Tervehdys kaikille tonnari miehille ja muillekin!
Omistan cc turbotonnarin vm. -89. Auto on varustettu suorasytytyksellä, katilla ja saabin punaisella di/apc-boksilla. Viikonloppuna ilmeni seuraavanlainen ongelma.
Ajellessani kotiinpäin putosivat ahdot äkisti kiihdytyksessa peruspaineille. Tämän jälkeen auto veti varsin puutuneesti ja tasakaasullakin ajettaessa oli koko ajan pientä nykimistä. Pysähdyin ja pelti auki. Tyhjäkäynti muuten normaali, paitsi että kannen tietämiltä kuuluu naputtava ääni, vähän samanlainen kuin joskus kylmäkäynnistyksen tai pitkän seisonnan jälkeen. Kokeilen muutaman kerran ja auto käynnistyy normaalisti. Hetken mietittyäni päätän jatkaa matkaa. Edelleen ahdot ei nouse ja veto vaivalloista ja nykii tasakaasulla. N.100km:n jälkeen yhtäkkiä ahdot palaavat ja nykiminen loppuu ja kone vetää normaalisti. Kun pysähdyn , niin myös naputtavaa ääntä ei enää kuulu. Auto käynnistyy myös normaalisti. Loppumatkan (150km) kaikki ok.
Näin mennään pari päivää, mutta... tänään töistä lähtiessä sama homma. Lähtee hyvin käyntiin, mutta ei nosta ahtoja peruspaineita ylemmäs, nykii ja kannesta kuuluu naputtava ääni tyhjäkäynnillä. Auto kotiin päästyä talliin sisälle. N.5 tuntia myöhemmin taas auto käymään. Lähtee normaalisti, mutta ääni kuulu edelleen. Lämmityksen jälkeen liikkeelle ja taaskaan ei ahdot nouse ja veto todella puutunutta: kakkosella ja kolmosella ei jaksa lumisella tiellä sutia. Auto seisoo kaupan pihassa n. 10min. ja taas liikkeelle. Ja mitä ihmettä: taas ahtaa, ei nyi ja pienemmillä vaihteilla ei voi kiihdyttää edes puolella kaasulla. Vitosella nostaa sudittamalla ahdot melkein punarajalle niinkuin normaalisti ja ainakaan sisälle ei kuulu koneesta mitään epänormaalia. Ja kun pysähdyn ja konepelti auki, on naputtava ääni taas hävinnyt.
Eli missä voi olla vika?? Auto on virittämätön. Ahdin ja sytkäkasetti ilmeisesti alkuperäiset, ajettu 167tkm. Kaikki letkut päällisin puolin kunnossa ja tyhjäkäynnillä ahtoviisari reilusti alipaineella ja moottorijarrussa vielä enemmän. Tämä riippumatta siitä, onko vika päällä tai ei. Autossa on käytetty pääasiassa Nesteen 98:a ja sitä on tälläkin hetkellä tankissa. APC:n sulake on ehjä ja jarruvalokatkaisin ei jumita. Mankkuvena uusittu n. 1000 km:ä sitten (saabin oma). Check engine valo ei vilku eikä pala käynnistyksen jälkeen. Öljyt on ylämerkissä ja lämmöt pysyvät normaalina. Tulpilla ajettu n. 8000km. Ja ovat oikeanlaiset.
Voiko hajoamassa oleva sytkäkasetti aiheuttaa moista?
Tulipa pitkä juttu, mutta mahdollisista vastauksista kiittäen
Jarno Aaltonen
Naputtava ääni ja kadonneet ahdot
Lieneekö tässä käynyt siten että naputtavan äänen kuulee myös nakuanturi ja siten DI/APC heittäytyy peruspaineille ja/tai vaihtelee sytytyskarttaa josta puolestaan aiheutuu laiska meno.
Naputuksen syy sen sijaan saattaa olla hieman vaikeampi selvitettävä, voi olla rikki menossa oleva DI-kasetti tai sitten sytkyssä jotain muuta hämärää, venttiilinpainin jumissa tai DI/APC-purkki menossa rikki. Varmaan muitakin syitä löytyy, todennäköisin lienee kuitenkin juuri tuo DI-kasetti.
Naputuksen syy sen sijaan saattaa olla hieman vaikeampi selvitettävä, voi olla rikki menossa oleva DI-kasetti tai sitten sytkyssä jotain muuta hämärää, venttiilinpainin jumissa tai DI/APC-purkki menossa rikki. Varmaan muitakin syitä löytyy, todennäköisin lienee kuitenkin juuri tuo DI-kasetti.
Miten öljynvaihdot? Milloin viimeksi? Voiko olla että kovin naputtavat painimet onnistuvat generoimaan jotain nakutuksen tapaista. Sopisi vpt9k:n selityksen jatkoksi (?).
Öljyt vaihtoon, ehkä forte-käsittely tai jopa painimien tarkastus/viallisten vaihto?
EDIT: niin noita painimia ehdittiinkin epäillä jo.
Öljyt vaihtoon, ehkä forte-käsittely tai jopa painimien tarkastus/viallisten vaihto?
EDIT: niin noita painimia ehdittiinkin epäillä jo.
Ääni täältäkin naputtavalle venttiilinpainimelle. APC vain "toimii oikein", kun kuulee kolinaa, ja laskee ahtoja.
Forte-huuhtelu ja uudet öljyt. Se ei ikinä haittaa. Jos vielä naputtaa, voi äänen lähde olla joku muukin, mutta usein -varsinkin talvella- satunnainen välyksentasain voi jäädä nakuttamaan.
Muistaako kukaan, voiko tuon nakuanturin (imusarjan alla keskellä konetta)ohittaa vain irrottamalla siitä johdon, vai putoaako silloin varsinkin peruspaineille?
Jos ohitus onnistuu (edes jollain tavalla), voisi sitä kokeilla seuraavaksi, kun kone taas nakuttaa. Ohituksen jälkeen ahtojen pitäisi nousta normaalisti, vaikka nakutusta kuuluukin. Ei kannata kuitenkaan jättää pidemmäksi aikaa ohitukselle...
Forte-huuhtelu ja uudet öljyt. Se ei ikinä haittaa. Jos vielä naputtaa, voi äänen lähde olla joku muukin, mutta usein -varsinkin talvella- satunnainen välyksentasain voi jäädä nakuttamaan.
Muistaako kukaan, voiko tuon nakuanturin (imusarjan alla keskellä konetta)ohittaa vain irrottamalla siitä johdon, vai putoaako silloin varsinkin peruspaineille?
Jos ohitus onnistuu (edes jollain tavalla), voisi sitä kokeilla seuraavaksi, kun kone taas nakuttaa. Ohituksen jälkeen ahtojen pitäisi nousta normaalisti, vaikka nakutusta kuuluukin. Ei kannata kuitenkaan jättää pidemmäksi aikaa ohitukselle...

Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Ei ahda yli peruspaineiden, jos nakutusanturin johto on irti tai huonosti kiinni esim. hapettuneen liittimen takia, tai johdon häiriösuojaus huonona. Boksi haluaa nakutusanturilta kuuluvan riittävän vahvana ja "järkevästi" kierroslukutietoon verrannollisesti. Muuten ei anna ahtoja.
Omassani taisi vika olla nakutusanturin hapettuneissa liitinkoskettimissa nimenomaan anturin puolella. Uusi johto uudella liittimellä auttoi vain hetkeksi. Nyt odotellaan lämpimämpiä kelejä, ehkä vika tulee taas uudestaan
Omassani taisi vika olla nakutusanturin hapettuneissa liitinkoskettimissa nimenomaan anturin puolella. Uusi johto uudella liittimellä auttoi vain hetkeksi. Nyt odotellaan lämpimämpiä kelejä, ehkä vika tulee taas uudestaan

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suomik kirjoitti:
Muistaako kukaan, voiko tuon nakuanturin (imusarjan alla keskellä konetta)ohittaa vain irrottamalla siitä johdon, vai putoaako silloin varsinkin peruspaineille?
jus kirjoitti:Ei ahda yli peruspaineiden, jos nakutusanturin johto on irti tai huonosti kiinni esim. hapettuneen liittimen takia, tai johdon häiriösuojaus huonona. Boksi haluaa nakutusanturilta kuuluvan riittävän vahvana ja "järkevästi" kierroslukutietoon verrannollisesti. Muuten ei anna ahtoja.
Eikös sen anturin voi ottaa kokonaan imusarjasta pois ja antaa sen haistella ulkoilmaa johto kiinni..Tulppaa vaan sopivalla pultilla ja tiivisteellä anturin paikan..
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Terve taas!
Alkuun kiitokset kaikille vastanneille!!
Nyt näyttäis siltä että sytkäkasettihan se oli mennyt. Alkuperäistä viestiä (tiistaina) kirjoittaessani auto oli vaihteeksi ns. normaalitilassa. Eilisen päivän auto seisoi tallissa ja tänään sitten taas kokeilemaan. Ja taas oli ahdot kateissa ja veto huonoa. Naputtava ääni oli vaimeampi kuin aiemmin. Ei kun uusi kasetti kiinni ja koeajolle. Ja kas, auto toimii normaalisti ja käy kauniisti tyhjäkäyntiä ilman sivuääniä.
Eli suurella todennäköisyydellä vanha kasetti oli tiensä päässä. Tosin varmuuden tästä saa vasta, kun jonkin aikaa ajelee. Joka kertahan vika tuli ja meni ihan miten sattuu ja ilman sen kummempaa logiikkaa. Eli en tiedä, auttoiko kasetin vaihto, vai hävisikö vika sattumalta samaan aikaan kasetin vaihdosta riippumatta. Toivotaan parasta...
Yksi kysymys olis vielä turboista paremmin tietäville. Eli sopiiko jokin Mitsun ahdin ns. heittämällä vm. -89 turbotonnarin Garretin T3:n tilalle. Tai jos ei nyt ihan heittämällä, niin ainakin suht pienellä vaivalla. Ja jos sopii, niin onko mitään hyöyä? Eli onko Mitsu jollain tavalla parempi kuin T3? Kestävämpi, enemmän viritys reserviä tai jotain muuta??
Jarno Aaltonen
Alkuun kiitokset kaikille vastanneille!!
Nyt näyttäis siltä että sytkäkasettihan se oli mennyt. Alkuperäistä viestiä (tiistaina) kirjoittaessani auto oli vaihteeksi ns. normaalitilassa. Eilisen päivän auto seisoi tallissa ja tänään sitten taas kokeilemaan. Ja taas oli ahdot kateissa ja veto huonoa. Naputtava ääni oli vaimeampi kuin aiemmin. Ei kun uusi kasetti kiinni ja koeajolle. Ja kas, auto toimii normaalisti ja käy kauniisti tyhjäkäyntiä ilman sivuääniä.
Eli suurella todennäköisyydellä vanha kasetti oli tiensä päässä. Tosin varmuuden tästä saa vasta, kun jonkin aikaa ajelee. Joka kertahan vika tuli ja meni ihan miten sattuu ja ilman sen kummempaa logiikkaa. Eli en tiedä, auttoiko kasetin vaihto, vai hävisikö vika sattumalta samaan aikaan kasetin vaihdosta riippumatta. Toivotaan parasta...
Yksi kysymys olis vielä turboista paremmin tietäville. Eli sopiiko jokin Mitsun ahdin ns. heittämällä vm. -89 turbotonnarin Garretin T3:n tilalle. Tai jos ei nyt ihan heittämällä, niin ainakin suht pienellä vaivalla. Ja jos sopii, niin onko mitään hyöyä? Eli onko Mitsu jollain tavalla parempi kuin T3? Kestävämpi, enemmän viritys reserviä tai jotain muuta??
Jarno Aaltonen