-Omistat/olet omistanut bemarin?*Nappula kirjoitti:Ahaa...Nyyrikki kirjoitti:Niin, kuinkas pitkään vain SAAB hallitsi turbot, koska alkoi ilmestymään sarjavalmisteisia kilpailijoita?
Tuli mieleen kun kuulemma bemari alkaa kehittelemään 3-sarjaan turboja. Pitänee mainita bemaristikavereille (on ne muuten lähes normaaleja), kun ovat tähän mennessä pitäneet turboja täysin turhina bensa-autoissa
No tälläistä legendaa on valmistettu vuosina 1973 - 1975:
http://www.bmw2002.co.uk/turbo.htm
KKK:n ahtimella ja mekanisella ruiskulla varustetusta 2:n litran M10 moottorista otettiin 170 hevosvoimaa 5800 kierroksella. 0 - 100 km/h kiihdytys kesti 6,9 sekuntia.
Myös 1982 esitelty BMW 745i oli varustettu turboahtimella. 3,5 litran M30 moottorista saatiin 252 hv, huiput 225 km/h, 0 - 100 km/h 7,9 s.
Ja BMW:n jo 70-luvulta lähtien omistama Alpina on tehnyt useita ahdettuja bensa-autoja, mm. legendaarinen Alpina B10 Bi-Turbo 80-luvun lopusta:
http://www.autopower.se/ovanligabmw/biturbo.asp
3,5 litran M30 lohkosta rakennetussa moottorissa oli 360 hv, 0 - 100 5,6 sek, huippuja yli 290 km/h.
Muistettava on myös tässä tapauksessa BMW:n 80-luvun F1 turbomoottori jossa parhaimmillaan oli yli 1500 hevosvoimaa, kyseisessä moottorissa muuten käytettiin tuotantomallin M10 moottorilohkoa.
Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Joo, tosta Werkstadista tuli ensiksi mieleen korjaamoJussi kirjoitti:Bayerische Motoren Werke AG9000CD23T kirjoitti:Ja BMW Baijer Motor Werkstad
Sorry oli pakko
Paijerilaiset moottori ranettajat AG

9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
Emmä näin paljon olisi halunnut tietää*Nappula kirjoitti:Ahaa...Nyyrikki kirjoitti:Niin, kuinkas pitkään vain SAAB hallitsi turbot, koska alkoi ilmestymään sarjavalmisteisia kilpailijoita?
Tuli mieleen kun kuulemma bemari alkaa kehittelemään 3-sarjaan turboja. Pitänee mainita bemaristikavereille (on ne muuten lähes normaaleja), kun ovat tähän mennessä pitäneet turboja täysin turhina bensa-autoissa
humbidum..

Re: Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
Juu, ja kun vielä muistetaan, että kyseinen moottori oli vain 1,5 litrainen. Litratehot kohdallaan...Muistettava on myös tässä tapauksessa BMW:n 80-luvun F1 turbomoottori jossa parhaimmillaan oli yli 1500 hevosvoimaa, kyseisessä moottorissa muuten käytettiin tuotantomallin M10 moottorilohkoa.

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Kuinka kauan turbo löytyi vain SAABista?
Jostain syystä tästä ei kuitenkaan tullut suosikkia. Vain vajaa 1700 kpl valmistettiin. Hinta? Luotettavuus? Ajo-ominaisuudet?*Nappula kirjoitti: No tälläistä legendaa on valmistettu vuosina 1973 - 1975:
http://www.bmw2002.co.uk/turbo.htm
Näistä taisi tulla legendoja samaan tapaan kuin James Deanistakin.The car often described as ‘Jekyll and Hyde’, “a punch in the kidney’s” said some motoring journalists when the turbocharger suddenly cut-in at just above 4000 Rpm. Famous for it’s turbo-lag, “floor the accelerator and nothing, then suddenly a whoosh of power and off you’d shoot, like a bullet from a gun”. Understandably many ended up embedded in trees, making numbers today even more scarce.

Kyllä se oli Saab, joka esitteli ensimmäiset jokapäiväiseen käyttöön sopivat kohtuuhintaiset turbot.
Saab pioneered the birth of the popular turbo car with the 99, and it became something of a cult car. Its ruthless turbo speed was quickly duplicated by others such as Audi and many Japanese makers, but none made the formula quite as attractive as Saab.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Muistanko ihan omiani jos väitän että saab osti sodan jälkeen saksalaisilta (tai todennäköisemmin liittoutuneilta jotka olivat saksan sotakoneiston siinä vaiheessa takavarikoineet) Messerschmidt:n moottoreita ja kokeilivat niitä johonkin omaan hävittäjäprojektiin. Taisi jäädä ihan yhteen tai korkeintaan muutamaan kokeiluun. Saattoi johtua ennen kaikkea silloin saatavilla olleesta lentokonekalustosta; isosta rähinästä kun jäi ylijäämä kalustoa aivan järkyttäviä määriä. Myöskin alkoi 1475 hv:n tehoinen kone olla aika vanhentunut.
Eli lopputuloksena päästään siihen että on saabissa ollut mersun moottorikin. Messerschmidtin moottorithan oli ko. konsernin valmistetta. Ainakin osa. Ja tämä moottori mitä muistelen on sama kuin oli suomessa käytetyissä Messerschmidt bf 109 g-2 ja g-6 malleissa.
Korjatkaa toki jos olen väärässä, tiedot perustuu muistikuviin ajoilta jolloin vanhat sotakoneet olivat mielestäni hienointa maailmassa, eli ihan tuonne 15 vuoden taakse ala-aste aikoihin.
Niin sehän tässä meinasi unohtua että noissa lentokonemoottoreissa oli turbot yleensä. Ensimmäiset varmaan joskus 20-luvulla ameriikkalaisilla. Lentokoneisiinhan garrettkin alkujaan teki.
Eli lopputuloksena päästään siihen että on saabissa ollut mersun moottorikin. Messerschmidtin moottorithan oli ko. konsernin valmistetta. Ainakin osa. Ja tämä moottori mitä muistelen on sama kuin oli suomessa käytetyissä Messerschmidt bf 109 g-2 ja g-6 malleissa.
Korjatkaa toki jos olen väärässä, tiedot perustuu muistikuviin ajoilta jolloin vanhat sotakoneet olivat mielestäni hienointa maailmassa, eli ihan tuonne 15 vuoden taakse ala-aste aikoihin.
Niin sehän tässä meinasi unohtua että noissa lentokonemoottoreissa oli turbot yleensä. Ensimmäiset varmaan joskus 20-luvulla ameriikkalaisilla. Lentokoneisiinhan garrettkin alkujaan teki.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Saattaa hyvinkin olla mahdollista. Tosin nuo saksalaiset loppusodanajan moottorit tuskin kelpasivat ruotsalaisessa rauhanajan protoilussa muiksi kuin malleiksi omia rakennettaessa. Materiaalipula oli Natsi-Saksassa sitä luokkaa että moottorit eivät rauhanajan vaatimuksia täyttäneet (näkyy myös Suomen Ilmavoimien sodanjälkeisissä onnettomuustilastoissa).georges kirjoitti:Muistanko ihan omiani jos väitän että saab osti sodan jälkeen saksalaisilta (tai todennäköisemmin liittoutuneilta jotka olivat saksan sotakoneiston siinä vaiheessa takavarikoineet) Messerschmidt:n moottoreita ja kokeilivat niitä johonkin omaan hävittäjäprojektiin.
Ruotsalaisilla oli tuohon aikaan tarve saada kunnollinen hävittäjä, mutta kaupankäynti oli ymmärrettävistä syistä aika vaikeaa. Kauppaa käytiin muunmuassa Valtion lentokonetehtaan Pyörremyrskystä, joka olisi tod.näk päätynyt Ruotsin ilmavoimien käyttöön Saabin lisenssivalmistamana jollei suomalaisen teollisuuden uudelleen järjestelyt sotakorvausten vuoksi olisi sekoittaneet pakkaa ja estäneet koneen kehittämistä loppuun.georges kirjoitti:Taisi jäädä ihan yhteen tai korkeintaan muutamaan kokeiluun. Saattoi johtua ennen kaikkea silloin saatavilla olleesta lentokonekalustosta; isosta rähinästä kun jäi ylijäämä kalustoa aivan järkyttäviä määriä. Myöskin alkoi 1475 hv:n tehoinen kone olla aika vanhentunut.
Loppujen lopuksi ruotsalaiset ostivat Mustangeja nimelliseen hintaan.
Äkkiähän nuo potkurikoneet kuitenkin tiettyjä poikkeuksia lukuunottamatta tulivat korvatuiksi suihkukoneilla.
Taisi olla 30-lukua kun turbot ja vesiruiskut tulivat nopeuskilpailukoneisiin ja sitten myöhemmin hävittäjiin.georges kirjoitti:Niin sehän tässä meinasi unohtua että noissa lentokonemoottoreissa oli turbot yleensä. Ensimmäiset varmaan joskus 20-luvulla ameriikkalaisilla. Lentokoneisiinhan garrettkin alkujaan teki.
Bentleyllä ja Cordillahan oli muuten kompressorikoneita henkilöautoissa jo 30-luvulla.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Pyörremyrsky oli muuten suora kopio sakujen vimosesta G-sarjan mersusta. Ei vaan ehtinyt valmistumaan ajoissa, jotta Illu kavereineen olisi päässyt kasvattamaan tilastojaan. Konetta päässee ihailemaan edelleen Tikkakosken ilmailumuseossa?Jussi kirjoitti:[. Kauppaa käytiin muunmuassa Valtion lentokonetehtaan Pyörremyrskystä,
Ei muuton ollut... runko on aika likelle samaa mallia, mutta siipi on jo profiililtaankin erilainen. Rakenne kuoren alla joka puolella täysin erilainen... Pyörremyrsky tehtiin suurelta osin puusta.9-3Tid kirjoitti:Pyörremyrsky oli muuten suora kopio sakujen vimosesta G-sarjan mersusta. Ei vaan ehtinyt valmistumaan ajoissa, jotta Illu kavereineen olisi päässyt kasvattamaan tilastojaan. Konetta päässee ihailemaan edelleen Tikkakosken ilmailumuseossa?
Tikkakoskellahan tuo ainoa kappale on... meikäläinen otti sillä ensituntuman hävittäjän ohjaamoon vuonna -77 Härmälän lentokentän kupeessa kun konetta kunnostettiin

-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5