Nyt se leikkas kiinni...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

9000CD23T kirjoitti:
suorsa kirjoitti:No pituus tietenkin ;) -93 vuosimalliin asti on pitkälohkoinen ja -94 alkaen pitkälohkoinen. Eli ensimmäiset CS:t ovat pitkälohkoisella koneella.
Jaahas..ota nyt tuosta sitten selvää..???
Tarkoitit varmaan että -93:een asti on pitkälohko ja tästä eteenpäin lyhytlohko..( oliko näin..? )
Juuri näin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

suorsa kirjoitti:No pituus tietenkin ;) -93 vuosimalliin asti on pitkälohkoinen ja -94 alkaen pitkälohkoinen. Eli ensimmäiset CS:t ovat pitkälohkoisella koneella.

Niin, miten hankala yhtälö tuo on? Pitkälohkoisesta lyhyeen?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Minkä takia pitäisi olla lyhyt lohko? Sama sisuskalut niissä on. En ole kuullut/nähnyt päteviä tai edes huonojakaan selityksiä lyhyen lohkon paremmuudesta. Kansi on koneissa eri mittainen. Muualla on juttua paremmin virtaavan lyhyen kannen sovittamisesta pitkälohkoon.

Lyhyessä lohkossa on erilainen kampiakselin asentotunnistus, joten myös ruiskunohjaus johtosarjoineen menee vaihtoon. Ymmärtääkseni moottorin kallistuskulma on erilainen, joten moottorin kiinnikkeet ja apulaitteet pitäisi olla sitten myös lyhyestä koneesta. Vaihdelaatikon sovittamisen kanssa saattaa tulla myös ongelmaa, ainakin automaatissa. Josaain, missä lie vuosimallissa siirtyy myös tuulettimen flektin ohjaus Trionicille, joten lyhyen koneen moottorinohjausta miettiessä kannattaa pitää tuo mielessä.

Kaiken tämän mulkkaamisen voisi ehkä välttää jos lyhyeen lohkoon pystyy sovittamaan pitkälohkon Hall-anturin oikeaseen kohtaan ja pitkälohkon hihnapyörän, mistä Hall-anturi mittaa kampiakselin oikean asennon. Hall-anturin voisi saada sovitettua vaikka uusilla kierteillä, mutta onko kampiakselin jakopään puoleinen tiiviste sama molemmissa koneissa? Tai ehkäpä sen peltilevyn saa siirrettyä hihnapyörästä toiseen?

EPC:n kuva pitkälohkon jakopäästä tasapainokilkkeineen

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Frostgrey kirjoitti:Ihan vain uteliaisuuttani, onko kyseessä tuontiauto? :roll:
Ei ole, vanhalla naisella koko ikänsä ennen minua ollut suomiauto.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Pitkälohko on pidempi erilaisen ketjukopan takia. Jos tasapaino hiluissa eroa, niin en tiedä. Käytännössä ainut ero on tuossa kannessa/imusarjassa jotka ovat paljon paremmat -94 alkaen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9408
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

tema kirjoitti:Pitkälohko on pidempi erilaisen ketjukopan takia. Jos tasapaino hiluissa eroa, niin en tiedä. Käytännössä ainut ero on tuossa kannessa/imusarjassa jotka ovat paljon paremmat -94 alkaen.
No eipä niissä kanavissa tai imusarjoissa kamalasti näyttänyt eroa olevan, tai no vertasin keskenään T5 2.3-pitkälohkon ja T7:n kansia ja imusarjoja. Kulutus on samanlainen samoin tehot, ehkä parempi virtaus alkaa vaikuttamaan vasta jossain +300hv:n tietämillä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin