Lohkiksen päälläpito

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Puistokemisti kirjoitti:Eli tästä "pulssi"virta hommasta.... tonhan pitäis toimia siten että yli 15 asteen pakkasella antaa jatkuvaa virtaa,mutta meiän työpaikallapa se anto -27 asteen helteelläkin 2min virtaa....voi vi*un vi**u...eipä ollu paskankaa hyötyä pitää autoa lämppärissä...
Mutta enkös minä näppäränä poikana keksiny että varastosta saa jatkoroikalla virtaa jatkuvasti => eiku sieltä hakemaan sähköä :D

Mutta tuo hel*etin natsi kiinteistönhoitaja tuli itkemään että on paloturvallisuus riski ja että autoja saa pitää lämmityksessä vain tolppa paikoilla..... :evil: ...mutta kun kapinallinen olen niin arvatkaa mistä lämppäri ottaa taas virtaa :P

ps. hyvähän ton natsin on tuolla huudella kun ite pitää sierran paskaansa lämpimässä hallissa koko päivän.....
-Tarkista onko mahdollista tehdä omaa kytkistä siihen tolppaan että saisit jatkuvan virran sieltä,yleensähän sen voi "vähän" muokata.
Meilläkin oli vanhalla kämpällä se saakelin 2h kello mikä ei pysyny edes ajassaan niin ohitin sen ja sain pidellä autoa jatkuvassa virrassa... 8)
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

dq kirjoitti:Ymmärtääkseni tuollainen vain lyhentää jäähdytysnesteen käyttöikää marginaalisesti ja lämmittimen vastuksen käyttöikää jonnin verran. En itse stressaisi asiasta.
tämä vastaus vähän jo rauhoittaa, mutta silti esitän kysymyksen johon kaipaisin asiallisen kannanoton:

eräs kasinelonen ysiysi on ollut piuhan nokassa kuulemma jo useamman päivän putkeen (varmuuden vuoksi, nyt kovien pakkasten aikaan, about 3-4 päivästä on kysymys) mitä raati sanoo, voiko kansipahvi (tai joku muu) ottaa nokkiinsa tuollaisesta hehkuttamisesta? en muuten välittäis kysyä mutta kun on vähän osaa ja arpaa auton omistuksen suhteen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Viesti Kirjoittaja marvi »

Essonbaarin kulmapöydän ikkunapaikalta on joskus tullut tieto että oikein pitkä lämmittäminen, ehkä koko talvenkin yli saattaisi teoriassa aiheuttaa öljykalvon haihtumisen sylinterien seinämiltä. Käynnistäessä sitten voimakasta kulumista tai kiinnileikkaaminen?
Myös joissakin moottorilohkoissa olisi kuulemma vesikierto jotenkin heikosti suunniteltu ja vesi jäisi kiehumaan paikalleen eikä kiertäisi, kun lohkolämmitintä käytetään todella pitkään? En kyllä itse huolestuisi kun kyse on vain vuorokausista.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No nyt on tullut todettua että Temron lohkis ja sen lisäksi asennettu 1300W:n Calixin halpismallin lämmitin ovat riittävä yhdistelmä jopa -25 asteen pakkasilla. Lämmitysajaksi riittää kelistä riippumatta noin 30min.
Lisäksi to Calix sopii erinomaisesti 9-5:n apparin jalkatilan yläosaan olematta millään lailla tiellä, ja sitä ei edes huomaa kurkkaamatta sinne jalkatilan yläosaan ;)
Suosittelen molempia, en tiedä millä lailla esim. kalliimpi Defan vastus piuhoineen voisi olla parempi, no aika näyttäköön :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tonttu piuhan päässä jo kolmatta yötä, eilen aamulla pakkasta -20 astetta
Minusta startti pyöritti todella ripeästi n. 4sekunnin kuluttua moottori yksinkertaisesti ns..meni jumiin ja virrat hävisivät mystisesti mutta tulivat takaisin kun starttasin uudestaan.
Ja Check Radiator Level valo paloi iloisesti. ( piti lisätä n.1/2 litraa )
Kesällä ei kylläkään ole tarvinnut lisäillä, ja auton alla ei ole mitään
lammikkoa eikä pakoputkesta tule valkoista hussakkaa... 8O

Tänä aamuna tonttu ei sitten ollutkaan roikan päässä, ja käyntiin ihan
normaalisti.

( harkitsen sen ajastimen ostamista vakavissani )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

9000CD23T kirjoitti:Tonttu piuhan päässä jo kolmatta yötä, eilen aamulla pakkasta -20 astetta
Minusta startti pyöritti todella ripeästi n. 4sekunnin kuluttua moottori yksinkertaisesti ns..meni jumiin ja virrat hävisivät mystisesti mutta tulivat takaisin kun starttasin uudestaan.
Ja Check Radiator Level valo paloi iloisesti. ( piti lisätä n.1/2 litraa )
Kesällä ei kylläkään ole tarvinnut lisäillä, ja auton alla ei ole mitään
lammikkoa eikä pakoputkesta tule valkoista hussakkaa... 8O

Tänä aamuna tonttu ei sitten ollutkaan roikan päässä, ja käyntiin ihan
normaalisti.

( harkitsen sen ajastimen ostamista vakavissani )


Mulla oli kanssa hukkunut yli puoli litraa jäähdytinnestettä näillä pakkasilla. Normi keleillä ei laske neste yhtään... voiko nää järkevät pakkaset aiheuttaa neste kadon??
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

lucaf kirjoitti:tämä vastaus vähän jo rauhoittaa, mutta silti esitän kysymyksen johon kaipaisin asiallisen kannanoton:

eräs kasinelonen ysiysi on ollut piuhan nokassa kuulemma jo useamman päivän putkeen (varmuuden vuoksi, nyt kovien pakkasten aikaan, about 3-4 päivästä on kysymys) mitä raati sanoo, voiko kansipahvi (tai joku muu) ottaa nokkiinsa tuollaisesta hehkuttamisesta? en muuten välittäis kysyä mutta kun on vähän osaa ja arpaa auton omistuksen suhteen.
Ei nuo lohkolämmittimet jaksa lämmittää nesteitä niin paljoa että kansipahvi tai mikään muukaan osa pystyisi "ottamaan itseensä".
Joku joka muistaa kaavat paremmin voisi laskea kuinka korkeaksi 800W:n vastus edes pystyy lämmittämään lohkon sisältämän vesimäärän -25 asteen pakkasella, ottaen huomioon että lohkossa ei ole minkäänlaista lämpöeristystä.
Niille jotka pitävät lohkolämmittimen tehoa suurena, suosittelen kurkkaamista kahvinkeittimen tyyppikilpeen. Voi pian hämmästyä :)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Viime talvena käytin lohkolämmitintä koko talven päällä eli aina kun auto oli tolpassa se oli lämpösenä sillä seurauksella että lämmitinvastus sanoi keväällä sopimuksen irti ja jäähdyttäjän nesteet kiehuivat taivaan tuuliin.

Nyt lämitellyt 2h jaksoissa tarvittaessa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

potkuhousu kirjoitti:Viime talvena käytin lohkolämmitintä koko talven päällä eli aina kun auto oli tolpassa se oli lämpösenä sillä seurauksella että lämmitinvastus sanoi keväällä sopimuksen irti ja jäähdyttäjän nesteet kiehuivat taivaan tuuliin.

Nyt lämitellyt 2h jaksoissa tarvittaessa.
Siellä etelässähän onkin aina niin pirun kylmät talvet, että tarvii olla kokoajan johdon nokassa :lol:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

rälläkkä kirjoitti:[
Siellä etelässähän onkin aina niin pirun kylmät talvet, että tarvii olla kokoajan johdon nokassa :lol:
Naulan kantaan :mrgreen:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

potkuhousu kirjoitti:Viime talvena käytin lohkolämmitintä koko talven päällä eli aina kun auto oli tolpassa se oli lämpösenä sillä seurauksella että lämmitinvastus sanoi keväällä sopimuksen irti ja jäähdyttäjän nesteet kiehuivat taivaan tuuliin.

Nyt lämitellyt 2h jaksoissa tarvittaessa.
Oho, täällä jos parinkymmenen asteen pakkasessa pitää koko yön päällä, niin käynnistäessä lämpöviisari nippanappa värähtää.

Nouseeko muilla lämpömimttari käynnistettäessä miten paljon lohkiksen ansioista?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

peinu kirjoitti:
potkuhousu kirjoitti:Viime talvena käytin lohkolämmitintä koko talven päällä eli aina kun auto oli tolpassa se oli lämpösenä sillä seurauksella että lämmitinvastus sanoi keväällä sopimuksen irti ja jäähdyttäjän nesteet kiehuivat taivaan tuuliin.

Nyt lämitellyt 2h jaksoissa tarvittaessa.
Oho, täällä jos parinkymmenen asteen pakkasessa pitää koko yön päällä, niin käynnistäessä lämpöviisari nippanappa värähtää.

Nouseeko muilla lämpömimttari käynnistettäessä miten paljon lohkiksen ansioista?
Ei noissa lämpötiloissa 2h lämmityksen jälkeen värähdäkkään mittarin viisari käynnistyksessä. Alle -5 lämpötiloissa selvästi liikahtaa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

peinu kirjoitti: Nouseeko muilla lämpömimttari käynnistettäessä miten paljon lohkiksen ansioista?
No ei kyllä nouse L:n yli vaikka pitäisi 24/7 roikassa.
Oikein kovalla pakkasella moottorin lämpeämistä ei mittarista huomaa. Ainostaan siitä, että tyhjäkäynti asettuu heti normaaliin...

Edit: Perhana kun löytäisi jostain samanlaisen lohkiksen kuin kaverilla oli joskus amazonissa. Muistaakseni lähemmäs 1000W. Vaikka -30°C mittarissa niin 30 min-1h lämmitys riitti.
Viimeksi muokannut rälläkkä, To Helmi 09, 2006 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

peinu kirjoitti:
potkuhousu kirjoitti:Viime talvena käytin lohkolämmitintä koko talven päällä eli aina kun auto oli tolpassa se oli lämpösenä sillä seurauksella että lämmitinvastus sanoi keväällä sopimuksen irti ja jäähdyttäjän nesteet kiehuivat taivaan tuuliin.

Nyt lämitellyt 2h jaksoissa tarvittaessa.
Oho, täällä jos parinkymmenen asteen pakkasessa pitää koko yön päällä, niin käynnistäessä lämpöviisari nippanappa värähtää.

Nouseeko muilla lämpömimttari käynnistettäessä miten paljon lohkiksen ansioista?
Lohkis päällä alle -10 asteessa n. 2 h ennen käynnistystä ja mittari nousee heti sen lämpömittarin alemman pikkuviivan yläreunaan. Yli -20 asteessa vaikka pitää koko yön piuhassa, viisari nouse ehkä millin tai ei ollenkaan pysyen pohjassa.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

peinu kirjoitti:Nouseeko muilla lämpömimttari käynnistettäessä miten paljon lohkiksen ansioista?
Tonnarissa nousee maltillisilla pakkasilla valkoisen asteikon puoliväliin tai vähän sen yläpuolelle, eli millin pari vajaaksi normaalilämpötilan (=vihreän) asteikon alkupäästä. Eli mittari nousee kyllä verrattuna lämmittämättömään moottoriin, mutta ei paljoa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin