Vanteista ja pulttijaosta vielä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Vanteista ja pulttijaosta vielä

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Terve!

Olen tossa miettinyt vanhemman aeron ostoa ja huomannut, että nämä 16" aero- vanteet on aika komian näköiset pystykeulassa myös.
Tuolta saabismionsairaus.fi osoitteesta vielä bongasin, että jako muuttuu -88 vuosimallissa, ja samalla myös käppäri liikahtaa taakse. Mutta käsittääkseni näitä uudempia aero vanteita ei ole tuolle vanhalle jaolle ja
silti netistä muutama pystäriaero löytyy juuri noilla vanteilla..

Eli kuin iso operaatio on siirtää käppäri taakse? Kyllä autoista jotain tiedän, mutta vanhoista viesteistä huomasin, että ei käy että vaihtaa jotain osia edestä taakse tai jotain :oops:

Ja loppujen lopuksi pieni pää meni ihan sekaisin kun huomasin, että tuolla saabturboclub.comissa lukee jonkun modifioineen nuo vanteet vanhalle jaolle(jos oikein ymmärsin)...mites tämä onnistuu? Aika vaikee mielestäni alumiinia on lähtee työstään? niin juu ja osote oli josta tämän bongasin

http://www.saabturboclub.com/arkiv/saab900.htm
tuo ylhäällä vasemmalla oleva auto...
Saab 900S Combicoupe
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Sitä en tiedä kuinka iso homma kyseinen operaatio on suorittaa, mutta
meidän 1979/83 900 CD:ssä on uudemman jaon akselit ja sitä mukaa käsijarru taka-akselilla. Käsittääkseni edellinen omistaja oli
vaihtanut navat ja pyöränakselit. Tuossa autossa vaihdon syynä oli se että hän halusi autoon ABS jarrut ja siksi autossa on uudemmat akselit muistaakseni 1992 autosta.

Eli mahdollinen homma mutta voi olla työläskin.

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Vanteiden modaus on hiukan arveluttavaa touhua. En kuitenkaan tiedä siitä sen enempää joten selittäkööt muut.

Navat ja jarrut todellakin muuttuivat paremmiksi -88 alkaen. Kaikkiin malleihin tuli tuuletetut etulevyt ja kässäri taakse. Näihin napoihin sopii myös tonnarin uudemmat=isommat jarrut; http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=28356

Itsellä on kanssa edessä tuo uudempien napojen vaihto-operaatio. Taakse taitaa joutua tekeen reikiä jarruvaijereille. Muuten pitäis olla "bolt on". Toimenpiteen suorittaneet voi täydentää. Motivaatiota noista vanhoista jarruista eroon pääsemiseksi on jo aika paljon :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

No just noin 3pv sitten saatiin kyseinen jarrujen vaihto operaatio päätökseen... eikä se nyt mikään kummoinen operaatio ollut...

Eteen uudet navat jarruineen ja vetoniveleineen...
ja taakse uudempi taka akseli jarruineen kaikkineen...
koriin piti porata jarruvaijereille reijät...
Käsijarru vipstaakit piti vaihtaa uudempiin...

Ei muuta... :D
Vastaa Viestiin