OLI, Rengasvärinöitä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

OLI, Rengasvärinöitä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

mulla oli 7-v täyttäneet hyväkuntoiset Gislavedit alla. Täristi yli satasessa.
Ostin Matin Renkaasta uudet Gislaved Nord Frost kolmoset.
Nyt ei täristä yli satasessa.
Mutta mutta, jumputtaa siinä 60 - 80 nopeudessa.

Olisikohan mennyt ton kanssa; (en paljoa täristellyt)
a) alapallonivel
b) raidetangon pää
c) iskari
d) vetonivel
e) hermot
f) iskenyt luulotauti

Ei ollut krapulaa, Jaapekin totes saman jumputuksen. Kuin tiessä olis nimismiehenkiharaa, sama fiilis.

A aaa aapuva :wink: :roll:
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Helmi 19, 2006 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Mullakin tärinää blizzakeissa kun tultiin tuossa Iisalmesta syntymäpäiviltä äsken suoralla tuntui et paikat tippuu hampaista kun otti vauhtia enemmän.. Itselläni epäilen lähinnä epätasapainossa olevia renkaita.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

talvella on usein vanteissa jääkokkareita, jotka saavat tollasen aikaan
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Sekin kyllä.. Ja alkaa olla noi taemmat tukikumit ala tukivarressa vaihtokelpoista tavaraa epäilen osana niitäkin erilaisiin tärinä efekteihin. Ensi viikolla jos pääsis sisään uuteen tallipaikkaan alettava vaihdella kuluvia osia uusiin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9-5T kirjoitti:Contin tuotteista on runko ongelmia usein(omalle kohdalle ei ole sattunut ja arvostan contin tuotteita) oliskohan jossain renkaassasi vika.
Kuinka tuon pystyisi näppärimmin toteamaan. :?:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Itse vien aina noissa tapauksissa auton rengasliikkeeseen(kumikorjaamolle), ei ole yleensä kustantanut montaa kymppiä. Viimeksi oli paino yhdessä renkaassa päässyt vähän siirtymään ja aiheutti lievää epämukavuutta ajossa.

Tasapainotus aluvanne 4kpl 25 euroa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Perjantaina just asensivat alle.
Saavat kyllä paikata tiplunsa.
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Helmi 19, 2006 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

Vika voi olla renkaissa tai vanteissa tai asentamisessa.

Vanne:
-vanne voi heittää pysty- ja sivusuunnassa

Rengas:
-heitto yleensä pystysuunnassa

Tasapainotus
-painojen väärä sijoitus ja määrä

Itse ostin viime elokuussa GoodYear Hydra Grip 205/60/15 kesärenkaat Espoon puolelta. Itsellänikin oli/on vielä jotain tasapaino-ongelmaa...

Tähän mennessä tehdyt toimenpiteet:
-renkaiden korkeusheitto mitattu renkaiden ollessa vanteilla
-vanteiden korkeusheitto mitattu
-parin vanteen sivuheittoa mittailtu
-renkaita pyöritelty vanteilla, jotta vanteiden heitto ja renkaan heitto eivät osuisi samaan kohtaan
-2kpl renkaita vaihdettu uusiksi

Lähtötilanne:
-renkaiden ensiasennuksen jälkeen tärinä alkoi 60 km/h jälkeen

Saavutettu tulos:
-toimenpiteiden jälkeen tärinä alkaa 100 km/h jälkeen
-olen saanut käyttää rengasasiaan n. 6-7h aikaa...
-rengasliike on menettänyt 4-5h tehokasta työaikaa...eli kalliit renkaat heillekin (valitettavasti)

Jatkosuunnitelma:
-vien renkaat ja vanteet vielä kerran keväällä liikkeeseen (6.kerta) ja he tutkivat vanteet ja renkaat.
-jos edellisestä ei tule apua, niin käännyn toisen liikkeen puoleen

Toistaiseksi kukaan ei ole osoittanut että heitto tulisi vanhoista vanteista, vaikka sekin on mahdollinen. Talven aikana olen nyt vaihdattanut alapallonivelet (jotka oli hitusen väljät), mutta muuta katsastussetä ei syyskuussa-05 keksinyt. Rengasliikkeen pojat hieman kertoilivat että goodyearin renkaissa on joskus ollut pientä laatuongelmaa...Tiedä sitten pitääkö paikkansa vai tuliko kommentti tilanteen mukaan.

Terveisin,

-Make
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

mjpelkon kirjoitti:Moi,

Vika voi olla renkaissa tai vanteissa tai asentamisessa.

Vanne:
-vanne voi heittää pysty- ja sivusuunnassa

Rengas:
-heitto yleensä pystysuunnassa

Tasapainotus
-painojen väärä sijoitus ja määrä

Itse ostin viime elokuussa GoodYear Hydra Grip 205/60/15 kesärenkaat Espoon puolelta. Itsellänikin oli/on vielä jotain tasapaino-ongelmaa...


Lähtötilanne:
-renkaiden ensiasennuksen jälkeen tärinä alkoi 60 km/h jälkeen


Terveisin,

-Make

Kokeilin ajaen heti asennuksen jälkeen ja kaikki maistui hyvältä.

Kun ajoin Hämeenlinnan väylää pitkin, oli kuin olisi nimismiehenkiharalla koko väylä. Nopeudella 60-80
Ennen en huomannut moista tärinää tiessä.
Kyllä suuremmillakin nopeuksilla on jotain outoa havaittavissa, ei oo hyvä

Oliskohan kudosvaurio, painot irronneet tms.
Täytyy tarkistaa että siinä aluvanteessa oleva keskitys-nailonrengasohjuri on paikallaan.

Ihmettelin tasapainotuksessa, kun kaveri pisti sellasia nipsupainoja vanteen reunaan.
Mulla on aluvanteet, joissa oli ennen sellaset liimapainot.

Mittaan kotikonstein tallissa renkaan pystyheiton. Tunkilla nokka ylös ja renkat pyörimään moottorin voimalla.
katsotaan rupeekos rengas kiertämään isoaympyrää.
Hyvin tasapainotettu rengas /pyörä pysyy paikallaan kun antaa kierroksia. Jos on paino-ongelmia alkaa rengas vatkaamaan ja elämään korkeussuunnassa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Firges9000 kirjoitti: Ihmettelin tasapainotuksessa, kun kaveri pisti sellasia nipsupainoja vanteen reunaan.
Mulla on aluvanteet, joissa oli ennen sellaset liimapainot.
Noilla "nipsupainoilla" menee vanteet pilalle! Äkkiä pois. Kertoo muuten jotain rengasliikkeen ammattitaidosta jos laittaa muita kuin liimapainoja aluvanteisiin...

Nimim. yhdet vanteet painojen kohdalla ilman maalia...
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9-5T kirjoitti: Itse hyväksyn vain lyöntipainot jos vanteessa on niihin mahdollisuus, näin toimii myös Saab.
Miksi näin? Mitä etua lyöntipainoilla saavutetaan?

Ainakin 9-3:n orkkisvanteet meni kesässä pilalle noilla lyöntipainoilla ja alkuperäiset (ensiasennusrenkaat/vanteet) painot olivat liimapainot. Ei olisi muuten haitannut, mutta piti pudottaa vanteiden hintaa noiden jälkien vuoksi...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kiitos aktiivisesti osaa ottaneille.

Korjauskertomus:

Nostettiin Jaapen kanssa etupyörä tunkin varaan. Toinen vedätti ykkösellä ja johan näkyi syy.
Vanne ja rengas heittivät korkeussuunnassa.

Otettiin rengas irti ja kas kummaa , sieltä vanteesta puuttui sellainen muoviholkki joka keskittää "ylisuuren" aluvanteen keskireijän pyörän napaan.
=saab sovite.

Ihmettelinkin asennusvaiheessa, kun asentaja räpläsi ton oikean eturenkaan kanssa. Hölskyi jotenkin oudosti, Luuli varmaan että kartiopultit keskittävät, luuli väärin.

Nyt Firges kulkee kuin kiskoilla, hieno tunne.

KIITOS osallistujille vian arvioista.
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Helmi 19, 2006 20:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Firges9000 kirjoitti:Otettiin rengas irti ja kas kummaa , sieltä vanteesta puuttui sellainen muoviholkki joka keskittää "ylisuuren" aluvanteen keskireijän pyörän napaan.
=saab sovite.
Minkä näköinen sovite sieltä puuttui?
Minullakin on 3-spoke aeroissa keskireikä paljon suurempi kuin pyörän napa. (muistaakseni) :roll:
Pyöränpultit vaiheittain kiristämällä on kuitenkin tähän asti selvinnyt ilman tärinöitä.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Vanhemmissa saabin omissa vanteissa oli lyöntipainot uutena.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Defeat kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Otettiin rengas irti ja kas kummaa , sieltä vanteesta puuttui sellainen muoviholkki joka keskittää "ylisuuren" aluvanteen keskireijän pyörän napaan.
=saab sovite.
Minkä näköinen sovite sieltä puuttui?
Minullakin on 3-spoke aeroissa keskireikä paljon suurempi kuin pyörän napa. (muistaakseni) :roll:
Pyöränpultit vaiheittain kiristämällä on kuitenkin tähän asti selvinnyt ilman tärinöitä.

Se sovite on sellainen nailoninen kartioprikka joka menee painamalla vanteen keskellä olevan reijän uraan ja vanne istuu näin tukevasti keskireikään.

Pienentää vanteen keskireikää muutamalla millillä
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin