Mitäs kannattaa tutkia?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Mitäs kannattaa tutkia?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mitä kannatta tutkia kun käy vanhemman 9-3:n koeajamassa? Muuten näyttäs päällisinpuolin siistiltä, mutta ei tekis mieli olla heti tekemässä remppaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Muutamia vinkkejä omasta kokemuksesta. Entinen -95 ngsatku ja nykyinen 9-3. Myös tuttujen ja forumilaisten kokemuksia on lisätty. Itse onneksi päässyt yllättävän vähällä tuon 9-3:n kanssa. Huomattavan viaton verrattuna tuohon satkuun. Toki loppuvuosien satkut on olleet kypsempiä tuotteita. Vain harvat alkuvaiheiden satkujen viat on periytyuneen ysikolmosiin. Toki -01 vuosikerta toi oman mausteensa kolkkeihinkin... :roll:

Kattelehan tuo ilmastointipuoli. Toimivaa manuaali-ilmastointia tai manuaalisäätöä ilman ilmastointia ei ole olemassakaan. Nupit irtoaa ja "säätövarret jumii" ja hajoaa. No kohta joku sanoo, että on ajanut jo 100tkm ilman ongelmia. Tarkasta että automaatti-ilmastointi puhaltaa kylmää. Aja kone ja auto lämpimäksi ja vie se lämpimään parkkihalliin (reilusti plussalla) missä kompressori lähtee käyntiin ja puhallusilman pitäisi olla oikeesti kylmää sitten..

Tsekkaa käsijarrun toiminta. Jos jarru ei pidä kunnolla, niin ei kovin helpolla tule pitämäänkään.

Tarkista puoltaako auto. Monissa autoissa kallistelee herkästi tienpinnan kallituksien mukaan. Talvirenkailla voi olla vähäisempää. Jotkut autot vaan tuntuu olevan herkempiä kallisteluille kuin toiset.

Takaiskarit. Ne joko vuotaa tai ne on jo vaihdettu. Kunnolliset iskarit taakse maksaa vaihdettuna alkaen 250e. Puslien asennus tai iskaki+jousisetti on bonusta ja täyden rahan arvoista, koska jos et ole täysi pappa, niin jossain vaiheessa alkaa löllyntä kyrsimään.

Ajotietokoneen näyttö. Jos vai vähän pikseleitä puuttuu saa sen korjattua itsekin. Muuten vaihtoyksikkö n. 150e.

Kannen tiiviste. Kannen pultit tuppaavat löystymään tehtaan jäljiltä. Jos kansi on kerinnyt vuotamaan jo "jonkun aikaa" ei hommasta välttämättä selviä pelkällä kiristyksellä. Voi olla kannentiivisteen vaihto. JA kun vaihdetaan, niin, plaanataan jakun plaanataan niin koneistetaan.... 1500e.

Aja autolla reilusti kuormittaen kaikilla kierrosalueilla. Selviää tärinät, värinät ja pätkimiset. Tai no ei tietenkään lähellä tyhjäkäyntiä kun ainakin turboissa on pitkät välitykset ja alkaa jurisemaan.

Vaihdelaatikko. Kautta aikain on manuaalilaatikko ollut Saabin murheen kryyni. Ajamaan lähtiessä voi olla nihkeää saada kukin vaihde vaihde ekaa kertaa päälle, mutta sen jälkeen vaihteiden tulisi vaihtua jouheasti ja täsmällisesti. Jos ei, niin aina vika ei ole laatikossa vaan, kepin juuren mekanismin päivitys voi olla halpa korjaus. Pakin päälle meno saattaa olla nihkeää, joskus jopa aika pienillä kilmotereillä kuluneiden synkronointirenkaiden takia. Kytkintä vähän nostaessa laatikko pyörähtää ja pakki menee pienellä äänellä silmään. Tollanen pakin korjaaminen maksaa monta sataa, mutta sen kanssa voi tulla toimeen pitkäänkin. Kokemuksena edellisestä ngsatkusta. Ykkönen menee hidastaessa useimmiten vasta aika hiljaisessa vauhdissa päälle, mikä on normaalia. Huolto-ohjelmaan ei kuulu lootaöljyn vaihto, mutta se kannattaa vaihtaa uudempaan versioon (öljy siis) ja vaihtaa vaikka 60tkm välein.

Reteot ja Kaiuttimet. Jos kaiuttimia ei ole vaihdettu, niin remontti tulee väkisin eteen. Ainoastaan totaalinen korvakarvojen umpeenkasvama puukorva voi kuunnella vakiokamoja pitempään.

Yksi vakava vika on SE kirjaimien puuttuminen etulokareista sivuvilkun yläpuolelta. Ensivaikutelmalta ei eroa huomaa, mutta SE:ssä on jonkun verran enemmän vakiovarusteita. (cruise, automaatti-ilmastointi, turhat sumuvalot, nahkaratit ja vaihdekepit, parempi ajotietokone, valaistut meikkipeilit yms.) Toki noista joitakin löytyy karvalakkeihinkin ruksitettuna.

Alkupään 9-3:ssa ei sinänsä ole mitään sen kummempaa kuin loppupään 9-3:sasa. Päin vastoin. 98-00 malleissa on vielä se "kunnon pata" missä ei ole huohotusongelmia (T7) . Itse alan pikkuhiljaa kallistua oman vastaavan pitämiseen, kun alkaa tuntua siltä, että uudemman hankkiminen on ikävyyksien kerjäämistä.

kuvat meitsin beibistä:
http://www.kanetti.fi/~peinu/gallery/Talvikuvat

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

peinu kirjoitti: kuvat meitsin beibistä:
http://www.kanetti.fi/~peinu/gallery/Talvikuvat
Siisti peli. 8)
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Tosi hyviä vinkkejä tullut ainakin tähän mennessä. Kiitos niistä.

Itse pelkään ehkä eniten tuota ruostetta (ehkä turhaankin?), niin mites jos jostain se alhaalta pohjasta pikkaisen löytyy, niin onko varma merkki, että lähtee joskus leviämään vai onko turha edes etsiä täysin ruosteetonta yksilöä. Ehkä turhaankin mietin tämmöisiä, mutta toisaalta en hirveästi tiedä kaikista asioista enkä halua päätyä huonoihin kauppoihin. Jos auto (esim. 9-3) on muuten toimiva peli (ei mitään kalliita yllätys korjauksia), niin kyllähän sillä ajelisi kauankin (kaikki tarpeelliset varusteet), kunhan vaan auto ei ruostu kasaan.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

no joku oli jostain joskus ruosteisen 9-3:n bongannut. Mulle ei ole tullut vastaan. Kyllä nekin joskus alkaa ruostumaan, mutta ei pohjasta. Kelmu löytyy koko pohjan mitalta. Veikkaan, että kovin ruosteista et löydä. Jostain kolhusta toki voi lähteä, mutta muuten on aika järeää kalustoa. Henk. koht. kurkin just katsastuksessa aika tarkkaan auton alle ja taka kallistuksen vakaajassa ja taka-akselissa oli maali sormen pään alalta kuprullaan, mutta muuten ei oikein ruskeaa löytynyt. En voi tietenkään puhua kaikkien puolesta, kun mun auton on 8 vuotta vanha ja 3 niistä Suomessa ollut. Varsinkin jos löydät siellä Oulun nurkilla ja pohjoisemmassa olleita autoja, niin varmaan on hyväpeltisiä. Hyvät sinkithän noissa 9-3:ssa on.

Se mun ngsatku oli naiskaupparatsulla ollut. AJellut ekat 180tkm Oulun ja Rovaniemen väliä. Sen jälkeen täällä JKL:ssä ollut pojalla ja sen isällä seuraavat 50tkm, ja itse ajelin sen tuonne 300tkm nurkille. Oli siinä pikkasen ruskeeta siinä vaiheessa kynnyslistojen kiinnikeruuveissa ja takaloosterin sivureunoissa, missä stoppari kohtaa luukun. Toisalta siellä Oulusta eteenpäin ei vissiin paljoo enää suolata, mutta ei noista pelti häviä ympäriltä kyllä moneen vuoteen. Ja eihän se iso homma ole viedä massattavaksi tai joku kaunis kesäpäivä pestä kaikki paikat liuottimilla ja sutia itse suojaamattomiin paikkoihin. Varmasti hyviä vinkkejä saat siihenkin täältä.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

peinu kirjoitti: Kattelehan tuo ilmastointipuoli. Toimivaa manuaali-ilmastointia tai manuaalisäätöä ilman ilmastointia ei ole olemassakaan. Nupit irtoaa ja "säätövarret jumii" ja hajoaa. No kohta joku sanoo, että on ajanut jo 100tkm ilman ongelmia.
GM900:ssa nuppien kanssa ei ollut ongelmia (240K) ja ysikolmella päästiin jopa 150K eikä hajonneet. Persiistä ne potikat silti on. ACC on ihan ehdoton varuste.
Tsekkaa käsijarrun toiminta. Jos jarru ei pidä kunnolla, niin ei kovin helpolla tule pitämäänkään.
Yleensä säätö auttaa eikä uudet käsijarrukengät maksaa juuri mitään. Myös vaijerit voi joutua vaihtamaaan, jos käkkäri jumii. 70-luvun ooppelin käsijarru oli ilmeisesti parasta mitä GM:llä oli tarjota :D
Tarkista puoltaako auto. Monissa autoissa kallistelee herkästi tienpinnan kallituksien mukaan. Talvirenkailla voi olla vähäisempää. Jotkut autot vaan tuntuu olevan herkempiä kallisteluille kuin toiset.
Puoltaminen on 9-3:ssa ominaisuus ei vika.
Yksi vakava vika on SE kirjaimien puuttuminen etulokareista sivuvilkun yläpuolelta.
No kunhan kaikki tärkeät lisävarusteet löytyy, niin tuosta SE-merkistä ei ole niin väliä...
Alkupään 9-3:ssa ei sinänsä ole mitään sen kummempaa kuin loppupään 9-3:sasa. Päin vastoin. 98-00 malleissa on vielä se "kunnon pata" missä ei ole huohotusongelmia (T7) . Itse alan pikkuhiljaa kallistua oman vastaavan pitämiseen, kun alkaa tuntua siltä, että uudemman hankkiminen on ikävyyksien kerjäämistä.
Kyllä T7:n uskaltaa ostaa, jos huoltokirja on kunnossa, eli moottoritakuu on voimassa. Kyllä ne tasapainoketjun rattaat menee niistä vanhemmistakin, mutta niitä ei korjata takuuseen...

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eskille kommentti:

kaikki lisävarusteet on tärkeitä! Nyt kun olet tuolla Aerolla oppinut ajamaan, niin eikö tunnu kummaliselta, että olet joskus pystynyt ajamaan esim. ilman nahkarattia? :roll:

Ja tuo "T7-soopa" on vaan sun omien hermojen tyynnyttelyä :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

peinu kirjoitti:Eskille kommentti:

kaikki lisävarusteet on tärkeitä! Nyt kun olet tuolla Aerolla oppinut ajamaan, niin eikö tunnu kummaliselta, että olet joskus pystynyt ajamaan esim. ilman nahkarattia? :roll:

Ja tuo "T7-soopa" on vaan sun omien hermojen tyynnyttelyä :)
Jaa onkos Saabeja ilman nahkarattiakin..? Jaa no olihan minullakin yksi 900i joskus toistakymmentä vuotta sitten, jossa ei ollut nahkarattia :lol:

T7:lla saat jännitystä elämään :D

Eski
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Eski kirjoitti:Kyllä T7:n uskaltaa ostaa, jos huoltokirja on kunnossa, eli moottoritakuu on voimassa.
Uskaltaako? :wink:

Ainakin virityksen voi sitten jättää pois laskuista :wink:

No ei vaineskaan, on sitä itsekin muutaman kerran miettinyt T7 -Saabin ostamista, mutta aina on toistaiseksi mennyt sisu kaulaan :roll:

No ehkä sitä uskaltaisi steg 1:n heittää T7 -Saabiin. Sama varmaan päteen T8 -Saabeihin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin