Missä vaiheessa männänrenkaat vaihtoon? pannun korvakkeet?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Missä vaiheessa männänrenkaat vaihtoon? pannun korvakkeet?
budjettiprojektiin t16 -86 on tarkoitus tehdä kevyt koneremppa lähinnä varmistamaan moottorin kestävyys kevyessä virikäytössä. moottori on avattu ja vaikuttaa kaikin puolin siistiltä ja vähän kuluneelta.
laakerit vaihdetaan ehdottomasti mutta missä vaiheessa olisi syytä vaihtaa männänrenkaat? sylinterin eivät ole kuluneet ja renkaat istuvat "tiukasti" uriinsa.
entäpä sylinterien hoonaus siinä tapauksessa että renkaita ei vaihdeta?
kyseessä on siis budjettiprojekti jolla ei tulla ajamaan paljoa mutta lujaa tarvittaessa!!!
EDIT:
LINKKI PROJEKTIKUVIIN:
http://kuvablogi.com/blog/1471/1/
KUVIA LISÄILLÄÄN REMONTIN EDETESSÄ
laakerit vaihdetaan ehdottomasti mutta missä vaiheessa olisi syytä vaihtaa männänrenkaat? sylinterin eivät ole kuluneet ja renkaat istuvat "tiukasti" uriinsa.
entäpä sylinterien hoonaus siinä tapauksessa että renkaita ei vaihdeta?
kyseessä on siis budjettiprojekti jolla ei tulla ajamaan paljoa mutta lujaa tarvittaessa!!!
EDIT:
LINKKI PROJEKTIKUVIIN:
http://kuvablogi.com/blog/1471/1/
KUVIA LISÄILLÄÄN REMONTIN EDETESSÄ
Viimeksi muokannut saabastelija, Ke Touko 10, 2006 16:04. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Paljonko on ajettu? Jos on ajettu luokkaa ~200tkm max eikä renkaat tunnu löysiltä niin orkkisrenkaat ovat varmaan paremmat kuin jotkut halpikset.
Jos taas ajettu ~300t tai enemmän niin vaihtaisin ehdottomasti männänrenkaat. Hoonaus jos ja kun renkaat vaihdetaan, ei muuten.
Jos taas ajettu ~300t tai enemmän niin vaihtaisin ehdottomasti männänrenkaat. Hoonaus jos ja kun renkaat vaihdetaan, ei muuten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Motonetin renkaat on varmaan OK, jos tarkistat tiskillä mitä saat, eli että on Goetzen valmistamia (ei esim. niitä Cofabeja), tästä löytyy haulla enemmänkin keskustelua että mistä renkaista on hyviä kokemuksia. Jossain koneistamolla taitaa tosiaan maksaa vajaa satasen setti renkaita.
Kyllä 400tkm ajetussa T16 koneessa oli renkaat aika väsähtäneet jo, vaihtaisin ehdottomasti viritettäessä. Eihän se välttämättä öljyä syö, mutta kun aletaan rasittamaan enemmän niin on lähes varmaa että joku rengas sieltä pian menee poikki. Parempi vaihtaa samalla jo valmiiksi kun laakeritkin vaihtaa, kuin sitten parintuhannen km päästä.
Kyllä 400tkm ajetussa T16 koneessa oli renkaat aika väsähtäneet jo, vaihtaisin ehdottomasti viritettäessä. Eihän se välttämättä öljyä syö, mutta kun aletaan rasittamaan enemmän niin on lähes varmaa että joku rengas sieltä pian menee poikki. Parempi vaihtaa samalla jo valmiiksi kun laakeritkin vaihtaa, kuin sitten parintuhannen km päästä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
yläpään sarja ja vaihelootan välinen tiiviste.
kantsii uusia se öljyn imuputken o-rengas
ja tarkistaa öljypumpun kunto, sinnekkin on hyvä uusia tiiviste.
ja stefat kantsii vaihtaa uusiin
lohkon päätyihin joudut laittaan tiivisteliimaa, ei saa joka mestasta enää tiivisteitä...
ja uus nokkaketju ja kiristin kans kandee laittaa samalla...
ketjua saa koneistamoista liittimen kanssa edullisesti verrattuna laakkosen...
kantsii uusia se öljyn imuputken o-rengas

ja tarkistaa öljypumpun kunto, sinnekkin on hyvä uusia tiiviste.
ja stefat kantsii vaihtaa uusiin
lohkon päätyihin joudut laittaan tiivisteliimaa, ei saa joka mestasta enää tiivisteitä...
ja uus nokkaketju ja kiristin kans kandee laittaa samalla...
ketjua saa koneistamoista liittimen kanssa edullisesti verrattuna laakkosen...
Viimeksi muokannut saabracing, To Helmi 23, 2006 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Scantech on pelkkä pakkaaja, ei kerro mitään mitä osaa oikeasti paketissa on. Se on joko käytävä tiskillä tai saatava jotenkin tivattua että kenen valmistajan osaa nyt on oikeasti tulossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Niin ja jos otat nelitahti-koneesta männät pois niin renkaat menee automaattisesti vaihtoon! Öljynkulutus alkaa välittömästi jos laitat vanhoilla renkailla kasaan.Katkokset ei tule samoihin paikkoihin kun asennat takas ja vanhat renkaat ovat kuluneet sylinterin mukaan ja ne ei enään kulu kun asennat uudelleen jne. Muista hoonata sylinterit ennenkuin laitat uudet renkaat koneeseen. Hoonaus on tärkein asia kun rengastat koneen.
Ja älä hoonaa itse jos et tiedä miten hoonausjäljet pitää mennä.
Liian pystyt jäljet = Öljynkulutus . Jäljet liian vaakassa= Rasittaa mäntien rengasvälejä ja renkaita suunnattomasti.
Ja älä hoonaa itse jos et tiedä miten hoonausjäljet pitää mennä.
Liian pystyt jäljet = Öljynkulutus . Jäljet liian vaakassa= Rasittaa mäntien rengasvälejä ja renkaita suunnattomasti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
Typeryydet poistettu vuosien jälkeentoms kirjoitti:Niin ja jos otat nelitahti-koneesta männät pois niin renkaat menee automaattisesti vaihtoon! Öljynkulutus alkaa välittömästi jos laitat vanhoilla renkailla kasaan.Katkokset ei tule samoihin paikkoihin kun asennat takas ja vanhat renkaat ovat kuluneet sylinterin mukaan ja ne ei enään kulu kun asennat uudelleen jne. Muista hoonata sylinterit ennenkuin laitat uudet renkaat koneeseen. Hoonaus on tärkein asia kun rengastat koneen.
Ja älä hoonaa itse jos et tiedä miten hoonausjäljet pitää mennä.
Liian pystyt jäljet = Öljynkulutus . Jäljet liian vaakassa= Rasittaa mäntien rengasvälejä ja renkaita suunnattomasti.

En nyt sano että puhut paskaa


Viimeksi muokannut f-19, Ma Elo 07, 2017 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei pidä paikkaansa mitä tulee vanhojen renkaiden takaisin laittoon. Renkaat ovat kuluva osa ja hoonaus yhdessä renkaiden vaihdon kanssa on toki perusteltua, jos tunnit täynnä/lasittumaa putkissa, mutta putket vielä mitoissa. Varsinaista estettä vanhojen renkaiden takaisin laitolle ei sensijaan ole jos em. seikat kunnossa. Tärkeämpää onkin esim. rengasurien puhtaus. Myöskään renkaiden asennolla ei ole käytännön merkitystä putken kulumisen kannalta. Tärkeämpää onkin asennettaessa huolehtia renkaiden katkojen oikeasta asennosta toisiinsa nähden. Esim. kaks rengas männässä 180* toisiinsa nähden.toms kirjoitti:Niin ja jos otat nelitahti-koneesta männät pois niin renkaat menee automaattisesti vaihtoon! Öljynkulutus alkaa välittömästi jos laitat vanhoilla renkailla kasaan.Katkokset ei tule samoihin paikkoihin kun asennat takas ja vanhat renkaat ovat kuluneet sylinterin mukaan ja ne ei enään kulu kun asennat uudelleen jne. Muista hoonata sylinterit ennenkuin laitat uudet renkaat koneeseen. Hoonaus on tärkein asia kun rengastat koneen.
Ja älä hoonaa itse jos et tiedä miten hoonausjäljet pitää mennä.
Liian pystyt jäljet = Öljynkulutus . Jäljet liian vaakassa= Rasittaa mäntien rengasvälejä ja renkaita suunnattomasti.
Hoonauksen suhteen ohjeet hiukan vaihtelevat, mutta yleissääntönä voi pitää 60* sivuille aukeavien kulmien osalta. Hoonauksen tarkoituksena on huolehtia öljyn tasaisesta leviämisestä uria pitkin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Eipä juuri pahemmin metsään vois mennä...tuo ymmärrys tämän osalta. Eikä tuo jatkokaan juuri yhtään parantunut.f-19 kirjoitti:Mitä minä olen asiaa ymmärtänyt niin esim. hoonausjäljet ovat osaksi sitä varten että männänrenkaat saadaan pyörimään urissaan, eli renkaiden kuuluu pyöriä. Hoonausjäljet myös auttavat pitämään öljyä sylinterein seinämillä, ja vielä muitakin hyötyjä tarkoituksia noilla jäljillä taitaa olla.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jos halutaan tasata männän/renkaiden kulumista niin käytetään "pallolaakeria" mikä sallii männän pyörimisen. Ja nämäkin ristipääkoneissa joissa kampikulma mäntään nähden vakio.V-M kirjoitti:Eipä juuri pahemmin metsään vois mennä...tuo ymmärrys tämän osalta. Eikä tuo jatkokaan juuri yhtään parantunut.f-19 kirjoitti:Mitä minä olen asiaa ymmärtänyt niin esim. hoonausjäljet ovat osaksi sitä varten että männänrenkaat saadaan pyörimään urissaan, eli renkaiden kuuluu pyöriä. Hoonausjäljet myös auttavat pitämään öljyä sylinterein seinämillä, ja vielä muitakin hyötyjä tarkoituksia noilla jäljillä taitaa olla.
V-M
Viimeksi muokannut tema, To Helmi 23, 2006 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jne...tema kirjoitti:Ei pidä paikkaansa mitä tulee vanhojen renkaiden takaisin laittoon.
Nooh... Sylinterihän ei ole pyöreä (muuta kuin uutena ja kylmänä). Ollaanko tästä samaa mieltä?
Sylinteriryhmän lämmetessä tapahtuu muodon muutoksia sekä sylinteri ryhmässä että männässä. Joka taasen aiheuttaa sen että männän rengas kuluu tuohon sylinterin muotoon sopivaksi. Tottakai sinne voi laittaa vanhat renkaat sitä kai ei kukaan ole väittänytkään, mutta puristuksia sinne ei saa hyväksi kuin hyvällä tuurilla (sattuu renkaat samaan asentoon kuin ne oli pois otettaessa).
Toisekseen renkaan pinta kiillottuu ja kovettuu uutena niin että renkaan kulumista ei tapahdu juurikaan tuon kiillottumisen jälkeen, Renkaan "kuluminen" on lähinnä puristus jännityksen vähenemistä ja rengas uran kasvaminen männässä. (osaltaan hoonaus on juuri tätä varten koska kitka on kovinta alussa ja voiteluaine vähentää kitkaa ja poistaa siten lämpöä sylinteristä ja renkaista). jne jne... kirjallisuudessa tuosta on lisää.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135