faktoja puskureista? (pystykeula vs. viistokeula)
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
faktoja puskureista? (pystykeula vs. viistokeula)
Onko jollain kertoa henkilökohtaisia kokemuksia törmäyskestävyydestä, tai jotain testituloksia / tehtaan turvatestaustietoja tms..?
onko siis viistokeulan ja pystykeulan puskureissa millaista eroa
a) kuljettajan turvallisuuden kannalta
b) auton ehjänä säilymisen kannalta...
Isäukko kun rupes tuossa väittämään että ei ole sitten pystykeulan tehty kunnon puskureita... nykyautoissahan ilmeisesti turvallisuus on rakennettu mm. kasaan menevän korin muodossa (kuski säästyy, auto runttaantuu)
mutta og900:n tapauksessa ilmeisesti on satsattu erityisesti puskureihin... (puskurit "joustaa" - kuski säästyy..?! ja autokin kärsii vähemmän..?)
onko siis viistokeulan ja pystykeulan puskureissa millaista eroa
a) kuljettajan turvallisuuden kannalta
b) auton ehjänä säilymisen kannalta...
Isäukko kun rupes tuossa väittämään että ei ole sitten pystykeulan tehty kunnon puskureita... nykyautoissahan ilmeisesti turvallisuus on rakennettu mm. kasaan menevän korin muodossa (kuski säästyy, auto runttaantuu)
mutta og900:n tapauksessa ilmeisesti on satsattu erityisesti puskureihin... (puskurit "joustaa" - kuski säästyy..?! ja autokin kärsii vähemmän..?)
Viimeksi muokannut Turbonaattori, Su Helmi 12, 2006 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Re: faktoja puskureista (pystykeula vs. viistokeula)
Olen samaa mieltä sun isän kanssaIsäukko kun rupes tuossa väittämään että ei ole sitten pystykeulan tehty kunnon puskureita...
Purkasin juuri omasta 86 Aerosta etupuskurin ja olen myös kurkannu vaimoni sisaren 91 900S puskurin sisään..
96-ssa oli vielä päällystys kumia, niin ne oli todella hyviä puskureitä.
Sisällä sitten muovikärjet ja pohjana tukeva alumiini kisko. Ei ilmeisesti kuljettajalle turvallisuuden kannalta mitään eroa, molemmat on turvallisia autoja, mutta kun sattuu pamauttamaan johonkin pienellä vauhdilla, niin
ne vanhanmalliset on kyllä Jeessss!!!
[edit: quote korjattu -Jope]
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Ei tainnu tuohon vielä tuohon aikaan NCAP tähtiä jaella mutta saabin omat esitteet väittävät että viisto olisi turvallisempi ja puskurien palautumien olis myös parempaa. Esite ei ole nyt hollilla jotta saisin tarkemmin lainattua.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Mielenkiintoista! Kuulen mielelläni lisää asiasta
Haaveissa siintää viistokelan airflow takapuskuri...
Haaveissa siintää viistokelan airflow takapuskuri...
tetammi kirjoitti:Ei tainnu tuohon vielä tuohon aikaan NCAP tähtiä jaella mutta saabin omat esitteet väittävät että viisto olisi turvallisempi ja puskurien palautumien olis myös parempaa. Esite ei ole nyt hollilla jotta saisin tarkemmin lainattua.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Turvallisuuden kannalta puskureissa tuskin on eroa. Jo 20 km/h kolarissa kumpikin puskuri siirtyy useita senttejä lähemmäksi rintapeltiä.
Saabin joustopuskurit suunniteltiin kestämään pienet parkkipaikkakolhut (max 8 km/h) ilman, että auton kori vaurioituu. Tätä isommissa nopeuksissa alkavat jo puskurin kiinnityskohdat korissa antaa myöten.
Tuplataan nopeus, ja melkein mikä tahansa auto lyhenee jo puolisen metriä. Oli puskureita tai ei.
Saabin joustopuskurit suunniteltiin kestämään pienet parkkipaikkakolhut (max 8 km/h) ilman, että auton kori vaurioituu. Tätä isommissa nopeuksissa alkavat jo puskurin kiinnityskohdat korissa antaa myöten.
Tuplataan nopeus, ja melkein mikä tahansa auto lyhenee jo puolisen metriä. Oli puskureita tai ei.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Aikoinaan Tuulilasissa (7/79) oli artikkeli "Päin seinää",
jossa testattiin "turvapuskureita".
Eli ajoivat autoja betoniseinään valmistajien ilmoittamilla "max. törmäysnopeuksilla".
Saabin kohdalla siis nopeudella 8 km/h. Autona oli 900.
Hyvinhän tuo tuntui kestävän - ainoastaan puskurin keskellä
olevaa listaa piti törmäyksen jälkeen vähän painella takaisin uraansa.
Kumihuulet Saab ja Volvo selvittivät testin - moneeen muuhun tuli peltitöitä.
Tuo 8 km/h on puskurille jo melkoinen tälli.
jossa testattiin "turvapuskureita".
Eli ajoivat autoja betoniseinään valmistajien ilmoittamilla "max. törmäysnopeuksilla".
Saabin kohdalla siis nopeudella 8 km/h. Autona oli 900.
Hyvinhän tuo tuntui kestävän - ainoastaan puskurin keskellä
olevaa listaa piti törmäyksen jälkeen vähän painella takaisin uraansa.
Kumihuulet Saab ja Volvo selvittivät testin - moneeen muuhun tuli peltitöitä.
Tuo 8 km/h on puskurille jo melkoinen tälli.
Viimeksi muokannut Isolohko, Ti Helmi 14, 2006 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Hieman omakohtaista kokemusta Saabin kolarikestosta:
Tuttu kaveri ajoi ~20 v sitten 99 petrolla moottoritien sillanpylvääseen. Vauhtia silminnäkijän mukaan vähintään 120 km/h. Ei jarrutusjälkiä.
Tuplis oli kasassa takapenkin selkänojaa myöten. Moottori suunnilleen takaistuimen kohdalla.
Romusta on jostain syystä jäänyt mieleen etupuskuri, jonka kumi- ja muoviosat olivat palanneet muotoonsa sen verran mitä puskurin vääntynyt runko salli.
Tuttu kaveri ajoi ~20 v sitten 99 petrolla moottoritien sillanpylvääseen. Vauhtia silminnäkijän mukaan vähintään 120 km/h. Ei jarrutusjälkiä.
Tuplis oli kasassa takapenkin selkänojaa myöten. Moottori suunnilleen takaistuimen kohdalla.
Romusta on jostain syystä jäänyt mieleen etupuskuri, jonka kumi- ja muoviosat olivat palanneet muotoonsa sen verran mitä puskurin vääntynyt runko salli.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Aero"
- Viestit: 358
- Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23
Hei toi oli hyvä vinkki, kiitti!
Täytyy yrittää saada ko. magaziini käsiin. Tosin, ko. 8kmh testi vaikuttaa lähinnä pohjoismaisten autonvalmistajien mainokselta
Nokkakolarissa ei taida tosiaan paljon jakoja... mutta esim peräänajossa, kun liikutaan samaan suuntaan, sekä selviytymismahdollisuuksia että eroja erilaisten turvaratkaisujen välillä ehkä olisikin
Täytyy yrittää saada ko. magaziini käsiin. Tosin, ko. 8kmh testi vaikuttaa lähinnä pohjoismaisten autonvalmistajien mainokselta
Nokkakolarissa ei taida tosiaan paljon jakoja... mutta esim peräänajossa, kun liikutaan samaan suuntaan, sekä selviytymismahdollisuuksia että eroja erilaisten turvaratkaisujen välillä ehkä olisikin
Isolohko kirjoitti:Aikoinaan Tuulilasissa (7/79) oli artikkeli "Päin seinää",
jossa testattiin "turvapuskureita".
Eli ajoivat autoja betoniseinään valmistajien ilmoittamilla "max. törmäysnopeuksilla".
Saabin kohdalla siis nopeudella 8 km/h. Autona oli 900.
Hyvinhän tuo tuntui kestävän - ainoastaan puskurin keskellä
olevaa listaa piti törmäyksen jälkeen vähän painella takaisin uraansa.
Kumihuulet Saab ja Volvo selvittivät testin - moneeen muuhun tuli peltitöitä.
Tuo 8 km/h on puskurille jo melkoinen tälli.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
Videossa jossa esiteltiin M87 uudistuksia tais olla kehuja tuosta uudemman mallin puskurista? En niitä kyllä tähän hätään muista, mutta niistä sai käsityksen että se viiston puskuri olis selkeästi parempi. Vaikka eihän se naarmutusta taida pystyn puskurin tapaan kestää.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
pappa testasi 99:n etupuskuria (isot puskurit `80-84) liikenteenjakajan keskellä olevaan betonipilariin 30-50km/h vauhdista, ei ehtinyt koskea jarrupolkimeen. tulos puskuri painautui melkein poikki, kone siirtyi 2 senttiä taaksepäin ja mikä tärkeintä-pappa säilyi lähes vammoitta.
99 kotiin, keula traktoriin kiinni ja koivua vasten nykäys kone siirtyi oikealle paikalle ja eikun hanaa!
EDIT:
99 kotiin, keula traktoriin kiinni ja koivua vasten nykäys kone siirtyi oikealle paikalle ja eikun hanaa!
EDIT:
otan osaa..svc kirjoitti:Hieman omakohtaista kokemusta Saabin kolarikestosta:
Tuttu kaveri ajoi ~20 v sitten 99 petrolla moottoritien sillanpylvääseen. Vauhtia silminnäkijän mukaan vähintään 120 km/h. Ei jarrutusjälkiä.
Tuplis oli kasassa takapenkin selkänojaa myöten. Moottori suunnilleen takaistuimen kohdalla.
Romusta on jostain syystä jäänyt mieleen etupuskuri, jonka kumi- ja muoviosat olivat palanneet muotoonsa sen verran mitä puskurin vääntynyt runko salli.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Mulla ainakin kestäny viistokeulassa vaikka minkälaista kolhua kerranki tuli honda takapuskuriin ja koitettii sit olla nauramatta sille honda kuskille ite vaan laitoin vähä silikonia lisää puskimee et saa harmaat paskat pois ja kerran ollaa kantoon kokeiltu.
Toisella kerralla emäntä halus kokeilla ja jyräs parkkipaikalla 50kmh sellasee betoniPorsaasee upotetun P-paikka merkin merkki taittu 90 astee kulmaa kuin ois koneella taitettu ja saabille vaa lisää silikonia puskurii...
Mutta sitten eräänä kauniina iltana tuossa vähän aikaa sitten istuin autossani parkissa ja joku ääliö jyrää Caravellella jne jne iso 4wd paku kuitenkin, hyökkäs takaapäi saabin kimppuu ja viisti keulasta sen verran mukana mitä siinä sitä parkki lyhtyy on ja puskuri lens samalla aika nätisti JA SE SIITÄ SITTEN...
ei enää pääse silikoonia laittamaan never ever
Toisella kerralla emäntä halus kokeilla ja jyräs parkkipaikalla 50kmh sellasee betoniPorsaasee upotetun P-paikka merkin merkki taittu 90 astee kulmaa kuin ois koneella taitettu ja saabille vaa lisää silikonia puskurii...
Mutta sitten eräänä kauniina iltana tuossa vähän aikaa sitten istuin autossani parkissa ja joku ääliö jyrää Caravellella jne jne iso 4wd paku kuitenkin, hyökkäs takaapäi saabin kimppuu ja viisti keulasta sen verran mukana mitä siinä sitä parkki lyhtyy on ja puskuri lens samalla aika nätisti JA SE SIITÄ SITTEN...
ei enää pääse silikoonia laittamaan never ever
9-5 Aero -00 Wagon
Jollen ihan väärin muista, niin jonkin esitteen mukaan viistot puskurit palautuvat normimuotoon, jos törmäysnopeus on max 15km/h. Minun saapikkaan puskureissa on jotain tööttäys jälkiä, mutta ei tullut edelliseltä omistajalta kysyttyä kuinka lujalla vauhdilla ne on tehty.Svc kirjoitti: Saabin joustopuskurit suunniteltiin kestämään pienet parkkipaikkakolhut (max 8 km/h) ilman, että auton kori vaurioituu. Tätä isommissa nopeuksissa alkavat jo puskurin kiinnityskohdat korissa antaa myöten.
Saab 900S -90
#2423
#2423
Aikoinaan isäukko tömpsäytti naapurin fiiattia vasten ihan kunnolla, oisko nopeutta ollut isäpapalla joku 10km/h ja fiiulla 20-30km/h, ja saapissa (900 -88, pystykeula) puskuri siirtyi reilu 5cm sivulle ja sisään, ja meniköhän apukuskin puoleinen lyhdynlasi, en ole varma. Mutta fiiattia ei liikenteessä näkynyt sen jälkeen.
Sitten samaisen saapin kunniakas ura päättyi 411tkm mittarissa, kun kumautin unissani noin 60-70 km/h kallioon. Vasen etunurkka tuli puoli metriä sisään, mutta kuski säilyi kolhuitta. Tuulilasi lähti eteenpäin ja konepelti lähti tulemaan taakse päin, mutta onneksi konepellin takareuna jäi 15cm päähän ratista ikävästi törröttämään. Harmi, ettei tullut otettua valokuvaa moisesta törmäystestistä.
Että on saapissa tuota turnauskestävyyttä ihan riittävästi
Sitten samaisen saapin kunniakas ura päättyi 411tkm mittarissa, kun kumautin unissani noin 60-70 km/h kallioon. Vasen etunurkka tuli puoli metriä sisään, mutta kuski säilyi kolhuitta. Tuulilasi lähti eteenpäin ja konepelti lähti tulemaan taakse päin, mutta onneksi konepellin takareuna jäi 15cm päähän ratista ikävästi törröttämään. Harmi, ettei tullut otettua valokuvaa moisesta törmäystestistä.
Että on saapissa tuota turnauskestävyyttä ihan riittävästi
Saab 900i16 2.1 -92
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Saab 900i -86 - 369tkm romikselle
Saab 900 -88 - 411tkm kohdalla 70 km/h kallioon->romikselle (säästi kuskin kolhuilta)
Svc kirjoitti: Jollen ihan väärin muista, niin jonkin esitteen mukaan viistot puskurit palautuvat normimuotoon, jos törmäysnopeus on max 15km/h. Minun saapikkaan puskureissa on jotain tööttäys jälkiä, mutta ei tullut edelliseltä omistajalta kysyttyä kuinka lujalla vauhdilla ne on tehty.
Tuo 15 km/h tuntuu jo kyllä aika hurjalta. Sentään tuplasti enemmän,
mitä massiivisella pystykeulan puskurilla.
Tähän hätään en löytänyt tietoa vinokeulaisen puskurin max.törmäysnopeudesta,
mutta viistokeulan esittelyvuonna (1986) siitä kerrottiin TM:ssä seuraavasti:
"Pienemmät puskurit vähentävät koriin siirtyviä voimia jopa 15%."
http://www.kotinet.com/ad/saabit87.jpg
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."