-87 cc kytkin ja aurauskulma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tomek83
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Syys 15, 2005 10:46
Paikkakunta: Kuopio

-87 cc kytkin ja aurauskulma

Viesti Kirjoittaja Tomek83 »

Mikähän mahtaa olla vikana, kun sillon tällön 1 tai pakilla lähtiessä kuuluu voimakas ulina. Kuuluu kytkimestä. Lisäks 1 on välillä nihkee menemään silmään ja samoin varsinkin kylmänä 1 -> 2 vaihtaessa 1 ei meinaa lähtee pois päältä vaan jumittaa. Kepistä saa vetää ihan voimalla että vaihtuu..:( Kytkin ei kyllä mielestäni luista, tosin joskus (harvoin) kun auton ajaa parkkiin ni vähän kytkin tuoksahtaa. Kytkin ottaa kiinni tosi alhaalla ja polkimen liikkeen pituus on tosi lyhyt. Onko kytkin kokonaan lopussa? Tuohon on vaihettu koneen ja laatikon vaihdon yhteydessä kytkin 2002, ja sen jälkeen ajettu alle 200tkm joten ihmettelen jos on jo ihan sökö..

Sitten vielä semmonen homma että välillä kiihdyttäessä auto puoltaa voimakkaasti. Voiko johtua siitä että aurauskulmat on ketuillaan vai johtuuko siitä että pito on erilainen etupyörillä? Raidetangot, pallonivelet yms. pitäs kyllä olla kunnossa.. Kun en oikeen ymmärrä.
Tonnaria, mielellään öljyssä.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: -87 cc kytkin ja aurauskulma

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tomek83 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vikana, kun sillon tällön 1 tai pakilla lähtiessä kuuluu voimakas ulina. Kuuluu kytkimestä. Lisäks 1 on välillä nihkee menemään silmään ja samoin varsinkin kylmänä 1 -> 2 vaihtaessa 1 ei meinaa lähtee pois päältä vaan jumittaa. Kepistä saa vetää ihan voimalla että vaihtuu..:( Kytkin ei kyllä mielestäni luista, tosin joskus (harvoin) kun auton ajaa parkkiin ni vähän kytkin tuoksahtaa. Kytkin ottaa kiinni tosi alhaalla ja polkimen liikkeen pituus on tosi lyhyt. Onko kytkin kokonaan lopussa? Tuohon on vaihettu koneen ja laatikon vaihdon yhteydessä kytkin 2002, ja sen jälkeen ajettu alle 200tkm joten ihmettelen jos on jo ihan sökö..

Sitten vielä semmonen homma että välillä kiihdyttäessä auto puoltaa voimakkaasti. Voiko johtua siitä että aurauskulmat on ketuillaan vai johtuuko siitä että pito on erilainen etupyörillä? Raidetangot, pallonivelet yms. pitäs kyllä olla kunnossa.. Kun en oikeen ymmärrä.
Epäilisin suuresti kytkimen painelaakeria tuon ulinan aiheuttajaksi. Täytyy irroittaa laatikko ja vaihtaa laakeri. Samallahan voit tarkistaa kytkimen kunnon.

Tuosta asiasta että puoltaa voimakkaasti... aurauskulmat ainakin kannattaa käydä säädättämässä jos ei tehty vähään aikaan. Ja mulla tuollaista voimakasta vetelyä aiheutti alatukivarren rikkinäinen pusla.
Tomek83
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Syys 15, 2005 10:46
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tomek83 »

Kannattaakos tuo pulsa tarkistaa ennen aurauskulmien säätöö?? ettei sitten mene sen takia ketuilleen..
Tonnaria, mielellään öljyssä.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Todellakin kannattaa :wink:

Mulla katsastuksessa kysyi se ukko että veteleekö auto pahastikkin kiihdyttäessä. Tuumasin että kyllä vetelee vähän liiankin rajusti.. Tämän jälkeen se näytti rikkinäistä puslaa komensi vaihtamaan sen. Vetely loppui :P
Tomek83
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Syys 15, 2005 10:46
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tomek83 »

jeps. onkos se miten vaikee vaihtaa? kun en oo mikään pro remonttimies. kyllä nyt avain jotenkin pysyy räpylässä mutta.. :roll: Nii ja muistatko yhtään minkä hintanen oli tuo pulsa? täng juu
Tonnaria, mielellään öljyssä.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tuo painelaakeri on ihan helppo vaihtaa. Ei siinä tarvitse muistaakseni muuta kun irroittaa vaihdelaatikko ja sen jälkeen onkin ihan nakki homma.

Tuossa kuva laatikosta, laakeri tulee siis tuon aksilan juureen.
Kuva

Kun laatikko kuitenkin joudutaan irroittamaan niin suosittelisin vaihtamaan samalla koko kytkinsarjan eli paineasetelma, painelaakeri ja kytkinlevy. Lisäksi kannattaa vaihtaa työ- ja pääsylinterin tiivisteet.

Motonetistä tonnariin

kytkinsarja 116,72€
työsylinterin tiivistesarja 6,39€
pääsylinteri tiivistesarja 7,40€
pääsylinterin jousi 2,35€
Tomek83
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Syys 15, 2005 10:46
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tomek83 »

jeps. mites tuon pulsan vaihto? pääseekö siihen käsiks kun nostaa tunkilla ylös ja rengas irti?
Tonnaria, mielellään öljyssä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tomek83 kirjoitti:jeps. mites tuon pulsan vaihto? pääseekö siihen käsiks kun nostaa tunkilla ylös ja rengas irti?
Riippuu onko etummaiset vai takimmainen. Takimmainen menee helposti. Samoin etummaisen tukiholkit.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=21201
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13455
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=4385

Täällä on hyvät ohjeet aiheesta, mutta näyttää olevan juuri nyt tavoittamattomissa:
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... tbush.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin