Alkoi tekemään mieli E34 M5:sta..

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

kristian kirjoitti:
georges kirjoitti:
Ps. koettakaa joskus ajaa e30 bmw:tä yli 42 numeron kengillä. On polkimet lähempänä toisiaan mitä minä olen milloinkaan törmännyt. Kai siihenkin tottuu?
Heh, mulla oli viime viikonloppuna koeajossa E30 318i -88, halusin kokeilla miltä tuollainen amislelu tuntuu. Oli kyllä tosiaan ongelmia niiden polkimien kanssa (kengännumero 45)... Ei muutenkaan millään lailla ihmeellinen auto, takapenkin tilat todella onnettomat (tämä oli vielä neliovinen malli). Eipä tämä kokemus ainakaan muuttanut mielipiteitäni noista vanhoista kolmesatasista :)
Omat kokemukset noista 300-sarjan Bemareista on just samanlaisia.
Autot käy pieniksi kun on iso ja raskas jalka sekä pituutta melkein 2m :P
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kokeilua..2x E34 M5 3.6

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Dodiin. Eilen käytiin kokeilemassa Porissa M5:sta ja tänään pikaisesti 158tkm ajettua karvalakki-ämmää (kyllä, ostettu muuttoautoksi Suomeen). Ruostettahan niissäkin oli, mutta ei vioista enempää.

Kyllähän se ämmäläinen liikahti kun kaasua antoi. Vaikka vääntöä ei olekaan kuin 340Nm, niin tehoa tulee 315hv/6900rpm. Kun kaasun laittoi loppuasentoon, niin kyllähän se tyhjää löi talvirenkailla (tie oli kuiva) - kiihtyvyys oli aivan mukavaa jne. Mutta se ohjaustuntuma.. Lähestulkoon kaikissa kokeilemissani E34 540iA:ssa ja M5:ssa on ollut kohtuullisen paljon välystä ja vaikka tämä viimeksi jäänyt kokeilu olikin välykseltään tiukin, niin silti. Ehkä tuollainen bemu sitten liian kallis ja eristetty ulkomaailmasta, että tuntuma tiehen jää hiukan..hmm..eristetyksi :) Aerolla oli koko ajan tunne, että tiesi kuinka moni renkaista oli liukkaalla ja mikä osa piti auton tiellä.

Lisäksi tuli todettua, että M5 kitkarenkailla EI ole talviauto. Hui hirvitys..
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tällä hetkellä tuntuisi olevan yllättävänkin paljon tarjontaa e34-korisista M5:sista. Tuo ohjauksen välyksellisyys kuulostaa oudolta, tai sitten M5-bemaristit ovat sangen nuukia suorittamaan huoltotoimenpiteitä :D

Tuo tuntuman "välittymättömyys" liittynee enemmänkin takavetoisuudesta jolloin oikeaoppisesti takarenkaat lyövät tyhjää eikä ohjattavat pyörät. Toki etuvedolla tuntee pidon menetyksen, mutta pito katoaakin sitten esim. mutkatiellä helpommin.

Bemareista itseäni kiinnostaisi e39 540iA, ja jossain määrin myös 530DA.

Onko porukalla kokemusta Audi A8 4.2 Quattro tiptronicista? Sellainen ei näyttäisi maksavan paljoakaan Saksassa, ja olisi nelivetoisuutensa ja kunnollisen varustelutasonsa vuoksi kaikin puolin järkevä ja hyvä käyttöauto. Teknisten tietojen mukaan kulutuslukemat näyttävät olevan 2.3 -turbotomaattitonnarin luokkaa ;)
Ja ainahan isompi kone kuluttaa vähemmän kun sitä ei kuormiteta, joten nuo kulutuslukemat on helppo uskoa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ville K
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:37
Paikkakunta: Tampere

simpukka

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Tuo on E34 mallin tyyppivika. Ohjauksessa on nimittäin simpukka ohjausvaihde. Kiristää voi tiettyyn rajaan asti. Onneksi tajusivat E39 malliin vaihtaa hammastangon, siinä ei ohjaustunto parane.
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Olen varmaan seonnut tai jotain kun olen käynyt viime aikoina noita Bemareita koeajamassa enemmänkin :oops:

http://www.euro-benz.fi/index.php?page=1&vehicle=254

Tollainen oli ajossa pari päivää sitten. Kulkupuoleltaan kova peli mutta sisäisesti ja ulkoisesti aika nuhjuinen ja pisimpänä miinuksena tekniikanvaihto :( Pyyntihintakin taitaa olla aika kova kun vastaavia alkuperäisiä myydään paria tonnia halvemmallakin...
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Henkka #2283 Kommentoi jossain välissä, että muisteli lukeneensa, että uusi M3 tulee turbon kera. Voi olla, että tämä jo korjattiin, mutta BMW ei todellakaan ole pilaamassa maailmanparhaita M-koneitaan turbolla pitkään aikaan (jos koskaan). Eli sieltä on tulossa V8 vapari, joka lienee taas aikansa parhaita koneita, kuten edellisen suora kutonen oli. Semmoista useasti ajavana voin aina vain ihmetellä sitä laitosta.

Ja tuosta e34 M5:sta. Jos raha ei ole sen kanssa ongelma, niin hupia autosta irtoaa aivan saatanasti. Takaveto, lukko ja BMW:n ajettavuus takaavat sen. Sellaista 315hp (tai pari hummaa sinne tänne) vastaan 9-5 Aero automaatilla aikanaan kisasin. Oli se vielä suht reippaasti nopeampi, mutta jos 9-5:lle antoi lähetysedun 100 kesti melko kauan Bemun kuroa se ero kiinni.

Muutenkin ihmetyttää nykyautoissa turbon hyödyt. Kun väännöt rajataan tasasiksi, niin alkaa vaparit olemaan hyvin lähellä samoja vääntökäyriä samoilla tehoilla. Veto on 1000rpm tietämillä vapareissa vieläpä paljon parempaa ja meno ei hyydy missään tapauksessa ennen rajoitinta. Toki tuohon vaaditaan isompi litraista vaparia ja täten kulutus nousee hieman. Mutta bonuksena saa luonnetta koneeseen ja äänet.
STCF #3
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Speedou kirjoitti:Henkka #2283 Kommentoi jossain välissä, että muisteli lukeneensa, että uusi M3 tulee turbon kera. Voi olla, että tämä jo korjattiin, mutta BMW ei todellakaan ole pilaamassa maailmanparhaita M-koneitaan turbolla pitkään aikaan (jos koskaan). Eli sieltä on tulossa V8 vapari, joka lienee taas aikansa parhaita koneita, kuten edellisen suora kutonen oli. Semmoista useasti ajavana voin aina vain ihmetellä sitä laitosta.
Jooh, joskus oon moista jorissut. Taisi olla mönkä-tieto, mutta turboa on tulossa tämmöisessä mielessä (ilmeisesti):
http://bmwheaven.bmwsport.net/

Pitäs Saapinki saaha turbotuplat ettei bemari painais bensa-ahdetuissa edelle, mikä olis jo aika noloa :lol:

Oli tuo M-teknologia kui hienoa tahansa, niin kummasti turbo/mekaaninen ahdin kelpaa Alpina yms kovan rahan viripeleissä 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Henkka #2283 kirjoitti:Jooh, joskus oon moista jorissut. Taisi olla mönkä-tieto, mutta turboa on tulossa tämmöisessä mielessä (ilmeisesti):
http://bmwheaven.bmwsport.net/

Pitäs Saapinki saaha turbotuplat ettei bemari painais bensa-ahdetuissa edelle, mikä olis jo aika noloa :lol:

Oli tuo M-teknologia kui hienoa tahansa, niin kummasti turbo/mekaaninen ahdin kelpaa Alpina yms kovan rahan viripeleissä 8)
Jooh, turboa on tosiaan tulossa, se on varmaa. Hauska nähdä millainen kone sitten lopulta on.

Ymmärrän kyllä, että noi ahtimet kelpaa. Saahan niillä sitä käyttövääntöä erilailla koneesta ulos ja "herrasmiesmäistä" menoa. Eli ei tarvi tehdä koneesta paljoa kiertävää, että saa tehoja ulos. Sopii paremmin juuri esimerkiksi Alpina tyylisiin ratkaisuihin. Ja jos haluaa pitää virimiehet kiinnostuneina, niin ahdin on varma ratkaisu :)
STCF #3
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Henkka #2283 kirjoitti:
Speedou kirjoitti: Oli tuo M-teknologia kui hienoa tahansa, niin kummasti turbo/mekaaninen ahdin kelpaa Alpina yms kovan rahan viripeleissä 8)
Näistä ihan uusimmista alpinoista en tiedä sanoa mitään, mutta e36 m3 (286/321hv) oli kiukkuisempi kuin alpinan 2.8 koneesta rakentama, n.260hv, ja helevetisti kalliimpi versio. Tyyppiä en nyt muista. Ainoa missä alpina voitti oli huippunopeus, sitä ei ollut rajoitettu, mutta tehoa oli muutakymmenen hevoista vähempi. että ei se nyt niin kova juttu ole se alpina. Tämä siis ahtamaton alpina. Voin kaivaa mallin esille jos jaksan/ jotakuta moinen pikkuseikka kiinnostaa.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

georges kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti: Oli tuo M-teknologia kui hienoa tahansa, niin kummasti turbo/mekaaninen ahdin kelpaa Alpina yms kovan rahan viripeleissä 8)
Näistä ihan uusimmista alpinoista en tiedä sanoa mitään, mutta e36 m3 (286/321hv) oli kiukkuisempi kuin alpinan 2.8 koneesta rakentama, n.260hv, ja helevetisti kalliimpi versio. Tyyppiä en nyt muista. Ainoa missä alpina voitti oli huippunopeus, sitä ei ollut rajoitettu, mutta tehoa oli muutakymmenen hevoista vähempi. että ei se nyt niin kova juttu ole se alpina. Tämä siis ahtamaton alpina. Voin kaivaa mallin esille jos jaksan/ jotakuta moinen pikkuseikka kiinnostaa.
Jep, jep :wink: Uskon kyllä.

Mutta aiemmin juonena olikin sanoa, että ns. paremmat bemarit ovat usein turbona ja niistä suostutaan maksamaan isoja rahoja. Jotainhan niissä silloin on, vaikkei välttis kulkupuolikaan ole M:ien tasolla. Ja sit tietysti mitä "Speedou":kin kirjotti...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Varoitus: äärimmäisen vaarallista materiaalia:
http://bmwe34m5.com/faqs/?theme=1&level ... d_select=3

http://bmwe34m5.com/video/TopGear-BMW_M_history.avi
http://bmwe34m5.com/video/E34M5_makingof_vcd.MPG

Nyt tarvitaan uskonvahvistusta, onko kenelläkään mitään järkisyytä jonka perusteella jättäisin tuollaisen ostamatta (vaikka Petterin idea olikin, myönnetään apinoiminen :oops:)?

Edit: jos tuollaista lähtisin ostamaan niin sen pitäisi olla viimeisiä vuosikertoja (1992-1995) 3.8-koneella (340hv). Kulutuksella ei ole juuri merkitystä meikän ajoilla ;)
*huokaus* :lol:
Viimeksi muokannut ng900aero, La Huhti 08, 2006 00:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vilpertti
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Su Marras 16, 2003 00:50
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja vilpertti »

ng900aero kirjoitti:Varoitus: äärimmäisen vaarallista materiaalia:
http://bmwe34m5.com/faqs/?theme=1&level ... d_select=3

http://bmwe34m5.com/video/TopGear-BMW_M_history.avi
http://bmwe34m5.com/video/E34M5_makingof_vcd.MPG

Nyt tarvitaan uskonvahvistusta, onko kenelläkään mitään järkisyytä jonka perusteella jättäisin tuollaisen ostamatta (vaikka Petterin idea olikin, myönnetään apinoiminen :oops:)?
Pakko oli hätäpäissään jotaki heittää ku näytää menevän levottomaksi.

http://home.swipnet.se/danny/aeropage.htm
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kyllä hymy hyytyy, kun käy ostamassa varaosia ja kunnostaa tollasta.
Whitthu kun on hyvä vehjes, mutta kun toimis.

No ajaahan ne jotkut Trabbellakin, :wink: :wink: :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Haukkukaas M5:ttä lisää, josko se olokin tästä helpottuisi (ja vielä ihan selvinpäinkin ollaan 8O ) :D
En kyllä jaksa uskoa että aidossa käsintehdyssä M5:ssä olisi mitään laadullisia ongelmia, pikemminkin voivat olla polkemalla pilattuja.
Eipä kyllä Saabinkaan osat ole kovin halpoja :?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Sisältä tuo E34 koppanen on todella kuppasen näköinen, vähän kuten 740 volvo, kojetaulu on kuin kakkosnelosta koottu.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Vastaa Viestiin