Rakennettujen Saabien kerho ? yms...

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

On ihan pakko jatkaa vielä. 8O 8O 8O

Suomessa on kahden viime vuoden aikana hajoitettu puolisen tusinaa toimivia , innokkaiden rakentajien perustamia Turbo "viritys-kerhoja".
Kateus ja ehkä.............. tyhmyys??

Mikään ei estä perustamasta jotain uutta "super-turpo-kerhoa".
Suomessa kun on yhdistymisen vapaus, .........vielä.

.....mutta tuollaiset eripurat eivät pysty kaatamaan, tai vahingoittamaan Suomen SAAB-klubia, ei sitten perskale millään. Yrittää voi. :evil: :evil:

Sellainen hieno henki mikä vallitsee SAAB-kerhossamme, saattaa saada joissain aikaan kateutta. 8O 8O 8O

Tai on jo saanut.... se kitkeytyy ajan myötä kyllä pois, meidän vahvalla yhteishengellä.

Kuulumme Suomen SAAB-klubiin, siksi että olemme samoin ajattelevien joukossa, tasavertaisina.
Riippumatta siitä millä automerkillä ajamme.

Onhan jäsenillämme tosiaan Saabejakin, valtaosin.
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Vähän puhut, mutta asiaa
Ari 1622
Firges9000
"Saabisti"

8O :D 8)
Viimeksi muokannut Firges9000, Su Helmi 29, 2004 18:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kapaleino
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

No niin nyt rupee olemaan kommentit kohdallaan hyvä firges :!:

Ja jt:lle ei tähän kerhoon kuuluminen ole pakollista :oops: :?:
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Rimuli
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Rimuli »

En ymmärrä, mistä alkoi tämä kohu, en näe kenenkään ehdotelleen mitään laitonta. Ilmeisesti osalle oma mielikuvitus teki tepposet, kun joku puhui, että saisi olla tapaamisia Saabien laittamisesta kiinnostuneille, niin kommentiksi tulee, että tätä kerhoa ette hajoita laittomilla kisailuilla? Olen 9-5T kanssa samoilla linjoilla, että olen liittynyt kerhoon, tukeakseni hienoa kerhoa, saadakseni neuvoja autoni kanssa, tutustuakseni ihmisiin, yms. En toimiakseni liikenteen Hannu Karpona. Olkaa rauhassa, minulla ei ole Saab Klubin tarraa autossani. Ihmettelen vain, kun kommenttia ei tule silloin kun porukkaa näyttää videoin ja kertoo kiihtyvyyksiä ja ahtopaineita, joita mittailtu yleisen liikenteen seassa, vaan sillon kun joku kertoo olevansa kiinnostunut rakentamaan autoaan. Käsitin ainakin alkuun, että tämä rakentaminen saattaisi olla, ulkonäköä, alustaa, jarruja, tehoa.
Turbo Saabismi on mun mieli sairaus!
9000 T16 -87
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Firges9000 kirjoitti:En vinoile, mutta....

aika heppasesti menee tuolla BuzzTuningin sivuilla :lol: :lol: :lol:

Sivuilta aukeaa vain vieraskirja ja sekin tökkien. :lol: :lol: :lol:

siinä sitä on mukava rakennella kerhohenkeä 8O 8O

Ei ihme että on kuppi nurin
Ei mulla ainakaan mitään feelua ole kerhommen sivujen kanssa ollut. Joskus sivut on alhaalla palveluntarjoajan päivityksien/vikojen johdosta.
Toimiiko sulla sivut nyt?
Itse kävin tarkastamassa 12:45pm ja kaikki kunnossa.
500whp.net member
saabisti2
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja saabisti2 »

Rimuli kirjoitti:En itsekkään kannata missään nimessä mitääs turboilijoiden eroa klubista, vaan nimenomaan jotain tarkemmin heille(meille) suunnattua ohjelmaa. Esim. juuri, että menisimme radalle tjsp.
Omat mielipiteeni :
( koitettu kirjoittaa neutraalilla sävyllä, mutta jos joku halua herneitä, niin voi laittaa postissa tulemaan )

Koska Suomen Saab Klubi on niin mahtavan upea ja sillä on pitkät perinteiteet,
ja se on liikennekultuuria ylläpitävä/edistävä jne... ynnä muuta positiivista ja mairittelevaa...Kuva,
niin en myöskään kannata mitään turboilijoiden eroa klubista (piste).

Mutta,... olen myös tehnyt sen havainnon, että jos turboilijat haluavat,
että jotakin [quote:rimuli]"tarkemmin heille(meille) suunnattua ohjelmaa" halutaan järjestää,
niin se on parasta/helpointa/yksinkertaisinta tehdä itse ja klubin ulkopuolella (piste).
( kuten on jo järjestettykin, ja järjestettäneen jatkossakin... )
Oma-aloitteisuutta vaan peliin. Mikä estää järjestämästä vaikka mitä hubaa vapaassa maassa...
Klubi järjestäköön "klubi juttunsa", mutta esim. turbistit voivat järjestää omat rata-ajonsa keskenään milloin tahtovat.

Esimerkiksi, vaikka asia olisi korvakuulolta niinkin yksinkertainen kuin "uusi tarra", ei
siis uusi klubitarra !!!!,
vaan ihan vaan "uusi tarra", joka ilmentäisi modernisti turboilijoiden autojen ja/tai omistajiensa
mielikuvituksen lennokkuutta, niin se on helpointa
tehdä klubin ulkopuolella ( asiasta ei tarvitse mitään hallituksen päätöstä, eikä vapaassa maassa ole kenenkään pakko
osallistua ja/tai liimata mitään tarraa autoonsa jos siltä tuntuu )
( ...ja tämän keskustelupalstan kauttahan on mahdollista tavoittaa suuri määrä
samanhenkisiä ja esim. tietynmallisen Saabien omistajia.... :D )

Pysytään vaan kaikki samassa Klubissa ja kimpassa, mutta SAAB elämää voi olla myös Klubin ulkopuolellakin. :wink:
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

Ikävää, että joillakin ennakkoasenteet ovat vielä vahvasti voimissaan. Kun itse omistan aivan kauhean "urheiluauton" niin yleisen olettamuksen perusteella olen siis törkeä kaahari ja vastuuton tienkäyttäjä. Itselle yksinkertainen fakta vain on se, että en halua ottaa riskiä saada hirveät sakot esim. ylinopeudesta. Niihin ei todellakaan ole varaa. Mieluummin ajan sääntöjen mukaan vaikka autosta olisi paljon muuhunkin. Toinen fakta on myös se, että virkavalta kiinnittää enemmän huomiota rakennettuun/nopean näköiseen autoon kuin johonkin ysikutoseen. Tämäkin hillitsee halua lainrikkomiseen jos kuskilla on hiemankin järkeä päässä.

Aivan varmasti jokaisella on ollut haluja ajaa kovaa. Aivan eri asia on se missä sitä tehdään. Miksi tehokkaita autoja sitten rakennetaan? Ihminen on aina halunnut näyttää muille. Oli kyse sitten autosta mp:stä, veneestä jne. Se vain on sisäänrakennettu ominaisuus. Pelkkä näyttämisen halukaan ei silti tarkoita sitä, että kuski automaattisesti olisi vastuuton. Jokainen on viime kädessä itse vastuussa tekemisistään.

Eräissä vanhempien Saabien harrastajissa on huomattavissa ylenkatsomista uudempien Saabien omistajiin. Samoin varmasti on toisinkinpäin. En tiedä syytä siihen (kateus,arvovallan menettämisen pelko tms.), mutta täysin turhaa se kuitenkin on.

Nykyisellään Klubi on toimiva ja kaikki ovat varmasti huomanneet, että uudempien harrastajien/Saabien osuus on kasvanut. Mielestäni se on erinomainen asia ja trendi saa jatkuakin. Klubissa on varmasti kaikille avoimen asenteen omaaville tilaa ja muille vaihtoehtoja löytyy mobilisteista ja useista tuning-kerhoista ympäri Suomen. Klubiin ei ole pakko kuulua.

** Vielä kysymys kaikille tämän foorumin käyttäjille. Mikä käsitys teillä on tämän foorumin statuksesta? Onko tämä Suomen Saab-klubin virallinen foorumi vai mikä? Onko postituslista ainoa oikea? Itselle ainakin hyödyn kannalta tämä foorumi on ainoa oikea. Jos on niin, että tällä foorumilla ei ole mitään virallista asemaa Suomen Saab-klubissa niin olisi korkein aika tehdä asialle jotain ja yhdistää "kilpailevat" foorumit (postituslista jne.). Ne osaltaan lisäävät hämminkiä eivätkä taatusti lisää sitä yhteisymmärrystä mitä täällä kaivataan.

Tai sitten ymmärsin jt:n viestistä väärin, että tämä foorumi on ihan yhtä tyhjän kanssa eikä tällä ole mitään tekemistä Klubin kanssa??? :roll:

-Heikki
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
CC Aero
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Otetaanpa osaa mielenkiintoiseen keskusteluun. Kuten tämäkin topic osoittaa, ennakkoasenteita vielä molempiin suuntiin löytyy. Eihän asiassa mitään ihmeteltävää olekaan, osa on kuulunut klubiin jo pitkän aikaa ja ns. uudempien Saab -harrastajien jutut voivat olla aika vieraita osalle vanhemman kaluston omistajille. Sama tietenkin toisinpäin.

Itsekään en ole klubiin kuulunut kuin muutaman kuukauden. Itse kirjoittaessani, että kannatan ehdotusta, tarkoitin tietenkin sitä, ettei klubia missään nimessä olla repimässä kahtia. Tässähän ei olisi mielestäni mitään järkeä, niin kauan kuin konepellillä on tuttu merkki, on mielestäni JOKAINEN tervetullut klubiin. Oli kyse sitten GM -ajan tuotteesta tai 96:sta. Ainakin toistaiseksi kaikkia Saabeja yhdistää turvallisuutta painottava näkökanta, persoonallinen muotoilu, hyvät talvioiminaisuudet ym. joten miksi sorsia jotakin toista mallia? Aivan yhtä lailla nuo kaikki ovat ainakin minulle Saabeja.

Mielestäni jonkinlaisen klubin ulkopuolisen tarran voisi aivan hyvin toteuttaa, jonka kaikki Saab-henkiset voisivat hankkia. Klubin ulkopuolinen siksi, että tästä näytti jo heti kättelyssä aikamoista kohua syntyvän. Asioista pitäisi mielestäni pystyä keskustelemaan järkevästi ja liioin kärjistelemättä sitä omaa mieleipidettä. Turhaa on myös teilata ehdotukset suoralta kädeltä. Mielestäni erilaiset ehdotukset ovat aina tervetulleita, muutenhan homma saattaisi muuttua turhan yksitoikkoiseksi.

Tuosta ajotyylistä sen verran, että jokainen ajaa omalla tyylillään ja vastaa tekemisistään loppupeleissä itse. Eihän se tietenkään hyvää mainontaa klubille ole, jos joku(hypoteettinen oletus) hulluna kaahailee ja vaarantaa muiden kanssakulkijoiden hengen. Itse vastaan omista teoistani ja vaikka tehoa autossa vähintäänkin riittävästi on ja ikää yli puolet vähemmän kuin esimerkiksi Firgesillä, se ei automaattisesti tarkoita aivotonta kaahailijaa.

Sitten oma ehdotus: Miten olisi jonkinlainen lista henkilöistä, jotka esimerkiksi tällaisen uuden tarran omistavat ja sitten allekirjoitukseen erillinen maininta kuppikuntaan kuulumisesta? :wink:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

jopas olette saanut tarinaa aikaseksi kun olin viikonlopun poissa :D :D

Aina tulee näitä heittoja miksi sitä taikka tätä ei tehdä. Oman kerho perustaminen ja varsinkin kun sen vielä rekisteröi vaatii jo aikamoista tarmoa. Pitää olla hallitusta, kirjanpitoa ym ym. Parempi on toimia tämän klubin siipien alla jossa talous on kunnossa ja porukka motivoitunut tekemään talkoo työllä tapahtumia. Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta vielä oman alajaoksen taikka kerhon perustamiseen. Homma toimii oikein hyvin tässä kerhossa. Kaikki on mahtuneet aina samalle kentälle kuupasta uusiimpiin malleihin.

Ei pidä jokaiseen kirjoitukseen ottaa kauheeta intoa mukaan sillä tämäkin viestiketju lähti liikkeelle kerhon ulkopuolisen toimesta. Pirun vilkasta mielipidenvaihtoa kyllä heräsi taas, :D Jaskakin (Firges) oikeen yllätti kirjoituksillaan :D siinä oli tarmoa kerrassaan.

Ja mitä tähän nettiin tulee niin sitäkin tehdään takoo puuhana joten aina kun aikaa on niin jotain väsätään.
Viimeksi muokannut potkuhousu, Ma Maalis 01, 2004 23:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
9-5tW
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja 9-5tW »

Tämä viestiketju on kaikenkaikkiaan aika perseestä. Vetäköön herneen nenään ken haluaa, mutta tällainen puoliakateeminen debatti jäsenyyden filosofiasta ei palvele ketään. :evil:
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
Firges9000
"Saabisti"

9-5tW kirjoitti:Tämä viestiketju on kaikenkaikkiaan aika perseestä. Vetäköön herneen nenään ken haluaa, mutta tällainen puoliakateeminen debatti jäsenyyden filosofiasta ei palvele ketään. :evil:
Juu. "Akateemisesti" katsoen kaikki on turhaa, puutarhanhoitokin. 8O
Paitsi sellaisen puutarhan, joka on tulvillaan erilaisia SAAB:eja. :D :D :D
HMK
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja HMK »

Puolustuksen puheenvuoro: Lopetan osaltani asian käsittelyn tähän, koska viestini on ymmärretty täysin väärin. En minä ole neuvomassa ketään mihin kerhoon kuulua ja loppujen lopuksi mitä pahaa mobilisteissa tai jossain muussa autokerhossa on??? En ole myöskään vähätellyt kenenkään työtä klubin eteen. Itse en ole mikään klubiaktiivi. Olen vain joskus ehdottanut jotain asioita tai jopa laatinut ehdotuksia esim. tarroiksi. Ehkä se on ymmärretty reviiriloukkaukseksi. Anteeksi siitä. En enää halua puuttua tai ehdottaa mitään, mikä käsitetään loukkaukseksi perinteisiä arvoja kohtaan.

En ole myöskään hyökännyt ketään kohti henkilökohtaisesti. Muistan vain aikaisemmilta vuosilta postituslistalla olevan keskustelun, jossa turbosaabisteja mollattiin oikein kunnolla. Samaan liittyi tämä legendaarinen sininen dumppiventtiilikeskustelu. En muista ketkä asiassa väittelivät, mutta huono maksu siitä jäi ja tietty epäluulo, että mitenköhän muita saabisteja kuin kerhossa alussa lähtien olleita tai vanhemmalla Saabilla ajavia kohdellaan tai lähinnä miten heihin suhtaudutaan.

On täysin turha väittää, ettei ennakkoluuloja viritettyjä Saabeja kohtaan olisi myös Klubissa. Jokainen vastaa viime kädessä kuitenkin omasta käyttäytymisestään liikenteessä eikä kukaan halua varmasti Klubin mainetta käytöksellään pilata.

Olisi lisäksi mielenkiintoista tietää esim. Ruotsin Saab turboklubin syntyhistoria. Onko se eronnut varsinaisesta Ruotsin Saab-klubista vai miten? Ruotsissahan on lisäksi tämä vanhemmille Saabeille tarkoitettu kerho. Käytiinkö siellä tällainen keskustelu, joka johti lopulta eriytymiseen?

Vesan kirjoituksen jälkeen on alkanut tuntua ensi kertaa siltä, että olisikohan alajaostolle kuitenkin tilausta esim. juuri turbosaabien muodossa. Ei tunnu todellakaan mukavalta, että Klubin virallisissa kokoontumisissa olo alkaa tuntumaan siltä, että ei kuulu tänne tai on joku häirikkö, koska ei ole ollut perustamassa kerhoa tai ei kunnioita jotain auktoriteettaja. Ja siitähän ei todellakaan ole kysymys vaan joidenkin jäsenten ehdotuksista oli ne sitten tarra tai alajaosto.

En ymmärrä miksi tämä keskustelu on muodostunut tällaiseksi. Se ei ollut tarkoitukseni, mutta en vieläkään ymmärrä mitä väärää olen tehnyt. No ehkä nukkuvan karhun herättäminen on ainakin tapahtunut.

Vastaisuudessa varon sanomisiani enkä juuri ehdottele mitään kun olen vain rivijäsen.

Ja tietenkin herne meni nenään. Mitä muuta sitä odottaa tällaisen asian paisuttelusta. :D

Kaikkien olisi varmaan hyvä katsoa mikä oli tämän keskustelun ensimmäinen viesti.

Hyviä ajokelejä kaikille malliin ja statukseen katsomatta!

-Heikki
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
CC Aero
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja CC Aero »

Kaikkien olisi varmaan hyvä katsoa mikä oli tämän keskustelun ensimmäinen viesti.
Ehdottomasti samaa mieltä. Aika kuivaksi menee, jos ei erilaisia asioita saa ehdottaa. Vaikka olen klubin rivijäsen enkä omaa kymmenen vuoden klubitaustaa, kuuluu oikeuksiini tehdä ehdotuksia klubiin liittyvistä uusista asioista/ideoista. Siksi tuo rivijäsen -kommentti kalahti korvaan. Onko klubissa joku mafiatyylinen pyramidirakenne, jossa yksi tyranni yksinään päättää asioista ja muut tekevät mitä käsketään? Tuskinpa. Kastijakoakaan ei tietääkseni ole tehty, eli jäsenet ovat samanarvoisia Saabista riippumatta ja olen jäsen siinä missä vanhemmatkin jäsenet. Vai saanko viiden vuoden uskollisen tottelemisen ja palvelun kunniaksi luvan tehdä ehdotuksia vuonna 2009?

Ei niitä herneitä nenään, kokeillaan vaan tällaista kärjistelyä, jotta äänensä saa kuuluviin täältä takarivistä, rivijäsenten joukosta. :wink:
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

MÄ olen vähän pihalla kuin lumiukko 8O tottakai jokainen saa ehdottaa ja laittaa mielipiteitään näkyville ja puheenjohtaja ottaa viestejä vastaan mielellään. Mua aina ihmetyttää miksi tää aihe herää henkiin ½ vuoden välein. Klubin toiminta parantuu vain kun jäsenet aktiivisesti ottavat kantaa oli asiat sitten risuja tai ruusuja. Kriittinen palaute on otettava rakentavana vastaan, se auttaa meitä parantamaan toimintaamme ja kehut tietenkin palkitsee tekijänsä.

Onhan se tota että jäsenistöön mahtuu monenlaista kulkijaa mutta minä näen sen rikkautena sillä jos kaikki katsoo asioita viggen lasien läpi (sorry toi oli pakko laittaa) niin tylsäksi menee toiminta.

Antakaa demokratian kukoistaa. Jokainen nyt niistää herneet pois nenustaan ja katsoo iloisena tuota lumisadetta.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Vastaa Viestiin