimella!. . . . . . 17-2064 16.48 ???
Onko kokemusta, kumpi raidetangon päistä on parempi? Entä mitä tuo "Raidetanko+sisäpää" paketti pitää sisällään? Onko kumit?
Mulle tuli ainakin Scantech, kun ostin tuon halvemman. Voihan siellä jotain muitakin tietysti olla.akyttala kirjoitti: Edit: Motonetissä on seuraavat osat:
900 78--93 Raidetangonpää V/O ulompi. . . . . . . . . . . . 17-2029 6.90 ???
900 78--93 Raidetangonpää V/O/U Saksalainen. . . . . . . . 17-1909 13.79 ???
900 78--93 Raidetanko+sisäpää V/O Tehostimella!. . . . . . 17-2064 16.48 ???
Onko kokemusta, kumpi raidetangon päistä on parempi?
EDIT: Otetaan tuo "kohtuullinen" pois

Viimeksi muokannut aon, Pe Helmi 03, 2006 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pitää valita siis halvempi. Jos tuo saksalainen on yhtään sellainen kuin samassa maassa valmistetut autot, se on todennäköisesti huonompi. Tämähän voisi selittää korkeamman hinnankin...
Onko nämä raidetangon sisäpään nivelet sellaista tavaraa, joka jossain vaiheessa jokatapauksessa laukeaa? Eli onko rahantuhlausta vaihtaa nyt saman tien molemmat sisäpäät ja molemmat ulkopäät miettimättä erityisesti sitä, mikä niistä on rikki. Osille kun ei hirveästi kuitenkaan hintaa tule, reilu parikymppiä/puoli jos vanhat kumit kelpaa..
Onko nämä raidetangon sisäpään nivelet sellaista tavaraa, joka jossain vaiheessa jokatapauksessa laukeaa? Eli onko rahantuhlausta vaihtaa nyt saman tien molemmat sisäpäät ja molemmat ulkopäät miettimättä erityisesti sitä, mikä niistä on rikki. Osille kun ei hirveästi kuitenkaan hintaa tule, reilu parikymppiä/puoli jos vanhat kumit kelpaa..
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 183
- Liittynyt: To Syys 02, 2004 18:50
- Paikkakunta: Bönde
- Viesti:
Mun mielipide on kyllä, että älä helvetti ota sitä halvempaa. Se on tod. näk. joku italialainen ja kullu loppuun vuodessa tai parissa (nimim. kokemusta on!). Saksalaiset alustan osat ovat laatutavaraa sentään, eli suosittelen kuitenkin kalliimpaa, sillä hintaero ei ole kuin vaivainen 6 euroa.
#5328 - 900 - 96 - 900 - 900 - 99 - ???
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
"The Jorma" - Skoda Octavia '60
Scantekin kumiosat on aivan p*rseestä... Ne menee juurikin parissa vuodessa rikki :/. Kannattaa tuollaisessa mm. kalliimpaan asiaan (pyörien kulmiin, säätö ainakin pk-seudulla ~60e) vaikuttavassa osassa hieman enemmän panostaa...
Btw. minulta löytyy satkuun yksi kappale noita moton saksalaisia raidetangonpäitä... Voipi tulla hakemaan pk seudulta nimellästä korvausta vastaan... Lähettäminen on turhaa, ei tule halvemmaksi...
Btw. minulta löytyy satkuun yksi kappale noita moton saksalaisia raidetangonpäitä... Voipi tulla hakemaan pk seudulta nimellästä korvausta vastaan... Lähettäminen on turhaa, ei tule halvemmaksi...
Scantecin palloniveliä ei meikän saabeihin tule enää ikinä. Suojakumien rikkoutumisennätys alle puolivuotta. Rupes nyppimään nivelien vaihto samaan kohtaan noin äkkiä. TRW:t (saabin tiskillä jopa halvempia, kuin varaosakaupassa) kestävät paljon paljon pidempään. Monta vuotta jo olleet. Bonukseksi tosin porasin rasvanipat niveliin, jotta niitä voi huoltaa renkaiden vaihdon yhteydessä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tätä olen itsekkin miettinyt, miten tuo käytänössä tehdään? Eikö sinne palloonkin tule pieni kolo, kun kuoresta on porattu läpi? Luulisi sen aina pikkuruisen purevan vastaan, kun reiät pallossa ja kuoressa tulevat kohdakkain.Mertmi kirjoitti:Bonukseksi tosin porasin rasvanipat niveliin, jotta niitä voi huoltaa renkaiden vaihdon yhteydessä...
Selosta tarkkaan koko homma, niin mä pääsen myös asentelemaan rasvanipat noihin tästä eteenpäin kun uusia vaihtelen.
Kyllä ne vähintään kymmenen vuotta lisäävät nivelten ikää, näin ainakin olen raskaamman kaluston parissa havainnut.
Porasin ensin 3mm poralla reiän. Siinä vaiheessa, kun alkaa tulla muovipurua reiästä, niin ollaan jo lähelle läpi. Se sisusta on ikäväkyllä jotakin hemmetin muovia.
Nivelkuula on myöskin pehmeätä terästä, eikä ole edes karkaistu. Kyllähän poran kärki teki siihen kuopan, mutta tuskinpa sillä mitään merkitystä on. Tämän jälkeen porasin 5mm poralla alkureiän kierteelle. Lyhensin hiomakoneella kärjestä M6 kierretappia siten, että pää on tylppä ja sillä voi tehdä kierteen lyhyeen reikään. Kierre siihen ja sitten M6 kierteellä olevat rasvanipat reikiin. Itse tein reiät pallonivelen kylkipintoihin siten, että ylä- ja alapallossa nippa osoittaa auton menosuuntaan. Olen nähnyt kuvia myöskin nipoista, jotka on porattu osoittamaan ylös- ja alaspäin. Makuasia kait. Pisteenä i:n päälle laitoin nippoihin jarrujen ilmaruuveihin tarkoitetut suojatulpat, jotta nipat eivät ruostu.
Onhan nuo nivelet vaan kestäneet jo 2,5vuotta. Taitaa pariin niveleen mennä jopa rasvaakin. Muissa on vielä niin timakkaa se nivel, ettei rasvaa oikeestaan saa menemään rässillä. Ihan hienoinen käyntivälyshän siinä täytyy olla, jotta rasva menee. Oikeissa rasvattavissa nivelissähän siinä kuulassa on rasvaurat, joihin rasva pääsee rasvattaessa...

Onhan nuo nivelet vaan kestäneet jo 2,5vuotta. Taitaa pariin niveleen mennä jopa rasvaakin. Muissa on vielä niin timakkaa se nivel, ettei rasvaa oikeestaan saa menemään rässillä. Ihan hienoinen käyntivälyshän siinä täytyy olla, jotta rasva menee. Oikeissa rasvattavissa nivelissähän siinä kuulassa on rasvaurat, joihin rasva pääsee rasvattaessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
samaa mieltä ku edellisetkin karpaasit, jos kumit on ehjät ja välyksii ei oo, niin niitä en vaihtaisi, uudet voipi olla huonompia, ja varsinkaan en jos vaihto suoritetaan irroittamatta ohjausvaihdetta, kyllä niissä risoissakin on näpläämistä. Koko ohjausvaihteen kiinnityksen voi tietysti tarkistaa, jotkut on vanhemmiten aika haperoita 
kyllä laatu on nivelrintamalla surkeeta, saa olla tarkkana. Ensiasennusnivel on kestänyt 15 vuotta ja tarvike 1 vuoden, jossain on matoja. siinä välillä on lafkat laatusertifioitu ja avaruudessa käydään yhtä kepeesti kuin bordellissa vanhaan hyvään aikaan.
Supertietsikaohjelmilla lasketut hallitkin lysähtää jo keskieuroopassa lumen painosta ku ennen skandinaviassa laskettiin lujuus laskutikulla ja ylhäällä pysyivät.
VÄLYKSENVÄIJYNTÄ:
puristat esim sisäniveltä nyrkissä kumin läpi ja avustaja kepeesti nytkyttää rattia, välys tuntuu selkeesti. sama ulkonivelille.

kyllä laatu on nivelrintamalla surkeeta, saa olla tarkkana. Ensiasennusnivel on kestänyt 15 vuotta ja tarvike 1 vuoden, jossain on matoja. siinä välillä on lafkat laatusertifioitu ja avaruudessa käydään yhtä kepeesti kuin bordellissa vanhaan hyvään aikaan.
Supertietsikaohjelmilla lasketut hallitkin lysähtää jo keskieuroopassa lumen painosta ku ennen skandinaviassa laskettiin lujuus laskutikulla ja ylhäällä pysyivät.
VÄLYKSENVÄIJYNTÄ:
puristat esim sisäniveltä nyrkissä kumin läpi ja avustaja kepeesti nytkyttää rattia, välys tuntuu selkeesti. sama ulkonivelille.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Saapi pääsi tutkimuspöydälle ja vika lienee paikallistettu. Oikeassa etupyörässä ilmanpaineita vajaa 1,5bar, toisella puolella 2,1, kuten olen pitänyt. Tämä aiheutti varmaan vetämisen? Myös ratin keskitys ja kolina rattia kääntäessä löytyi, vasen raidetangonpää on väljä kuin vanha ämmä ja molemmat sisemmät päätkin kolisee paikoillaan, kun kumin päältä koskettelin. Parasta lienee vaihtaa siis molemmat sisäpäät ja ulkopäät, vaihdon ajattelin suorittaa itse ja säätää tangot n. vanhojen mittaisiksi. Tämän jälkeen sitten aurauksen säätöön johonkin, ei varmaan ole iso homma kun paikat on vasta kasattu ja irtoaa ongelmitta. Toivottavasti tulee tällä kuntoon.
Onkohan tämä huono paikka säästää ja olla vaihtamatta noita sisäpään niveliä? Jospa ne muutaman vuoden tuolla vielä pyöris, niin vaihtaisi sitten kaikki kerralla..
Suurin osa väljästä oli kuitenkin siinä vasemmassa ulkopäässä, joka on pakko katsastukseen vaihtaa.
Ei kai nuo sisemmät nivelet kumminkaan ihan heti loppuun kulu? Mitenkäs ne on voideltu? Onko ne tuommosia ihan tavallisia kestovoideltuja palloja vai millaisia?
Suurin osa väljästä oli kuitenkin siinä vasemmassa ulkopäässä, joka on pakko katsastukseen vaihtaa.
Ei kai nuo sisemmät nivelet kumminkaan ihan heti loppuun kulu? Mitenkäs ne on voideltu? Onko ne tuommosia ihan tavallisia kestovoideltuja palloja vai millaisia?
Sellainen kuulanivel jossa nimellisesti rasvaa. Scantecciä on joku mainostanut alkuperäiseksi. En vaan ole samaa mieltä. Alle vuodessa kumit rikki. Sama kuin alustan helat täyttä kuttaperkkaa. Saabin tiskillä oli halvempi jossain vaihees tuo orggis pallo,sisälsi ainamyös pultit joita ei tarvikkeena saanut kuin lisähinnasta,nykyään tulee kai haratsun palloiskin pultit.. Omassani kaikki alkuperäisiä ei ole varaa ostaa enää tarvikkeena noita.. Raidetangot on sikahintaiset sitte taasen saabin tiskillä(2v takuu palloiskin)
Jotkut puhuu että trw nivelet on alkuperäisiä. Niinhän niissä lukeekin mutta mistä tiedämme tuleeko samalta linjalta.
Kuten pakoputketkin sama juttu,Ad liikkeessä puhuivat että bosal tekee saabille putket. Voi tehdäkin mutta mistä johtuu että Saabin omassa putkessa on materiaali paksumpaa?? Olen nähnyt omin silmin halkileikattuna molemmat uutena.
Jotkut puhuu että trw nivelet on alkuperäisiä. Niinhän niissä lukeekin mutta mistä tiedämme tuleeko samalta linjalta.
Kuten pakoputketkin sama juttu,Ad liikkeessä puhuivat että bosal tekee saabille putket. Voi tehdäkin mutta mistä johtuu että Saabin omassa putkessa on materiaali paksumpaa?? Olen nähnyt omin silmin halkileikattuna molemmat uutena.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Huomena motonettiin hakemaan osia. Molemmat raidetagon ulkopäät ajattelin vaihtaa ja jättää nyt sitten nuo sisäpäät vaihtamatta. Väljää tuntui niissä olevan niin vähän, että kyllä ne muutaman vuoden siellä varmaan vielä pyörivät.
Ratissa ei ole klappia lainkaan, vaikka tuo toisessa raidetangon ulkopäässä onkin reilusti yli tulitikun paksuuden verran väljää, eli sisäpään nivelten on oltava melko hyvässä kunnossa.
Minkälaiset nuo sisäpäät ovat rakenteeltaan?
Voikohan noihin vanhoihin sisäpään niveliin porata nipat ja rasvata niitä?
Ajattelin kokeilla tuota aurauksen säätöäkin ihan kotikonstein. Sillointällöinhän Vianorissa on näitä päiviä, että saa käydä ilmaiseksi tarkastuttamassa kulmat ja säädöstä sitten vain joutuu maksamaan erikseen. Jos siis pysyisi edes pari sataa kilometriä kunnossa "sinnepäin" säädetyillä aurauksilla, niin riittäisi.
Mitenkäs nuo muut pyörän kallistuskulmat, muuttuvatko ne Saabissa ja pitääkö niitä joskus säädättää?
Edit: Ja nyt on jopa toivottavaa, että jokainen laukoo mielipiteensä suoraan ja haukkuu tyhmäksi, kun en noita sisäpäitä pistä vaihtoon. Saattaapi olla, että kunnollinen kommentointi laittaa mut vaihtamaan nekin..
Edit2: Ja vielä noista rasvanipoista. Kai raidetangonpäihinkin voi rasvanipat porata vaikka ylhäältä päin? Vai onko jotakin haittaa? Saahan sillä pikkuruisen kuluneen nivelen ainakin katsastukseen tiukaksi, kun painaa rässillä rasvaa niveleen..
Ratissa ei ole klappia lainkaan, vaikka tuo toisessa raidetangon ulkopäässä onkin reilusti yli tulitikun paksuuden verran väljää, eli sisäpään nivelten on oltava melko hyvässä kunnossa.
Minkälaiset nuo sisäpäät ovat rakenteeltaan?
Voikohan noihin vanhoihin sisäpään niveliin porata nipat ja rasvata niitä?
Ajattelin kokeilla tuota aurauksen säätöäkin ihan kotikonstein. Sillointällöinhän Vianorissa on näitä päiviä, että saa käydä ilmaiseksi tarkastuttamassa kulmat ja säädöstä sitten vain joutuu maksamaan erikseen. Jos siis pysyisi edes pari sataa kilometriä kunnossa "sinnepäin" säädetyillä aurauksilla, niin riittäisi.
Mitenkäs nuo muut pyörän kallistuskulmat, muuttuvatko ne Saabissa ja pitääkö niitä joskus säädättää?
Edit: Ja nyt on jopa toivottavaa, että jokainen laukoo mielipiteensä suoraan ja haukkuu tyhmäksi, kun en noita sisäpäitä pistä vaihtoon. Saattaapi olla, että kunnollinen kommentointi laittaa mut vaihtamaan nekin..

Edit2: Ja vielä noista rasvanipoista. Kai raidetangonpäihinkin voi rasvanipat porata vaikka ylhäältä päin? Vai onko jotakin haittaa? Saahan sillä pikkuruisen kuluneen nivelen ainakin katsastukseen tiukaksi, kun painaa rässillä rasvaa niveleen..