mitkä tulpat 1,7 koneeseen?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

mitkä tulpat 1,7 koneeseen?

Viesti Kirjoittaja mart96 »

Terve kaverit!

Tuli käytyä eilen myös Suomessa ja pelastettu yks satku Viroon :lol:

mutta--tänään yks kaveri kysyi, mitkä tulpat 1,7 kuupan koneeseen olis parhaita? On semmoinen aika harvinaista täälläpäin, itellä oli 1,5 ja tuo sininen piibliakin on olemassa, mutta näin äkkiä en löytäny sieltä mitään
1,7 koskevaa.....
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

tulpat

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

ngk Bp6es on ihan hyvä, jos on vakio kone, eli sama tulppa kuin 1,5 litrasessa.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO MR, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
JuhaP
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 09:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JuhaP »

Samat tulpat kuin 1,5 ltr. koneeseenkin. Eroa ei koneissa ole muuta kuin pitempikaulainen kampiakseli ja 1,5 ltr. koneesta poikkeavat männät (matalammat). Hyviä vaihtoehtoja NGK BP6ES ja Bosch W7DC. Mikäli viritetty (lähinnä kovemmat puristukset), niin kannattaa laittaa lämpöarvoltaan pykälää kylmemmät.

96 vm.-76 (21-vuosi menossa samalla sukkulalla), kesäpeli
96 vm.-73 OE
99 vm.-82 OE
900i special vm.-86 talviauto
900 aero vm.-89 kesäauto
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1270
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Tulpan sopivuuden näkee sitten jälkikäteen väristä. Riippuu paljon ajotavasta. Oikea tulppa on ajon jälkeen noesta puhdas, väriltään vaalean kahvin (latte?) värinen. Yleensä kylmänä käyvässä, esim. kaupunkiajossa, moottorissa voisi olla suositeltua lämpimämpikin tulppa. Vanha perinne tulppien numeroinnissa on sellainen, että se numero heijastelee sen ajan pituutta, jonka kuluttua tulppa koemoottorissa laboratoriossa alkaa hehkusytyttää. Eli isompi luku tarkoittaa parempaa lämmönjohtavuutta tulpasta sylinterin kanteen ja sen myötä tulppa toimii kauemmin koetilanteessa häiriöttä.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

NGK:n näkmeys tulpan valinnasta tässä
Bosch:in tulpissa lämpöarvonumerointi kulkee toisinpäin eli isompi numero on kuumempi.
Äkkisältään hakemalla en mene arvioimaan sitä, kumman numerointi menee väärinpäin ts. kumpi tapa on yleisempi.
96 V4 -75
Vastaa Viestiin