ACC talvella, AUTO vai ECON?
ACC talvella, AUTO vai ECON?
Mitenkäs se nyt on, kannattaako / saako autom. ilmastointia pitää AUTO -asennossa myös talvisaikaan? Tästä kun tuppaa olemaan kahta koulukuntaa...
9000 CD 2,0 -95
En tiedä saako/pitääkö pitää sitä talvella AUTO-asennossa, mutta minä ainakin pidän. Tokihan sitä joskus talvella pitää manuaalisäätöön pistää, kun automaatti ei osaa aina laseja puhtaaksi puhaltaa. Itse ilmastointia olis syytä pitää päällä joskus talvellakin, mutta sehän ei taida pahemmin toimia talvella muualla kuin halliolosuhteissa (siis kompura pyöriä).
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Re: ACC talvella, AUTO vai ECON?
En tiä saako vai ei mutta mulla se on aina AUTO-asennossa eikä oo viä hajonnu.kantti kirjoitti:Mitenkäs se nyt on, kannattaako / saako autom. ilmastointia pitää AUTO -asennossa myös talvisaikaan? Tästä kun tuppaa olemaan kahta koulukuntaa...
AUTO. Kompressorihan ei pyöri jos kylmäaineen paine on kylmän sään takia liian alhainen (+6C) tai höyrystimen pakkaskytkin on pakkasen puolella. Ei siis ole mitään haittaa pitää AUTO-asennossa.
Sen sijaan jos jonakin päivänä sattuu olemaan sen verran lämmin keli edes marketin parkkihallista lähtiessäsi, kompressori pyörii niin kauan kuin keli antaa myöten. Tämä on pelkästään terveellistä. Tiivisteet pysyvät voideltuna ja tiiviinä, toisin kuin koko talven käyttämättömänä olleessa ilmastoinnissa.
Sen sijaan jos jonakin päivänä sattuu olemaan sen verran lämmin keli edes marketin parkkihallista lähtiessäsi, kompressori pyörii niin kauan kuin keli antaa myöten. Tämä on pelkästään terveellistä. Tiivisteet pysyvät voideltuna ja tiiviinä, toisin kuin koko talven käyttämättömänä olleessa ilmastoinnissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niin, hankaluushan lähinnä voi tulla siitä, että kelit on liian lämpimät ja kompura ehtii käydä jonkin aikaa esim. lämpimästä tallista lähdettäessä. Kosteus tiivistyy höyrystimeen ja jäätyy samantien. Jos sitten jossain vaiheessa ajon aikana nuo jäät siitä sulavat, ne päätyvät vesihöyrynä ohjaamooon ja tiivistyvät lasien kylmille pinnoille. Ellei lämmityslaitteen teho sitten satu riittämään pitämään ikkunat kirkkaina ja lämpiminä.ecopower kirjoitti:jos ikkunat pysyy sulana AUTO asennossa hyvä näin!!mutta usein talvi vaati Econ,eli käsiohjausta tarpeen mukaan ikkunoille!
Ihan sama juttu kuin kesälläkin, jos ilmastointia käytetään, niin sitä käytetään koko ajan. Turha yrittää "säästää" sillä, että ensin kylmentää vähän AUTO-asennolla ja sitten kääntää ECON-asentoon. Vedet tulee silloin ikkunoihin.
Tai manuaali-ilmastoinnilla kesäsäässä vielä todennäköisemmin, ilmastointinappi pitää pitää painettuna koko reissun ajan, ja jos tulee vilu, pitää kääntää lämmitystä isommalle, ei kompressoria pois päältä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Todellakin ECON-asennossa tuntuu kuin lehmä hönkisi naamalle, muutaman testikerran jälkeen olen antanut suosiolla olla AUTO-asennossa.jus kirjoitti:Niin, hankaluushan lähinnä voi tulla siitä, että kelit on liian lämpimät ja kompura ehtii käydä jonkin aikaa esim. lämpimästä tallista lähdettäessä. Kosteus tiivistyy höyrystimeen ja jäätyy samantien. Jos sitten jossain vaiheessa ajon aikana nuo jäät siitä sulavat, ne päätyvät vesihöyrynä ohjaamooon ja tiivistyvät lasien kylmille pinnoille. Ellei lämmityslaitteen teho sitten satu riittämään pitämään ikkunat kirkkaina ja lämpiminä.
Ihan sama juttu kuin kesälläkin, jos ilmastointia käytetään, niin sitä käytetään koko ajan. Turha yrittää "säästää" sillä, että ensin kylmentää vähän AUTO-asennolla ja sitten kääntää ECON-asentoon. Vedet tulee silloin ikkunoihin.
Velipoikaa jouduin kanssa ohjeistamaan tuon käytössä, hän kun on "taloudellisuusfriikki", eikä siinä mitään jos ajaa desillä viikon, mutta liika on liikaa, hän olisi mieluummin hikoillut kuin antanut ilmastoinnin viedä bensaa. :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Täysin samaa mieltä.Kun on pakkasta reilu 30 tahtoo akkunat jäätyä autoasennossa, koska puhallin pyörii alkuun sen verran hitaasti, ennenkuin koneen lämmöt nousee. Varsinkin jos ei ole sisälämppäri ollut päällä.Eli auto/econ tilanteen mukaanecopower kirjoitti:jos ikkunat pysyy sulana AUTO asennossa hyvä näin!!mutta usein talvi vaati Econ,eli käsiohjausta tarpeen mukaan ikkunoille!

9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Eikös myös Econ-asennossa laitteisto toimi automaattisesti, mutta ainoastaan kompressori on poissa pelistä.ecopower kirjoitti:usein talvi vaati Econ,eli käsiohjausta tarpeen mukaan ikkunoille!
Manuaalisesti puhallusnopeuksia ja ilman suuntauksia säätämällä ledi ei pala Auto eikä Econ -napin vieressä.

Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Just näin!Defeat kirjoitti:Eikös myös Econ-asennossa laitteisto toimi automaattisesti, mutta ainoastaan kompressori on poissa pelistä.ecopower kirjoitti:usein talvi vaati Econ,eli käsiohjausta tarpeen mukaan ikkunoille!
Manuaalisesti puhallusnopeuksia ja ilman suuntauksia säätämällä ledi ei pala Auto eikä Econ -napin vieressä.
Itse pidän AUTO-asennossa kesät-talvet. Talven pakkasilla auto tosin lämpiää nopeammin kun painaa puhallusta suuremmalla siinä vaiheessa kun vedet alkaa lämpiämään mutta ACC on sitä mieltä että ei vielä voi puhaltaa noin kovaa. Ainakin omassa tonnarissa kokemus on tuollainen.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Oletko varma? HI-asennossa ilmastointi puhaltaa niin kuumaa ilmaa, kuin pystyy täydellä teholla. Esim. 22 asteeseen säädetty ilmastointi alkaa puhaltaa kovalla teholla vasta moottorin lämmettyä riittävästi. Omien vähäisten kokemuksieni mukaan auto tuntuisi lämpiävän HI-asennolla vähän nopeammin.Mimmi kirjoitti: HI-asennossa auto ei lämpene yhtään nopeammin kuin esim 22 asteeseen säädettynä.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
HI-asennossa ilmastointi puhaltaa kyllä täydellä teholla, mutta puhallettava ilma ei ehdi lämmetä kovinkaan paljon.Jokke A kirjoitti:HI-asennossa ilmastointi puhaltaa niin kuumaa ilmaa, kuin pystyy täydellä teholla. Esim. 22 asteeseen säädetty ilmastointi alkaa puhaltaa kovalla teholla vasta moottorin lämmettyä riittävästi.
22 asteeseen säädetty ilmastointi puhaltaa sellaisella nopeudella, millä saadaan mahdollisimman lämmintä ilmaa.
Tämä siis tietysti käynnistettäessä kylmissä olosuhteissa ja ennen kuin ohjaamo on lämmennyt siihen 22 asteeseen.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Uusimmassa TM:ssä siinä talviauto testissä ne tais puhallinta pitää täysillä..
Olivat todenneet nopeimmaksi tavaksi lämmittää sisätilat..
Itellä ei lehteä tässä mutta jos joku sen tarkistais oliko näin.
Olivat todenneet nopeimmaksi tavaksi lämmittää sisätilat..
Itellä ei lehteä tässä mutta jos joku sen tarkistais oliko näin.

BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99