Tyhjäkäynti meni, vikavalo tuli

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Tyhjäkäynti meni, vikavalo tuli

Viesti Kirjoittaja Termos »

Kauppareissulla marketin pihalla rullatessani auto sammui, lähti kuitenki uudelleen käyntiin normaalisti, mutta tyhjäkäynti oli hukassa ja check engine loimotti. Valoissa autoa piti pitää käynnissä kaasujalalla ja hoitaa pysähtyminen kässärillä.

Foorumin hakutoiminto ei oikein tärpännyt oireisiin, niin tässä nyt utelen vinkkejä. Kaasuläppä, asentoanturi vai mikä nyt oireilee? Ilmamassamittari on uusittu tuossa alkusyksystä.

Auto käynnistyy kun startatessa kaasuttaa kevyesti, käy siististi ja tehotkin on tallella. Kauppareissulta kotiin palatessani tyhjäkäyntiäkin oli jo vähän (n. 500rpm), tuntui käyvän kaikilla pytyillä niin nätisti, kuin noin matalilla kierroksilla voi :)

Huomenna katsotaan vikakoodi(t), mutta oiskohan jotain asiaa, jonka voisin itse vielä tarkistaa?

-98 2.3t Maptun stage 1 on nuo tärkeimmät speksit :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Julberg
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Huhti 11, 2004 13:55
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Julberg »

voi olla joutukäynnin tasaajassaki hämminkiä
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaisisi.
Miksu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Touko 06, 2005 14:33

Viesti Kirjoittaja Miksu »

Uskoisinpa, että läppäkotelossa on jotain vialla... Omakohtaisia kokemuksia samanlaisessa tilanteessa.
Tyhjäkäynti hukassa ja kuitenkin tehot noin suurinpiirtein tallella viittaa limb home-tilaan eli läppä ohjautuu nyt vaijerin avulla.
Kyselin samaa täällä jokin aika sitten kysymyksellä "Läppäkotelovika" ja sain hyviä vastauksia ja oivallisia linkkejä uuden läppäkotelon hankintaan. Kiitokset helppijöille!
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Julberg kirjoitti:voi olla joutukäynnin tasaajassaki hämminkiä
Kerroppa lisää tuosta, yritin wissiä ja epc:tä tutkia asian suhteen, mutta ei tärpännyt.

Jep, se on EVO - syndrooma (Et Vaan Osaa) mulla vielä noiden ohjelmien kanssa :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Miksu kirjoitti:Uskoisinpa, että läppäkotelossa on jotain vialla... Omakohtaisia kokemuksia samanlaisessa tilanteessa.
Tyhjäkäynti hukassa ja kuitenkin tehot noin suurinpiirtein tallella viittaa limb home-tilaan eli läppä ohjautuu nyt vaijerin avulla.
En usko, että limb home on päällä, auto kulkee 1000rpm => ihan kuin ennenkin ja kaasupolkimen tuntuma on tuttu ja turvallinen.

Kävin vielä tallissa starttaamassa kylmää konetta:
Ekalla startilla kone käynnistyi normaalisti, ilman että hipaisikaan kaasupoljinta. Kävi liian hidasta tyhjäkäyntiä ehkä 15 sekkaa ja sammui.

Tokalla startilla ei heti lähtenyt käyntiin, kun en kaasuun koskenut.

Kolmannella startilla käynnistyi, kun samalla painoin hiukan kaasua. Sammui saman tien, kun siirsin saappaan pois polkimelta. Bensa haisi hiukan, mutta tuo on kai normaalia, koska kone sammui epänormaalisti.

Joku releen naksutusta muistuttava ääni siinä peltitallissa kaikui silloin, kun auto kävi huonoa tyhjäkäyntiä. Tosin turvavyö ei ollu kiinni ja "bim" "bim" möykkäsi ohjaamossa, liekö naksunta sitten tuosta johtuvaa :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tarkista ettei mikään turbon putkista ole irti, itselläni teki tuon saman ilmiön vanhalla turbolla kun nostin siitä perusahtoja, oli päässyt poksahtamaan auki IC:ltä lähtevä letkuliitos, ce-valo paloi, kone kävi vaivoin tyhjäkäyntiä ja kaasupoljin oli jäykkä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti:
Termos kirjoitti:
Kerroppa lisää tuosta, yritin wissiä ja epc:tä tutkia asian suhteen, mutta ei tärpännyt.

Jep, se on EVO - syndrooma (Et Vaan Osaa) mulla vielä noiden ohjelmien kanssa :lol:
Tuskimpa EVO vaivaa sinua tässä asiassa.
Ehkäpä ei. Sinähän jossain viestiketjussa kerroit, että Trionic 7 säätää tyhjäkäynnin sytkällä ja läpän asennolla.

Koitan tässä tehdä Saab-kotiläksyjä + muistiharjoituksia samalla :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Oletko jo koettanut ottaa akunkengän irti 10 minuutiksi (vai oliko 5min)?
Voi olla jokin ohimenevä ropleemikin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

ng900aero kirjoitti:Oletko jo koettanut ottaa akunkengän irti 10 minuutiksi (vai oliko 5min)?
Voi olla jokin ohimenevä ropleemikin.
En. Nollaahan se vikavalon, mutta ei kait puuttuva tyhjäkäynti tuolla korjaannu?

Autolla kuitenkin ajettiin ilman tyhjäkäyntiä n. 15 kilometriä vaihtelevissa oloissa, luulis Trionic:in sopeutuvan tuossa ajassa edes pitämään koneen käynnissä, jos kyseessä oli tilapäinen anturihäiriö tjsp?

Eipä silti, ilmainen korjauskikka :wink:

Katotaan mitä vikakoodeja huolto löytää ja otetaan kikat käyttöön tarvittaessa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Termos kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Oletko jo koettanut ottaa akunkengän irti 10 minuutiksi (vai oliko 5min)?
Voi olla jokin ohimenevä ropleemikin.
En. Nollaahan se vikavalon, mutta ei kait puuttuva tyhjäkäynti tuolla korjaannu?

Autolla kuitenkin ajettiin ilman tyhjäkäyntiä n. 15 kilometriä vaihtelevissa oloissa, luulis Trionic:in sopeutuvan tuossa ajassa edes pitämään koneen käynnissä, jos kyseessä oli tilapäinen anturihäiriö tjsp?

Eipä silti, ilmainen korjauskikka :wink:

Katotaan mitä vikakoodeja huolto löytää ja otetaan kikat käyttöön tarvittaessa.
Eikös se nollaa myös itsensä silloin joten vikakin voisi häipyä? Tosin vikakoodit häipyvät bittiavaruuteen joten viisaampaa varmaankin luetuttaa vikakoodit huollossa.
Minun mielestäni Trionic ei osaa sopeutua juuri mihinkään, tai siis ainakaan häiriöihin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

ng900aero kirjoitti:
Minun mielestäni Trionic ei osaa sopeutua juuri mihinkään, tai siis ainakaan häiriöihin :D
Osaa se jotain, koskapa rikkinäisen ilmamassamittarin johdosta 1.8 bariin piikanneet ahtopaineet eivät loppujen lopuksi aiheuttaneet pysyvää vahinkoa :D

Yritys oli kyllä (tahattomasti) kova, vikaa selvitettäessä akunkenkä oli irti aika monesti. Hetken aikaa tehoa oli aina melkein *riittävästi*, kunnes vikavalo syttyi ja joku peruskartta otettiin käyttöön.

Uusi ilmamassamittari korjasi homman, mutta autosta tuli tavan mopo.
Pakko hyväksyä asia, eihän nuo sisuskalut ois mitenkään kestäneet tuollaisia hirmuahtoja pitenpään.

*Snif* kuitenkin, silloin oli Saabissa menoa ja meininkiä :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
vppelt68
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: To Syys 23, 2004 12:11
Paikkakunta: Lieto

Pitkä juttu

Viesti Kirjoittaja vppelt68 »

Näin kävi itselleni tammikuussa: ajoin Turusta Hkiin nollakelillä, jonka jälkeen auto oli yli 24h maanalaisessa SIDin mukaan +3 asteisessa parkkiluolassa. Ajoin auton ulos ja lämpötila laski SIDissä silmissä aina -17 asti. Melkein samassa saba sammui ja tunnistin heti Limp home- tilan. No, siinä temppuiltiin sitten tyhjäkäynnittömällä autolla puolisen tuntia Ruoholahden ja Länsiväylän itäpään ruuhkassa, ennen kuin pääsi "ajamaan". Oli muuten kivaa jumppaa kolmella polkimella ja vain kahdella jalalla. Tuolloin oli jo kaikki Espoon suunnan sabahuollot kiinni, joten päätin ottaa riskin ja ajaa niin pitkälle, kuin pääsee... eli aina kotiin asti :D Eikä matkanteko ollut mitään nilkuttamista, kunhan ruuhkat jäivät taakse. Seuraavana aamuna MetroAutossa poistettiin kaasuläppäkotelon tilatiedon hukkumisesta tms. johtunut vikailmoitus, ja asentaja teki vielä jonkun mekaanisenkin tempun, josta tällainen rakentaja ei tiedä mitään :oops: Juttu maksoi joka tapauksessa 30€. Minulle tarjottiin kaasuläppäkotelon vaihtoa (895€ + työt) :evil: mutta jostain syystä olen toistaiseksi päättänyt pärjätä vanhalla, kun ei siinä tunnu olevan mitään vikaa, nyt on jo yli 3000 huoletonta kilometriä takana. Eniten ......stä asiassa on se, että noita läppäkoteloitakin ilmeisesti vaihdetaan asiakkaan piikkiin, vaikkei niissä ole mitään fyysistä vikaa, joka tuonkin olisi aiheuttanut :?: Maallikolle tulee mieleen kosteuden tiivistyminen / jäätyminen, tai jotain sellaista...

Terv. V-P
#2160
toistaiseksi ei Saabia :-(
saba9000
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 15:39
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja saba9000 »

Ongelmasi kuulostaa kaasuläppäkotelolta. Hätä kikkana voit nollata vikakoodit ja "kliksauttaaa" kaasuläpän normaalin asentoon. En osaa kunnolla selittää miten se tehdään, mutta ota se muovisuoja koneen päältä pois ja käännä läppämekanismissa olevaa settiä (jousihässäkkä), niin saatat saada sen naksautettua normaaliin asentoon. Tämä ei välttämättä ole kovin pitkäikäinen korjaus ja saattaa räpsähtää takaisin hetimmiten. Toinen kikka on kääntää messinkistä kaasuläpän stopparia sisäänpäin, jotta kaasu olisi kokoajan vähän auki. Näin sinun ei tarvitse pitää kaasulla autoa käynnissä, esim. valoissa. Omassa autossa on automaatti ja tämä oli ainoa tapa saada auto ajettavaan kuntoon.

Tuo kotelo kannattaa hommata jostain muualta, kuin Saabin merkkihuollon tiskiltä. Esimerkiksi http://www.partsforsaabs.com myy läppäkoteloa hintaan 380€ http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1997
9-5 Aero
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

saba9000 kirjoitti: Ongelmasi kuulostaa kaasuläppäkotelolta.
Sehän se oli. Tosin alunperin, kun viestiketjun aloitin, ei "limb home" ollut vielä naksahtanut päälle.
saba9000 kirjoitti: Hätä kikkana voit nollata vikakoodit...
Tuo hoidettiin eilen pikahuollossa. Limbin palautus ei onnistunut samalla reissulla huollon kiireiden takia. Mutta loppupelissä se ei haitannut, tuli ajeltua vaijerikaasulla ~30 kilsaa ilman vikakoodeja.
saba9000 kirjoitti: ...ja "kliksauttaaa" kaasuläpän normaalin asentoon. En osaa kunnolla selittää miten se tehdään...
Noin :wink: http://thesaabsite.com/95/95Throttlebodyreplacement.htm

Kävin kliksauttamassa tuon kuitenkin huollossa, koska siinä samalla voitiin neuvotella asentajan kanssa läpän toleranssien kasvattamisesta.
Ei katsottu hommaa vielä aiheelliseksi, kun oli eka kaasuläppähäiriö kyseessä.
saba9000 kirjoitti:Tämä ei välttämättä ole kovin pitkäikäinen korjaus ja saattaa räpsähtää takaisin hetimmiten.
Tosiaan uusia vikakoodeja ei ollut ilmaantunut nollauksen jälkeen, vaikka vaijerikaasulla päivä ajeltiinkin :roll:
Vaimokin pääsi 80 kilsaa työkeikalle ilman häiriötä tänään, toivottavasti temppuilu oli tilapäistä...

Kustannukset 35€
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin