Tehostetun hammastangon säätö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Tehostetun hammastangon säätö

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Onko kukaan koettanut säätää 900:n tehostettua hammastankoa? Tarkoitan hammasvälyksen säätöä - pinioni sekä hammastangon keskikohtahan tahtovat kulua suhteessa muita kohtia enemmän pitkäaikaisessa käytössä. Normaalisti liukukappaleen jousi huolehtii siitä, että hammasvälys on jotakuinkin olematon, ja lisäksi on olemassa stoppariruuvi, joka määrää miten pitkälle liukukappale (tai-mäntä) voi nousta. Kuitenkin joskus jousen esijännitystä olisi kai hyvä vähän tiukentaa ja katsoa tarkoin, ettei ohjaus kanita missään kuormitusolosuhteissa. Manuaalisella ohjausvaihteella tuo on helppo homma, mutta tehostetussa on säätöruuvi lukittu suurikokoisella peltisellä lukkomutterilla, ja ongelmana on nyt tuon mutterin aukisaaminen. Siihen kai kuuluisi käyttää jotakin erikoistyökalua, mutten vielä kehtaisi ruveta moista väsäämään. Kikkoja tähän? Entäs onko noissa ruuveissa ja muttereissa jokin tiivistehuuli, joka olisi vaarassa ruveta vuotamaan?
Ystävällisesti otetaan neuvoja ja tietoja vastaan...
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Juha
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 18:10
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juha »

Ton peltimutterin saa auki ihan vasaran ja taltan/ruuvarin avulla naputtelemalla. Muistaakseni siinä mutterissa oli kulmat auki johon saa taltan/ruuvarin laitettua
96 -73, Sonett -73, 900 ”kilpuri”, 900 -89
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Vasaralla ja tuurnalla minäkin olen avannut.
Öljyä ei vuoda, ei ainakaan kuuluisi, palkkää vaseliinia
siellä takana on.
Liian tiukalle ei kannata säätää, muuten ohjauksen palautus
muuttuu huonoksi.
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Tehtaan ohjearvo on, että säätöruuvi kierretään täysin pohjaan ja sitten aukipäin 40-60 astetta. Ja tosiaan liian tiukka ei palauta kunnolla ja löysä voi hyppiä yli.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Kiitokset vihjeistä! Aikojen saatossa on muissa autoissa tullut kokeiltua sekä ylitiukat että ylilöysät hammastangon säädöt, eli näin se siperia opettaa pysymään nahoissaan kun säätelee! :D Se tässä vain askarruttaa, että kun jo olen meisseliä hakannut niihin pikku koloihin, joita kulmissa on, niin vain istuu mutteri kuin P junttilan seinässä! Äijä (=minä) ihan raivon partaalla ja mutteri senku olla jöllöttää entisillä sijoillaan. :evil: Uskallanko antaa lämpöä, sieltäkö ei siis minkään "pehmytosan" pitäisi sulaa mälliksi aivan kättelyssä?

Vähän hämärän peitossa mulle on myös, onko tehostettu hammastanko vaseliinivoideltu, kuten manuaalit? Vai osallistuuko hydraulineste jotenkin mekaanisten osien voiteluun?
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
peltla
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Ma Elo 25, 2003 18:44
Paikkakunta: Vääksy

Viesti Kirjoittaja peltla »

Vähän hämärän peitossa mulle on myös, onko tehostettu hammastanko vaseliinivoideltu, kuten manuaalit? Vai osallistuuko hydraulineste jotenkin mekaanisten osien voiteluun?
Öljyä on sylinterissä männän molemmin puolin, sekä
ohjausventtiilissä, joka on ohjausakselissa.
Sekä venttiilissä, että sylinterissä on stefat molemmin puolin.
Tietysti öljy voitelee nämä paikat.
Varsinainen hammastanko, ja hammaspyörä ovat vaseliinivoideltuja.
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Nyt sitten seuraa kuulumisia. Kiireiden (mm. asuntojen näytöissä pyöriminen ja pankinjohtajan puheilla käynti) ehdin vasta eilen hammastangon kimppuun, puhtia uhkuen. Lisämotivaationa ilo juuri leimatusta vara-autostani (joka ei ole Saab, vaan O***C****), ja niin nostin Imolaröödin keulan pukeille ja ryömin alle. Aseina törppö CRC:tä, tukeva ruuvimeisseli, kohtuupainoinen vasara ja kuumailmapuhallin. Ensin liotus, sitten lämpöä. Sitten lekaa. Ja niin joutui peltimutterin läpykkä
luovuttamaan PelleP:n ylivoimalle!! Sitten päästiin itse säätöön. Merkkasin säätöruuvin alkuperäisen kohdan, tarkistin sitten, olisiko säätö sinnepäinkään, kun tässä jo aiemmin esitettiin (eli kiinni ja auki 40-60 astetta). No kyllähän se oli - sinnepäin. Laitoin kokeeksi säätöruuvia vain hieman alkuperäistä tiukemmalle. Säätömutteri vähän hellävaraisemmin kiinni kuin mitä se aiemmin oli. Kylmät tyypit rattia kääntelemällä, ja tässä kohdin huomio:pyörät ylhäällä ei huomaa mitään eroa. Pyörät maassa huomasin, että keskiasennon ympärillä rattia veivattaessa ei lonksu enää samaan malliin. Sitten koeajolle, ja...

...haluaako joku kuulla vielä lisää? Mielelläni kerron, mutten tuputa... :D :D :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

PelleP kirjoitti:...haluaako joku kuulla vielä lisää? Mielelläni kerron, mutten tuputa...
No jos vaikka sitten kertoisit :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
PelleP
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 19:32
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Noniin...eli siis autosta hävisi melkein tykkänään kaikenlaiset vetelyt ja tempoilut (huom.tehot edelleen tallella!), suuntavakavuutta vihdoinkin löytyy ja kaiken kukkuraksi ohjauksen palautuvuus kadunkulmauksissa on jopa aiempaa parempi!! :D :D :D Missään olosuhteissa hammastanko ei kanita, tuli meinaan eilen sen verran perusteellinen kokeilu tehtyä. Oli paljasta asfalttia; sileätä ja uraista; kiihdytyksiä; lumi-ja jääpintaa, sohjoa ja sainpa kokeiltua senkin miten käy, kun pito vaihtelee vedätyksessä kummankin puolen pyörien kesken. Eipä temmo pirssi paljoakaan.

Että voisiko sanoa, ettei juuri paremmin olisi voinut onnistua. Sivutuulen vaikutuskin tuntui vähenneen. Kokeilkaapa muutkin, mutta olkaa tarkkoina, ettei mene liian kireäksi. Koeajon pitää olla hyvin perusteellinen, ja palautuvuutta eri kääntökulmilla ja oloissa pitää tarkkailla.

Arvatkaas onko Vihtipelle onnensa kukkuloilla. Ihan piti ottaa eilen juhlajuomaa asian kunniaksi - ja tänään tärisen töissä... :oops:
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Vastaa Viestiin