Lambdan irroittaminen, mitä otettava huomioon?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Lambdan irroittaminen, mitä otettava huomioon?

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Hei!

Onko lambdan irroittamisessa downpipesta otettava huomioon jotain erikoista? Ja vastaavasti sen kiinnittämisessä? Pitäisi aloittaa dp:n vaihtohommat tuossa tunnin päästä ja tietty vasta nyt tuli mieleen, että onko tuossa jotain "taikajuttuja" ettei anturi ole kohta särki?

Vai voiko sen vain ruuvata (johtoja varoen) irti ja vastaavasti ruuvailla takaisin uuteen putkeen? :?

Pikainen haku ei antanut valmiita vastauksia tähän ongelmaan.

Auto on CSE 2,3T (täyspaine) -94.

Kiitokset!
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu irrottelet vain varovasti (muuta vaaraa ei ole kuin johtojen katkeaminen tai työkalun lipsantaminen syyläriin) :wink: Nuokin hyvin epätodennäköisiä jos rauhallisesti tekee. Ja Sama sitten kiinni laitettaessa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Jesh, kiitos!

Siksi vaan kysyin, kun joku varoitteli että kiinnitettäessä olisi käytettävä kierteisiin jotain taikarasvaa, muuten ei kuulemma lambda enää irtoa millään. Tavallisella rasvalla (so. vaseliinilla tms.) palaa varmastikin kiinni kierteisiin ja tietääkseni anturin pääkin on herkkä, puhtaana pidettävä paikka. Mutta ei laiteta rasvoja lainkaan, niin sillä lie homma on ok!

Onni on työpaikan lämmin parkkihalli, pääsee työpäivän jälkeen työkavereiden katseiden kohteeksi tonnarin alle könytessä ("Taasko sä rassaat sitä sun Saabiasi?") :mrgreen:
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Se taikarasva on kuparivaseliinia, eli samaa tavaraa, jota laitetaan jarrupalojen taustaan. Sitä kannattaa käyttää ettei kierteet jumiudu. Muutamalla eurolla sitä saa melkein joka kaupasta mikä myy autotarvikkeita.

Itse suosittelisin lambda-anturin johdon kokonaan irrottamista. Mielestäni se on helpompi tie kuin johdon spiraaliksi rullaaminen. Johdon voi sitten laittaa tilapäisesti kulkemaan kannen päältä kun testailee downpipen sopivuutta. Jos vaikka joutuu muutamaan otteeseen sitä hitsaileen ( kokemusta on ). Niiden kiinnitysklipsujen tippumista hihnan väliin on sitten syytä varoa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Kuparirasva hankittu, dp vaihdettu ja lambda-anturikin tuntui pysyneen taistelun läpi ehjänä. Katsastuksen päästöarvoistahan sen sitten tosin vasta näkee varmasti.. :)

Kiitos vielä apuaan antaneille! :)

Niille, ketkä joskus joutuvat taistelemaan saman homman kanssa tiedoksi, että lambdan saa näemmä ihan ok irti, kun irroittaa sen ekan johtokiinnikkeen ilmastoinnin kompuran alta. Tällöin johdon kierteelleen meno laajenee pidemmälle matkalle eikä tule "äärikiertymistä".

Takaisinlaitto luontuu, kun kiertää anturia ensin saman määrän kierroksia väärään suuntaan, jolloin johto oikenee taas, kun anturin kiertelee paikoilleen.

Miksihän muuten siinä ei ole mitään liittimiä ja voisiko tuohon asennella jotkut abikot, jolloin johdon kiertymisestä ei olisi vaivaa? Vai onko signaali niin tarkka, että johdon on oltava "täyttä tavaraa"?

Toisaalta, eipä sitä anturia nyt _niin_ usein (kop kop) tarvi irroitella.. :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ensimmäisen johon kannakkeen kannattaa (kompuran jalasta) irroittaa,antaa joholle pitemmästi kiertymis matkaa! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin