"Laiska" vakionopeudensäädin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

"Laiska" vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja MP »

selailin haulla mutta tällaista ongelmaa kellään ei tuntunut olevan, joten:

Cruise on vähän "laiska", se reagoi hitaasti ylämäkiin, eli vauhti ehti vähän laskea, ennen kun se nousee hitaasti oikeaan lukemaan (jos edes nousee), nimittäin hieman jyrkemmässä mäessä se ei jaksa nousta sinne asti. Samaten kun naksautan sen päälle, niin vauhti ei jää siihen lukemaan mihin asetan, vaan tippuu hieman alemmas. Tuntuu että koneen lämmittyä se pelaisi hieman paremmin. Samaten se , että se pelaisi esim. 100 nopeudessa paremmin kun 7-80.

Tämä ongelma alkoi aivan yhtäkkiä kireän Joulukuisen pakkasjakson aikana, illalla toimi mutta seur. päivänä ei enää.

Alipainevuotoa (letkussa) kenties? Mutta missä? En edes tiedä missä ne letkut menee :oops:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Samaa vikaa rahikaisen cruisessa, silloin kun se sattuu toimimaan. Eli kylmänä ei jaksa pitää nopeutta, lämpimänä toimii OK. Alipainevuotoa tai alipainepumpun väsymistä pakkasilla veikkailen viaksi, mutta en ole jaksanut panostaa vian etsintään, kun tuo kruise ei muutenkaan toimi tällä hetkellä juuri lainkaan (pitäisi taas kolvata kaikki boksin liitokset läpi).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

V.J.S kirjoitti:Samaa vikaa rahikaisen cruisessa, silloin kun se sattuu toimimaan. Eli kylmänä ei jaksa pitää nopeutta, lämpimänä toimii OK. Alipainevuotoa tai alipainepumpun väsymistä pakkasilla veikkailen viaksi, mutta en ole jaksanut panostaa vian etsintään, kun tuo kruise ei muutenkaan toimi tällä hetkellä juuri lainkaan (pitäisi taas kolvata kaikki boksin liitokset läpi).
Ok. Mulla kllä toimii aina, mutta oireet ovat kuten kuvasin. No, jos se kesällä taas vetristyisi :) Katon kuitenkin ne letkut nyt ekaks
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Samaa täällä, ja epäilen jossain letkussa vuotoa. En ole vielä tutkinut asiaa.. Mutta kylmänä ei toimi (joskus saattaa pitää nopeuden jos pitää nappia pohjassa jolloin pitäisi kiihtyä). Mutta jos tuossa lämpimämmillä keleillä tuota tutkisi... Kävisi kaikki letkut läpi, sillä itsellä myös toimii moitteetta lämpimänä.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Tosi huonosti pelas kyllä kun ajoin tuossa 20 asteen pakkasyön jälkeen "tallille", ei pitänyt nopeutta oikeastaan ollenkaan :/

Enhän mä osannut mitään letkuja mistään etsiä edes :oops:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Itsehän en valtavasti muista mistä ne letkut tarkalleen menee, mutta alipaine pumppu löytyy pelkääjän puolelta sen palopellin takaa. Eli se musta muovi tuulilasin edestä irti (nokkapellin takareunan alla) ja sitten siitä näkeeki jo pumpun ja letkut jotka menee rintapellin läpi.

Mutta selittäkööt asiasta enemmän tietävät paremmin.
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Re: "Laiska" vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

MP kirjoitti:selailin haulla mutta tällaista ongelmaa kellään ei tuntunut olevan, joten:

Cruise on vähän "laiska". Tuntuu että koneen lämmittyä se pelaisi hieman paremmin.
Tämä ongelma alkoi aivan yhtäkkiä kireän Joulukuisen pakkasjakson aikana, illalla toimi mutta seur. päivänä ei enää.
Alipainevuotoa (letkussa) kenties? Mutta missä? En edes tiedä missä ne letkut menee :oops:
Sanoisin että toiminta on normaalia. Pakkanen jäykistää sitä alipainekumia joka vetää kaasuvaijeria.

Omassani on ihan sama ilmiö kovilla pakkasilla, laiskuus. Etenkin kun asensin systeemin parivuotta sitten, eli letkut ovat "uudet". Lämpötilan nousu tasoittaa kummasti cruisen toimintaa.

Läpivienti:
Orig. alipaineletkun läpivienti menee lämmityslaitteen kennon vierestä, noin muistaakseni. Oikeastaan se ei ole läpivienti, vaan muovinen putken pätkä johon liitetään letkut. Taitaa näkyä juuri ja juuri lämmityslaitteen kennon letkujen vieressä akvaariokotelossa. löytyy kyllä kun seuraa letkuja. On niin vaikeassa paikassa, että vedin letkun suoraan toista kautta enkä "läpiviennillä".

Alipainepumppu:
Tuskin pumppukaan jaksaa hyvin imeä pakkasessa, uskailtoskohan sitä vähän voidella jollain Saab-rasvalla ;)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Onkos muilla alipainecruisen omistajilla seuraavaa ilmiötä:

Cruise toimii ihan täydellisesti, ja pitää nopeuden säällä kuin säällä. Suurissa nopeuksissa (120km/h ja yli) alkaa kuitenkin järjetön kaasun pumppaus-hidastus-pumppaus jne. Ahtopainemittari heiluu alipaineen ja kohtalaisten ahtojen välillä.

Olettaisin, että cruise "tarkastaa" hetkellisen nopeuden niin harvoin, että vauhdin kasvaessa ja vastusvoimien lisääntyessä vauhti ehtii aina laskea cruisen tarkastusten välillä. Tällöin cruise huomaa joka tarkastuksessa, että vauhti hidastuu; pitää painaa kaasua. Polkaisee kunnolla, kunnes tavoitenopeus saavutetaan, ja antaa taas sen jälkeen vauhdin hiipua ennen seuraavaa polkaisua. Taloudellista ajoa... :roll:

Eipä tuo usein pääse Suomen rajoituksilla häiritsemään, mutta kiinnostaisi tietää, onko vika vai ominaisuus. Joku kertoi, että ruiskuboksin vaihto auttoi tällaiseen vaivaan, tosin kertomuksen tapauksessa cruise pumppasi ihan normaaleilla maantienopeuksilla, eli oli käytännössä käyttökelvoton.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Suomik kirjoitti:Onkos muilla alipainecruisen omistajilla seuraavaa ilmiötä:

Cruise toimii ihan täydellisesti, ja pitää nopeuden säällä kuin säällä. Suurissa nopeuksissa (120km/h ja yli) alkaa kuitenkin järjetön kaasun pumppaus-hidastus-pumppaus jne. Ahtopainemittari heiluu alipaineen ja kohtalaisten ahtojen välillä.

Olettaisin, että cruise "tarkastaa" hetkellisen nopeuden niin harvoin, että vauhdin kasvaessa ja vastusvoimien lisääntyessä vauhti ehtii aina laskea cruisen tarkastusten välillä. Tällöin cruise huomaa joka tarkastuksessa, että vauhti hidastuu; pitää painaa kaasua. Polkaisee kunnolla, kunnes tavoitenopeus saavutetaan, ja antaa taas sen jälkeen vauhdin hiipua ennen seuraavaa polkaisua. Taloudellista ajoa... :roll:
Ei kyllä kuulosta normaalilta, kyllähän se cruise toimiessaan reagoi heti ilman viivettä pieneenkin mäennyppylään.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Re: "Laiska" vakionopeudensäädin

Viesti Kirjoittaja MP »

Maukka9 kirjoitti:
Sanoisin että toiminta on normaalia. Pakkanen jäykistää sitä alipainekumia joka vetää kaasuvaijeria.

Omassani on ihan sama ilmiö kovilla pakkasilla, laiskuus. Etenkin kun asensin systeemin parivuotta sitten, eli letkut ovat "uudet". Lämpötilan nousu tasoittaa kummasti cruisen toimintaa.

Läpivienti:
Orig. alipaineletkun läpivienti menee lämmityslaitteen kennon vierestä, noin muistaakseni. Oikeastaan se ei ole läpivienti, vaan muovinen putken pätkä johon liitetään letkut. Taitaa näkyä juuri ja juuri lämmityslaitteen kennon letkujen vieressä akvaariokotelossa. löytyy kyllä kun seuraa letkuja. On niin vaikeassa paikassa, että vedin letkun suoraan toista kautta enkä "läpiviennillä".

Alipainepumppu:
Tuskin pumppukaan jaksaa hyvin imeä pakkasessa, uskailtoskohan sitä vähän voidella jollain Saab-rasvalla ;)
Jep, totta varmaan että pakkanen jäykistää, mutta kyllä se ennen on pakkasellakin toiminut, ja eilen tosiaan se ei toiminut ollenkaan kun aamusella ajellin tallille. Illalla kun auto oli lämmin niin se toimi kohtalaisesti, pientä laiskuutta oli havaittavissa nousuissa. Pitää paneutua siihen sen toimintaan ens kerralla vähän tarkemmin.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Suomik kirjoitti:Suurissa nopeuksissa (120km/h ja yli) alkaa kuitenkin järjetön kaasun pumppaus-hidastus-pumppaus jne. Ahtopainemittari heiluu alipaineen ja kohtalaisten ahtojen välillä.
samaa vikaa havaittu jo kahdessa (piristetyssä) tonnarissa..

haiskahtaisi maallikon persukseen siltä, että viritettynä vakkari kiihdyttää liikaa, ja joutuu sitten hidastamaan, ja hidastaa liikaa jne..

mutta jos joku tähän tietää lääkkeen, niin kertoo sen varmasti, niin saadaan tuokin asia reilaan..

(tuo vakionopeudensäädinhän tarvitsee toimiakseen jonkinlaisen säätöpiirin.. joka reagoi nopeuden muutokseen vähentämällä tai lisäämällä kaasua..... eli, olisko kyseessä jokin PID säädön tyyppinen ratkaisu.. jos näin on, niin luultavasti nuo derivointi ja integrointi arvot olisivat muutettavissa jostain..) <-- ihan omasta päästä nopeasti keksittyä, mutta kunj tuo toiminta kauheasti näyttää samalta, kuin huonosti parametroitu PID säädin, joka jää sooOOOUUUuutaaAAmaan..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin