Kuten otsikko sanoo -94:n keskuslukko meni kokonaan jumiin ja Länsiauto sanoi ettei tästä voi selvitä kuin purkamalla.Heillä huoltoon saa jonottaa ainakin viikon ja arvatenkin maksaa maltaita.Tutustuin tähän palstaan ja soitin Viherlaaksoon Torekille,joka ei ollut innostunut tekemään hommaa, eli olisiko kellään mitään vinkkiä? Mikään ovi ei siis aukea sisältä tai ulkoa ja sisään kömmitään takaluukun kautta .Pitäiskö ajatella positiivisesti että edelleen voi ajaa kun mursi bensaluukun auki
nais logiikkaa ... onko patteri heikko , oikea koko? onko sulake kunnossa , koita vaihtaa vaik näyttää ehjältä... .. ja onko oikeassa paikassa.... nämä aiheuttivat meillä perhe riidan kun naisen logiikka olikin oikein eikä mitään isompaa tarvinnutkaan tehdä..
jos lukitukseen liittyy varas hälytin kannattaa kääntää pois päältä ja kokeilla sitäkin ...
Eihän kuitenkaan ole kyseessä ns. vanhan aikainen, eli kuskin ovi olisi käännetty avaimella takalukkoon? Avainura on lukkopesässä tällöin vaaka-asennossa ja tällöin ei toimi kuin takakontin lukko. Jos ovi on takalukossa ja takalukkoa käytetään harvoin, on vaarana takertelu ja umpijumi. Vanhusten -95 900S:ssä Äitee väänsi ovet takalukkoon kaupan pihalla ja silloin piti minun vääntäytyä kontin kautta kuskin pukille ja ajaa auto lämpimään talliin ja soitella apuja. Pikahuolto on kuulemma se, että porataan vanha patruuna pois ja tilataan uusi, normaalihuolto on se, että yritetään tiirikoida ensin ja sitten porataan. Hain siis jakkaran, avaimet, aseöljyä, vaseliinia, kuumailmapuhaltimen, kylmäspraytä ja kaikkea mitä mieleen juolahti ja vietin mukavan pari tuntisen Saabin ovea kuunnellen. Antautuihan se lopulta ja sain oven auki, verhoilun irti ja lukon voideltavaksi. Takalukko on nykyisin vanhusten autossa käyttökiellossa.
näinhän se taitaa olla,lukko on todellakin tässä vuosimallissa vielä tuota avaimellä käännettävää mallia.Kun siis menin avaamaan ovea niin lukko jumittui puoleen väliin eikä liiku mihinkään suuntaan.Lukkoon on tungettu öljyä,sitä on "hakattu ja väännetty" eikä mitään tapahdu.Äh!
Onko vara-avaimella kokeiltu siihen kuskin lukkoon?
Mulla kävi nimittäin sama juttu kesken lomamatkan ja syynä oli yksinkertaisesti liian kulunut avain. Yht'äkkiä se vain päätti, että nyt on liian kulunut, eikä samalla enää auennut. Kuluneella vara-avaimella aukesi jotenkuten - uudella avaimella (tilaus kolme päivää sweduista) toimi kuin junan vessa.
Siis oliko se lukko nyt jäänyt vaakaan, pystyyn vai vinoon?
Ymmärtäisin, että se on laitettu vaakaan, jos kerta keskuslukko ei edes toimi ja nupit ei nouse vaikka nostaa nupista.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Täälläkin kävi vanhanaikaisesti muutama kuukausi sitten, iskemättömällä vara-avaimella, suostutellen varovaisesti, ei voimalla, pohjaan saakka ja puoli milliä takaisin, jne jne.. sain houkuteltua oven auki parissa minuutissa. Voiman käytöstä ei ole hyötyä, kunhan se on auetakseen niin sitten loksahtaa ihan helposti.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta