ACC talvella, AUTO vai ECON?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Uusimmassa TM:ssä siinä talviauto testissä ne tais puhallinta pitää täysillä..
Olivat todenneet nopeimmaksi tavaksi lämmittää sisätilat..
Itellä ei lehteä tässä mutta jos joku sen tarkistais oliko näin.
Olivat todenneet nopeimmaksi tavaksi lämmittää sisätilat..
Itellä ei lehteä tässä mutta jos joku sen tarkistais oliko näin.

BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Mikäli sisääntuleva ilma ei ole lämmennyt tarpeeksi eli tulee sellaista haaleaa ilmaa, niin ei varmaan ole suurta merkitystä lukeeko siinä näytössä 22, 24 ym.ym. vai HI.
HI-asento ei sitä laitteiston puhaltamaa ilmaa saa yhtään lämpimmäksi, jos moottori ei ole vielä lämmennyt tarpeeksi.
Automaatti-ilmastointi ei ole automaatti-ilmastointi jos sitä pitää itse räplätä
Omassa autossani on ACC vuoden ympäri 21 taulussa ja AUTO-asennossa.
HI-asento ei sitä laitteiston puhaltamaa ilmaa saa yhtään lämpimmäksi, jos moottori ei ole vielä lämmennyt tarpeeksi.
Automaatti-ilmastointi ei ole automaatti-ilmastointi jos sitä pitää itse räplätä

Omassa autossani on ACC vuoden ympäri 21 taulussa ja AUTO-asennossa.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Itsellä talvella aina AUTO-asennossa 20 tai 21 astetta. Kesällä muistaakseni 23-24 astetta.
Joskus myöhään syksyllä on tullut ajeltua ilman kompuran päälläoloa jos keli on kuiva ja kohtuu kylmä. Tuo tonnarin kompura on melkoinen järkäle (=hidastin) verrattuna esim. OG9-3 kompuraan jonka toimintaa ei edes huomannut. Oikein yllätyin kun tonnarilla kesällä ekoja kertoja ajelin kaupungissa kakkosella ja auto melkein pysähtyi kun hiljaa ajoin loivaa ylämäkeä.
Joskus myöhään syksyllä on tullut ajeltua ilman kompuran päälläoloa jos keli on kuiva ja kohtuu kylmä. Tuo tonnarin kompura on melkoinen järkäle (=hidastin) verrattuna esim. OG9-3 kompuraan jonka toimintaa ei edes huomannut. Oikein yllätyin kun tonnarilla kesällä ekoja kertoja ajelin kaupungissa kakkosella ja auto melkein pysähtyi kun hiljaa ajoin loivaa ylämäkeä.
Pähkäilimpä tuossa äsken ajellessa tonnarilla tuota Econ asiaa.
Tuo econ nappihan irtikytkee kompressorin, no sehän ei pyöri muutenkaan talvisaikaan kun ei ole tarvetta jäähdyttää sisääntulevaa ilmaa.
Tuon napin ainoa keksimäni järkevä käyttö lienee tapauksessa jossa kesäkelillä autoa joutokäytetään ihmisten ollessa poissa autosta. Sitä miksi auto olisi silloin käynnissä en kyllä keksi
Tuolla lämpötilan säätämisellä HI:lle ei kyllä ole mitään merkitystä lämpenemisnopeuden kanssa. Mikäli sisälämpö on alhainen, työntää ACC yhtä lämmintä ilmaa myös 20-22 astella.
Sitten taas huurteenpoisto asento on asia erikseen, sillähän kytkeytyy päälle kerralla kaikki mahdolliset lämmitykset sekä puhallin täydelle teholle. Silloin huurre katoaa tehokkaasti, mutta auto ei edelleenkään lämpeä sen tehokkaammin kuin automaatillakaan.
Sillä jos lämppärin kennossa ei yksinkertaisesti ole lämmintä ei sitä sinne saadakaan millään ilmastoinnin asennolla.
Mitä tästä sitten opimme:
Automaatti ilmastointi on tehty käytettäväksi automaatilla.
Räpelletään joutilalla kädellä vaikka radiota, jos tekee mieli hiplailla jotakin ajellessa

Tuo econ nappihan irtikytkee kompressorin, no sehän ei pyöri muutenkaan talvisaikaan kun ei ole tarvetta jäähdyttää sisääntulevaa ilmaa.
Tuon napin ainoa keksimäni järkevä käyttö lienee tapauksessa jossa kesäkelillä autoa joutokäytetään ihmisten ollessa poissa autosta. Sitä miksi auto olisi silloin käynnissä en kyllä keksi

Tuolla lämpötilan säätämisellä HI:lle ei kyllä ole mitään merkitystä lämpenemisnopeuden kanssa. Mikäli sisälämpö on alhainen, työntää ACC yhtä lämmintä ilmaa myös 20-22 astella.
Sitten taas huurteenpoisto asento on asia erikseen, sillähän kytkeytyy päälle kerralla kaikki mahdolliset lämmitykset sekä puhallin täydelle teholle. Silloin huurre katoaa tehokkaasti, mutta auto ei edelleenkään lämpeä sen tehokkaammin kuin automaatillakaan.
Sillä jos lämppärin kennossa ei yksinkertaisesti ole lämmintä ei sitä sinne saadakaan millään ilmastoinnin asennolla.
Mitä tästä sitten opimme:

Automaatti ilmastointi on tehty käytettäväksi automaatilla.
Räpelletään joutilalla kädellä vaikka radiota, jos tekee mieli hiplailla jotakin ajellessa


"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Täysin aukotonta testiä on hyvin vaikea tehdä, mutta oma kokemukseni on että lämpiää nopeammin kun kääntää puhallusta nopeammalle kuin mitä ACC säätäisi. Voi toki olla, että minun tonnarin ACC:ssä on joku vika ja siksi se lisää puhallusnopeutta "liian myöhään".
Eli kun ohjaamossa ollaan vielä pakkasella ja kädellä kokeilee niin suuttimista tulee laiskasti lämmintä ilmaa. Kun manuaalisesti lisää puhallinnopeutta muutaman pykälän, niin ilma on edelleen yhtä lämmintä mutta sitä tulee enemmän ja ohjaamo lämpiää nopeammin.
Mistä lähden vikaa etsimään ACC:n viivyttelyyn lisätä puhallustehoa kun kerran lämpöä olisi kennossa tarjolla?
t. Mika
Eli kun ohjaamossa ollaan vielä pakkasella ja kädellä kokeilee niin suuttimista tulee laiskasti lämmintä ilmaa. Kun manuaalisesti lisää puhallinnopeutta muutaman pykälän, niin ilma on edelleen yhtä lämmintä mutta sitä tulee enemmän ja ohjaamo lämpiää nopeammin.
Mistä lähden vikaa etsimään ACC:n viivyttelyyn lisätä puhallustehoa kun kerran lämpöä olisi kennossa tarjolla?
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 531#251531mikan kirjoitti:Mistä lähden vikaa etsimään ACC:n viivyttelyyn lisätä puhallustehoa kun kerran lämpöä olisi kennossa tarjolla?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Osasyynä tuohon, että puhallin puhaltaa aluksi pienellä nopeudella on varmasti sekin, että tarkoituksena olisi saada myös moottori mahdollisimman nopeasti normaaliin käyntilämpötilaan.
Siinä vaiheessa kun lämpömittarin viisari alkaa siirtyä normaalilämpöjen alarajalle ACC suuntaa puhallusta myös jalkatilaan ja nostaa puhallusnopeutta.
Kannattaisi varmaan tarkistaa antureiden kunto, jos automatiikka ei saa laseja sulaksi.
[EDIT] Pari kuvaa..
Kuva 1
Kuva 2
Siinä vaiheessa kun lämpömittarin viisari alkaa siirtyä normaalilämpöjen alarajalle ACC suuntaa puhallusta myös jalkatilaan ja nostaa puhallusnopeutta.
Kannattaisi varmaan tarkistaa antureiden kunto, jos automatiikka ei saa laseja sulaksi.
[EDIT] Pari kuvaa..
Kuva 1
Kuva 2
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Kiitos! Eli automatiikkaa pitäisi siis hieman säätää siirtämällä anturia lämpimämpään paikkaan. Olisivat voineet tehdä tuon jo tehtaalla.jus kirjoitti:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 531#251531mikan kirjoitti:Mistä lähden vikaa etsimään ACC:n viivyttelyyn lisätä puhallustehoa kun kerran lämpöä olisi kennossa tarjolla?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero