Paikkamaalausta ja muuta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Paikkamaalausta ja muuta

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Yritin tässä kuumeisesti surffailla niin tätä palstaa että ruotsalaistakin klubipalstaa. Etsiskelin viestiketjua missä oli kuvia tonnarin ovien alareunassa olevista tiivistelistoista, tai siis siitä kun tuo lista oli repästy irti.

Kävin nykäsemässä omastanikin kuskin oven listan irti, ja totesin että täynnä p**skaahan se oli 8O . Pientä pintaruostettakin näkyi, joten ajattelinkin että mitä jos nuo kaikki listat poistais, ja käsittelisi pellit uudestaan. Mikähän olisi paras työjärjestys tuon suhteen :?:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Paras on odotella kesää jos et ajatellut kuivata autoa päivätolkulla ennen kuin alat maalailemaan :)

Sitten kun olosuhteet on oikeat kannattaa aluksi hakea Motonetista niitä muovinastoja riittävä määrä, hajoavat 95% varmuudella.

Sitten vaan listat pois ja listoille ja ovien alareunoille liuotinpesu. Pesun jälkeen kaikki ruoste pois ja pohjamaali pintaan. Pohjamaalin päälle kannattaa oven alareunan alapintaan vetää "kiveniskusuoja" ja sitten vasta pintamaali.

Ruosteen poistaminen on v-mäinen homma. Jos haluaa tosissaan kestävää jälkeä niin kaikki pitää saada pois ja siinäpä sitten riittää hinkkaamista, ihan teräsharja ei yksistään auta. Kannattaa käyttää apuna jotain hyväksi havaittua ruosteensyöjämömmöä, itse olen lainannut töistä fosforihappoa, mutta kaupasta saa kait jotain terveellisempiäkin aineita :)

Pohjamaaliksi ei kannata ihan Ferrexiä sutia vaan varmistaa sopiva pohjamaali kun hakee pintaväriäkin. Pintavärin saa automaalikaupasta ja osaava automaalikauppias saa näytepalan avulla (esim bensatankin luukku) sekoitettua sopivasti haalistuneen sävyn. Saabin omilla "kynsilakoilla" tai paukkupulloilla ei välttämättä kannata käydä tähän taistoon. Pensselilläkin selviää kun paikka ei ole ihan silmissä, mutta kynäruisku on ehdottomasti paras laite... eikä edes pahan hintatainen hankinta vaikka joutuisi kompurankin hankkimaan.

Suosittelisin kuitenkin talvella vaan kampeamaan listoja sivuun (onnistuu irroittamatta) ja putsaamaan listan kolon ja oven rätin ja liuottimen kanssa ja antamaan ensiavun kotelonsuojalla, jonka voi sitten ennen maalausta kesällä pestä liuottimella pois.

Epäilen että Saabien ovet mätänee pääasiassa sen vuoksi että ihmiset ei huolehdi siitä että ovet ovat puhtaat alareunoistaan... itselläni ei ole vielä yksikään lähtenyt mätänemään sieltä.

-J-
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Kiitokset varsin tarkasta ja selkokielisestä vastauksesta. Taidankin tosiaan odotella kesään. Kompuran ostaminen on muutenkin edessä raksalle.

Eipä ole tässä minunkaan kärryssä ovet niin pahassa kunnossa. Ajattelin vaan toimia vielä kun pelti on ehjää... :wink:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

saabin siis vanhemman 9000 ovet ruostuu pääasiassa sen takia kun ne on lanciasta. ruostuu pahemmin kuin japsit.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Vastaa Viestiin