Eli sain vihdoin viimein emännän tajuamaan että ei tarvita uutta autoa,kun vaihdetaan isompaan,ja sain emännän lämpiämään ajatukselle
Mutta foorumia selailtuani,alkoi tuo tonnareiden tasapainohässäkkä ongelmat häiritsemään....uskaltaakohan sitä sittenkään tonnaria ostaa....
Tarkoituksena olisi ostaa n.vm 95-97 oleva CS tonnari. Osaiskos joku valaista asiaa noista koneista (2.0i,2.0t/T?,2.3i,t,T)mikä noista olisi "varma" ja taloudellinen vaihtoehto?...juu,juu turbo on turbo,mutta kuitenkin järkevää perheautoa olisin hankkimassa....
Puistokemisti kirjoitti:
Mutta foorumia selailtuani,alkoi tuo tonnareiden tasapainohässäkkä ongelmat häiritsemään....uskaltaakohan sitä sittenkään tonnaria ostaa....
Tarkoituksena olisi ostaa n.vm 95-97 oleva CS tonnari. Osaiskos joku valaista asiaa noista koneista (2.0i,2.0t/T?,2.3i,t,T)mikä noista olisi "varma" ja taloudellinen vaihtoehto?...juu,juu turbo on turbo,mutta kuitenkin järkevää perheautoa olisin hankkimassa....
Tapasainohässäkät voi poistaa parilla satasella. Mielestäni ei niin suuri ongelma, kuin esim. T7-koneiden huohotusviasta seuraavat viat.
Kulutuksen kannalta kannattaa hankkia 2.3T. Menee vähemmällä kuin esim. omani (2.0t) ja myös vähemmällä kuin vaparit. Ja vaparit ovat joidenkin mielestä varmempia, mutta kun on turboon tottunut, ei ole itsellä ollut edes harkinnassa. Turbot tietenkin kalliimpia hankkia.
Itse katselisin noilla spekseillä 2.3t (matalapaineturbo) mallia, jos ei Suomesta löydy, niin sitten Ruotsi tai Saksa. Sillä kun ajelet hetken aikaa, niin sitten tuuppaat kiinni steg 1 tai 3. Johan alkaa taas hymyä irtoomaan Aerokin olisi tietysti ihan kiva.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Itse katselisin noilla spekseillä 2.3t (matalapaineturbo) mallia, jos ei Suomesta löydy, niin sitten Ruotsi tai Saksa. Sillä kun ajelet hetken aikaa, niin sitten tuuppaat kiinni steg 1 tai 3. Johan alkaa taas hymyä irtoomaan Aerokin olisi tietysti ihan kiva.
Juu... 2.3t vuosimallia -96 on itsellä ja tyytyväinen olen ollut. Ei kai se iso T:kään pahitteeksi olisi, mutta tälläkin tulee toimeen.
Kulutus on ajotietokoneen mukaan ollut viime aikoina 8-9 l/100 km johtuen runsaasta taajama-ajosta. Maantiellä alle kasia. Alimmillaan olen saanut kulutuksen näyttämään 6.7 (kevät-kesä).
Itse ajellut uutena saabistina kohta kolme kuukautta lähes kymmenen vuoden riisikippoilun jälkeen. Ei ole vielä ainakaan tuntunut et olis mitenkään enemmän vikoja korjattava ollut kuin TOYautoilla ajaessa.. Sai niihinkin vaihtaa kuluvia osia niin kuin pääasiassa Saabin kohdallakin olevat viat on. Ja täältä saa paljon hyviä vinkkejä ongelmiin kun jaksaa etsiä ja jos ei löydy niin kyselee. Ja osien hinta mitä olen ostanut valmiiksi ihan ajankulua ja auton toimivuuden takaamista varten ovat olleet järkevän hintaisia verraten japanilaisten osiin. Ja on loppunut auton "ajo" elikäs voi hetkellisesti nauttiakin kulkemisesta. Enkä itse pidä mitenkään pahana noita tasapainoketju ongelmia senkin kun voi halvimmillaan vain poistaa ja jos ostaa liikkeestä niin voihan aina pyytää vaihtamaan uuden ketjun ja rattaat kaupan syntymisen ehtona. Matala paineisena tuontiautot ainakin kohtuu hintasia esim ruotsin maalla. Itsellä piti saada täyspaineinen ja on kohtuu mukava käytöksinen ja pieniruokainen. Ja jos tehoa haluaa lisää niin voiman siirto aavistuksen verran lujempi ainakin kytkimen osalta täyspaineisessa kuin matalapaine versiossa. ensimmäsiä kertoja tämän foorumin lukeminen voi aiheuttaa kylmiä väristyksiä ja pelkoja auton suhteen,mutta minusta se on kuitenkin parempi et on olemassa faktoja. Eikä vaan suomi24 tyyliin esim. et SAAB on maailman paras auto ja muut autot on täysiä paskoja ja sitten kaivetaan rasvaa ja köyttä kun on joku vika eikä osaa itsekseen selvittää ja kavereilta ei uskalla kysyä.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tri-Lo kirjoitti:Matalapaineinen 2.3t. Ehdottomasti järkevin tonnari. Automaattikin on mukava varuste..
Syystä että...
Saa siinä sitten seuraavaksi kysellä täällä, että miten tuosta saisi täyspaineisen?
Ennemmin 2.3T ja automaatti + kempin stekki
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Puistokemisti kirjoitti:?...juu,juu turbo on turbo,mutta kuitenkin järkevää perheautoa olisin hankkimassa....
Ainoa järkevä perheauto on turbo. Olennaista perheautossa on että muukin kuin kuski kiihtyy, niin homma on paremmin balanssissa.
Isolohko kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Matalapaineinen 2.3t. Ehdottomasti järkevin tonnari. Automaattikin on mukava varuste..
Syystä että...
Saa siinä sitten seuraavaksi kysellä täällä, että miten tuosta saisi täyspaineisen?
Ennemmin 2.3T ja automaatti + kempin stekki
Veikkaisin, että Tri-Lo viittaa siihen, että matalapaine auto ei ole houkutellut niin paljoa "test-Piloteja". Ehkäpä pn saanut vähemmän kenkää ja siten moottori ja vaihteisopuolivarmemmalla pohjalla. Äkkiäkös tuosta sitten täyspaineen tai viri-virin tekee. Ja varsinkin tässä Puistokemistin tapauksessa kun mies ei pysty perustelemaan itselleen tubon hankintaa, niin matalapaine saattais kuulostaa helpommalta?
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tri-Lo kirjoitti:Matalapaineinen 2.3t. Ehdottomasti järkevin tonnari. Automaattikin on mukava varuste..
Syystä että...
Saa siinä sitten seuraavaksi kysellä täällä, että miten tuosta saisi täyspaineisen?
Muutamaa syy tässä Puistokemistin tapauksessa.
1. Perheauto hakusessa. 170hv riittää useimmiten vaimon ja kersojen kuskaamiseen Puuhamaahan tai ostarille.
2. Se on kuitenkin turbo. Ostitpa matalapaineisen, täyspaineisen tai Aeron, sitä tehoa alkaa yleensä jossain vaiheessa haluamaan lisää.
3. Kun kohta 2. vääjäämättä toteutuu, vähimmällä rahalla ja vaivalla saa selvästi eniten woimaa ja hupaa nimenomaan matalapaine-turboon.
Nyt jos olisin tonttumetsällä, niin oikeastaan en muita malleja katselisi kuin Aeroja tai 2.3t matalapaineita.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
3. Kun kohta 2. vääjäämättä toteutuu, vähimmällä rahalla ja vaivalla saa selvästi eniten woimaa ja hupaa nimenomaan matalapaine-turboon.
Jos meinaa laittaa jonkun Stegen, niin halvempihan 2.3T on virittää, mitä 2.3t.
Toisaalta 2.3T:n saa kulkemaan muutamalla eurolla , mutta "pikkuteetä" ei.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
3. Kun kohta 2. vääjäämättä toteutuu, vähimmällä rahalla ja vaivalla saa selvästi eniten woimaa ja hupaa nimenomaan matalapaine-turboon.
Jos meinaa laittaa jonkun Stegen, niin halvempihan 2.3T on virittää, mitä 2.3t.
Toisaalta 2.3T:n saa kulkemaan muutamalla eurolla , mutta "pikkuteetä" ei.
Steg-virittämisellä vähemmällä rahalla saa suurimman hyödyn matalapaineessa. Esim. Speedparts/BSR:
2.3T steg 1: +35hv ja +78Nm, 4800SEK = 137,14 SEK/hv
2.3t steg 1: +65hv +141Nm, 6600SEK = 101,54 SEK/hv
Pikkuteellä steg 1 oikeasti muuttaa auton luonteen täysin, ison T:n kanssa steg 1:nen tuoma muutos auton luonteeseen on melko marginaalinen. Eli enemmän hupaa vähemmällä rahalla matalapaineeseen. MOT.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:
Steg-virittämisellä vähemmällä rahalla saa suurimman hyödyn matalapaineessa. Esim. Speedparts/BSR:
2.3T steg 1: +35hv ja +78Nm, 4800SEK = 137,14 SEK/hv
2.3t steg 1: +65hv +141Nm, 6600SEK = 101,54 SEK/hv
Pikkuteellä steg 1 oikeasti muuttaa auton luonteen täysin, ison T:n kanssa steg 1:nen tuoma muutos auton luonteeseen on melko marginaalinen. Eli enemmän hupaa vähemmällä rahalla matalapaineeseen. MOT.
Hyöty on toki suhteellisesti suurempi, jos sen noin laskee.
Eli tästä (muka) selvästä asiasta voidaan näköjään olla tasan kahta mieltä.
Mun lompakolle 6 600 SEK on silti enemmän "hupaa" kuin 4 800 SEK...
Toisaalta, miksi ostaa malli, joka on kalliimpi virittää?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
V.J.S kirjoitti:
Steg-virittämisellä vähemmällä rahalla saa suurimman hyödyn matalapaineessa. Esim. Speedparts/BSR:
2.3T steg 1: +35hv ja +78Nm, 4800SEK = 137,14 SEK/hv
2.3t steg 1: +65hv +141Nm, 6600SEK = 101,54 SEK/hv
Tuo tilanne kääntyy kuitenkin päälaelleen, kun kysytäänkin minkälaisella rahasummalla matalapaine ja täyspaineturbon teholukemat saa 235hevosen paikkeille.
Yleensä kannattaa ostaa jo valmiiksi "riittävän" tehokas auto, jota tarvitsisi virittää mahdollisimman vähän.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
V.J.S kirjoitti:
Steg-virittämisellä vähemmällä rahalla saa suurimman hyödyn matalapaineessa. Esim. Speedparts/BSR:
2.3T steg 1: +35hv ja +78Nm, 4800SEK = 137,14 SEK/hv
2.3t steg 1: +65hv +141Nm, 6600SEK = 101,54 SEK/hv
Tuo tilanne kääntyy kuitenkin päälaelleen, kun kysytäänkin minkälaisella rahasummalla matalapaine ja täyspaineturbon teholukemat saa 235hevosen paikkeille.
Yleensä kannattaa ostaa jo valmiiksi "riittävän" tehokas auto, jota tarvitsisi virittää mahdollisimman vähän.
mutta entäpä jos on ajellu rx rolollalla ja haluaa saabin niin täyspaineisella jo heti hyöty 135hevosvoimaa.. vääntöä enemmän noin 240nm. kaikki on suhteellista.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06