
järkevin/taloudellisin auto ?
Aika taloudellista (joskin haisevaa) kyytiä sai VW Caddyllä (1.6d paku), vero oli n. 70e vuodessa ja polttoainetta paloi 4-5l / 100km, hieman "tuunattuna" ihan hauska peli, mutta ajan mieluummin Saabilla, jolloin kuski hymyilee, meno on turvallista ja polttoainetta palaa 7l / 100 ylöspäin. 

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Eilen laskeskelin, että viime vuonna ajoin KAHDELLA autolla yhteensä 15000 kilometriä. Joten on kyllä noilla kilometreillä yhden tekevää millä ajaa, kunhan se on kuitenkin Saab
2004 tuli 24tkm ja 2003 noin 20tkm (saattoi olla toisinkin päin). Mutta eipä sitä ole viitsinyt mitään vähemmän vievää katsella, kun nuo vuositason ajot on noin vähän.
Yksi varteenotettava halpa ajoneuvo olis V40 1.9TD ja vielä se tällä hetkellä ainoa pakettiauto eli sillä kovapenkkiratkaisulla muutoskatsastetut. Kaverilla on semmoinen ja on ihan näppärä peli. Eikä se 50mm "paksu" penkkikään mikään huono ole ja eikä se 90 asteen penkkikulmakaan pahemmin haittaa, kun istuimen sai kallistaa taaksepäin kuten alkuperäinenkin oli. Kaverilla on tuo penkki hieman muotoiltu (paksuimmasta kohtaa 50mm) ja verhoiltu alkuperäisen istuimen nahalla/kankaalla.
Toinen on lefankin mainitsema diesel-Caddy. Jos henkilömallina halpaa haluaa niin Jetta 1.6D

2004 tuli 24tkm ja 2003 noin 20tkm (saattoi olla toisinkin päin). Mutta eipä sitä ole viitsinyt mitään vähemmän vievää katsella, kun nuo vuositason ajot on noin vähän.
Yksi varteenotettava halpa ajoneuvo olis V40 1.9TD ja vielä se tällä hetkellä ainoa pakettiauto eli sillä kovapenkkiratkaisulla muutoskatsastetut. Kaverilla on semmoinen ja on ihan näppärä peli. Eikä se 50mm "paksu" penkkikään mikään huono ole ja eikä se 90 asteen penkkikulmakaan pahemmin haittaa, kun istuimen sai kallistaa taaksepäin kuten alkuperäinenkin oli. Kaverilla on tuo penkki hieman muotoiltu (paksuimmasta kohtaa 50mm) ja verhoiltu alkuperäisen istuimen nahalla/kankaalla.
Toinen on lefankin mainitsema diesel-Caddy. Jos henkilömallina halpaa haluaa niin Jetta 1.6D

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
en jaksanu kaikkia viestejä lukea, mutta... tää järkevin vs taloudellisin auto juttu menee silleen hassusti, että..
sehän nyt sitte on ihan täysin kiinni siitä mitä sillä autolla tekee..
halpoja kilometrejä = pienikulutuksisella vanhalla dieselillä 80 000 vuodessa esim joku nissan sunny 1.7D
auto ei maksa mitään, ja nakuöljyä menee 6 sadalla...
pienet vuosikulut = 100 km ilmaisella romulla...
jos siis lähtee suomen nykyisellä autokannalla katselemaan edullista tapaa pitää autoa, on ostettava alle 1000e:n auto
korjauksiin menee ehkä se 500e vuodessa... siis jos käy huono tuuri... ite pidin vanhaa mersua alle 50e vuosi... siis korjaukset...
ja jos tuntuu, että ei saa katsastettua edullisesti, niin uusi romu alle... se on säästöä se... romusta saa vielä osan rahoista takasi, kun auton romuttaa...
tästä kinailtiin kavereiden kanssa poikasena, kun minä päästelin kuupalla, ja pojilla oli ns.taloudellisia vehkeitä.
semmonen hyvä taloudellinen auto maksaa semmosen väh. 8keur siis semmonen jossa on pieni kulutus, ja ei kokoaikaa tarvi rassailla...
ja semmosen halvan puolimukavan esim saabin saa alle 1000 eur...
noni... ajetaan niillä vuosi... sanotaan 30 000 km eli ei nyt kumminkaa edes seisoteta tallissa...
molempiin 3 kertaa öljyt = ei eroa + saabiin ei tarvi laittaa mitään supersynniä + vaihdat itse...
saabiin 3000 litraa bensaa ja toiseen 2200 litraa = 800*1.2 = n.1000e kalliimman hyväksi..
vuoden kuluttua myydään autot. saako siitä 8keurin autosta vielä sen yli 7keur... tiukkaa tekee...
saabilla ottaa takkiin korkeintaan sen 1000 eur...
vielä ei katottu lainkaan korjauskuluja... no tommoseen kalliinpaan autoon jo pelkkä huolto, jos ei tohdi tehdä ite maksaa jo rahaa... saatika sitten jos kumminkin on jotain vikaa... ei niissäkään enää takuuta ole..
ja uutta autoahan ei edullisuudella voi edes ajatella perustella maksaa nimittäin 5000 eur jo se, kun se ajetaan liikkeestä ulos..
että tämmösiä ajatuksia...
sehän nyt sitte on ihan täysin kiinni siitä mitä sillä autolla tekee..
halpoja kilometrejä = pienikulutuksisella vanhalla dieselillä 80 000 vuodessa esim joku nissan sunny 1.7D
auto ei maksa mitään, ja nakuöljyä menee 6 sadalla...
pienet vuosikulut = 100 km ilmaisella romulla...
jos siis lähtee suomen nykyisellä autokannalla katselemaan edullista tapaa pitää autoa, on ostettava alle 1000e:n auto
korjauksiin menee ehkä se 500e vuodessa... siis jos käy huono tuuri... ite pidin vanhaa mersua alle 50e vuosi... siis korjaukset...
ja jos tuntuu, että ei saa katsastettua edullisesti, niin uusi romu alle... se on säästöä se... romusta saa vielä osan rahoista takasi, kun auton romuttaa...
tästä kinailtiin kavereiden kanssa poikasena, kun minä päästelin kuupalla, ja pojilla oli ns.taloudellisia vehkeitä.
semmonen hyvä taloudellinen auto maksaa semmosen väh. 8keur siis semmonen jossa on pieni kulutus, ja ei kokoaikaa tarvi rassailla...
ja semmosen halvan puolimukavan esim saabin saa alle 1000 eur...
noni... ajetaan niillä vuosi... sanotaan 30 000 km eli ei nyt kumminkaa edes seisoteta tallissa...
molempiin 3 kertaa öljyt = ei eroa + saabiin ei tarvi laittaa mitään supersynniä + vaihdat itse...
saabiin 3000 litraa bensaa ja toiseen 2200 litraa = 800*1.2 = n.1000e kalliimman hyväksi..
vuoden kuluttua myydään autot. saako siitä 8keurin autosta vielä sen yli 7keur... tiukkaa tekee...
saabilla ottaa takkiin korkeintaan sen 1000 eur...
vielä ei katottu lainkaan korjauskuluja... no tommoseen kalliinpaan autoon jo pelkkä huolto, jos ei tohdi tehdä ite maksaa jo rahaa... saatika sitten jos kumminkin on jotain vikaa... ei niissäkään enää takuuta ole..
ja uutta autoahan ei edullisuudella voi edes ajatella perustella maksaa nimittäin 5000 eur jo se, kun se ajetaan liikkeestä ulos..
että tämmösiä ajatuksia...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Velipojalla on aikasta halpaa ajoa: Opel corsa 1,7d rekisteröitynä pakuksi. Takapenkki täytyi heittää mäelle, mutta eihän sinne muutoinkaan aikuinen pitkää matkaa mahdu. Diisselivero on jotain 70-80€ ja kulutus on karvan alta viiden. Sitä ei meinannut itse edes uskoa kun kerran lainasin sitä kun piti pitemmällä käydä katsomassa yhtä og900:sta (jäi kyllä ko yksilö ostamatta) ja ei meinannut mittari laskea millään vaikka niin paljon mentiin kun se pirun kippo kulki. En minä sitä silti kenellekään pysty suosittelemaan, sen rinnalla gm900 on suuntavakaa peli.
Ja se on paljon sanottu...

Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Äsh aivan liian isokokoinen, mieli tekisi jotain todella pientä näppärää autoa, nehän on turvallisiakin kun painavat niin vähän että lentävät törmäysvoiman johdosta pois altakristian kirjoitti:Riisseli-Mersu tietty. Eipä esim. tuollainen W124-korinen 200D nyt kovin mahdottomia haukkaa maantieajossa ja kyllä sellaisella mieluummin ajaa kun jollain koirankopilla

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Bussilla kulkisinkin mieluiten mutta kun lakkoilevat jatkuvastisaab87 kirjoitti:linja-auto

Vaan vois hankkia eukolle jonkin uudemman Saabin ja itelle jonkin kanakopin

Naapurien autokantaa kun katselee niin emännillä näyttää olevan aina jotain Clioja, Yariksia, Puntoja tms ja isännillä Tila-autot tai farmarivolvot, eikös sen pidä olla toisinpäin

Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
juu ja meillä on kotona mazda. kyl se lankomiehen saab siinä pihassa paremmalta näyttää mut eihä se taloudellisin varmaa toki ole. mut aina joutuu jostai tinkimääng900aero kirjoitti:Bussilla kulkisinkin mieluiten mutta kun lakkoilevat jatkuvastisaab87 kirjoitti:linja-auto![]()
Vaan vois hankkia eukolle jonkin uudemman Saabin ja itelle jonkin kanakopin![]()
Naapurien autokantaa kun katselee niin emännillä näyttää olevan aina jotain Clioja, Yariksia, Puntoja tms ja isännillä Tila-autot tai farmarivolvot, eikös sen pidä olla toisinpäin
Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
Off topic, mutta kun kattoo amerikkalaisia leffoja niin niissä lähes poikkeuksetta perheenäidit ajaa joko farmari-Volvolla (tms) tai jollain maasturilla
Isännillä on sitten jotain pikkukinnereitä tai urheiluautoja...

Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
ja miu isännällä on miu ikänen nappisilmä lada... sanosinko vaa jotta ei hyväkristian kirjoitti:Off topic, mutta kun kattoo amerikkalaisia leffoja niin niissä lähes poikkeuksetta perheenäidit ajaa joko farmari-Volvolla (tms) tai jollain maasturillaIsännillä on sitten jotain pikkukinnereitä tai urheiluautoja...

Rouva JuAn
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70
#2311
9-5 2.3t A -98 ja volvo xc70