90 T8? Apuja kaivataan!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

90 T8? Apuja kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Onko kellään kokemuksia T8- koneesta kympin keulalla? Kaivelin 2 vuotta seisseen 460 tkm ajetun kymppini hangesta (akku paikoillaan 2 vuotta, lähti heti käyntiin ja nyt on jo ajettu noin 100 km, vesipumppu tosin sylkee nesteet ja nyt auto tallissa uuden asennuksessa).

Tarkoitus on pitää tätä "ensimmäistä autoa" ikuisesti, museointiin on kuitenkin 9 pitkää vuotta...

Eli turbotus pitäisi tehdä entisöintiä silmällä pitäen tyylikkäästi eikä tarkoitus ole tehdä siitä "tappovehjettä" vaan hieman pirteämpi kulkuväline 15 km työmatkan taittamiseen.

Jarrut / alusta ei vaatine muutoksia, akku siirrettävä takapaksin pohjalle (joutuuko upottamaan kotelon pohjaan / mahtuuko välikannen alle?)

Autoon vaihtelin jo jokunen vuosi sitten ruiskun tankin joten pumpun kiinnitys käy hyvin. Lisäksi alla on turbon putkisto joten ainoa hankala paikka on pakosarjan liitos (ilmeisesti standardi ei käy).

Nyt autosta olen poistelemassa sisustaa (satkun sisustus tällä erää, uudempi ja ehjempi hakusessa) ja lisäksi hakusessa koneen / vaihteiston lisäksi Aeron vanteet. Toisina vanteina on joko Miniliten tai Ronalin tykit jotka tulee talvipyöriin.

Sisustan purun jälkeen seuraa alustan käsittely ja muutaman reiän hitsaus (kellään tiedossa Kuopion lähettyviltä hitsaajaa?) ja keväänkorvalla nykyisen koneen poisto, saumojen jäykistys & ruosteiden poisto / konetilan maalaus ja koneen asennus.

Jos jollain on kokemuksia ko. projektista niin yhteydenotot YV:nä olisivat kovin arvostettuja.
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11629
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

No voi ei! Onko tuo nyt totta että joudun tyytymään vapariin!?!?!? Löysikö kukaan ikinä tuohon vanhaan aikaan ratkaisua 90 turbottamiseen?
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tarpeeks vanhaan aikaan ei tarvinnut edes lupia turboon... Kai siihen sais luvat haettua akesta. Jos vaan saa luvat menemään läpi, niin olisipahan erikoinen ajokki. Nykyään vaan on nuokin erikoisluvat aika kalliita, kun riippumatta tuleeko hyväksytty vai ei, joutuu maksamaan sen maksunkin. Sinänsä luulisi vertailuperusteina riittävän 90:n vertaaminen rakenteellisesti 99:iin ja 900:n joiden perusteella voisi perustella 90:n olevan riittävän luja ja jarrujen riittävät T16 koneelle ja siihen perustuen tehdä hakemus. Lisäksi jos vielä parantaisi jarruja niin ehkä voisi jopa mennä läpi. Mene ja tiedä... :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kait sen saa dynolapulla menemään läpi, eli laskee paineet niin alas että lappu näyttää 119hv. sitten kun muutoskatsastus on suoritettu nostaa paineet normaaliin eli n. 0,6bar, 150HP/235NM.

alustaan täytyy kuitenkin vaihtaa kaasuiskarit ja jarrupalat lapun mukaiseksi, eli eikö ole sama laittaa koko alusta uusiksi..?

ihme hommaa miksi noppaa ei millään saisi katsastettua turbolle jos `70 luvun eccereitäkin on turboksi katsastettu.. :?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ottaa turbosta siipipyörät pois katsastuksen ajaksi ja mittauttaa tehot vapaastihengittävänä turbokoneena. ;)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Saisi kait ne tehot alas dynon ajaksi ihan vain ahtaalla pakoputkella. Sehän kuristaa aivan takuuvarmasti koneesta yläkierrostehot pois ja jäljelle jää vain vääntö.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Siis ymmärsinkö oikein että mahdollista on jos saa aikaan tarpeeksi laiskan moottorin- sen ei luulisi olevan kovin vaikeaa..

Aken luvilla tulee olemaan hintaa luokkaa 250 - 300 € riippumatta siitä meneekö läpi tai ei.

Vakuutettava on että auto on 99:n ja 900:n risteytys joita molempia on ollut saatavissa ahdettuina.

No, sitten (jos) on luvat saatu ja auto onnellisesti ajoon luvallisesti, mitenkäs 9 vuoden päästä museoinnin koittaessa? Millaisia merkintöjä papereihin jää, joutuuko tuolloin hakemaan muutoslupia vai mikä on tilanne?

Vaikuttaako ko. projekti auton rekisteritietoihin ts. säilyykö sama kilpi ilman sen kummempia toimenpiteitä?

Pitänee ottaa yhteyttä Akeen ja kysyä tilannetta tarkemmin.
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Siis hommahan menee kuten minkä tahansa auton ahtamisessa. Dynolappu jossa alle +20% ja käytetty ahtopaine niin pelit on selvät. Ei muutaku muutoskatsastamaan.
Aki Peltola #1132
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Luonnonystävä kirjoitti: No, sitten (jos) on luvat saatu ja auto onnellisesti ajoon luvallisesti, mitenkäs 9 vuoden päästä museoinnin koittaessa? Millaisia merkintöjä papereihin jää, joutuuko tuolloin hakemaan muutoslupia vai mikä on tilanne?
sinuna valitsisin nyt joko rakentelun tai museokatsastuksen.
9 vuodessa suunnitelmat ja auto muuttuvat kuitenkin melkoisesti..eli sinuna valitsisin rakentelun, mutta jokainen tietysti tekee miten itse tykkää.. :)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä tuo on jokotai valinta. Jos auton aikoo museoida, niin ei siihen kannata mennä tässävaiheessa vaihtamaan mitään autoon kuulumattoma osia. On nimittäin tiedossani eräskin vanha harvinainen 60-luvun auto, johon on vaihdettu joku koneenosa takavuosina erimallisesta kulkuneuvosta, ja kappasvaan sehän onkin nyt este museokatsastukselle. Osa oli mustaakseni sikäli harvinainen, että se jo takavuosinakin vaihdettiin erilaiseen saatavuusongelman takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin