Kävin nykäsemässä omastanikin kuskin oven listan irti, ja totesin että täynnä p**skaahan se oli
Paikkamaalausta ja muuta
- 
				heikki.rantalaiho
 - "Aero"
 - Viestit: 404
 - Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
 - Paikkakunta: Jyväskylän MLK
 
Paikkamaalausta ja muuta
Yritin tässä kuumeisesti surffailla niin tätä palstaa että ruotsalaistakin klubipalstaa. Etsiskelin viestiketjua missä oli kuvia tonnarin ovien alareunassa olevista tiivistelistoista, tai siis siitä kun tuo lista oli repästy irti.
Kävin nykäsemässä omastanikin kuskin oven listan irti, ja totesin että täynnä p**skaahan se oli
 . Pientä pintaruostettakin näkyi, joten ajattelinkin että mitä jos nuo kaikki listat poistais, ja käsittelisi pellit uudestaan. Mikähän olisi paras työjärjestys tuon suhteen 
			
			
									
									Kävin nykäsemässä omastanikin kuskin oven listan irti, ja totesin että täynnä p**skaahan se oli
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
						-98 Volvo V70
Paras on odotella kesää jos et ajatellut kuivata autoa päivätolkulla ennen kuin alat maalailemaan  
 
Sitten kun olosuhteet on oikeat kannattaa aluksi hakea Motonetista niitä muovinastoja riittävä määrä, hajoavat 95% varmuudella.
Sitten vaan listat pois ja listoille ja ovien alareunoille liuotinpesu. Pesun jälkeen kaikki ruoste pois ja pohjamaali pintaan. Pohjamaalin päälle kannattaa oven alareunan alapintaan vetää "kiveniskusuoja" ja sitten vasta pintamaali.
Ruosteen poistaminen on v-mäinen homma. Jos haluaa tosissaan kestävää jälkeä niin kaikki pitää saada pois ja siinäpä sitten riittää hinkkaamista, ihan teräsharja ei yksistään auta. Kannattaa käyttää apuna jotain hyväksi havaittua ruosteensyöjämömmöä, itse olen lainannut töistä fosforihappoa, mutta kaupasta saa kait jotain terveellisempiäkin aineita
 
Pohjamaaliksi ei kannata ihan Ferrexiä sutia vaan varmistaa sopiva pohjamaali kun hakee pintaväriäkin. Pintavärin saa automaalikaupasta ja osaava automaalikauppias saa näytepalan avulla (esim bensatankin luukku) sekoitettua sopivasti haalistuneen sävyn. Saabin omilla "kynsilakoilla" tai paukkupulloilla ei välttämättä kannata käydä tähän taistoon. Pensselilläkin selviää kun paikka ei ole ihan silmissä, mutta kynäruisku on ehdottomasti paras laite... eikä edes pahan hintatainen hankinta vaikka joutuisi kompurankin hankkimaan.
Suosittelisin kuitenkin talvella vaan kampeamaan listoja sivuun (onnistuu irroittamatta) ja putsaamaan listan kolon ja oven rätin ja liuottimen kanssa ja antamaan ensiavun kotelonsuojalla, jonka voi sitten ennen maalausta kesällä pestä liuottimella pois.
Epäilen että Saabien ovet mätänee pääasiassa sen vuoksi että ihmiset ei huolehdi siitä että ovet ovat puhtaat alareunoistaan... itselläni ei ole vielä yksikään lähtenyt mätänemään sieltä.
-J-
			
			
									
									
						Sitten kun olosuhteet on oikeat kannattaa aluksi hakea Motonetista niitä muovinastoja riittävä määrä, hajoavat 95% varmuudella.
Sitten vaan listat pois ja listoille ja ovien alareunoille liuotinpesu. Pesun jälkeen kaikki ruoste pois ja pohjamaali pintaan. Pohjamaalin päälle kannattaa oven alareunan alapintaan vetää "kiveniskusuoja" ja sitten vasta pintamaali.
Ruosteen poistaminen on v-mäinen homma. Jos haluaa tosissaan kestävää jälkeä niin kaikki pitää saada pois ja siinäpä sitten riittää hinkkaamista, ihan teräsharja ei yksistään auta. Kannattaa käyttää apuna jotain hyväksi havaittua ruosteensyöjämömmöä, itse olen lainannut töistä fosforihappoa, mutta kaupasta saa kait jotain terveellisempiäkin aineita
Pohjamaaliksi ei kannata ihan Ferrexiä sutia vaan varmistaa sopiva pohjamaali kun hakee pintaväriäkin. Pintavärin saa automaalikaupasta ja osaava automaalikauppias saa näytepalan avulla (esim bensatankin luukku) sekoitettua sopivasti haalistuneen sävyn. Saabin omilla "kynsilakoilla" tai paukkupulloilla ei välttämättä kannata käydä tähän taistoon. Pensselilläkin selviää kun paikka ei ole ihan silmissä, mutta kynäruisku on ehdottomasti paras laite... eikä edes pahan hintatainen hankinta vaikka joutuisi kompurankin hankkimaan.
Suosittelisin kuitenkin talvella vaan kampeamaan listoja sivuun (onnistuu irroittamatta) ja putsaamaan listan kolon ja oven rätin ja liuottimen kanssa ja antamaan ensiavun kotelonsuojalla, jonka voi sitten ennen maalausta kesällä pestä liuottimella pois.
Epäilen että Saabien ovet mätänee pääasiassa sen vuoksi että ihmiset ei huolehdi siitä että ovet ovat puhtaat alareunoistaan... itselläni ei ole vielä yksikään lähtenyt mätänemään sieltä.
-J-
- 
				heikki.rantalaiho
 - "Aero"
 - Viestit: 404
 - Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
 - Paikkakunta: Jyväskylän MLK