Automaatti-ilmastoinnin puhallussuunnista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Automaatti-ilmastoinnin puhallussuunnista

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Kesän vihdoin tullessa on taas saanut luukuttaa ilmastointia urakalla. Jollain tavoin autossani saa laittaa lämpötilan hyvin matalalle (16-17c), jotta autossa on viileää. Jos lämpötilan asettaa 20c on sisällä mielestäni huomattavasti kuumempi paistoi aurinko suoraan autoon tai ei. Vanhassa 9-3 Aerossa asetettu lämpötila tuntui pitävän perstuntumalla paljon paremmin kutinsa. Sinänsä kompura kyllä pukkaa kylmää ilmaa.

Onko muilla 9-5 automaatti-ilmastoinnin omistajilla vastaavia kokemuksia? Kysyisin myös, että kun ilmastoinnin laittaa/automaatti säätää puhaltamaan vain suoraan kojetaulun suuttimista, niin kuuluuko silloin tulla myös jalkatilaan puhallusta? Omassa autossa puhallus jakaantuu silloin n. 50/50% kojetaulun ja jalkatilan suuttimien välillä, mikä on mielestäni kummallista. Jos joku viitisi kokeilla miten teillä tuo pelaa ja laittaa infoa, niin paljon kiitoksia :wink: .
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Aerossa tuulee kokoajan lasille mutta kovaa puhallusta ei saa pelkästään kojetauluun, vikakoodeja ei tule. Säätö on ulkolämpötilasta riippuen 21°C 23°C. Kyllä tonnarin manuaali ilmastointi oli paljon miellyttävämpi. Huonoin ilmastointi oli skeidan puoliautomaattinen, joka hönki aina välillä 70°C ilmaa kunnes auto sammutettiin ja käynnistettiin uudestaan. Alle +10°C ulkolämpötilassa auton sisälämmöt nousi hitaasti 28°C säätimen asennosta riippumatta.
96 M75 i12 5-speed ;)
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Moro
Mä olen yleensä säätäny 20-21 ja sillä auto on aika viileä kovallakin helteellä. Puhallus jakaantuu lattialle ja tuulilasiin, paitsi startatessa tulee kojelaudan suuttimista. Varmaan kylmäaineiden määrissä ja laadussa eroja koska moni on sanonut, että tulee heti kylmää oikein kunnolla eikä niinkuin tavallisissa kotteroissa.
Hyvin toimii
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minusta 9-5:sen ilmastointi on kyllä hyvin tehokas ja auto jäähtyy nopeasti, jopa muutamissa minuteissa. Jos lämmön säätää 20, on jopa liian kylmää. Mahtaakohan ilmastointisi toimia kunnolla?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Kiitti kaikille vastauksista! Just palailtiin mökiltä ja kalibroin ilmastoinnin ennen lähtöä. Vikakoodeja ei tullut, mutta kalibroinnin jälkeen ei tule ilmaa enää jalkatilan suuttimisesta, kun ilmastointi on säädetty kojelautaan eli jotain sieltä 'korjaantui' :D . Tuli muuten hetken ajan omituinen rutina laitteistosta, kun sitä kalibroitiin. Eiköhän se tästä ja täytyy tarkkailla, jos lämpötilan voi pitää n.20 asteessa 16-18 asteen sijaan helteillä.

Äsken muuten rasvasin myös kaasupolkimen mekanismin, kun vinkaisee painettaessa poljinta vähän alas ja päästettäessä nopeasti ylös. Eiköhän aseöljy tehnyt tehtävänsä...
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Kiitti kaikille vastauksista! Just palailtiin mökiltä ja kalibroin ilmastoinnin ennen lähtöä
Miten ilmastoinnin kalibrointi onnistuu? T. Georgios
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

Ainakin vm 05 autossa painamalla yhtäaikaa AUTO ja OFF nappia muutaman sekunnin ajan. Sen jälkeen ilmastointi kalibroi itseään tovin ja saattaa pitää rouksuttavaa ääntä. Ilmoittaa samalla myös mahdolliset vikakoodit. Ohjekirjassa oli selkeä ja hyvä selostus asiasta. Omani tuntuu nyt toimivan hyvin, kun saatiin nuo puhallussuunnat kohdilleen.
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Kiitos, kannattaa kokeilla. T. Georgios
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Ilmastoinnista vielä, mutta menee kyllä vähän asian viereen.
Lueskelin käyttöohjekirjaa pitkästä aikaa ja automaatti-ilmastoinnin ohjelmoinnista jäi seuraava asia mietityttämään:

AUTO-tilan ECON-toiminto "Ohjelmointi II":n jälkeen
Ilmastoinnin kopressori kytkeytyy päälle vasta kun ulkoilman lämpötila on yli 13 astetta.
- Tätä toimintoa voidaan käyttää polttoaineen säästämiseksi, koska ilmastoinnin kopressori kytkeytyy päälle myöhemmin. Kostealla ilmalla tulee kompressorin kuitenkin olla päällekytkettynä myös alle 14 asteen lömpötiloissa, koska tällä vähennetään vaaraa huurteen muodostumisesta ikkunoihin.

Eli siis, miten teillä muilla saabisteilla yleensä ovat nämä asetukset olleet ? Oletteko ohjelmoineet kompuran pyörimään >5 asteessa vai vasta tuossa 13 asteessa?
Ajattelin tehdä tuon "Ohjelmointi II":sen mutta onko tuosta mitään haittaa / hyötyä kuin esim. polttoainekustannussyyt? Maalaisjärjellä ajatellen turhaahan se kompressori toisaalta siellä pyörii noinkin matalilla lämmöillä kuin viisi astetta...? :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

takapenkki

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Meillä ongelma on ollut se, että etupenkeillä kaikki on ihan ok ja homma pelaa ja viileetä tulee, mutta samaan aikaan puhaltaa takapenkille kokoajan lämmintä ilmaa -- ja siitähän naperot tykkää :-/

Tästä topicista tulikin mieleen tuo kalibrointi.. Tein sen tänään ja kohta alkaa kertymään kokemuksia. (Odottelen, että kuuluuko takapenkiltä "Kuuuumaaaa! Saako avata ikkunaa.. )
antti | 9-5 -98 | #2303
95-03
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: Su Helmi 29, 2004 19:07
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja 95-03 »

Saab 9-5 2.0T vm 2003
move your mind
samiko
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Loka 07, 2004 17:49
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja samiko »

Pitäisikö suunnattavista päätysuuttimista tulla reilusti puhallusta huurteenpoisto ja huurteenpoisto/lattia asennossa? Näin pakkasella puhallus sivulaseille tuntuu aika pieneltä, vaikka puhallinnopeus olisi suurellakin. "Kaikki naamalle asennossa" tulee kyllä hyvin ilmaa. Takasivusuuttimista tulee silloin kun on huurre/lattia, näin kai pitääkin?
Onko kyseessä ominaisuus vai onkohan joku läppä väärässä asennossa
voima on turvallisuutta
9-5 Aero autom. -2000 nykyään ex
VW Golf GTI DSG -05
Suzuki GSX-R 1000 -08
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Muuten on ilmastointi toiminu hyvin, mutta apparin jalkatilaan puhaltaa jonkin verran viileämpää ilmaa kuin muualle. Varsinkin näin kylmillä keleillä jalkatilassa tuntuu ihan vetoa. Kalibrointikin on suoritettu ja varmaan kaikki ohjelmoinniktin nollattu (akku ollut irti). :? Vikakoodeja laite ei anna.
Mistähän johtuu?
BMW 320dA Coupe LCI
Hirschman
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Touko 17, 2004 18:56
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Hirschman »

En tiedä koskeeko tämä AC ongelmaasi, mutta minulla ongelma ratkesi lopullisesti, kun vaihdettiin ainakin ilmastoinnin näyttöpaneli enkä ole varma tekivätkö huollossa jotain muutakin. Nyt tuntuisi olevan täysin kunnossa eikä ole tarvinnut kalibroida jatkuvasti, koska pian kalibroinnin jälkeen ongelma uusiutui.
Vastaa Viestiin