900 kaasarin epätasainen käynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

900 kaasarin epätasainen käynti

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Kone lähtee kylmänä ryypyllä hyvin käyntiin, mutta käynti on hiukan epätasaista, ja veto hiukan heikkoa. Tämähän taitaa olla melkein normaalia kaasarille.
Mutta nyt tuntuu kuin palaminen olisi heikko tai pakokaasut pahempia, lämpimänäkin tyhjäkäynti on hiukan epätasainen, eli kone yskäsee välillä.
Pahimmat oireet on puolikaasulla kuin kone ei ole vielä kunnolla lämmennyt, moottori tuntuu sytyttävän pieleen ja veto häviää välillä.
Alipaineletkut on ehjät mutta imusarjan ja venttiilikopan välisessä letkussa kulkee paljon ilmaa, suhisee. EGR-on paikallaan.
Vaikuttaako sytytyksen alipainesäätö yhtään? en huomannut mitään eroa kuin otin letkun irti, niitä tarkasteltaessa.
Onko 900i:ssä samanlainen sytytyksen alipainesäätö? eli voinko koikeilla sillä? Voiko kaasari olla liian rikkaalla?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Seuraava perustuu omaan kokemukseen ja havaintoihin yksikaasarikoneesta. Jos kaikki on kunnossa, niin kyllä ainakin omani käy kylmänäkin ihan asiallisesti, ja vetää kelvosti, kunhan ei mene ihan kylmiltään liikoja vaatimaan. Ajamisen pitäisi sentään onnistua normaalisti.

Jos jostain kuuluu suhinaa, niin veikkaisin että on alipainevuoto jossakin kuitenkin. Eikö tuo imusarjan ja venakopan välinen ohuempi letku ole juuri huohotusta varten (paksu letku menee ilmanputsarin koteloon). Jos siitä vuotaan, niin silloinhan imusarja imee ilmaa sitä kautta ohitse? Kannattaa letkujen lisäksi tsekata ne venakoppaan, imusarjaan, jarruservoon, jne, tulevien isojen letkujen kumiholkit. Saattaa vuotaa niistäkin, ja ainakaan tarvikeosa ei mulla noissa kestänyt montaakaan kuukautta ennenkuin murtui.

Rikkinäinen alipainesäädin vaikutti ainakin mulla siten, että kone yski noin puolikaasulla vedätettäessä. Tyhjäkäynnillähän tuolla säädöllä ei liene vaikutusta juurikaan (kun se ei mitään silloin säädäkään).

Veikkaus liian rikkaasta seoksestakin voisi osua oikeaan, koska sen jälkeen kun omastani laitoin kaasarin kuntoon ryyppyvipua myöten, saa koneen käymään todella huonosti täydellä ryypyllä. Startin jälkeen ryyppyä selvästi pienemmälle, niin käyntikin muuttuu normaaliksi, kun ei saa liikaa kakkua.
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

okaalto kirjoitti:Seuraava perustuu omaan kokemukseen ja havaintoihin yksikaasarikoneesta. Jos kaikki on kunnossa, niin kyllä ainakin omani käy kylmänäkin ihan asiallisesti, ja vetää kelvosti, kunhan ei mene ihan kylmiltään liikoja vaatimaan. Ajamisen pitäisi sentään onnistua normaalisti.
Sitähän minäkin, eli nyt on jotain enemmän tai vähemmän pielessä. :(
okaalto kirjoitti:Jos jostain kuuluu suhinaa, niin veikkaisin että on alipainevuoto jossakin kuitenkin. Eikö tuo imusarjan ja venakopan välinen ohuempi letku ole juuri huohotusta varten (paksu letku menee ilmanputsarin koteloon). Jos siitä vuotaan, niin silloinhan imusarja imee ilmaa sitä kautta ohitse? Kannattaa letkujen lisäksi tsekata ne venakoppaan, imusarjaan, jarruservoon, jne, tulevien isojen letkujen kumiholkit. Saattaa vuotaa niistäkin, ja ainakaan tarvikeosa ei mulla noissa kestänyt montaakaan kuukautta ennenkuin murtui.
Noi kumit pitäisi olla tiiviit, täytyy vielä kerran tarkistaa...
Sen ohuen letkun suhinaa ainakin jos sen painaa kiinni sormin, kuuluuko sen imeä paljon ilmaa huohotuksen kautta, reikää en löytänyt :?:
okaalto kirjoitti:Rikkinäinen alipainesäädin vaikutti ainakin mulla siten, että kone yski noin puolikaasulla vedätettäessä. Tyhjäkäynnillähän tuolla säädöllä ei liene vaikutusta juurikaan (kun se ei mitään silloin säädäkään).
No siksi se ei paljoa vaikuttanut. :oops: Tämä voisi täsmätä, nykii paljon puol-pinta kaasulla 2-3tuhannen kierroksen paikkeilla. Miten varmistun rikkinäisestä alipainesäätimestä?, sopisiko ruiskun jakaja ja säädin?
okaalto kirjoitti:Veikkaus liian rikkaasta seoksestakin voisi osua oikeaan, koska sen jälkeen kun omastani laitoin kaasarin kuntoon ryyppyvipua myöten, saa koneen käymään todella huonosti täydellä ryypyllä. Startin jälkeen ryyppyä selvästi pienemmälle, niin käyntikin muuttuu normaaliksi, kun ei saa liikaa kakkua.
Täytyy kokeilla säätöä, se meni päästöistä läpi 3kk sitten mutta arvot olivat kohonneet huomattavasti sitten edellisen katsastuksen.

Kiitos paljon hyvästä vastauksesta. :D
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

fforslund kirjoitti:Miten varmistun rikkinäisestä alipainesäätimestä?, sopisiko ruiskun jakaja ja säädin?
Irrota alipainesäätimelle menevä letku kaasarin juuresta ja ime tai puhalla siihen. Pitäisi olla ummessa jos säätimen kalvo on ehjä. Alipainesäädin kääntää virranjakajan pohjalevyä kun kalvon takana on alipaine. Käynnissä olevalla koneella tuosta letkusta tiukka imaisu pitäisi vaikuttaa käyntiin, jos säädin on ehjä.

Koko virranjakajaa ei tarvitse vaihtaa, alipainesäätimen voi vaihtaa erillisenä osana. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 436#260436

Epätasainen tyhjäkäynti tuskin johtuu alipainesäätimestä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

jus kirjoitti:Irrota alipainesäätimelle menevä letku kaasarin juuresta ja ime tai puhalla siihen. Pitäisi olla ummessa jos säätimen kalvo on ehjä. Alipainesäädin kääntää virranjakajan pohjalevyä kun kalvon takana on alipaine. Käynnissä olevalla koneella tuosta letkusta tiukka imaisu pitäisi vaikuttaa käyntiin, jos säädin on ehjä.

Koko virranjakajaa ei tarvitse vaihtaa, alipainesäätimen voi vaihtaa erillisenä osana. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 436#260436

Epätasainen tyhjäkäynti tuskin johtuu alipainesäätimestä.
Ei alipainesäädin taida vuotaa, mutta mun imaisut ei kylläkään muuttanut käyntiä yhtään mihinkään. Ei ole niin paljon tullut imeskeltyy tupakkaa :lol:
Tyhjäkäynti on melkein tasainen mutta se sylkäisee 5-10sekunnin välein.
Kierroksilla tuntuu kuin se joskus vedätettäessä sytyttäisi pakoputkessa?
Kävin hakemassa uudet tulpat, pyöriän ja virranjakajankannen. Lisäksi aion vaihtaa ilmansuodattimen viikonloppuna. Jos se sitten vaikka rupeais toimimaan... :?:

Tiedättekö imusarjan ja venttiilikannen huohotuksen välisen ohuen letkun merkitystä? Sillä nyt ainakin tyhjäkäynnillä, varmaan puolet koneen tarvitsemasta ilmasta imeytyy tätä kautta. :evil: Eli aikamoinen suhina pienessä letkussa, jos sen kuristaa niin tyhjäkäynti laskee.

Täytyisi varmaan purkaa ja puhdistaa koko imusarja kaasareineen ja EGR-ohjauksineen. :roll: Palaillaan...
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

fforslund kirjoitti: Ei alipainesäädin taida vuotaa, mutta mun imaisut ei kylläkään muuttanut käyntiä yhtään mihinkään. Ei ole niin paljon tullut imeskeltyy tupakkaa :lol:
Tyhjäkäynti on melkein tasainen mutta se sylkäisee 5-10sekunnin välein.
Kierroksilla tuntuu kuin se joskus vedätettäessä sytyttäisi pakoputkessa?
Kävin hakemassa uudet tulpat, pyöriän ja virranjakajankannen. Lisäksi aion vaihtaa ilmansuodattimen viikonloppuna. Jos se sitten vaikka rupeais toimimaan... :?:
En minäkään saanut käyntiä imemällä muuttumaan minnekään ehjällä säätimellä (huonot keuhkot varmaan :D ), mutta jos siinä säätäjän kalvossa reikä on, niin silloin pitäisi tulla ilmaa imemällä läpi (ainakin mun sökössä säätimessä näin oli).

Tosta putkessa sytyttämisestä, niin kyllä sen mun mielestä voisi viitata liian rikkaaseen seokseenkin. Tosin, voi kaiketi olla muitakin syitä miksi bensaa menee palamatta pakoputkeen?
fforslund kirjoitti: Tiedättekö imusarjan ja venttiilikannen huohotuksen välisen ohuen letkun merkitystä? Sillä nyt ainakin tyhjäkäynnillä, varmaan puolet koneen tarvitsemasta ilmasta imeytyy tätä kautta. :evil: Eli aikamoinen suhina pienessä letkussa, jos sen kuristaa niin tyhjäkäynti laskee.

Täytyisi varmaan purkaa ja puhdistaa koko imusarja kaasareineen ja EGR-ohjauksineen. :roll: Palaillaan...


Käsittääkseni sen ohuen huohotusletkun tarkoitus on se, että huohotus menisi ensisijaisesti suoraan imusarjaan kaasarin etupuolelle, jolloin öljyinen ilma ei sotke kaasaria. Siihen en osaa ottaa kantaa kuinka paljon huohotusta ylipäätään pitäisi olla, mutta jos tuota letkua kuristaessa tyhjäkäynti laskee, niin eikö se tarkoittaisi, että kone ei saa silloin muuta (normaalia) kautta tarpeeksi ilmaa?

EGR:stä sen verran, että mulla alkuperäinen EGR-venttiili oli jossakin vaiheessa vuosien aikana jumiutunut kokonaan. Pistin tilalle uuden, kun satuin sellaisen kohtuuhinnalla saamaan. Toinen vaihtoehto on tulpata koko systeemi, eli se varsinainen venttiilimötikkä ja sen alipaineohjaus. Jossei muita tulppia keksi, niin laittaa vaikka jonkun peltilätkän tms sen venttiilimötikän ja imusarjan väliin (kukaan kokeillut tätä oikeasti :?: ). Päästömittauksen tulokseen tuon ei mun mielestä pitäisi juurikaan vaikuttaa, koska pakokaasujen takaisinkierrätyksestä on konkreettista hyötyä vain osakaasulla. Täyskaasulla venttiilin pitäisi olla kiinni, ja tyhjäkäynnilläkin melkein.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

okaalto kirjoitti:Siihen en osaa ottaa kantaa kuinka paljon huohotusta ylipäätään pitäisi olla, mutta jos tuota letkua kuristaessa tyhjäkäynti laskee, niin eikö se tarkoittaisi, että kone ei saa silloin muuta (normaalia) kautta tarpeeksi ilmaa?
Eikös tuo vaan osoita sitä, että tyhjäkäynti on säädetty huomioiden koneesta tulevan ohipuhallusilma, ja on ihan normaalia?

[/quote]Jossei muita tulppia keksi, niin laittaa vaikka jonkun peltilätkän tms sen venttiilimötikän ja imusarjan väliin (kukaan kokeillut tätä oikeasti :?: ).[/quote]
Minä ainakin tein näin. Peltilätkä imusarjan, tiivisteen ja venttiilin väliin ja pultit takaisin kiinni. Ja alipaineletkuliitännät umpeen letkunnysillä, joiden sisällä tulppa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Eikös yskäisyt ole merkki liian laihasta seoksesta? Eli kun pitää ryypyllä korjata menoa, vaikkei kone enää kylmä olisikaan. Seuraavaksi tarkistaisin kaasarin kalvon kunnon, vaimennusöljyn määrän ja neulan liikkeen (kun kerran alipainesäädin on jo katsottu). Myös ilmanputsari kannattaa tarkistaa (ja vaihtaa). Itse olen korjannut käyntiä vaihtamalla koko kaasarin (jos on sattunut löytymään). Samoja oireita lienee havaittu myös venttiilivikaisissa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Jippii nyt löytyi vika! :twisted:
Vaihdoin ilmansuodattimen, virranjakajankannen ja pyöriän, ilman vaikutusta.
Otin vielä tulpat irti, ja kakkospytystä löytyi syyllinen:
Kuva

Eli tulpan sisällä oleva eriste oli haljennut ja tulpan sisällä tapahtui satunnaisesti ylilyöntiä. Uudet tulpat, ja nyt kone käy kuin enkeli. :lol:
Olen pitänyt konetta vähän rikkaalla joten nyt kun ei aina sytyttänyt niin hyvin, niin palamaton bensa haisi ja sytytti välillä pakoputkessa.

Suuret kiitokset avuista, kuitenkin. :D
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Vastaa Viestiin