Leima tuli!
Kuskinpuolen taaempaan tunkinpaikkaan hakkasi katsastusmies väkisin ruman reiän. Tällä hetkellä tukkeena on sikamassaa, jotta lävestä ei mene vettä sisään, mutta kunhan tässä kerkeän, niin hitsaan paikan siihen. Vaan millä saa maalattua tuon sisäpuolelta? Onko se kotelo jostakin päästä auki, vai pitääkö porata sisäpuolelle reikä, jotta pääsee maalaamaan?
vetaritunnelit
no voe tokkiisa
minä oon hitsanna useemman vetari tunnelin ja aikaa on männä 2.5-6 tuntia.ja tuohon 6 tuntiin kuuluu jo ruoka paussi,kun taas 2,5 tunnin ajassa en ole irrottanut tukivartta. ja on noissa ajoissa jo maalit ja massatkin sudittu paikoilleen, kesällä kun tekee niin ei se maali ja massa pitkään märkänä pysy

minä oon hitsanna useemman vetari tunnelin ja aikaa on männä 2.5-6 tuntia.ja tuohon 6 tuntiin kuuluu jo ruoka paussi,kun taas 2,5 tunnin ajassa en ole irrottanut tukivartta. ja on noissa ajoissa jo maalit ja massatkin sudittu paikoilleen, kesällä kun tekee niin ei se maali ja massa pitkään märkänä pysy


tyyppivioista
Hmm. Minullakin katsastaja hakkasi umpirautaan !! (OG 900S -91) reikiä.
Kuulemma etutukivarsien kinnityskohdat ovat molemmilla ovat uutta peltiä vailla. Onko kyseessä sama vetarintunnelin seutu, josta muutoin tuntuu olevan kyse? Kuulemma tyyppivika, mutta epäselväksi jäi, onko katsastuttaja vai katsastaja se ko. tyyppi.
Katselin lasin takaa kun inssi tutki takakonttia ja nosteli sammutinta ja muita tavaroita. Myöhemmin sammutinta takaisin laittaessani katselin sinne minäkin ja huomasin, että varapyörän taakse kurakaareen oli survastu sentin reikä !. Tyyppivika varmaan sekin, ei vaan kehdannut tunnustaa. Ei ainakaan vaatinut korjaamaan, mutta pakkohan se on tukkia, muutoin on koko takakontti täynnä vettä. Alkaa pian ruostumaan.
Eräässä aiemmasssa sivuperuutusvalokeskustelussa kerroin laittaneeni sivuperuutusvalojen tilalle keltaiset 5W polttimot ja tehneeni niistä sivuhuomio-/seisontavalot. Tiedoksi, että ne eivät olleet tyyppivika.
Eli lopuksi vielä asiaan: ovatko vetarintunnelit sama kuin etutukivarsien kiinnityskohdat ?
Kuulemma etutukivarsien kinnityskohdat ovat molemmilla ovat uutta peltiä vailla. Onko kyseessä sama vetarintunnelin seutu, josta muutoin tuntuu olevan kyse? Kuulemma tyyppivika, mutta epäselväksi jäi, onko katsastuttaja vai katsastaja se ko. tyyppi.
Katselin lasin takaa kun inssi tutki takakonttia ja nosteli sammutinta ja muita tavaroita. Myöhemmin sammutinta takaisin laittaessani katselin sinne minäkin ja huomasin, että varapyörän taakse kurakaareen oli survastu sentin reikä !. Tyyppivika varmaan sekin, ei vaan kehdannut tunnustaa. Ei ainakaan vaatinut korjaamaan, mutta pakkohan se on tukkia, muutoin on koko takakontti täynnä vettä. Alkaa pian ruostumaan.
Eräässä aiemmasssa sivuperuutusvalokeskustelussa kerroin laittaneeni sivuperuutusvalojen tilalle keltaiset 5W polttimot ja tehneeni niistä sivuhuomio-/seisontavalot. Tiedoksi, että ne eivät olleet tyyppivika.
Eli lopuksi vielä asiaan: ovatko vetarintunnelit sama kuin etutukivarsien kiinnityskohdat ?
Re: tyyppivioista
otto kirjoitti:Hmm. Minullakin katsastaja hakkasi umpirautaan !! (OG 900S -91) reikiä.
Kuulemma etutukivarsien kinnityskohdat ovat molemmilla ovat uutta peltiä vailla. Onko kyseessä sama vetarintunnelin seutu, josta muutoin tuntuu olevan kyse? Kuulemma tyyppivika, mutta epäselväksi jäi, onko katsastuttaja vai katsastaja se ko. tyyppi.
Katselin lasin takaa kun inssi tutki takakonttia ja nosteli sammutinta ja muita tavaroita. Myöhemmin sammutinta takaisin laittaessani katselin sinne minäkin ja huomasin, että varapyörän taakse kurakaareen oli survastu sentin reikä !. Tyyppivika varmaan sekin, ei vaan kehdannut tunnustaa. Ei ainakaan vaatinut korjaamaan, mutta pakkohan se on tukkia, muutoin on koko takakontti täynnä vettä. Alkaa pian ruostumaan.
Eräässä aiemmasssa sivuperuutusvalokeskustelussa kerroin laittaneeni sivuperuutusvalojen tilalle keltaiset 5W polttimot ja tehneeni niistä sivuhuomio-/seisontavalot. Tiedoksi, että ne eivät olleet tyyppivika.
Eli lopuksi vielä asiaan: ovatko vetarintunnelit sama kuin etutukivarsien kiinnityskohdat ?
Ovat samat, Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Kannattaa laittaa tarpeeksi paksua rautaa tilalle jottei katala katsastaja jaksa tökkiä reikiä.

Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? 
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear

It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: tyyppivioista
kyllä, tukivarsien kiinnitykset tulevat siis vetoakselin tunnelin pohjaan. yleensä se pohjalevy ruostuu puhki ekana, sitten kuppa nousee ylöspäin sivuseinämiin, "tunnelin suuaukolle". vetoakselin tunnelin korjauksen laajuus voi ymmärtääkseni vaihdella yhden pienen reijän korjaamisesta koko tunnelin udelleenrakentamiseen (pohja ja sivut), tämä pitäisi tietysti huomioida kun vertaillaan työaikamääriä.otto kirjoitti: Eli lopuksi vielä asiaan: ovatko vetarintunnelit sama kuin etutukivarsien kiinnityskohdat ?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: tyyppivioista
Luca on asian ytimessä. Meikku kun ei ole niin helpolla vielä päässyt, että olisi saanut korjata vain pohjaa. Tuppaa nekin sivuseinätkin olemaan lahoja tän ikäisissä.lucaf kirjoitti:kyllä, tukivarsien kiinnitykset tulevat siis vetoakselin tunnelin pohjaan. yleensä se pohjalevy ruostuu puhki ekana, sitten kuppa nousee ylöspäin sivuseinämiin, "tunnelin suuaukolle". vetoakselin tunnelin korjauksen laajuus voi ymmärtääkseni vaihdella yhden pienen reijän korjaamisesta koko tunnelin udelleenrakentamiseen (pohja ja sivut), tämä pitäisi tietysti huomioida kun vertaillaan työaikamääriä.otto kirjoitti: Eli lopuksi vielä asiaan: ovatko vetarintunnelit sama kuin etutukivarsien kiinnityskohdat ?

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ne takakontin kulmat, jotka on toiselta puolelta siellä pyöräkotelossa ruostuu salakavalasti kyllä ihan pehmoksi. En tiedä miten uusi auto saa olla, etteikö sieltä ruostetta muhimasta löytyisi. Mullakin näytti, että on suht ehjät tossa vanhemmassa josta ne paikkasin. Kun tankin sai irti ja rupes tutkimaan niitä, niin kummasti sai leikata peltiä, ennenkuin löytyi tervettä. Kummallekin puolelle joku 15x15 cm laput piti tehdä. Loppujen lopuksi toi paikkaus operaatio oli huomattavasti helpompi kuin ne takatunkin kiinnikkeiden kohdat...
Niin se muakin ihmetyttää että ne katsastuskonttorin kaverit ei näihin takakontin kulmien reikiin kiinnitä huomiota
Niin se muakin ihmetyttää että ne katsastuskonttorin kaverit ei näihin takakontin kulmien reikiin kiinnitä huomiota

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Tunkinkorvakoita korjattuani olen havainnut, että ainakin meikäläisen korjaamissa yksilöissä ne on jo kertaalleen tai useita kertoja jo hitsailtu. Yleensä vieläpä ratsupaikoilla. Paras lopputulos tuleekin siis leikkaamalla koko kovakko kuikkaan ja uusimalla kotelo ensin. Tämän jälkeen siistitty korvakko hitsataan takaisin, tai vaihdetaan koko korvakko parempaan, niinkuin tein 99cc:ssä.
Tässä tärkeimmät kuvat tostakin operaatiosta:
Tästä se alkoi.
kuva1.
kuva2.
kuva3.
kuva4.
Noista kuvista jo voi päätellä, että moneen otteeseen hitsattu korvakko on ihan shaissea sieltä sisäpuolelta...
Tässä varaosa-autosta leikattu ja hiekkapuhallettu korvakko vertailussa vanhaan. kuva5.
Tässä sitten loput kuvista kuvasarja6
Tässä tärkeimmät kuvat tostakin operaatiosta:
Tästä se alkoi.
kuva1.
kuva2.
kuva3.
kuva4.
Noista kuvista jo voi päätellä, että moneen otteeseen hitsattu korvakko on ihan shaissea sieltä sisäpuolelta...
Tässä varaosa-autosta leikattu ja hiekkapuhallettu korvakko vertailussa vanhaan. kuva5.
Tässä sitten loput kuvista kuvasarja6
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sinänäsä hyvä tilanne, että tuota mun autoa ei ole koskaan vielä hitsausvälineillä kosketeltu. Vuodesta -90 on ollut perheessä, ensin äitillä, sitten isällä, välillä mulla ja nyt taas nopan korvaajana isällä.Mertmi kirjoitti:Tunkinkorvakoita korjattuani olen havainnut, että ainakin meikäläisen korjaamissa yksilöissä ne on jo kertaalleen tai useita kertoja jo hitsailtu. Yleensä vieläpä ratsupaikoilla. Paras lopputulos tuleekin siis leikkaamalla koko kovakko kuikkaan ja uusimalla kotelo ensin. Tämän jälkeen siistitty korvakko hitsataan takaisin, tai vaihdetaan koko korvakko parempaan, niinkuin tein 99cc:ssä.
Tässä tärkeimmät kuvat tostakin operaatiosta:
Tästä se alkoi.
kuva1.
kuva2.
kuva3.
kuva4.
Noista kuvista jo voi päätellä, että moneen otteeseen hitsattu korvakko on ihan shaissea sieltä sisäpuolelta...
Tässä varaosa-autosta leikattu ja hiekkapuhallettu korvakko vertailussa vanhaan. kuva5.
Tässä sitten loput kuvista kuvasarja6
Lähtötilanne siis on sillätavalla hyvä, että kukaan ei tosiaankaan ole vielä peitellyt ruostevikoja omien peltilappujen alle.
Vaan taitaapa silti olla paras leikata koko tunkinkorva irti, putsailla, laittaa pohja suorasta pellistä ja hitsata korva takaisin. Reikä ei tosin ollut iso.
Mutta pääseekö sinne kotelon sisäpuolelle jostakin kurkkimaan, jotta näkee, missä kunnossa on ja jotta saa sen maalattua ja suojattua hitsaussessioiden jälkeen?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kävin minäkin eilen leimalla noopan kanssa.
Alkoivat neropatit konttorilla irvistelemään, että nyt kun varovasti taas ajat auton talliin lakanoiden alle, niin eiköhän se vuoden mene, onhan sillä jo sentään ajettu jo huikeat 78.000 km
Jarrut olivat hyvät. Kaikki pyörät ottivat tasaisesti, jopa kässäri.

Alkoivat neropatit konttorilla irvistelemään, että nyt kun varovasti taas ajat auton talliin lakanoiden alle, niin eiköhän se vuoden mene, onhan sillä jo sentään ajettu jo huikeat 78.000 km

Jarrut olivat hyvät. Kaikki pyörät ottivat tasaisesti, jopa kässäri.


# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
- Paikkakunta: Turku 10
Leima tuli
leima tuli mullekkin, pari polttimoarikki, ei muuta.
on se hyvä peli 900 1988 carburator 2.ov
on se hyvä peli 900 1988 carburator 2.ov
Sobrealimentación es la ostia.
Kyllä täytyy Mertmille hattua nostaa!
Itse olisin yhtälahoille antanut paalituomion aikoja sitte. Paljon vaatii työtä saada noin mätineet Saabit kuntoon.

----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147