Leima tuli!
Kyllä ne on sellainen paikka, että ne on hitsattu tai hitsataan jossain vaiheessa. Ei paha homma yhtään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
juu tähänkin autoon tehtiin kuskin puolen vetarin tunneli (pohjalevy), oli aivan näkkileipää, meinasi etupyörä lähtee irti. myös kaksi oven helmaa tehtiin uusiksi, 5 tuntia työtä laskutettiin.lucaf kirjoitti:tänään tipahti siniseen tuplaysiin leima, tokalta kierrokselta. uudelleennäytössä oli syynissä jarrukilpi, jarruputki, ja pakokaasupäästöt. pikkasen helpoittaa. toimiskohan tuo vielä vuoden, viime päivinä on alkanut vaihdelaatikon vitonen ääntelemään, sekä painelaakeri.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
No en minäkään epäröisi hetkeäkään jos ois noin hieno c kuin sulla.Vesa Pohjalainen kirjoitti: Mulla on noin 202.000 ajettu -89c ja siihenkin tehtiin tunnelin pohjat jokunen vuosi sitten, ei se katastrofin paikka ole.
Pitää nyt kattoo mitä ton kanssa tekee.
Seisokoon nyt mun silmän ilona ainakin talven yli.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4043
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Laitetaas tunnelmia vaikka tänne. Eli combin tuomio oli tyly. Käsijarruissa ei riittävästi tehoa ja vasen suojakumi oli korkannut. Mutta se pahin yllätys oli ruostevauriot, joita sitten löytyikin. Vasemman puolen vetaritunnelin alta, lähes koko vasen helma pohjan puolelta, oikealta takaa tunkin alta sekä tuo pintapellissä oleva vaurio. Itse muka tutkin autoa, että vain tuo pintapelti kaipaa korjausta, mutta oletin, ettei katsastusmies siihen puutu. Mutta kukapa sitä omaa autoaan tahallaan rikkois.
Eipä ole tällaista tapausta aiemmin kohdalle sattunutkaan. Ellei paikallinen ammattikoulu auta, niin jäänee korjaamatta...
Eipä ole tällaista tapausta aiemmin kohdalle sattunutkaan. Ellei paikallinen ammattikoulu auta, niin jäänee korjaamatta...

#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Viikonloppuna oli suu messingillä, kun 99 sai tuoreen leiman. Katsastussetäkin otti asennon ja kehui kovaksi peliksi. 
Ennen leimaa vaihdoin molemmille puolille yläpallonivelet. Vanhat nivelet olivat tosi lujasti kiinni, joten niitä työstäessä irrotushaarukka taipui (japanilaista laakeriterästä), mutta nivelet eivät liikahtaneet mihinkään. Vedin laikalla nivelistä kartion poikki ja nysään hitsasin 12 mm pultin. Mutteri+holkki -systeemillä sain kartiot vedettyä navoista ulos. Tämän jälkeen homma sujuikin kuin elokuvissa ja uudet nivelet menivät rasvanippojen kera paikalleen. Alanivelistä ovat olleet suojakumit riekaleina jo pitemmän aikaa, joten nekin joutaisivat vaihtoon kohtapuolin.
Samalla tuli kerrankin putsattua ja ruostesuojattua vetareiden kotelot kunnolla, kun vielä oli peltiä jäljellä mitä suojata.

Ennen leimaa vaihdoin molemmille puolille yläpallonivelet. Vanhat nivelet olivat tosi lujasti kiinni, joten niitä työstäessä irrotushaarukka taipui (japanilaista laakeriterästä), mutta nivelet eivät liikahtaneet mihinkään. Vedin laikalla nivelistä kartion poikki ja nysään hitsasin 12 mm pultin. Mutteri+holkki -systeemillä sain kartiot vedettyä navoista ulos. Tämän jälkeen homma sujuikin kuin elokuvissa ja uudet nivelet menivät rasvanippojen kera paikalleen. Alanivelistä ovat olleet suojakumit riekaleina jo pitemmän aikaa, joten nekin joutaisivat vaihtoon kohtapuolin.
Samalla tuli kerrankin putsattua ja ruostesuojattua vetareiden kotelot kunnolla, kun vielä oli peltiä jäljellä mitä suojata.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
jari, otan osaa. kuvaamasi kaltaiset ruostevauriot lienevät oletusarvo omissa autoissani 
eilen kävi punainen 99 -84 syynissä, tekniikassa ei moitteen sijaa, mutta niitä reikiä oli taas vuoden aikana syntynyt uskomaton määrä tuonne pohjaan. aion kuitenkin vielä tämän kerran korjauttaa nuo, koska auto on muuten niin luotettava, hyvintoimiva, ja läpikäyty teknisesti monesta kohtaa, mikä on tärkeää autossa jolle löytyy tarvetta 15-20tkm:n edestä vuodessa.

eilen kävi punainen 99 -84 syynissä, tekniikassa ei moitteen sijaa, mutta niitä reikiä oli taas vuoden aikana syntynyt uskomaton määrä tuonne pohjaan. aion kuitenkin vielä tämän kerran korjauttaa nuo, koska auto on muuten niin luotettava, hyvintoimiva, ja läpikäyty teknisesti monesta kohtaa, mikä on tärkeää autossa jolle löytyy tarvetta 15-20tkm:n edestä vuodessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tunnelien
hitsaus. Joskus muinoin hitsasin yhelle tunnelit molemmille puolille
muistaakseni 3 tuntiin , ja tietenkin vimpan päälle sen minkä pellistä saa.kaveri ootteli ja poltteli tupakkia vieressä. että ei se paha rasti oo.
tosin ekall akerralla menee varmaan päivä kun sen tekee.
muistaakseni 3 tuntiin , ja tietenkin vimpan päälle sen minkä pellistä saa.kaveri ootteli ja poltteli tupakkia vieressä. että ei se paha rasti oo.
tosin ekall akerralla menee varmaan päivä kun sen tekee.
irroitushaarukkaa ei taivutella vaan se lyödään raakasti isolla moskalla sisään, varoen että haarukka ei törmää jarrulevyyn/- kilpeen.900T16 kirjoitti:
Ennen leimaa vaihdoin molemmille puolille yläpallonivelet. Vanhat nivelet olivat tosi lujasti kiinni, joten niitä työstäessä irrotushaarukka taipui (japanilaista laakeriterästä), mutta nivelet eivät liikahtaneet mihinkään. Vedin laikalla nivelistä kartion poikki ja nysään hitsasin 12 mm pultin. Mutteri+holkki -systeemillä sain kartiot vedettyä navoista ulos.
Haarukan kiilamuoto sen nivelen irroittaa. Jos on kovin tiukassa niin pamautetaan vasaralla silmukkaan kun haarukka jo kiilautuneena. Katsottava että haarukan aukko on riittävän väljä, pallon kartio on 19 mm, jotkut haarukat ovat liian kapeita,jäävät jumiin, laikattava leveämmiksi..
Yläpalloon voi mukavasti käyttää puristinta, joita saa halvalla tarvikeputiikeista.
nivelet on kiristettävä vain ohjeen mukaiseen momenttiin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Tunnelien
Kun näemmä paikkakuntalaisia olet, niin hitsaatko mullekkin vetaritunnelit? Hommaan korjauspalat valmiiksi, putsaan itte massat yms paskat pois valmiiksi ja toimin työkalun ojentajana tarvittaessa remontissa.. ja saa mennä vaikka päivä sen kolmen tunnisn sijaan, jos budjetti sopii työttömän kukkarolle tai onnistutaan sumplimaan osa summasta tavarana/työnä sinulle.JSLAAKKO kirjoitti:hitsaus. Joskus muinoin hitsasin yhelle tunnelit molemmille puolille
muistaakseni 3 tuntiin , ja tietenkin vimpan päälle sen minkä pellistä saa.kaveri ootteli ja poltteli tupakkia vieressä. että ei se paha rasti oo.
tosin ekall akerralla menee varmaan päivä kun sen tekee.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mie oon jo kahteen autoon hitsannu tunnelin, eikä sitä kyllä 1,5tuntiin hitsaa (jlaakko tekee vauhdilla 2 tunnelia 3tuntiin.) Ei ainaskaan meikäläisen vekottimista olis saanu tossa ajassa mitään järkevää lopputulosta.
Toi 900i oli eka potilas. Siinä paloi kaks päivää pelkästään, että sain auton takaisin pyörilleen. Tottakai meni ihmetellessä aikaa, mutta yhtään ratsupaikkaa en tehnyt. 2. ja 3. maalikerros vedettiin vielä ton jälkeen ja massaus. Tässä LINKKI kuviin.
99:stä en hitsannut sitä tunnelia täysin ja silti siinä kyllä paloi aikaa paljon enemmän, kuin 1,5h. Tässä siihen savottaan linkkejä.
LINKKI 1
LINKKI 2
LINKKI 3
Jos siis tekee homman kunnolla ja etenkin käyttää ruostesuojaukseen, eli maalaukseen ja massaukseen aikaa hitsaustöiden jälkeen, hommaan menee väkisin useampi päivä pelkästään maalin kuivattelun takia. Toisaalta olenpa tehnyt muutamia paikkauksia siten, että paikat sai maalin ja märän maalin päälle vedin massan. Ne kohdat eivät olleet yllätyksekseni 3vuoden päästä muuttuneet miksikään. Eli eivät olleet ruostuneet. Jouduin nimittäin laikkaamaan auki tuossa 900i:ssä omia vanhoja hitsauksianikin...
Toi 900i oli eka potilas. Siinä paloi kaks päivää pelkästään, että sain auton takaisin pyörilleen. Tottakai meni ihmetellessä aikaa, mutta yhtään ratsupaikkaa en tehnyt. 2. ja 3. maalikerros vedettiin vielä ton jälkeen ja massaus. Tässä LINKKI kuviin.
99:stä en hitsannut sitä tunnelia täysin ja silti siinä kyllä paloi aikaa paljon enemmän, kuin 1,5h. Tässä siihen savottaan linkkejä.
LINKKI 1
LINKKI 2
LINKKI 3
Jos siis tekee homman kunnolla ja etenkin käyttää ruostesuojaukseen, eli maalaukseen ja massaukseen aikaa hitsaustöiden jälkeen, hommaan menee väkisin useampi päivä pelkästään maalin kuivattelun takia. Toisaalta olenpa tehnyt muutamia paikkauksia siten, että paikat sai maalin ja märän maalin päälle vedin massan. Ne kohdat eivät olleet yllätyksekseni 3vuoden päästä muuttuneet miksikään. Eli eivät olleet ruostuneet. Jouduin nimittäin laikkaamaan auki tuossa 900i:ssä omia vanhoja hitsauksianikin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lisäys
Mähän sanoin että monesti menee päiväkin sehän riippuu siitä kuinka pahat ovat, katsastuksessa hylätyt tunnelit tein em aikaan.Ja se meni näin.
Tunkilla kulma ylös, pyörä irti, ripustus alhaalta irti , alatukivarsi irti , reikänen pala pois, tuleva hitsasuksen kohta paljaaksi, uutta peltiä tunteella kiini, massaus ja kasaus ja tässä välissä ei käydä edes paskalla, toinen samalla lailla. Jos tämä ärsyttää jotakin tälläinen toiminta niin anteeksi vaan.
Harmittaa jo kun edes kirjoitin tuon edellisen, mikähän väärä aivotus olikin.
Tunkilla kulma ylös, pyörä irti, ripustus alhaalta irti , alatukivarsi irti , reikänen pala pois, tuleva hitsasuksen kohta paljaaksi, uutta peltiä tunteella kiini, massaus ja kasaus ja tässä välissä ei käydä edes paskalla, toinen samalla lailla. Jos tämä ärsyttää jotakin tälläinen toiminta niin anteeksi vaan.
Harmittaa jo kun edes kirjoitin tuon edellisen, mikähän väärä aivotus olikin.
Vanhempi sigun autoista sai leiman vajaa kuukausi sitten. Ostin auton syksyllä pilkkahintaan, kun leima oli menossa umpeen ja konttorilla oli autoa näytetty tuloksella alahelmat takatunkinkiinnikkeiden kohdalta reijät ja toisella puolella vielä alasauma ihan haperoa. Muuten auto oli hyvässä kunnossa ja päältäpäin siisti. Pintaruostetta ei ole. Toinen ovi helmasta paikattu ja toinen ovi vaihdettu. No hitsausurakka oli kyllä suuri, meni muutama päivä pelkästään peltien tekemisessä, sommittelussa ja hitsauksessa. Kummallekin puolelle tein oikeastaan ovenreunasta takapyörän koteloon helman uudestaan. Sitten vielä pari päivää, kun laittoin pohjamaalit, pintamaalit ja päälle massat. Noh konttorille sen jälkeen hyvässä uskossa että leima tulee, niin ei ihan. Huomautukset: toisen puolen ulompi vetarin suojakumi rikki, akku irti
. Uusintatarkastukseen: toisella puolella oleva vetarin tunneli oli paikattu ratsupaikalla josta oli yksi kulma irronnut hitseistä, toisen puolen takajarrulevy ruosteessa, sekä kummallakin puolella takaripustuksen pitkittäisten tukitankojen (reaktiotangot?) kiinnitykset sisäkaareen hitsattava.
. Noh tuumasta toimeen, hitsasin sitten takakontin kulmat kuntoon siinä samassa niiden kiinnikkeiden kanssa, herkistin takajarrun, vaihdoin vetarin suojakumin, samassa tietysti puhdistin nivelen, ja totesin sen olevan vielä kunnossa. sekä akku kiinni... Nyt on auto leimassa vihdoin
Ja oli hyvä todeta että pohjaan ei tarvii miggiä näytää toivottavasti vähään aikaan ellei niitä vetarin tunneleita joudu hitsailemaan. Niin ja hyvin toimi auto talvipäivillä jääradalla. Mitään ei hajonnut eikä kolinoita tai muita ääniä kuulunut... 




Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Mitä tossa tturku sanoi, niin itsekin toivon samaa, ettei tarviis heti tarttua hitsinkivehkeisiin, jahka saan ton 99cc kilpiin. Jotenkin alkaa jo tympiä hitsaaminen. Ei siinä onneksi ole enää, kuin kuskin ovessa sanomista. Ikkunankarmi poikki molemmista päistä ja pohjassa "yksi viaton reikä".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kuskinpuolen taaempaan tunkinpaikkaan hakkasi katsastusmies väkisin ruman reiän. Tällä hetkellä tukkeena on sikamassaa, jotta lävestä ei mene vettä sisään, mutta kunhan tässä kerkeän, niin hitsaan paikan siihen. Vaan millä saa maalattua tuon sisäpuolelta? Onko se kotelo jostakin päästä auki, vai pitääkö porata sisäpuolelle reikä, jotta pääsee maalaamaan?