93t sport kirjoitti:Onko kellään tietoo mikä mahtaa olla kiristystiukkuun 9-3: sen kannelle?
Tässä tietoa NG900 WIS:istä. Pätee luultavasti myös OG9-3:een:
Sylinterinkannen asennus (autossa)
1. Puhdista tarkasti kaikki tiivistetasot, käännä kampiakselia 45 ja asenna sylinterinkansi. Katso, että se menee oikein ohjausholkeille ja että ketju liikkuu vapaasti.
2. Asenna 10 torx-ruuvia ja kiristä ne momenttiin kolmessa vaiheessa:
Vaihe I 40 Nm (30 lbf ft)
Vaihe II 60 Nm (44 lbf ft)
Vaihe III Kulmakiristys 90 (1/4 kierros)
Kiristysjärjestys ilmenee kuvasta (vähän paha näyttää sitä kuvaa tässä foorumissa

).
3. Asenna kaksi jakopäänkotelon ja sylinterinkannen välistä ruuvia.
Kiristysmomentti 22 Nm (16 lbf ft)
4. Tarkasta, että nokka-akselit ovat asetusmerkkiensä kohdalla ja käännä kampiakseli takaisin 0-merkin kohdalle.
5. Asenna nokka-akselien hammaspyörät ja ketju. Aloita imupuolen nokka-akselista.
Älä kiristä ruuveja vielä!
6. Tee ketjunkiristin asennusvalmiiksi painamalla lukitsin alas ja työntämällä kiristinosa sisään.
7. Asenna ketjunkiristin 27 mm:n hylsyllä.
Kiristysmomentti 63 Nm (47 lbf ft)
8. Asenna ketjunkiristimen tulppa työntötankoineen ja jousineen.
Kiristysmomentti 22 Nm (16 lbf ft)
9. Tarkasta, että ketju on oikein ketjunohjaimilla. Pyöritä kampiakselia kaksi kierrosta ja tarkasta asetus vauhtipyörältä ja nokka-akseleilta.
10. Kiristä nokka-akselien hammaspyörien ruuvit.
Kiristysmomentti 63 Nm (47 lbf ft).
11. Pese venttiilikotelon tiivistetaso puhtaaksi pesubensiinillä.
12. Sivele saippuavettä venttiilikotelon koloon ja asenna kotelo kolosta alkaen. Asenna tämän jälkeen ruuvi, joka on äärimmäisenä jakopään puoleisessa päässä. Käy sitten ympäri ulkopuolelta ja sisäpuolelta.
Kiristysmomentti 15 Nm (11 lbf ft)
13. Asenna sytytystulpat.
Kiristysmomentti 28 Nm (20.7 lbf ft)
14. Asenna sytytyskasetti tai peitekotelo.
Kiristysmomentti 11 Nm (8 lbf ft)
Aenna sytytysjohtimet ja virranjakajan kansi.
15. Sovita imusarjan tiiviste paikalleen ohjaustappien 83 94 736 avulla ja asenna imusarja.
Kiristysmomentti 22 Nm (16 lbf ft)
16. Kiristä imusarjan tuen ruuvit. Aloita sylinterinkannessa olevasta ruuvista ja asenna lämpötila-anturin sähköliitäntä.
17. Kiinnitä ruuvit, jotka pitävät vesiputken termostaattikotelon kannessa ja kytke läppäkotelon esilämmityksen letku.
18. Asenna nostosilmukat ja sähköliitäntöjen konsoli.
19. Yhdistä kampikammiotuuletuksen letkut ja alipaineletku sekä asenna öljynmittatikun putki kiinnikkeineen.
20. Asenna sytytyskasetin sähköliitäntä ja yhdistä turboahtimen jäähdytysvesiputki.
21. Yhdistä jäähdytysnesteletkut sylinterinkanteen.
22. Asenna etumaisen pakoputken tai turboahtimen mutterit.
Kiristysmomentti 22 Nm (16 lbf ft)
Kiristä turboahtimen tuen ruuvit, aloita sylinteriryhmässä olevasta.
23. Asenna kampikammiotuuletuksen putki imuputkineen (turbo).
24. Asenna ohjaustehostimen pumppu ja asenna hihnapyörä. Laita hihna paikalleen ja tarkasta sen asento kaikilla hihnapyörillä.
25. Poista hihnankiristimen kuormitus räikkäavaimen jatkovarren avulla ja poista poranterä.
26. Asenna ahtoilman jäähdyttimen ja läppäkotelon välinen paineputki (turbo).
27. Asenna imuletku ja ohivirtausletku (turbo).
28. Asenna ilmanpuhdistin. Asenna imuletku ja kytke ilmamassamittari (B206i/B234i).
29. Kytke akun miinusjohdin, tarkasta, että jäähdyttimen tyhjennystulppa on kiristetty, täytä jäähdytysneste ja tarkasta järjestelmän tiiviys.
30. Tarkasta jäähdytysnesteen ja öljyn määrä, lisää tarvittaessa.
31. Asenna suojus tai resonaattori, poista lokasuojien suojukset ja tarkasta moottoritilan puhtaus.
32. Käynnistä moottori, poista ilma jäähdytysjärjestelmästä ja tarkasta kaikki toiminnot. Suorita koeajo.