Juu, turhaa on diesel-bensa jauhaminen , mutta katto ny itte noita lukuja: aero vetaa jarkevalla vaihteiden kaytolla nollasta sataan nopeammin kuin nelosella kuudestakympista sataan, eikai tuossa tartte olla edes insinoori, jotta tajuaa, ettei tuollaisessa "suorituskykytestissa" ole mitaan jarkea? Talla ei ole polttoaineen kanssa mitaan tekoa!rr kirjoitti:2001 esitteen mukaan: 9-3 2,2 TiD 115hv / Aero 205hv
0-100 km/h: 10,9s / 7,3s
60-100 km/h IV: 8,3s / 7,5s
80-120 km/h V: 12,8s / 11,2s
Joten jos viritettynä TiDissä on noin 150hv / 320nm, saattaa se hyvinkin alittaa Aeron arvot 60-100 tai 80-120 vedoissa. Lähtee ohitukseen kuin talonmies jäiseltä peltikatolta![]()
Tästähän voi taas aloittaa väännön bensa vs. diesel, jota on turha jauhaa...
2.2 TiD suoritusarvot?
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Pieni bentsiinikone tarvii kierroksia... en ole 9-3 aeroa ajanut, mutta mitä vertaa omaa ng900T steg3 vastaan vakio 9-5 aero niin moottorin luonne on ihan eri. Oma tarvii kierroksia roimasti enemmän että kulkee. Sillä tuo diesel niin hyvin pärjää noissa isolla vaihteella kiihdytyksissä kun vääntö huiput on siellä alta parin tonnin.
Ps. koittakaa kiihdyttää civic typerällä isoimmalla (6?) 80-120 km/h. Saattaa mennä helposti parikin tuntia
. Tyyppi esimerkki miten käy kun pistetään moottoripyörän moottori autoon.
Ps. koittakaa kiihdyttää civic typerällä isoimmalla (6?) 80-120 km/h. Saattaa mennä helposti parikin tuntia

Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Miksi silla pitaisi kiihdyttaa kutosella 80-120km/h? Eiko saman kiihdytyksen voi tehda kolmosella? Mita lisaetua siita tulee, etta pystyy jurnuttamaan suurimmalla vaihteella mateluvauhtia?georges kirjoitti: Ps. koittakaa kiihdyttää civic typerällä isoimmalla (6?) 80-120 km/h. Saattaa mennä helposti parikin tuntia. Tyyppi esimerkki miten käy kun pistetään moottoripyörän moottori autoon.
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Eikai tässä kukaan ole kiistänytkään 0-100 arvojakarvalakki kirjoitti:...aero vetaa jarkevalla vaihteiden kaytolla nollasta sataan nopeammin kuin nelosella kuudestakympista sataan, eikai tuossa tartte olla edes insinoori, jotta tajuaa, ettei tuollaisessa "suorituskykytestissa" ole mitaan jarkea? Talla ei ole polttoaineen kanssa mitaan tekoa!

Usemmiten liikenteessä kiihdytykset ovat noita 80->120 ohituksia. Harvemmin 0->100 tilanteita, ehkä joissain valoissa tai rampilla, mutta monestipa niissä on mukana kuvioissa joku toinen, jolle pitää näyttää miten vehkeet kulkee

80->120 lähtee aerolla varmaan kolmosella aika liukkaasti, mutta TiDillä lähtee vaihtamatta. Ajaminen on vaivatonta

Konstit on monet, sanoi kissa kun akalla pöytää pyyhki
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Anteeksi tyhmyyteni! Korjataan vetoalue loppuu, tarkoitukseni ei liene tullut kuitenkaan epäselväksi.karvalakki kirjoitti: Ei ne välitykset mihinkään lopu. Bensakoneessa taitaa olla jokseenkin samat välitykset ja hyvin välitykset riittää kolmosella tuonne 150km/paikkeille. Kyllä se on se dieselin kierrosalue joka loppuu.![]()
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
Ei, mutta sen perusteella kiistää 60-100km/h aika. Noiden lukujen perusteella lienee selvää, että Aerokin kiihtyy kyseisen välin nopeammin kuin 7.5s?rr kirjoitti:Eikai tässä kukaan ole kiistänytkään 0-100 arvojakarvalakki kirjoitti:...aero vetaa jarkevalla vaihteiden kaytolla nollasta sataan nopeammin kuin nelosella kuudestakympista sataan, eikai tuossa tartte olla edes insinoori, jotta tajuaa, ettei tuollaisessa "suorituskykytestissa" ole mitaan jarkea? Talla ei ole polttoaineen kanssa mitaan tekoa!![]()
Ajat kuuttakymppiä, ja lähdet ohitukseen: Onko se nyt jotenkin suurempi vaiva sitten pudottaa vitoselta neloselle, kuin vitoselta kolmoselle?Usemmiten liikenteessä kiihdytykset ovat noita 80->120 ohituksia. Harvemmin 0->100 tilanteita, ehkä joissain valoissa tai rampilla, mutta monestipa niissä on mukana kuvioissa joku toinen, jolle pitää näyttää miten vehkeet kulkee![]()
Jos vaihteiden vaihtaminen on niin suuri vaiva, niin silloin kannattaa harkita automaattia.80->120 lähtee aerolla varmaan kolmosella aika liukkaasti, mutta TiDillä lähtee vaihtamatta. Ajaminen on vaivatonta![]()
Älytöntä vertailla kiihtyvyyttä jollain tietyllä vaihteella sopivimman sijasta. Aivan sama kuin vertailtaisiin huippunopeutta kolmosvaihteella. Siinä testissä muuten ammoinen Nissan Cherryni olisi Aeroakin vastaan kova sana; siinä kun oli vain nelivaihteinen aski ja kone kiersi ilman rajoja. Huiputkin se otti nimenomaan kolmosella, suunnilleen 170km/h. Onko Cherrykin siis nopeampi kuin 9-3 Aero?
Tällaiset testit ovat nollatestejä, joilla saadaan Saab 9000 näyttämään nopeammalta kuin Ferrari Testarossa, kunhan vain riittävän kauan etsitään sopivaa testiä...
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Mutta ei nelosellakarvalakki kirjoitti:Ei, mutta sen perusteella kiistää 60-100km/h aika. Noiden lukujen perusteella lienee selvää, että Aerokin kiihtyy kyseisen välin nopeammin kuin 7.5s?
80-120 ei tarvitse vaihtaa ollenkaan, painaa vaan ohikarvalakki kirjoitti: Ajat kuuttakymppiä, ja lähdet ohitukseen: Onko se nyt jotenkin suurempi vaiva sitten pudottaa vitoselta neloselle, kuin vitoselta kolmoselle?
Ilmeisesti on nopeampi, kolmosvaihteellakarvalakki kirjoitti: Huiputkin se otti nimenomaan kolmosella, suunnilleen 170km/h. Onko Cherrykin siis nopeampi kuin 9-3 Aero?

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
.. Niin. Mitäs sillä koneen väännöllä, kun huudattamallakin pärjää.
Moottorin vääntö alhaalta on myös yksi osatekijä verrattessa autoja ja moottoreita keskenään.
Toiset tykkää dieseleiden alaväännöstä.. mutta niitä ei paljoa huudateta. Toiset taas tykkää siitä, että kone huutaa 7..8t rpm kiihdytettäessä, mutta niillä ei yleensä paljoa kaupungissa madella nelosella.
Nämä eri isojen vaihteiden arvot kuvastavat lähinnä moottorin vääntöä alakierroksilla, vaikkakin huippu tehot revitään ylempää, ja kiihtyvyyteen vaikuttaa moottorin antama keskiteho tietyllä kierrosvälillä, jolloin taas merkkaa tuo alempaa löytyvä turbokoneen vääntö. Vai kuinka paljon voit nostaa nopeutta samalla vaihteella kierrosluvun ollessa esim 5000->5500? Turbokone antaa yleensä sitä tehoa siellä alakierroksillakin, kun ahdin herää. Ylempänä alkaa sitten jossain kohtaa taas ahdin käymään "pieneksi", jolloin ahtimen tuoma lisä taas alkaa häviämään.
Moottorin alavääntö on mukavuustekijä siinä missä hyvin kiihtyvä moottoripyörä pakkasella
Hook

Toiset tykkää dieseleiden alaväännöstä.. mutta niitä ei paljoa huudateta. Toiset taas tykkää siitä, että kone huutaa 7..8t rpm kiihdytettäessä, mutta niillä ei yleensä paljoa kaupungissa madella nelosella.
Nämä eri isojen vaihteiden arvot kuvastavat lähinnä moottorin vääntöä alakierroksilla, vaikkakin huippu tehot revitään ylempää, ja kiihtyvyyteen vaikuttaa moottorin antama keskiteho tietyllä kierrosvälillä, jolloin taas merkkaa tuo alempaa löytyvä turbokoneen vääntö. Vai kuinka paljon voit nostaa nopeutta samalla vaihteella kierrosluvun ollessa esim 5000->5500? Turbokone antaa yleensä sitä tehoa siellä alakierroksillakin, kun ahdin herää. Ylempänä alkaa sitten jossain kohtaa taas ahdin käymään "pieneksi", jolloin ahtimen tuoma lisä taas alkaa häviämään.
Moottorin alavääntö on mukavuustekijä siinä missä hyvin kiihtyvä moottoripyörä pakkasella

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
-
- "Turbo"
- Viestit: 289
- Liittynyt: Ma Joulu 15, 2003 20:12
totta kai!Hook kirjoitti:.. Niin. Mitäs sillä koneen väännöllä, kun huudattamallakin pärjää.Moottorin vääntö alhaalta on myös yksi osatekijä verrattessa autoja ja moottoreita keskenään.
Dieselien alavaanto on nykyisten turbodieselien aikakautena legendaa. Vanhat kunnon vaparidieselit oikeasti vaansivat alhaalta, mutta eipa nama nykyiset. Ne vain tuntuvat vaantavilta, kuin ylempana ei ole mitaan. Mita sen TiD:n huippuvaanto olikaan, ja missa kierrosluvussa? Enta esim. matalapaineturbolla?Toiset tykkää dieseleiden alaväännöstä.. mutta niitä ei paljoa huudateta. Toiset taas tykkää siitä, että kone huutaa 7..8t rpm kiihdytettäessä, mutta niillä ei yleensä paljoa kaupungissa madella nelosella.
Dieselien ongelmana on nimenomaan jarkyttavan kapea vaantoalue varrattuna bensakoneisiin, ja vaantohuipun jyrkka leikkautuminen heti maksitehon jalkeen.
Nyt mentiin kummasta vapari-turbovertailuun, eli hypattiin taysin aiheesta toiseen.Nämä eri isojen vaihteiden arvot kuvastavat lähinnä moottorin vääntöä alakierroksilla, vaikkakin huippu tehot revitään ylempää, ja kiihtyvyyteen vaikuttaa moottorin antama keskiteho tietyllä kierrosvälillä, jolloin taas merkkaa tuo alempaa löytyvä turbokoneen vääntö. Vai kuinka paljon voit nostaa nopeutta samalla vaihteella kierrosluvun ollessa esim 5000->5500? Turbokone antaa yleensä sitä tehoa siellä alakierroksillakin, kun ahdin herää. Ylempänä alkaa sitten jossain kohtaa taas ahdin käymään "pieneksi", jolloin ahtimen tuoma lisä taas alkaa häviämään.
Kaikki mita kirjoitat, on kuitenkin totta. Tehohan on kierrosluvun ja vaannon tulo, joten saadaksesi saman tehon puolella kierroksia, tarvitset tuplavaannon.
LOL.Moottorin alavääntö on mukavuustekijä siinä missä hyvin kiihtyvä moottoripyörä pakkasella![]()
Pointtihan oli, etta jos nyt on pakko vertailla, niin eiko kannattaisi vertailla asioita, joiden vertailussa on jotain jarkea?
Esim:
- ahveniston kierrosaikaa kauhakuormaajalla?
- huippunopeutta kakkosella?
- 60-100km/h kiihtyvyytta nelosella?
'99 9-3 2.0T (185hp), Eibach Pro-Kit / Bilstein Sprint
Totta. Verrattuna esim. vanhaan i8 satkuun, jonka vääntökäyrä on oikeasti erittäin tasainen. Käytännön ajossa tämän huomaa siitä, että TiD:in ajettava kierrosalue on 2000-4000rpm, kun taas vanhuksella vetoa on tasaisesti (tai tasaisen vähänkarvalakki kirjoitti:Dieselien ongelmana on nimenomaan jarkyttavan kapea vaantoalue varrattuna bensakoneisiin, ja vaantohuipun jyrkka leikkautuminen heti maksitehon jalkeen.

Ja HONDAssa, menoa löytyy kunnolla 8000-10000rpm, vaikka voi ajella jo 3000rpm ->
Kyytii vain turhan kylmää tällä kelillä

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Niin, totta tuo on. 2000-4000rpm ja homma toimii. Alle 2000rpm ja on hippasen takkuista tuo meno... Tämä siis ilman mitään virivirejä.rr kirjoitti:Totta. Verrattuna esim. vanhaan i8 satkuun, jonka vääntökäyrä on oikeasti erittäin tasainen. Käytännön ajossa tämän huomaa siitä, että TiD:in ajettava kierrosalue on 2000-4000rpm, kun taas vanhuksella vetoa on tasaisesti (tai tasaisen vähänkarvalakki kirjoitti:Dieselien ongelmana on nimenomaan jarkyttavan kapea vaantoalue varrattuna bensakoneisiin, ja vaantohuipun jyrkka leikkautuminen heti maksitehon jalkeen.) 1000-5000rpm. Käytännössä 5:lla voi ajaa 50 km/h ihan helposti. Joka ei usko, kokeilkoon.
Ja kapeasta vääntöalueesta voidaan ottaa aivan erinomainen esimerkki. Dodge Ram 2500 TD. Vekottimessa on Cummins-kuutosdiesel ahtimella ja vääntöä on vain 1000rpm-2000rpm vakiona. Tosin, puhutaan ihan eri sataluvuista.

Niin joo... Honda on tuollainen alakierroskone.rr kirjoitti: Ja HONDAssa, menoa löytyy kunnolla 8000-10000rpm, vaikka voi ajella jo 3000rpm ->
Kyytii vain turhan kylmää tällä kelillä


Zand
P.S. RR, ota yhteyttä...
Saab 9-3 TiD '99
Jeps, vapari on kyllä erirassi. Muistan tuon oman -96 Corollan, 2.0D.karvalakki kirjoitti:Dieselien alavaanto on nykyisten turbodieselien aikakautena legendaa. Vanhat kunnon vaparidieselit oikeasti vaansivat alhaalta, mutta eipa nama nykyiset.
Se se väänti tyhjäkäynnillä kyllä oikeen mukavasti, mitä enemmän paino kaasua/oli vauhtia nii sitä tuhnummaksi kävi

Kaupungissa pidin ERITTÄINpaljon ajettavuudesta, kova ajomelu ei haitannut, erittäin kepeäkulkuinen ja kevyt hallita. Tuo 9-3:nen vähä semmonen lotjake tuolla kylillä... ...vaan oha se Komia!

Kauheeta se oli kyllä alkuun, ku oli se massamittari rikki. Tuntu, että ei tuu mitään tän kanssa ku oli alaväännöt ihan hukassa. Kohtuuvetoja oli oikeestaan VAIN 2000rpm -> 2600rpm, sitte alko hyytyminen

Nyt voi kohtuudella lähteä väännättämään alempaa kuin aiemmin, normaalisti kai n. 1800rpm, nyt lastun kanssa ehkä noin 1600rpm.
Varsinainen huba alkaa kolmesta tonnista, neljäntonnin jälkeen on sama jo pykältää. Mielestäni siedettävä käyrä.
Tuossa vielä tuo teoreettinen käppyrä HP/NM : http://www.powerflash.fi/chiptuning/dat ... 260nm.html
Tuosta tulikin mieleen, että silloin, kun autoni ei vielä toiminut ja pikkuveikalla oli viritetty 900i Turbo -85 muistaakseni, niin siinä oli mun mielestä kyllä alavääntöjä heti kerralla enemmän, nii hullulta ku se kuullostaa!! Ei paljoa hävenny sille tiisselikorollalle. Sillä oli tosipaljon helpompi ajaa hissunkissun mutta myös todella lujaarr kirjoitti:Verrattuna esim. vanhaan i8 satkuun, jonka vääntökäyrä on oikeasti erittäin tasainen.

