
Projektina 99 combi coupe GL super turbo
Tänään leikkasin oikealta puolelta vanhan lahon takapyörän kaaren pois ja hitsasin jo pintapellistä heppiin sen Myrkyn 900:sta leikkaamani palan. Valokuvia en tänään näpsinyt, kun unohtui se kamera taas kotia. Keskiviikkona jatkuu hommelit. Huomispäivä pitää rauhoitella muihin hommiin. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No, tänpäivän kuviin pääsi sekin oikee takaloksu. Gallerian viimeisenä kuvana.
Aattelin vaihtelun vuoksi katsoa etupäätä tänään, vaikka takaoikea loksu on vielä kesken. Tossa tyyppivikapaikassa oli pieni muutaman millin reikä oikean etuloksun takalaidalla matkustamoon päin. Se pienenpieni reikä sitten kasvoikin melkoiseksi, niinkuin voi kuvagalleriasta päätellä. Päivän sana on ratsupaikka! Katsokaa ja äimistelkää. Huomenna taas jatkuu hommat. Vetaritunneli ei olekaan onneksi paha. Kuvissa näkyy tuo ruosteinen about 50mm leveä kaistale, joka pitää uusia. Samoin tunnelin konehuoneen puoleinen aukko pitää hitsiä kokoon. Ei läheskään niin paha rasti, kuin oli 900i:ssä taannoin.
Edittiä: Unohtui mainita, että choppasin sen 900c:stä peräisin olevan vaihdekeppisysteemin tangon oikeen mittaiseksi 99:iin ja asensin lukkopesän, sekä tuon 5-lovisen keppihässäkän jo autoon. Akkutelineenkin laikkasin kuikkaan sieltä konehuoneesta.
Aattelin vaihtelun vuoksi katsoa etupäätä tänään, vaikka takaoikea loksu on vielä kesken. Tossa tyyppivikapaikassa oli pieni muutaman millin reikä oikean etuloksun takalaidalla matkustamoon päin. Se pienenpieni reikä sitten kasvoikin melkoiseksi, niinkuin voi kuvagalleriasta päätellä. Päivän sana on ratsupaikka! Katsokaa ja äimistelkää. Huomenna taas jatkuu hommat. Vetaritunneli ei olekaan onneksi paha. Kuvissa näkyy tuo ruosteinen about 50mm leveä kaistale, joka pitää uusia. Samoin tunnelin konehuoneen puoleinen aukko pitää hitsiä kokoon. Ei läheskään niin paha rasti, kuin oli 900i:ssä taannoin.

Edittiä: Unohtui mainita, että choppasin sen 900c:stä peräisin olevan vaihdekeppisysteemin tangon oikeen mittaiseksi 99:iin ja asensin lukkopesän, sekä tuon 5-lovisen keppihässäkän jo autoon. Akkutelineenkin laikkasin kuikkaan sieltä konehuoneesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joku sanoi, ettei toi vetaritunnelin pohja ole pahakaan. Huh sentään, aika paha se on, mutta vaikka tunnelin pohja onkin ruosteen peittämä, se on senverta paksusta raudasta tehty, että en ala sitä nyt vaihtamaan. Koitetaan vaan myrkyttää se niin, että hitsaan sitten uudestaan 10vuoden päästä. Tässä kuvia tän päivän touhuista. Kuviloita
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mistäpä muualtakaan? Tyyppivioksihan noita voisi sanoa. Tuolla aiemminkin taisi joku sanoa, että mie korjaan kaikki tyyppillisimmät ruostepaikat yhdellä kerralla tosta korista.gls kirjoitti:on muuten just samoista paikoista lahonut kuin tuo mun 99 Turbo oli..!eturenkaan edestä ja vetarien reikien etupuolelta yms.

Muuten, ratsupaikka oli toissapäivän sana. Eilisen sana oli kaksoisratsupaikka.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Bensatankkitouhu on saanut ratkaisunsa. Viikonloppuna noudetaan pajan pihaan 900i -85, jonka taival on loppunut vetonivelen räjähtämiseen. Se luovuttaa osia toisien projekteihin ja minulle. Otan siitä takakontin pohjaa tarvittavan määrän ja bensatankin kiinnityspantoineen. Kemppiliimaan sen sitten tuohon 99:n takakonttiin ja saan 63litraisen bensatankin pumppuineen päivineen. Loppupelissä kaikista nopein varmasti tehdä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Oikee etupyöränseutu on nyt valmis. Laitoin sinne pintaruosteiseen vetaritunnelin pohjaan sellaista ruosteensitomisainetta ja konehuoneen puolelta ruosteita tullaan hiekkapuhaltamaan. Lopuksi tietysti maalia pintaan. Toi oikean etupyörän takapuolinen nurkka on varmaan kamalin kohta koko autossa. Se oli lommolla jonkinmoisen kolaroinnin takia ja kun koitin sitä epätoivoisesti hitsata ehjäksi ja oikoa, taisi lommoja tulla vain lisää. Pakkelilla kait sitä sitten korjataan... 
ps. kolme fotoa lisäsin tonne hitsinkiä7-albumiin.

ps. kolme fotoa lisäsin tonne hitsinkiä7-albumiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
On ensiluokkaista jälkeä kyllä
Kuinkas muuten kuuluisi tehdä ne alahelmojen saumat, siis ne joissa on kaksi peltiä hitsattu yhteen, ja jotka sojottavat alaspäin? Tyypillisestihän ne on ainakin jonkinverran turvonneet, mutta mitä niille oikein voisi tehdä?
Kajakista leikkasin parista pahimmasta kohdasta uloimman pellin irti ja sitten teräslaikalla sisemmän puoliskon ruosteet veke (ne ei ne varmaan kaikki lähteneet), päälle sinkkimaalia, sitten Dinitrolin ML.ää ja sitten CAR:ia.
En itse keksinyt muutakaan keinoa, noissa on jonkinlainen koriliima välissä mutta sehän on lähtenyt ajansaatossa jo pois. Ja samanlainen rakenne näyttäisi olevan kuupissa ja tuplayseissä ( ja satkuissa).


Kuinkas muuten kuuluisi tehdä ne alahelmojen saumat, siis ne joissa on kaksi peltiä hitsattu yhteen, ja jotka sojottavat alaspäin? Tyypillisestihän ne on ainakin jonkinverran turvonneet, mutta mitä niille oikein voisi tehdä?
Kajakista leikkasin parista pahimmasta kohdasta uloimman pellin irti ja sitten teräslaikalla sisemmän puoliskon ruosteet veke (ne ei ne varmaan kaikki lähteneet), päälle sinkkimaalia, sitten Dinitrolin ML.ää ja sitten CAR:ia.
En itse keksinyt muutakaan keinoa, noissa on jonkinlainen koriliima välissä mutta sehän on lähtenyt ajansaatossa jo pois. Ja samanlainen rakenne näyttäisi olevan kuupissa ja tuplayseissä ( ja satkuissa).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
No, käytännössä olen joissakin paikoissa leikannut sen alaspäin olevan sauman kuikkaan, esim. jos siinä vieressä on ruostereikä ja hitsannut sen sitten paikalla yli siten, ettei korjattuun kohtaan jää sitä alaspäin olevaa helmaa ollenkaan. Toisinaan, jos toinen puoli on ehjää, olen hitsannut puskusaumalla paikan siihen viereen tai pokannut paikkaan 90asteen kulman, porannut reiät ja hitsannut reiät tulppahitsauksena umpeen (vähän niinkuin pistehitsaus).ng900aero kirjoitti:On ensiluokkaista jälkeä kyllä![]()
![]()
Kuinkas muuten kuuluisi tehdä ne alahelmojen saumat, siis ne joissa on kaksi peltiä hitsattu yhteen, ja jotka sojottavat alaspäin? Tyypillisestihän ne on ainakin jonkinverran turvonneet, mutta mitä niille oikein voisi tehdä?
Kajakista leikkasin parista pahimmasta kohdasta uloimman pellin irti ja sitten teräslaikalla sisemmän puoliskon ruosteet veke (ne ei ne varmaan kaikki lähteneet), päälle sinkkimaalia, sitten Dinitrolin ML.ää ja sitten CAR:ia.
Aika huonoahan niitä on yrittää suojata enää, mikäli se sauma on jo turvonnut. Vahinko on tavallaan jo tapahtunut ja on ajan kysymys, milloin se ruostuu puhki...

Projektista hieman:
Tänään kävi sitten senverta huono flaksi, että ehdin hitsaamaan noin 15minuuttia, kunnes lanka loppui koneesta. Varakelaa tietenkään ei ollut, joten viikonlopun hitsailut on sitten hitsattu.

Hioskelin vähän hitsisaumoja pintapelleistä ja kokeilin laittaa pakkelia yhteen nurkkaan...
Kun tuo hiominen+paklaaminen ei oikein lähtenyt nappailemaan, kaivelin sitten mielenkiintoisempana tekemisen kohteena autoon tulevan vaihdelaatikon, vaihdoin auton "alkuperäisestä" 4-lovisesta askista vanhemman mallin vetarin maljat, vaihdoin ne puolelta toiselle ja asensin ne tuohon 5-loviseen askiin. Tämän jälkeen pesin 5-lovisen askin painepesurilla jokapuolelta, putsasin lohkosta ja askista tiivistepinnat, asensin öljynimuputken uuden tiivarin kera moottoriin. Lopuksi asensin moottorin tiivisteliiman kera vaihdelaatikon päälle. Ehdinpä vielä vaihtamaan silmälaakerinkin vauhtipyörään.
Kyllä muutes alkaa pikkuhiljaa tympäsemään koko projekti. Lähinnä tuo peltityöhomma on niin pitkäveteistä... Ei saa kuitenkaan luulla, että olisin luovuttamassa. Tämä vaan on ollut hiukan uuvuttavampi homma, mitä osasin kuvitella. Mielessä siintää kokoajan katsastukseen lähtö, joka on tottakai joka kerta lähempänä ja lähempänä.
Huomenissa käydään noutamassa se 900i, joka tulee luovuttamaan bensatankkinsa kontinpohjan palasen kera tolle miun 99:lle. Maanantaina varmaankin pääsen sitten purkamaan vimmaani siihen vehkeeseen. Jospa purkaminen saisi taas minut innostumaan. Purkaminenhan on aina ollut kivaa. Ainakin siitä lähtien, kun sain aidon ruuvimeisselin käteeni.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
No tuossa myyränpelottimessani ei onneksi ole kovin pahassa kunnossa nuo alasaumat, muutamista kohdista oli aika lailla turvonneet. ja niitä kun paukuteli niin toinen puoli oli pehua. Mutta nuo saa kyllä hoidettua, ja jos löytyy lisää noita ongelmapisteitä, niin taidan tehdä niinkuin mainitsit, eli vetäistä vaan kylmästi pellin ylitse. Tuo kohta on kyllä suunniteltu arveluttavan typerästi.
Joo meikäläisen kajakissa nuo peltihommat ovat monin verroin helpommat, mutta tympii kanssa koko halavatun projekti, etenkin kun ajattelee vielä edessäolevia työvaiheita
No jossen itse välitä omaani tehdä valmiiksi niin joku muu tehköön
Joo meikäläisen kajakissa nuo peltihommat ovat monin verroin helpommat, mutta tympii kanssa koko halavatun projekti, etenkin kun ajattelee vielä edessäolevia työvaiheita

No jossen itse välitä omaani tehdä valmiiksi niin joku muu tehköön

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tässä kuvia tältä viikonloppulta.
Laitoin tänään kytkimen, starttimoottorin ja öljynsuodattimen jalan koneeseen. Varaosa-autoa ei noudettukaan vielä tänään. Ensiviikolla kait sitten.
Laitoin tänään kytkimen, starttimoottorin ja öljynsuodattimen jalan koneeseen. Varaosa-autoa ei noudettukaan vielä tänään. Ensiviikolla kait sitten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Eilen leikkasin vanhan reaktiotangon kiinnityksen oikealta takaa kokonaan pois, ja hitsasin varaosapelteihin kuuluneen korvakon tilalle. Vanha korvakko oli nii ruma, että tuo on ehdottomasti rumin ruostekohta koko autossa. Kuva siitä tulee, jahka kerkeen ottamaan.
Tänään vielä hieman hitsaamista, ja auton takapää onkin lähestulkoon hitsattu lukuunottamatta sitä tankin sovittelua. Mietiskeltiin serkkupojan kanssa, että sopisiko se uudemman mallin tankki sinne kontin alle jopa ilman muutoksia? Sitä tullaan vielä kokeilemaan. Pikaisesti arviomalla se voisi olla jopa mahdollista.
Moottoriakin mallattiin konehuoneeseen testimielessä. Ei sitä ihan pienellä lekalla saa sopimaan tulipellin muotoihin, niinkuin jotkut ovat kuulemma tehneet. Leikattiin varaosa-autosta tulipeltiä pala ja otettiin siitä uudemman mallinen kaasupoljin. Tänään olisi tarkoitus laittaa se pellin pala oikeaan kohtaan koria, jonka jälkeen H-kone sitten sopiikin alkuperäisen kaltaisesti konehuoneeseen.
Tulipeltiä sisäpuolelta tutkiessa havaitsin, että orggis bitumimatot ovat irtoilleet korista. Ei niillä ole ollut mitään merkitystä enää äänenvaimennuksen kannalta. Pitänee laittaa uutta mattoa tilalle...
Tänään vielä hieman hitsaamista, ja auton takapää onkin lähestulkoon hitsattu lukuunottamatta sitä tankin sovittelua. Mietiskeltiin serkkupojan kanssa, että sopisiko se uudemman mallin tankki sinne kontin alle jopa ilman muutoksia? Sitä tullaan vielä kokeilemaan. Pikaisesti arviomalla se voisi olla jopa mahdollista.

Moottoriakin mallattiin konehuoneeseen testimielessä. Ei sitä ihan pienellä lekalla saa sopimaan tulipellin muotoihin, niinkuin jotkut ovat kuulemma tehneet. Leikattiin varaosa-autosta tulipeltiä pala ja otettiin siitä uudemman mallinen kaasupoljin. Tänään olisi tarkoitus laittaa se pellin pala oikeaan kohtaan koria, jonka jälkeen H-kone sitten sopiikin alkuperäisen kaltaisesti konehuoneeseen.
Tulipeltiä sisäpuolelta tutkiessa havaitsin, että orggis bitumimatot ovat irtoilleet korista. Ei niillä ole ollut mitään merkitystä enää äänenvaimennuksen kannalta. Pitänee laittaa uutta mattoa tilalle...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tänään setäni hitsasi pakosarjat (2kpl) joista toinen päätyy tietysti koneeseen ja yksi jää varalle. Ne hitsattiin TIG-hitsauksena käyttäen ruostumatonta lisäainelankaa. Ideana nimenomaan ruostumattoman langan hiilettömyys, jolloin hitsisauma ei karkene läheskään yhtä herkästi, kuin käytettäessä hiiltä sisältävää terästä. Turbossa on edelleen lähtöaukon laipassa olevat pultit katkenneina sisällä. Ne pitää piakkoin saada ulos, koska turbohan pitää päästä pulttaamaan pakosarjan kera koneeseen.
(Valitettavasti havaitsimme pakosarjojen jäähtyessä pieniä halkeamia uusissakin saumoissa. Vaikka sarjat kuumennettiin, saumat vasaroitiin, ja jäähdyteltiin hissukseen, ei kaikki korjaukset ehkä onnistuneet täydellisesti. Ei ole helppoa hommaa tuo valuraudan hitsaaminen.
)
Hitsilöin tänään vasemman takapyörän reaktiotangon seutua kuntoon. Enää hitsattavana tulipellin muutos hihnapyörien takia, vasemman etupyörän etupuolinen kaaren alakulma, oikean takapyörän takapuolinen osio ja se uudemman mallin ruiskumallisen (63litran) bensatankin sovittaminen takapaksiin. Mittailin porukoiden 900S:n takapaksia, ja totesin kontinpohjaan tulevan kyhmyn pakolliseksi. Se siis otetaan varaosa-autosta.
Hiekkapuhalsin tänään takapyörien koteloita, ja hieman myös etupäästä. Melko sottaista hommaa se vaan tuppaa olemaan, kun hiekkaa menee jokapaikkaan. Niin puhaltajalla, kuin myöskin ajokkiin. Litroina arvioituna hiekkaa hupeni 4-5kertaa 4litran kanisteri. Ai miksikö kanisterena mittaan? Puhalluslaitteen säiliönä toimi tommonen kannu.
Seuraavalla touhuilukerralla pääsee vetelemään maalia korjattuihin pintoihin. Kolme kerrosta olisi tarkoitus saada maalia koteloihin ja hitsattuihin paikkoihin kauttaaltaan.
Hurjimmissa toiveissani kuvittelin jo koeajavani autoa viikonloppuna. Ehkä se ei toteudu, mutta pitääpähän ainaskin kovaa yritystä yllä. Arvatkaas odotanko jo kovasti koeajolle pääsyä?

(Valitettavasti havaitsimme pakosarjojen jäähtyessä pieniä halkeamia uusissakin saumoissa. Vaikka sarjat kuumennettiin, saumat vasaroitiin, ja jäähdyteltiin hissukseen, ei kaikki korjaukset ehkä onnistuneet täydellisesti. Ei ole helppoa hommaa tuo valuraudan hitsaaminen.

Hitsilöin tänään vasemman takapyörän reaktiotangon seutua kuntoon. Enää hitsattavana tulipellin muutos hihnapyörien takia, vasemman etupyörän etupuolinen kaaren alakulma, oikean takapyörän takapuolinen osio ja se uudemman mallin ruiskumallisen (63litran) bensatankin sovittaminen takapaksiin. Mittailin porukoiden 900S:n takapaksia, ja totesin kontinpohjaan tulevan kyhmyn pakolliseksi. Se siis otetaan varaosa-autosta.
Hiekkapuhalsin tänään takapyörien koteloita, ja hieman myös etupäästä. Melko sottaista hommaa se vaan tuppaa olemaan, kun hiekkaa menee jokapaikkaan. Niin puhaltajalla, kuin myöskin ajokkiin. Litroina arvioituna hiekkaa hupeni 4-5kertaa 4litran kanisteri. Ai miksikö kanisterena mittaan? Puhalluslaitteen säiliönä toimi tommonen kannu.

Seuraavalla touhuilukerralla pääsee vetelemään maalia korjattuihin pintoihin. Kolme kerrosta olisi tarkoitus saada maalia koteloihin ja hitsattuihin paikkoihin kauttaaltaan.
Hurjimmissa toiveissani kuvittelin jo koeajavani autoa viikonloppuna. Ehkä se ei toteudu, mutta pitääpähän ainaskin kovaa yritystä yllä. Arvatkaas odotanko jo kovasti koeajolle pääsyä?

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastikään antoi reilut 30 vuotta hitsarina ja erikoishitsauksiin erikoistuneena isäukko neuvoja moiseen, menetelmiä ja mielipiteitä niiden paremmuudesta on kuulemma paljon.Mertmi kirjoitti:Tänään setäni hitsasi pakosarjat (2kpl) joista toinen päätyy tietysti koneeseen ja yksi jää varalle. Ne hitsattiin TIG-hitsauksena käyttäen ruostumatonta lisäainelankaa. Ideana nimenomaan ruostumattoman langan hiilettömyys, jolloin hitsisauma ei karkene läheskään yhtä herkästi, kuin käytettäessä hiiltä sisältävää terästä. Turbossa on edelleen lähtöaukon laipassa olevat pultit katkenneina sisällä. Ne pitää piakkoin saada ulos, koska turbohan pitää päästä pulttaamaan pakosarjan kera koneeseen.![]()
(Valitettavasti havaitsimme pakosarjojen jäähtyessä pieniä halkeamia uusissakin saumoissa. Vaikka sarjat kuumennettiin, saumat vasaroitiin, ja jäähdyteltiin hissukseen, ei kaikki korjaukset ehkä onnistuneet täydellisesti. Ei ole helppoa hommaa tuo valuraudan hitsaaminen.)
Isukin mielipide kokemukseen perustuen oli, että ennen hitsausta/halkeaman auki työstämistä lämmitetään koko pakosarja yli 300 asteiseksi, seivataan halkeama kuulemma hiilipuikolla työstäen(hiilielektrodilla valokaarella?)
Kuulemma perustuu valuraudan lämpölaajenemiseen ja kovissa lämpötiloissa pahoin kärsineen valuraudan "hiilikadon" elvyttämiseen.
Valuraudan hitsaukseen liittyy kuulemma oleellisesti myös kappaleen hidas jäähdyttäminen, eli puoli vuorokautta olisi se minimi ja kaiken mieluiten upottaen se korjattava kappale suureen hiilikasaan(hiillikato edelleen), kuten esim. juhannuskokkoon tai suuren nuotion jäännöksiin.. hätätilassa pelkkä lämpökin(joku uuni) on parempi kuin antaa jäähtyä nopeasti vaikkei hiilikatoa sillä autetakkaan.
Näin asian ymmärsin jollei tullut väärinkäsityksiä ja tarkistan vielä asian.Tarvittaessa kyselen isukilta lisää, jos kysymyksiä moisesta ilmenee..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Juu, semmonen hieno uuni pitäis olla, joka pudottaa lämmön hitaasti. Meidän metodit ei olleet noin hienoja, mitä kirjat ja ammattilaiset kertoo. Ne valuraudan hitsauspuikot on suhteellisen arvokkaita ja ei tässä ollut järkevää viedä erikoishitsarillekaan sarjoja. Nyt mennään nimittäin mahdollisimman pienellä Budjetilla tätä rakentamista.
Saas nähdä, miten ne sarjat kestää. Toivottavasti pysyvät nipussa. Onhan mulla varasarja, jos se ensimmäiseksi testiin menevä osoittautuu sudeksi.

Saas nähdä, miten ne sarjat kestää. Toivottavasti pysyvät nipussa. Onhan mulla varasarja, jos se ensimmäiseksi testiin menevä osoittautuu sudeksi.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01