Missä vaiheessa männänrenkaat vaihtoon? pannun korvakkeet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tämä pyöriminen oli kyllä hassu juttu, en sitä itse päätellyt tosiaan jälkien muodosta (vaikka siinä vähän kierrettä onkin :) ). Muistan melko hyvin kuka sen minulle kertoi :evil: :) Pitääkin kysäistä miten se meni vai ymmärsinkö väärin. Tuli tosiaan siinä yhteydessä aikoinaan puheeksi kun noita omia vanhoja männänrenkaita paikoilleen laitteilin ja kysyin miten "asennon kanssa?". Muistaaksen vastaukseksi sain "Laita vastakkain mutta ei sillä ole niin väliä kun pyörivät siellä" :D

V-M: Oliko tuo sinun sisäänajo-ohjeesi samanlainen mitä Graham Bellin/Mauno Eskon kirjassa oleva? (Matalilla kierroksilla vedätyksiä; painetta ja moottorijarruttelua; alipainetta jne)

Pitääkin jossain vaiheessa kysellä lisää tuosta koneremontin tekemisestä kun se ajankohtaiseksi tulee. Tai siis toista konetta rakennettaessa, ei sillä että tuo mossahtaisi kohta :) Ja se kone tulee kasattuna uusilla osilla muutenkin viisaampana ja uutta oppineena, kuten huomaatte :D
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Mitä olet Atte mieltä paljonko sitä turporuuvia uskaltais kääntää 360tkm ajetulla koneella..? en ole vielä koittanu, jäänee testailut keväämmälle kun saa kesärenkaat alle.
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

f-19 kirjoitti:V-M: Oliko tuo sinun sisäänajo-ohjeesi samanlainen mitä Graham Bellin/Mauno Eskon kirjassa oleva? (Matalilla kierroksilla vedätyksiä; painetta ja moottorijarruttelua; alipainetta jne)

Pitääkin jossain vaiheessa kysellä lisää tuosta koneremontin tekemisestä kun se ajankohtaiseksi tulee. Tai siis toista konetta rakennettaessa, ei sillä että tuo mossahtaisi kohta :) Ja se kone tulee kasattuna uusilla osilla muutenkin viisaampana ja uutta oppineena, kuten huomaatte :D
Kyllä se varmaan saman suuntainen ohje on (löytynee haulla) mutta kirja on kirjoitettu huomattavasti myöhemmin kuin tuo ohje on ollut tiedossa. Juttelin tuossa Brysselissä ollessa (-98_) tuon J.P Delvauxin kanssa (Cannonball firman omistaja) ja joka rakentaa tuonne Indy sarjaan koneita niin hänkin vahvisti että tuon tyyppinen sisäänajo on ollut käytössä jo pitkään noiden kisa virittäjien tiedossa mutta aika pitkään oli yleisesti kuitenkin vallalla tuo hellävarainen sisäänajo tapa (esim. minun koulutus aikana eli n.25v sitten).

Kysyvä ei tieltä eksy ja oppimista tämä on ite kellekin. Uutta oppii näistäkin koko ajan vaikka 25v koneiden kasailua ja n.100kpl koneita on tullut niputettua.

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Pe Helmi 24, 2006 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turbonaattori kirjoitti:Mitä olet Atte mieltä paljonko sitä turporuuvia uskaltais kääntää 360tkm ajetulla koneella..? en ole vielä koittanu, jäänee testailut keväämmälle kun saa kesärenkaat alle.
Höhö, no ihan tilin saldon mukaan :)

Eipä tuollaiseen oikein mitään ohjearvoa voi antaa, tai no, mitä vähemmän sen parempi koneen keston kannalta. Mutta ainakin vakio garretin kesto on parempi kun ei mennä paljon yli 1barin. Kyllähän nuo Saabin mosat tuollaisen paineen kestää ainakin jos on IC ajantasalla, öljyn vaihdoista huolehdittu koko auton historian aikana, eikä pelkästään kahden viimeisen omistajan aikana.

Vaikka palikat muuten kestäisikin niin nakutuksella/liian laihoilla seoksilla/ liian suurilla pakolämmöillä/pieleen säädetyllä sytkällä saa koneen kuitenkin rikki vaikka ahtoja ei olisikaan kuin 0.5bar.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

360tkm ajettu kone katkoo suurella todennäköisyydellä männänrenkaat jos sitä alkaa virittämään sellaisenaan.

No sitä varten on tämä topikki niin saa lukea viisautta kun alkaa remppaamaan moottoriaan sitten. :)
Aki Peltola #1132
Turbonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:23

Viesti Kirjoittaja Turbonaattori »

Niin, siinäpä sitä sitten ollaan kahden huonon vaihtoehdon äärellä

jos hoonauttaa, sisäänajo - ja jotkut sanoo että hiukan väljentynyt kone on parempi ahtojen nostoon kuin vasta rempattu

sama rikkoontumisriski siis kummassakin vaihtoehdossa... ja sitä mää nyt vähiten haluaisin rakkaalle saapille aiheuttaa!
Aksu900 kirjoitti:360tkm ajettu kone katkoo suurella todennäköisyydellä männänrenkaat jos sitä alkaa virittämään sellaisenaan.

No sitä varten on tämä topikki niin saa lukea viisautta kun alkaa remppaamaan moottoriaan sitten. :)
900 T16 "Turbonaattori" (PR...kele...)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Väljä on eri juttu kun viri käyttöön väljemmillä toleranssilla tehty. Väljässä on sylinteri "kartion" muotoinen eli siinä kohtaa jossa paine on suurimmillaan on tiiveys huonommillaan. Väljällä toleranssilla tarkoitetaan sitä että riippuen sylinteri halkaisijasta on porauksesta tehty 0.05-0.1mm
normaali välystä suurempi. Esim vapari kisakoneita on tehty sellaisilla välyksillä että niitä on vaikee saada käyntiin kylmänä (edes kesällä) ja kuulostavat siltä että männät kolkottaa kylmänä sylinterin seiniin. Mutta kun kone lämpenee niin kuulosta kone ihan eriltä ja varsin kireeltä peliltä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No kun se kone aukaistaan on ainoa oikea tapa uusia männät.Eli porautetaan seuraavaan ylikokoon tai mikä parempaa tietysti viimeiseen.Eli saadaan ne viimeisetkin tehot käyttöön.Lohkollahan ei tee sen jälkeen enää mitää mutta helppohan tuo on uusia jos taas tarvetta ilmenee.käytännössähän saban koneilla kuitenkin mennää se 400tkm joten viimeiseen ylikokoon vaan.
Persaukiset sitten uusii ainoastaan renkaat josta mullakin on 1 kokemus.Eli tuohon S:ään teki edellinen omistaja moottori"remontin" ja pelkästään hoonautti ja uudet renkaat laittoi.Paska vaan että öljyn kulutus nousi aivan pian tappiin.Kyselin sitten muutamalta koneistamolta ja tuomio oli yksiselitteinen:SAATTAA toimia mutta useimmiten ei,eli sylinterit ovat saaneet jo oman muotonsa,jolloin pelkkien renkaiden uusiminen on paska veto.Mulle ne 2 koneistamoa sanoikin että "tyypillinen myynti viritys".Mun s:n koneellehan oli viimeinen voitelu se että kun entinen omistaja ei tehnyt jakopäänremppaa samalla nuukuuksissaan.Muutenkin kone oli kasattu päin vittua..Joka toinen mutteri/pultti liian kireälle ja sitten voikin toisen jättää sormikireyteen..Tää tilanne oli mm.vauhtipyörässä.Pistettiin sitten uusi kone paikalleen ihan ammattikorjaajan toimesta/neuvoessa ja sanoi ettei ole hurjempaa vielä nähnyt vaikka 26 vuotta on näitä laitellut...
ja tässä on nyt kaverin nimimerkki kun sitä viimeksi varmaan 20:llä Yv:llä kyseltiin kun avauduin..xjford..
Niin ja viimeksi miehen komentti oli kun asiaa puitiin:Onneksi pääsin eroon ennenkuin laukesi..
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

V-M kirjoitti:Väljä on eri juttu kun viri käyttöön väljemmillä toleranssilla tehty. Väljässä on sylinteri "kartion" muotoinen eli siinä kohtaa jossa paine on suurimmillaan on tiiveys huonommillaan. Väljällä toleranssilla tarkoitetaan sitä että riippuen sylinteri halkaisijasta on porauksesta tehty 0.05-0.1mm
normaali välystä suurempi. Esim vapari kisakoneita on tehty sellaisilla välyksillä että niitä on vaikee saada käyntiin kylmänä (edes kesällä) ja kuulostavat siltä että männät kolkottaa kylmänä sylinterin seiniin. Mutta kun kone lämpenee niin kuulosta kone ihan eriltä ja varsin kireeltä peliltä.

V-M
Joo,tuo on ihan tavallista esim.rallikoneissa jossa käytetään takomäntiä
Mutta niissä on vain yksi käyttötarkoitus.Eli ei siviilikoneisiin/jatkuvaan ajoon.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

kuluneista sylintereistä ja uusien männänrenkaiden ongelmasta olen tietoinen.
sylintereissä ei ole olaketta eli tuskin pahahti kuluneet.
männissä merkintä 1996, tuskin tarkoittanee valmistusvuotta :?
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

mitenkäs kommentoisitte kiertokankien tasapainottamisen tarpeellisuutta? ainakin vapariin taitaa tuoda lisätehoja, ja tietysti kestää kierrättämistä paremmin. onko erot marginaalisia eli kannattako nähdä vaiva?
entäpä vauhtipyörän keventäminen?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24637
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tasapainottaminen kannattaa aina! ensin erikseen ja sitten nipussa!
mutta vauhtiksen keventämiseen en näe saabissa mitään "järkeä" koska ei oo kierros kone!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

nalleolut kirjoitti:tasapainottaminen kannattaa aina! ensin erikseen ja sitten nipussa!
mutta vauhtiksen keventämiseen en näe saabissa mitään "järkeä" koska ei oo kierros kone!
nipussa?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24637
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kampura,vauhtis,kanget eli kaikki mitä pyörii samassa akselissa!
ja erikseen vielä sen takia että jos haluut vaihtaa vauhtiksen niin ei tartte ku uus vauhtis tasapainottaa! no joo nää nyt on sellasia kupla juttuja mutta kait ne pätee muihinkin patoihin...heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

niin joo, ajattelin kyllä pitäytyä kiertokankien tasapainoituksessa, se onnistunee kotikonstein :)
Vastaa Viestiin