Tuli tuossa eilisten ajeluiden aikana merkillinen ongelma: matka- ja trippimittarit lakkaavat yhtäkkiä pyörimästä, mutta alkavat taas kun tripin nollaa, ja pysähtyvät taas jonkin ajan päästä. Nopeusmittari toimii. Onko jollakin muulla esiintynyt vastaavanlaista jumittamista ja onko tuohon mitään muuta konstia kuin mittarin vaihto (taas)? Eipä tuo sinänsä paljoa häiritse, pitää ruveta laittamaan matkamittarilukemat tankatessa ylös että voi kulutusta tarkkailla.
Pyörähti tänäaamuna kivannäköinen lukema, 366 666km, tuohon lefa42:n vanhaan mittariin. Olisi pyörähtänyt aikaisemmin jos olisin keksinyt tuon "korjauskeinon" heti
Mulla matkamittari (luultavasti) toimii ihan ok, mutta trippimittari tekee välillä tuollaista, että jää pyörimään paikalleen. Eli sadat metrit juoksevat, mutta kilometrit eivät lisäänny. Joskus vähän kauhistuin, kun laskeskelin kulutusta, mutta sitten huomasin tuon "ominaisuuden".
Korjaamiseen en osaa sanoa mitään, kun mua tuo vika ei haittaa niin paljoa, että jaksaisin sille mitään tehdä.
Joskus kotiin tullessa poikkesin viereisellä Tepikalla tankkaamassa ja samalla nollasin trippimittarin. Seuraavana aamuna lähdin normaalisti liikenteeseen ja ihmettelin, että mikä oikein napsuttaa. Semmonen tasanen napsutus kuului koko ajan. Siinä sitä sitten koputtelin ja naputtelin vähän joka nurkkaa kojelaudasta enkä keksinyt että mistä tulee. Kunnes yhdessä vaiheessa katsahdin trippimittariin, joka napsutteli 200 ja 300 metrin väliä. Uusi nollaus pohjaan asti ja onkelma hävisi.
Kysyjällä vois olla sieltä yksi ratas halki. Sit toi tripin pyörittäminen senverta raskasta tai muiden kertojien sattumus, että trippi kanittaa vastaan, jolloin haljennut hammaspyörä antaa pyöriä tyhjää. Mulla itelläni oli sellainen mittari 900:ssa ennen tonnarin mittarin asennusta. Tuon 99:n orggismittarille on käynyt sama stoori, eli hammasratas halki matkapuolelta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Yhessä mittarissa mulla pyöri tyhjää akselin ympärillä se ratas mikä välittää tiedon eteenpäin muille rattaille... mulla ei tullu kilometrejä kumpaankaan mittariin ku sillon tällön... ongelma korjaantu vaihtamalla tilalle "uusi" koneisto ja ruuvaamalla uuteen mittariin oikeet kilometrit...
Voi tietysti olla että pelkkä tripin nollaus riittää...
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro